Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaivanpalkkaa postittamisesta?

Vierailija
02.03.2021 |

Pyydättekö te vaivannäöstä lisähintaa, jos myytte esim. Tori.fi:ssä tai jollain muulla nettikirppiksellä tuotteita. Jos pyydätte, niin ilmoitatteko te sen heti myynti-ilmoituksessa, joko niin että ilmoituksessa lukee, että pyydät vaivanpalkkaa/paketointikustannuksia tai niin että ilmoituksessa lukee postikulusumma valmiina (jotka ovat siis suuremmat kuin pelkkä postitus olisi, koska olet laskenut mukaan sen vaivanpalkan)?

Olen itse ollut enimmäkseen ostajana ja kohdalleni sattui tilanne, että olisin halunnut ostaa vaatepaketin postituksella ja myyjä kertoi viestien välityksellä että, koska vaatteita on niin paljon niin postit ovat x€ kun ei mahdu pienempään pakettiin. Olen ostanut enemmänkin vaatteita kerralla pienempään postitushintaan, joten en uskonut, että hänen ilmoittamansa postikulut pitävät paikkaansa, niinpä en suostunut ostamaan vaikka hänen postituspyyntönsä olikin vain 2 euroa enemmän kuin tiesin todellisten kustannusten olevan. Nyt jälkeenpäin mietin kuitenkin, että ilmoittikohan hän hinnan korkeammaksi, siksi koska laski mukaan vaivanpalkan. Jos hän olisi sanonut suoraan, niin olisin varmaan ostanutkin hänen pyyntihinnallaan, mutta en halunnut maksaa ylimääräistä pelkästä postituksesta, kun tiesin, että halvemmallakin olisi päässyt. Hän ei suostunut myymään sillä 2 euroa edullisemmalla hinnalla, enkä minä maksamaan sitä 2 euroa enemmän, niin pienestä se lopulta jäi kiinni kummankin kohdalla 😆

Mitä mieltä, olet vaivanpalkan pyytämiskäytännöstä ja kuuluuko se ilmoittaa selvästi myynti-ilmoituksessa? En ole ennen törmännyt siihen, että vaivanpalkkaa pyydetään, niin en ole oikein osannut siihen suhtautuakaan.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ostajan ja myyjän hintatoiveet eivät kohtaa, kauppaa ei synny. Ei siitä tarvitse olla mitään mieltä.

Vierailija
2/27 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pyöriayän esim. 5,90 postikulut 6 euron postituskuluiksi. Jolloin 10 senttiä on vaivanpalkkaa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fyysisesti postista lähettäminen maksaa sen pari euroa enemmän kuin, jos ostaisi paketin valmiiksi netistä ja jättäisi vain automaattiin/postiin. Tai ehkä hänellä ei ollut paketointimateriaalia, joten laski laatikon ostamisen mukaan.

Ei minua haittaa maksaa paria euroa enempää, mutta toki jos tuotteen hinta on vain pari euroa ja postit maksaisi kympin, saatan jättää ostamatta.

Vierailija
4/27 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan mitä pyydetään tai olen ostamatta.

Vierailija
5/27 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinnoittelen pakkausmateriaalit tuotteen hintaan ellei kyse ärrän maksullisista paketeista,jotka ostaja kustantaa. Suurin osa noudetaan, joten niistä ei itselle kuluja. Omat postitusasioinnitsuunnittelen työ/ kauppamatkoille, harvoinlähen erikseen viemään.

Vierailija
6/27 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihmettelen ongelmaan tuon parin euron tähden. Ei myyjällä välttämättä ole ihan tarkaa tietoa mahtuuko M vai L pakettiin tms. jossa nuo erot tulee. (toki nuo voi etukäteen miettiä ja mitata, niin teen itsekin)

Vierailija
7/27 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Postituskulut eivät koskaan ole pelkät postituskulut, koska ei se posti sitä postitettavaa pakettia paketoi eikä nouda lähettäjän ovelta.

Jotenkin sen lähettäjän pitää roudata itsensä postiin hakemaan tarvittavat pakkausmateriaalit (tai hankkia ne muuten jostain), mennä kotiin ja sitten vielä roudata itsensä ja pakettinsa postiin tai vastaavaan laittaakseen paketin menemään. Kyllä tuossa jo voisi laskuttaa käytetystä ajasta ja tottakai bussilippujen hinnan tai oman auton käytöstä hinnan.

"vaivanpalkkaa", pah. Ostaja maksaa sen mitä pyydetään, jos haluaa ostaa. Ja ei maksa jos ei osta.

Vierailija
8/27 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuuluuko ilmoittaa". No ei ole pakko! Kyseessä on yksityishenkilö, ei yrittäjä. Hän saa tehdä/pyytää ihan mitä haluaa.

Vierailija
9/27 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun puolestani saa ottaa tarpeelliseksi koetun summan. Siksi aina tarjoan hinnan x + postikulut jättäen myyjälle avoimeksi sen mitä lähetystapaa haluaa käyttää ja minkä summan valitsee.

Vierailija
10/27 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fyysisesti postista lähettäminen maksaa sen pari euroa enemmän kuin, jos ostaisi paketin valmiiksi netistä ja jättäisi vain automaattiin/postiin. Tai ehkä hänellä ei ollut paketointimateriaalia, joten laski laatikon ostamisen mukaan.

Ei minua haittaa maksaa paria euroa enempää, mutta toki jos tuotteen hinta on vain pari euroa ja postit maksaisi kympin, saatan jättää ostamatta.

Netissä S-pkt 5,90€ ja tiskillä maksettaessa 9,90€!!!

Vierailija
11/27 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitan postikulut sen mukaan, että varmasti kattaa kulut. Lähtökohtaisesti en käy kauppaa postin välityksellä vaan halukas ostaja noutaa tuotteen. Pääsen helpommalla.

Vierailija
12/27 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä olis ollut niin paljon viihdyttävämpää, jos olisit alkanut kiistelemään asiasta myyjän kanssa kuin kunnon Karen ainakin. Ja sitten olisit täällä ulissut, miten väärässä se toinen on, ja muutenkin ihan kamala tyyppi.

Vierailija
13/27 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myynyt vuosien varrella tarpeetonta tavaraa ulkomaisella huutokauppasaitilla. Ko. saitilla ostajien palautteet tulee useampaan kohtaan 0-5 asteikolla (0 = huonoin arvosana, 5 = korkein arvosana), yksi näistä on postituksen hinta. En ole koskaan ottanut penniäkään ylimääräistä postituksesta, pakkausmateriaaleista, paketin päälle tulostettavasta osoitelapusta, teipistä, ajanhukasta kun vien paketin postitettavaksi jne. Lisäksi laitan ilmoitukseen mitä postitus maksaa. Silti olen saanut ihmisiltä huonoa palautetta postituksen hinnasta, ihan kuin minä päättäisin mitä rahtifirmat siitä veloittavat. Hohhoijaa. Olenkin alkanut laittaa ostajille kuitit mukaan, että ihan omin silmin voivat tavata mitä postitus maksaa.

Vierailija
14/27 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niin iloinen jokaisesta kaupasta, etten todellakaan pyydä mitään extraa.

Olen ehkä nyt 5 v myynyt joka viikko jotain. Pakkaaminen on helpoa, materiaalia saan töistä ja automaatti on kotimatkalla.

Vierailija
15/27 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ethän sinä voi tietää millaiseen pakettiin myyjä olisi pakannut, jos hänelle oli vaikka kotonaan vain tietyn kokoinen laatikko, jossa olisi lähettänyt tuotteet.

Vierailija
16/27 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on kauhean vihamielistä ja hyökkäävää porukkaa vaikka esitetty ihan viaton kysymys.

Itse toivon, että ilmoituksessa mainitaan vaivanpalkka jos sitä ollaan pyytämässä.

Vierailija
17/27 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pyydä vaivanpalkkaa, mutta en myöskään maksa postituskuluja (postikulu, pakkaustarvikkeet, yms.) omasta pussistani. Pakkaustarvikkeet on yllättävän kalliita, usein pyrin käyttämään kyllä vanhoja laatikoita ja pusseja, mutta aina sopivaa ei löydy valmiina.

Vierailija
18/27 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hölmöä olettaa että pelkällä postimerkillä/-maksulla joku lähettää paketin. Pakkaustarvikkeet jää täten kokonaan myyjän kontolle. Fiksua on huomioida tuotteen hinnan lisäksi postimaksu ja pakkaustarvikekulut.

Vierailija
19/27 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Netissä S-pkt 5,90€ ja tiskillä maksettaessa 9,90€!!!

Itse lähetän aina postit tiskiltä tiskille, eli ei automaatteihin. Haluan että noutaja joutuu esittämään henkkarit noudettaessa. Silloin ei voi valitella miten paketti on kadonnut/ joku muu hakenut. Tämä maksaa 11,90 - 9,90 riippuen siitä antaako ostaja puhelinnumeron, johon posti voi ilmoittaa paketin saapumisen.

Jos ei halua maksaa, ostaminen minulta ei ole tietenkään pakollista.

Vierailija
20/27 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen nettikauppaa harrastellut jo parikymmentä vuotta, ja tottakai siitä on vaivaa ja menee aikaa, kun jotain ostoksia paketoi ja roudaa ympäriinsä. Eihän mitään järkeä ole jotain parin euron tavaroita edes myydä. Mutta myyn, koska se on jotenkin kivaa kuitenkin. Se on harrastus oikeastaan. En pyydä mitään kuluja, mutta pakkausmateriaalitkin on sitten kierrätettyjä pääosin.

Mutta kunhan kulut näkyvät ilmoituksessa, niin ostajan pitää laskea tuotteen kokonaishinta ja ostaa sen mukaan. Myyjä saa toimittaa kohteen vaikka hevosen selässä, ja saa toki laittaa ylimääräistäkin, kunhan ei ala niitä kaupan jälkeen lisäilemään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi