Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä TYPpiin joutuminen tarkoittaa käytännössä?

Vierailija
02.03.2021 |

Sairauksien vuoksi olen ollut työhön pari vuotta ja nyt ilmoitettiin että joudun typin asiakkaaksi.
Minulla ei ole mitään elämänhallintaan liittyviä ongelmia, ainoastaan terveydellisiä.
Miksi minut sinne laitetaan?

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut siirrettiin juuri typpiin, samalla viikolla sain tosin tietää päässeeni töihin. Taisin väistää luodin.

Vierailija
42/74 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sut laitetaan max 24kk kuntouttavaan työtoimintaan, että saat päivärytmistä kiinni- tai mikä se syy sitten onkaan. Totuus on, että sut siivotaan tilastoista pois kun et ole enää työtön vaan jossain ”palvelussa” ja ns. hallituksen aktiivitoimenpiteiden piirissä. Kuntouttavassa työtoiminnassa on monenlaista viheltäjää ja tapaat siinä ryhmässä sellaisia tyyppejä, joista kannattaisi olla kaukana ja jos on yhtään päihdetaustaa ja haluaisit pysyä kuivilla - niin se tehdään lähes mahdottomaksi. Mutta hei!! Uusia ryyppykavereita, mikäs sen mukavampaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

TYP tarkoittaa, ettei yhteiskunta tiedä noin niinkuin työllisyyden hoidon näkökulmasta, että minne sinut ja sun ongelmat muuallekaan työnnettäisiin.

Vierailija
44/74 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa tänne TYP:iin, oon jo ollut 6 vuotta!

Vierailija
45/74 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä ole masentunut. Fyysinen terveydentilani ei ole hyvä.

Ei kuulosta nyt hyvältä. En lähde mihinkään orjatyöhön kun ei ole voimia edes selvitä arjesta.

AP

Tuollaista kun menet sanomaan ettet selviä edes arjesta, sinulle voidaan v*ttuilumielessä hakea edunvalvojaa. Valittaminen viranomaisille tuo lisää ongelmia. Googleta Seura - lehti riihimäkeläinen Miia. Sossu yritti hakea edunvalvontaan kun kieltäytyi kuntouttavasta vuodesta toiseen.

En ihan usko tuota. Kun on aina hallinnut hyvin talousasiansa niin ei silloin mihinkään edunvalvontaan joudu.

No ei tietenkään joudu, lue se Miasta kertomus Seuran nettisivulta ja mieti, miksi Suomessa rikotaan tahallaan lakia työttömiä kohtaan. Sosiaalityöntekijä todella yritti saada työttömän edunvalvontaan koska ko. Työtön ei ymmärrä muka omaa etuaan tehdä ilmaiseksi työtä kuntouttavassa. Hävytöntä.

Totuushan on, että kunta saa sakkoja pitkäaikaistyöttömistä, joten kunta työnantaja painostaa työntekijöitään siivoamaan pitkäaikaistyöttömän pois tilastoista, jotta kunta ei joudu maksamaan sakkoa. Eli laittamalla henkilön esimerkiksi kuntouttavaan työtoimintaan.

Voitte kiittää järjestelystä Tarja Filatovia (SDP), jonka työministerikaudella tämä sakkosysteemi kehitettiin. Nyt kun kunta saa vielä kuntakokeilun johdosta pitkäaikaistyöttömät itselleen (ennen TE-toimiston virkailijan piti suostua kunnan virkailijan vaatimuksiin), niin voitte kuvitella, että mikä houkutus kunnalla on määrätä kaikki pitkäaikaistyöttömät pupukursseille tilastoja rumentamasta.

Vierailija
46/74 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sut laitetaan max 24kk kuntouttavaan työtoimintaan, että saat päivärytmistä kiinni- tai mikä se syy sitten onkaan. Totuus on, että sut siivotaan tilastoista pois kun et ole enää työtön vaan jossain ”palvelussa” ja ns. hallituksen aktiivitoimenpiteiden piirissä. Kuntouttavassa työtoiminnassa on monenlaista viheltäjää ja tapaat siinä ryhmässä sellaisia tyyppejä, joista kannattaisi olla kaukana ja jos on yhtään päihdetaustaa ja haluaisit pysyä kuivilla - niin se tehdään lähes mahdottomaksi. Mutta hei!! Uusia ryyppykavereita, mikäs sen mukavampaa!

Vai niin, entäs kun on absolutisti, en käytä mitään päihteitä, en polta edes tupakkaa. Päivärytmini on kohdallaan, hallitsen arkeni ja raha-asiani.

Ainut ongelmani on kroppa joka on paskana ja siitä johtuvat krooniset kivut ja uupumus.

Pitääkö minun mennä alkoholistien ja muiden ongelmaisten pariin tekemään ilmaistyötä. Aivan käsittämättömän typerää. En lähde tähän mukaan. Onko siellä oikeasti ketään normaalia vai ovatko kaikki olleet ikänsä syrjäytyneitä?

