Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Veroprosentti- asiaa, tietääkö kukaan?

Vierailija
19.09.2026 |

Aloitin kesäkuussa tekemään nelipäiväistä työviikkoa. Muutin nyt veroprosenttiani. Veroprosentti on ollut kesäkuusta lähtien paljon pienempi kuin täydessä työajassa ja nyt muutosen jälkeen se on vain 5%. Teinköhän jonkun virheen tuossa veroprosentin muuttamisessa, kun prosentti on noin pieni? Tietysti hyvä niin, mutta silti hirvittää, että tulee mätkyjä myöhemmin. Työpaikan ja kodin välisiä matkakuluja minulla on aika paljon, kun työmatka yhteen suuntaan on melkein 40km.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos olet antanut tiedot oikein, niin on oikein. Mitä muuta luulet että palstalla voidaan tietää?

Vierailija
2/16 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile veroprosenttilaskurilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita Verotoimistoon ja kysy, mikä on oikea prosentti sille tulolle.

Vierailija
4/16 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pienet on tulot jos noilla veroilla selviät.

Vierailija
5/16 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saiks sitä vai pienentää kesken vuoden? Vai suurentaa vaan? Miks mulla on tällainen mielikuva? 🤔 Varmaankin vanhentunut mielikuva mulla tms. jos kerran oot onnistunut sen muutoksen tekee.

Vierailija
6/16 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saiks sitä vai pienentää kesken vuoden? Vai suurentaa vaan? Miks mulla on tällainen mielikuva? 🤔 Varmaankin vanhentunut mielikuva mulla tms. jos kerran oot onnistunut sen muutoksen tekee.

Veroprosenttia saa suurentaa itse, pienentämiseen pitää hankkia uusi verokortti.

Vierailija
7/16 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veroprosenttia saa suurentaa itse, pienentämiseen pitää hankkia uusi verokortti.

Totta! :D Pakkohan sitä on pystyä pienentään jotenkin jos tulot laskee 😅

Vierailija
8/16 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se täsmää, jos käytit tulorekisteristä saatuja tietoja, ja arvioit vähennykset sekä  loppuvuoden tulot oikein. 

Vierailija
9/16 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä saa vatkata vaikka joka viikko isommaksi tai pienemmäksi jos siltä tuntuu.

Vierailija
10/16 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan sitä veroprosenttia voi nostaa. Voit nostaa sen vaikka kuinka korkeaksi haluat.

Vierailija
11/16 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä todella pieni prosentti 80% työ ajasta. Jotain olet väärin laittanut. Ei voi olla mitään alle 15 %. 

Vierailija
12/16 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kolme kuukautta mkasanut liikaa veroja tuloihisi nähden. Ne kompensoi "puuttuvia" prosentteja.

Vierailija
13/16 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä todella pieni prosentti 80% työ ajasta. Jotain olet väärin laittanut. Ei voi olla mitään alle 15 %. 

Kyllä voi olla, varsinkin on jos on maksanut tähän mennessä paljon veroja. Tuohon tulee tietysti päälle vielä veroluonteiset maksut,

Vierailija
14/16 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika pienet on tulot jos noilla veroilla selviät.

Paitsi jos on alkuvuoden tehnyt liian korkealla veroprosentilla töitä. 

Vierailija
15/16 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voida tietää edes osapuilleen sanoa mitään, jos ei tiedetä, kuinka paljon se verotettavaksi jäävä tulo kaikkien vähennysten jälkeen on. Siitähän verot maksetaan.

Jos epäilet, että veroprosentissa on virhe, laske uudestaan veroprosenttilaskurilla verottajan sivuilla.

https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/verokortti-ja-veroilmoitus/verokor…

On kurjaa maksaa mätkyjä, jos veroprosenttisi on ihan vinksallaan. Periaatteessa neli- ja viisipäiväisen työviikon ero ei ole kovin suuri, kun ajatellaan, että yksi päivä vähemmän töitä viikossa on viidesosa eli 20 prosenttia vähemmän tuloja.

Vierailija
16/16 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän on siitä kyse, että kesä- heinä- ja elokuu on vahalla verokortilla tehtynä tuottanut veroja tarvittavaa enemmän. Nyt uudella verokortilla hyvitetään nämä ennakkoon maksetut verot.

Joskus aikoinaan en toimittanut verokorttia vuoden alussa, jolloin tuli maksettua maksimiprosentilla. Kun huhtikuussa hain uuden verokortin, niin sain loppuvuoden lähes nollaverolla. Sillähän ei oikeastaan ole väliä, että missä vaiheessa vuotta verot maksaa, kunhan vuoden lopussa on oikea määrä maksettu. Tai siis vuoden lopussa katsotaan että oikea määrä on maksettu ja tarvittaessa maksetaan puuttuva osa (mätkyt) tai palautetaan liikaa maksetut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi