Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuleeko teillä vatsa kipeäksi kasvisperäisistä "lihankorvikkeista"?

Vierailija
01.03.2021 |

Mua pierettää aika voimakkaasti nää.

Kommentit (188)

Vierailija
121/188 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyhtökaurasta tule sellaiset sinappikaasut, että niitä ei kestä itsekään. Mieluummin syön monipuolisesti sekaruokaa, jossa proteiini on laadukasta eläinproteiinia, niinkuin evoluutio on ihmisen jalostanut syömään. Soijaa taas ei miehen kannata syödä siksi, että se matkii estrogeeniä ja tekee miehelle isot tissit ja itkuisen mielen.

Soija on kasvi, eikä kasvien ns. estrogeeni vaikuta ihmiseen. Esim. lehmänmaidossa sen sijaan on ihan nisäkkään estrogeenia (ja muutenkin hormonikoktail, jonka tarkoitus on kasvattaa heikko vasikka yli satakiloiseksi eläimeksi nopeasti), joka oikeasti myös vaikuttaa ihmisiin.

Kannattaakin ostaa vain Suomessa tuotettua maitoa ja lihaa, täällä ei eläimille anneta kasvuhormoneja. Ja tietysti lähiruoka on muutenkin parempi valinta kuin muualta tuotu.

Kyllä juuri synnyttäneen naaraseläimen maidossa on estrogeenia hurjat määrät, vaikkei olisi eläimelle mitään hormonia erikseen annettukaan.

Kumma, miten soijan fytoestrogeenista huolissaan olevat saattavat käyttää lehmänmaitotuotteita.

Joo, mutta ei niissä kaupan maitohyllyn maitopurkeissa sitä ternimaitoa ole.

Estrogeenia on kyllä juuri siinä kaupan hyllyllä olevassa maidossa.

Vierailija
122/188 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule. Ei tule mistään ruoasta, ei palkokasveista ei kuiduista. Oon tottunut syömään monipuolisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/188 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyhtökaurasta tule sellaiset sinappikaasut, että niitä ei kestä itsekään. Mieluummin syön monipuolisesti sekaruokaa, jossa proteiini on laadukasta eläinproteiinia, niinkuin evoluutio on ihmisen jalostanut syömään. Soijaa taas ei miehen kannata syödä siksi, että se matkii estrogeeniä ja tekee miehelle isot tissit ja itkuisen mielen.

Soija on kasvi, eikä kasvien ns. estrogeeni vaikuta ihmiseen. Esim. lehmänmaidossa sen sijaan on ihan nisäkkään estrogeenia (ja muutenkin hormonikoktail, jonka tarkoitus on kasvattaa heikko vasikka yli satakiloiseksi eläimeksi nopeasti), joka oikeasti myös vaikuttaa ihmisiin.

Kannattaakin ostaa vain Suomessa tuotettua maitoa ja lihaa, täällä ei eläimille anneta kasvuhormoneja. Ja tietysti lähiruoka on muutenkin parempi valinta kuin muualta tuotu.

Kyllä juuri synnyttäneen naaraseläimen maidossa on estrogeenia hurjat määrät, vaikkei olisi eläimelle mitään hormonia erikseen annettukaan.

Kumma, miten soijan fytoestrogeenista huolissaan olevat saattavat käyttää lehmänmaitotuotteita.

Niinpä, se ternimaito löytyy pakasteosastolta.

Vierailija
124/188 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En syö lihankorvikkeita. Maistuvat oksettavalle ja aiheuttavat suolisto-ongelmia räkjähtävästä ripulista ilmavaivojen kautta niin pahoihin krampeihin, ettei pysty kuin maata sikiöasennossa ja toivoa itselleen kuolemaa. Ei mun tarvitse kiduttaa itseäni, joten syön jatkossakin lihaa.

Itse en ole maun suhteen niin kranttu, mutta kuvailemasi fyysiset oireet olivat kuin omasta kynästäni. Mistään muusta ruoasta en tule niin kipeäksi, soijarouhe, -suikaleet ja vastaavat pahin.

Vierailija
125/188 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen lehmä poikii ensimmäisen kerran kaksivuotiaana ja siitä eteenpäin kerran vuodessa. Sitten kun ei poi’i, se lopetetaan. Käytännössä siis lähes kaikki juomasi maito on juuri poikineen tai tiineen eläimen maitoa.

Vierailija
126/188 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauheasti suositellaan kuidun syöntiä. Mulla viljakuitu aiheuttaa ummetusta, ja se on muuten aika ikävä vaiva. Ei täysjyvää mulle, kiitos.

Viljakuitu nimenomaan aiheuttaa ummetusta.

Mulle on sekä lääkäri että ravitsemusterapeutti suositellut ummetukseen täysjyväviljaa. Kaikki riisiä myöden täysjyvänä. Ummetus katosi kun jätin viljatuotteet syömättä.

Vierailija
127/188 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska mulle ei sovi kuin muutamat papulaadut, herneet, liha, kananmuna ja laktoosittomat maitotuotteet, olen vähentänyt lihansyöntiä annoskokoja pienentämällä.

Jotenkin runsas proteiinin määrä on ollut tottumuskysymys. Pysyn näköjään kylläisenä pienemmälläkin. Olen pikkuhiljaa tutkaillut mieheni kanssa asiaa ja on huomattu, että lihaa ei tämmönen keski-ikäinen toimistotyöläinen tarvi todellakaan niin paljon kuin luultiin.

Kun meillä on vaikka pihvejä, lihaa on n. 100g/syöjä (raakapaino). Makaronilaatikkoon laitan ohjeen mukaisen 600g paketin sijaan 400g. Chili con carneen laitan papujen lisäksi 200g jauhelihaa entisen 400g sijaan. Kananrintafilettä ei välttämättä syödä kokonaan. Pitsan syön nykyään aina kasvisversiona. Ennen söin usein aamulla kaksi munaa, mutta yksikin näköjään riittää.

Olen korvannut tämän syömällä lisää kasviksia tilalle.

Näkyy ruokalaskussa ja vyötäröllä, eikä tunnu siltä, että olisi luopunut jostain.

Eihän proteiinilla mitään kylläisyyttä haetakaan. Proteiini on rakennusaine. Energiaravintoaineet ovat rasva ja hiilihydraatti.

Vierailija
128/188 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauheasti suositellaan kuidun syöntiä. Mulla viljakuitu aiheuttaa ummetusta, ja se on muuten aika ikävä vaiva. Ei täysjyvää mulle, kiitos.

Mulle on sekä lääkäri että ravitsemusterapeutti suositellut ummetukseen täysjyväviljaa. Kaikki riisiä myöden täysjyvänä. Ummetus katosi kun jätin viljatuotteet syömättä.

Lääkärit ja terapeutit suosittelevat sitä, mitä heidän käsketään suositella.

Vierailija
129/188 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soijasta ja pavuista kyllä sellaset ilmavaivat että oksat pois. Harmi sinänsä.

Vierailija
130/188 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein tulee kyllä säästömielessä laitettua vaikka vain puoli pakettia kanaa tai jauhelia, kun aloin vetää heraproteiinia 100g päivässä. Helppoa ja vaivatonta kun proteiinia saa aina varmasti tarpeeksi.

Vierailija
131/188 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee ja kaikista muistakin kasvisruoista, helvwtinmoinen ripuli ja vatsakipu. Nykyään syön suosiolla lihaa enkä edes harkitse tuollaisia myrkkyjä.

Ehkä johtuu juurikin siitä kun et koskaan syö niitä. Elimistösi menee ihan sokkitilaan kun kerrankin tulee jotain terveellistä, joka saa suolenkin toimimaan. Syö enemmän niitä kasviksia, niin elimistösi tottuu taas...

Tuo oli liian kärkkäästi kommentoitu, mutta ajatus on oikea. MUTTA, en ota kantaa mikä on terveellistä ja mikä ei.

Mikä tahansa raju ruokavalionmuutos on jonkinlainen sokki keholle. Oli se sitten lihansyöjästä kasvissyöjäksi, kasvissyöjästä lihansyöjäksi, einesten suurkuluttajasta yhtäkkiä puhtaisiin raaka-aineisiin vaihtaminen ja toisinpäin. Keholla kestää aikansa tottua, joten joku 'kokeilin lihatonta lokakuuta eikä vaikuttanut mitenkään/vaikutti negatiivisesti' ei kerro vielä mitään, saati sitten joku 'söin kerran papuja - ei enää ikinä!' -ajatusmalli.

Vierailija
132/188 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, mutta olen kasvissyöjä. Niihin papuihin jne.. pitää tottua niin ei enään satu vatsaan. Quorn on kaikista parhainta ja se tehdään jostain sienestä. Joten suosittelen quornia kaikille joiden vatsat ei kestä niitä papuja.

Syön kyllä kerran kuukaudessa lihaa, mutta mielestäni olen silti kasvissyöjä.

Vierailija
133/188 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit ja terapeutit suosittelevat sitä, mitä heidän käsketään suositella.

Niinpä. Onneksi on internet, jossa joku vastaavista ongelmista kärsinyt kertoi päässeensä eroon suolisto-oireista viljattomalla ruokavaliolla. En tiedä onko tuo kaikille tie onneen, mutta mulle on!

Vierailija
134/188 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kamalat kivut noista seuraa. Rakastan papumuhennosta ja hernekeittoa ja kaalipiirakkaa ja lanttulaatikkoa  ja sen semmosta, mutta ei onnistu ei. Jos erehdyn syömään vegaanisesti tai edes vegetarisesti, niin siitä seuraa päivien tuska.

Pahimmillaan olen lojunut sairaalassa, joten sorry vaan, meillä syödään lihaa ja ennen kaikkea kalaa ja tyydytään tuorevihanneksiin sen sivulle.

Vierailija
135/188 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen lehmä poikii ensimmäisen kerran kaksivuotiaana ja siitä eteenpäin kerran vuodessa. Sitten kun ei poi’i, se lopetetaan. Käytännössä siis lähes kaikki juomasi maito on juuri poikineen tai tiineen eläimen maitoa.

"Juuri poikineen" erilaista maitoa ei tule kuin aivan ensimmäisen yhden tai kahden lypsyn aikana. Tiineen lehmän maitoa on suurin osa, koska lehmä kantaa 9 kk, ja siinäkin on estrogeenia, mutta ei sellasta määrää kuin ternimadossa. Alkuperäisessä kommentissa sanottiin nimenomaan että "juuri synnyttäneen naaraseläimen maidossa on estrogeenia hurjat määrät", ja fakta on se, että tuota maitoa ei myydä maitohyllyssä litran purkeissa juotavaksi.

Vierailija
136/188 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein tulee kyllä säästömielessä laitettua vaikka vain puoli pakettia kanaa tai jauhelia, kun aloin vetää heraproteiinia 100g päivässä. Helppoa ja vaivatonta kun proteiinia saa aina varmasti tarpeeksi.

Lihassa on kyllä paljon muutakin ravintoa kuin proteiini. Joten mitkään heraproteiinit eivät pysty lihaa korvaamaan.

Vierailija
137/188 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

” Härkäpapu on kaikista pahin, liotettuna, idätettynå, hapatettuna, keitettynä, paistettuna, härkikseksi teollisesti veivattuna –mikään ei auta. Muutkin palkokasvit ihan helvettiä vatsalle.

Kotimaista karitsaa, peuraa, ulkokanojen munia, vuohenjuustoa, ylämaankarjaa ja kohtuudella kasviksia. Paljon parempi olo. Eikä tarvitse kierrättää minkään teollisen prosessoinnin kautta, vaan voi tilata suoraan tiloilta kotiin.”

Tämä omaa ruokavaliotani kuvaava kommentti oli jollekulle vegaanille niin uhkaava, että se on ykkössivulta pitänyt poistaa.

Eettinen lihantuotanto on ideologisille vegaaneille punainen vaate. He haluavat puhua vain tehotuotannosta.

Suomessa on paljon eläimiä hyvin kohtelevia pientiloja. Kehotan etsimään ja suosimaan.

Vierailija
138/188 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Juuri poikineen" erilaista maitoa ei tule kuin aivan ensimmäisen yhden tai kahden lypsyn aikana. Tiineen lehmän maitoa on suurin osa, koska lehmä kantaa 9 kk, ja siinäkin on estrogeenia, mutta ei sellasta määrää kuin ternimadossa. Alkuperäisessä kommentissa sanottiin nimenomaan että "juuri synnyttäneen naaraseläimen maidossa on estrogeenia hurjat määrät", ja fakta on se, että tuota maitoa ei myydä maitohyllyssä litran purkeissa juotavaksi.

Lyhyesti sanottuna: jos eläin kykenee tuottamaan maitoa, on joko saanut jälkeläisen tai tiineenä tai sekä että, ja joka tapauksessa sen elimistössä on estrogeenia hurjat määrät. Kannattaa maidonjuojien miettiä asiaa ennen kuin alapeukuttavat.

Vierailija
139/188 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihassa on kyllä paljon muutakin ravintoa kuin proteiini. Joten mitkään heraproteiinit eivät pysty lihaa korvaamaan.

Kyllä sillä lihas kasvaa siinä missä lihalla, se riittää minulle.

Vierailija
140/188 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule. Varsinkin tofu ja seitan on sellaisia jotka ei ärsytä vatsaa. Sen sijaan esimerkiksi linssejä, papuja tms en voi syödä kovin isoja määriä, toki fementoituvia hiilihydraatteja on vähemmän jos ostaa kyseiset tuotteet valmiiksi liotettuina.