Vierailija
47/74 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
48/74 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon normaali, yläasteikäisestä töitä tehnyt koulun ohessa, kesät, yliopistossa opiskelujen ohessa toki, mutta sitten tuli lapset ja nyt kun palasin työmarkkinoille, mulle tarjotaan vain työkokeilua paikassa, jossa oon ollu 5 vuotta töissä. Eivät vastaa, kun kysyn eikö oikea työ koeajalla olisi sopivampi tän ikäiselle perheelliselle. 

Arvelen, että ikä ja lapset on este (46v.). Tää kaupunki on tupaten täynnä nuorempia, joten en tiedä mitä tekisin.

Stressaa kyllä vähän, että minkälaista porukkaa niissä työtoimnnoissa sitten on.

Vierailija
49/74 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin TYPin asiakas joskus 10 vuotta sitten. Tapasin siellä omaa ohjaajaani ja sosiaalityöntekijää. Kävin kerran viikossa. Minulle sattui mukavat työntekijät, ja siellä oli helpompaa puhua asioistaan kuin työkkärissä. Itselläni on ollut sosiaalista ahdistusta ja masennusta, mutta ei mitään elämänhallinnan ongelmia.

Koin työn hakemisen vaikeaksi arkuuteni takia. Mietimme siellä minulle sopivia ammatteja ja tein testejä psykologin kanssa. En kokenut painostusta tai uhkailua karensseista. Minusta ei etsitty vikoja vaan vahvuuksia.

Tukihenkilö etsi minulle työkokeilupaikan ja tuli mukaani käymään työpaikalla. Työllistyin kyseiseen paikkaan työkokeilun jälkeen ja olen ollut siellä nyt 8,5 vuotta.

Mielestäni TYP ei ollut niin paha paikka kuin pelotellaan. Kannattaa mennä sinne. Juttelette kuntoutuksesta ja eri vaihtoehdoista . Mahdollisesta uudelleenkouluttautumisesta, työkyvyttömyyseläkkeestä tai muista mahdollisuuksistasi.

Vierailija
50/74 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppista!

Vierailija
51/74 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkää tilastojen siivoamista koko kuntouttava työtoiminta. Kun kuntakokeilut on nyt alkaneet, niin oottakaa vaan: kunnat odottaa kieli pitkällä, että saavat laitettua kaikki heille tulevat asiakkaat-jotka on pitkälti pitkäaikaistyöttömiä- kuntouttavaan työtoimintaan ja näin ollen sellaiseen palveluun, ettei tarvitse valtiolle sakkorahoja pitkäaikaistyöttömistä maksella ja kunnat säästää. Yksilön omilla haluilla, kyvyillä tai toiveilla ei ole mitään merkitystä.

Vierailija
52/74 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

TYP on hyvä. Pääsin sitä kautta Martta-kerhoon tekeen ruokaa, joka sitten päivän päätteeksi syötiin ryhmän kesken. Eli kokkailin meneen jmuitten kanssa a osoitin näin yhteiskuntakelpoisuuteni ja olin ns. toimenpiteessä ja sain siltä ajalta vielä korotetun pv-rahan. Tapaamisia kokkikerho kanssa oli noin kerran parissa viikossa. En kyllä vieläkään oikein ymmärrä näin entisenä metsurina, jolta selkä paskana, miten se minun työllistymistä edisti- mutta ihan sama. Jos tämä on yhteiskunnan näkemys siitä, kuinka minun työllistymistä edistetään niin olkoon sitten niin. Lähinnä vaan koko touhu nauratti.

Vierailija
53/74 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

TYP toiminta on varmaan aika erilaista eri kaupungeissa. Vaikea ottaa kantaa. Oon kuullut kavereilta, että joku tykännyt kovastikin ja saanut asioita eteenpäin ( työkyvynselvittelyt yms.) ja taas toinen (eri kaupungissa asuva) on ihan romuna jatkuvista keskusteluista ja vähän sellaisesta asioiden kaivelemisesta, syyllistämisestä ja karenssilla uhkaamisesta.

Vierailija
54/74 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TYP toiminta on varmaan aika erilaista eri kaupungeissa. Vaikea ottaa kantaa. Oon kuullut kavereilta, että joku tykännyt kovastikin ja saanut asioita eteenpäin ( työkyvynselvittelyt yms.) ja taas toinen (eri kaupungissa asuva) on ihan romuna jatkuvista keskusteluista ja vähän sellaisesta asioiden kaivelemisesta, syyllistämisestä ja karenssilla uhkaamisesta.

TYP:ppiin tultaessa kaikille tehdään terveystarkastus

Vierailija
55/74 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jostain ihmeen syystä kysytään myös taloudellinen tilanne, esim. velat. Itsellä velkaa vaikka muille jakaa, mutta miksi kertoisin siitä typin te-tantalle, terveydenhoitajalle ja sille sosiaalityöntekijälle. En ole niistä kertonut muillekaan.

Vierailija
56/74 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jostain ihmeen syystä kysytään myös taloudellinen tilanne, esim. velat. Itsellä velkaa vaikka muille jakaa, mutta miksi kertoisin siitä typin te-tantalle, terveydenhoitajalle ja sille sosiaalityöntekijälle. En ole niistä kertonut muillekaan.

Sillä voi olla vaikutusta tukiin.

Vierailija
57/74 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TYP tarkoittaa, ettei yhteiskunta tiedä noin niinkuin työllisyyden hoidon näkökulmasta, että minne sinut ja sun ongelmat muuallekaan työnnettäisiin.

Tämä lienee paras tiivistys.

Sain haaveilemani työpaikan vientialalta nyt koronakeväänä pitkän työttömyyden jälkeen. Minutkin kierrätettiin TYP:n kautta takaisin rivihakijaksi toteamuksin, että ei tarvetta monialaiseen palveluun. Siirto kesti vuoden, jonka aikana kukaan ei ottanut yhteyttä.

Koin työttömyyden aikana sen, kuinka starttirahojen määrärahat loppuivat, avoimeen yliopistoon ei sopinut kirjautua ja eikä palkkatuki kelvannut vientiyrityksille. TYP:n siirto tuli täysin yllätyksenä sähköisen asioinnin kautta. En ole ikinä saanut mitään muita etuuksia eikä minulla ole minkäänlaista sairaushistoriaa. Sain sieltä päästessäni kyllä moitteet käytössäni olevasta omistusasunnosta (kartoituksessa kysyttiin asumismuotoa), sillä heidän mielestään minulla ei ole moraalista oikeutta työttömyysetuuteen. Kummallinen paikka.

Vierailija
58/74 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttavaan työtoimintaan, eli pääset tekemän töitä palkatta. Se kuulemma parantaa ihmisen.

Itse menin valmistumisen jälkeen sen aikaiseen työkkärin työharjoitteluun. Palkka oli samaa luokkaa kuin perustyöttömyysrahalla ollessa. Siitä sitten aukesi vuoden puolikkuus. Kituuttamistahan se oli ja toimeentulotukeakin jouduin hakemaan, kun palkka ei elämiseen riittänyt. Vuosia tein pätkätöitä, kunnes sain vakituisen tykpaikan ja lähes 20 vuoteen en ole ollut työttömänä. Työura alkoi 90- luvun loppupuolella laman jälkeen.

Monella alalla tärkeintä on saada varvas oven väliin, sitten jalka ja siitä se sitten lähtee. Meille sanottiin valmistumisen jälkeen, että älkää myykö osaamistanne halvalla. Minä en totellut uran alussa tätä ja hyvä niin.

Vierailija
59/74 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työttömien ole järkeä mennä +9 eur hommiin

vaan vaatia että kaikki hyväpalkkaiset työpaikat annetaan heille

Vierailija
60/74 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TYP on hyvä. Pääsin sitä kautta Martta-kerhoon tekeen ruokaa, joka sitten päivän päätteeksi syötiin ryhmän kesken. Eli kokkailin meneen jmuitten kanssa a osoitin näin yhteiskuntakelpoisuuteni ja olin ns. toimenpiteessä ja sain siltä ajalta vielä korotetun pv-rahan. Tapaamisia kokkikerho kanssa oli noin kerran parissa viikossa. En kyllä vieläkään oikein ymmärrä näin entisenä metsurina, jolta selkä paskana, miten se minun työllistymistä edisti- mutta ihan sama. Jos tämä on yhteiskunnan näkemys siitä, kuinka minun työllistymistä edistetään niin olkoon sitten niin. Lähinnä vaan koko touhu nauratti.

Naurattaminen osoittaa että tällähän on ollut virkistävä vaikutus. Se tarkoitus sillä pitäisi ollakkin. Siellä on mukava tavata muita työttömiä ja vaihtaa kuulumisia. Varmaan aika harvinaista että kuntouttavaan pääsee kokkikerhoon ja siitä olisi omaan arkeenkin varmasti paljon hyötyä varsinkin semmoisille jotka eivät peruasioitakaan osaa tai haluaa oppia lisää. Kaikilla paikkakunnilla ei taida olla mitään työllistymistä edistävää kuntouttavaa tai opintoihin tähtäävää. Niin ettei ole paljoa valinnanvaraa näissä kuntouttavan paikoissa. En tiedä olisiko mahdollista päästä kunnan työpaikkoihin mutta harvoin joku työtön niihin haluaa koska niissä teetätettäisiin kaikki p....työt. Olen ollut jonkin aikaa sellaisessa ihan oikeassa työpaikassa kunnalla ja sellaisia p...a töitä  tetätettiin mitkä eivät ammattitaitoani ylläpitänyt millään lailla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan seitsemän