Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuleeko teillä vatsa kipeäksi kasvisperäisistä "lihankorvikkeista"?

Vierailija
01.03.2021 |

Mua pierettää aika voimakkaasti nää.

Kommentit (188)

Vierailija
141/188 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, mutta olen kasvissyöjä. Niihin papuihin jne.. pitää tottua niin ei enään satu vatsaan. Quorn on kaikista parhainta ja se tehdään jostain sienestä. Joten suosittelen quornia kaikille joiden vatsat ei kestä niitä papuja.

Syön kyllä kerran kuukaudessa lihaa, mutta mielestäni olen silti kasvissyöjä.

Kyllä, quorn tehdään homesienestä. Punahomesienestä. Saattaa aiheuttaa vakavia allergisia reaktioita.

Anteeksi vain, syön mieluummin ulkokanan munia ja pientilan vuohenjuustoa. Toki myös itse keräämiäni sieniä, joissa proteiinia on tosin vain muutama prosentti.

Vierailija
142/188 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä syömisessä mennään pieleen, jos ideologia menee tärkeysjärjestyksessä kehon tarpeiden ja hyvinvoinnin edelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/188 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyhtökaurasta tule sellaiset sinappikaasut, että niitä ei kestä itsekään. Mieluummin syön monipuolisesti sekaruokaa, jossa proteiini on laadukasta eläinproteiinia, niinkuin evoluutio on ihmisen jalostanut syömään. Soijaa taas ei miehen kannata syödä siksi, että se matkii estrogeeniä ja tekee miehelle isot tissit ja itkuisen mielen.

Soija on kasvi, eikä kasvien ns. estrogeeni vaikuta ihmiseen. Esim. lehmänmaidossa sen sijaan on ihan nisäkkään estrogeenia (ja muutenkin hormonikoktail, jonka tarkoitus on kasvattaa heikko vasikka yli satakiloiseksi eläimeksi nopeasti), joka oikeasti myös vaikuttaa ihmisiin.

Kannattaakin ostaa vain Suomessa tuotettua maitoa ja lihaa, täällä ei eläimille anneta kasvuhormoneja. Ja tietysti lähiruoka on muutenkin parempi valinta kuin muualta tuotu.

Kyllä juuri synnyttäneen naaraseläimen maidossa on estrogeenia hurjat määrät, vaikkei olisi eläimelle mitään hormonia erikseen annettukaan.

Kumma, miten soijan fytoestrogeenista huolissaan olevat saattavat käyttää lehmänmaitotuotteita.

Joo, mutta ei niissä kaupan maitohyllyn maitopurkeissa sitä ternimaitoa ole.

Suomalainen lehmä poikii ensimmäisen kerran kaksivuotiaana ja siitä eteenpäin kerran vuodessa. Sitten kun ei poi’i, se lopetetaan. Käytännössä siis lähes kaikki juomasi maito on juuri poikineen tai tiineen eläimen maitoa.

"Juuri poikineen" erilaista maitoa ei tule kuin aivan ensimmäisen yhden tai kahden lypsyn aikana. Tiineen lehmän maitoa on suurin osa, koska lehmä kantaa 9 kk, ja siinäkin on estrogeenia, mutta ei sellasta määrää kuin ternimadossa. Alkuperäisessä kommentissa sanottiin nimenomaan että "juuri synnyttäneen naaraseläimen maidossa on estrogeenia hurjat määrät", ja fakta on se, että tuota maitoa ei myydä maitohyllyssä litran purkeissa juotavaksi.

Lyhyesti sanottuna: jos eläin kykenee tuottamaan maitoa, on joko saanut jälkeläisen tai tiineenä tai sekä että, ja joka tapauksessa sen elimistössä on estrogeenia hurjat määrät. Kannattaa maidonjuojien miettiä asiaa ennen kuin alapeukuttavat.

Lehmän elimistössä on tietenkin estrogeenia, koska se on naaras. Lehmänmaidossa ei ole estrogeenia "hurjat määrät" koko aikaa. Estrogeenin määrä alkaa nousta vasta, kun lehmä on ollut tiineenä 150 vuorokautta, ja koska lehmä on ummessa viimeiset 2 kk ennen poikimista, vain noin 40 vrk:n ajan lypsetään sitä maitoa, jossa estrogeenimäärä on vähän koholla. Silloinkin sitä on kuitenkin oleellisesti vähemmän kuin välittömästi poikimisen jälkeen tulevassa ternimaidossa, johon alun perin viitattiin.

Vierailija
144/188 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maha menee ihan sekaisin härkiksestä ja muista lihankorvikkeista, missä on käytetty papuja/herneitä. :( Muuten pystyn niitä kyllä syömään, mutta lihankorvikkeissa en jostain syystä pysty.

Vierailija
145/188 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, mutta olen kasvissyöjä. Niihin papuihin jne.. pitää tottua niin ei enään satu vatsaan. Quorn on kaikista parhainta ja se tehdään jostain sienestä. Joten suosittelen quornia kaikille joiden vatsat ei kestä niitä papuja.

Kyllä, quorn tehdään homesienestä. Punahomesienestä. Saattaa aiheuttaa vakavia allergisia reaktioita.

Anteeksi vain, syön mieluummin ulkokanan munia ja pientilan vuohenjuustoa. Toki myös itse keräämiäni sieniä, joissa proteiinia on tosin vain muutama prosentti.

Hyi sootana mitä jotkut syö.

Vierailija
146/188 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sienien sokeri eli trehaloosi ei myöskään sovi kaikille, jos vatsavaivoista puhutaan.

Vierailija
147/188 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi sootana mitä jotkut syö.

Viherkommunistejä äänestämällä pian kaikki syö

Vierailija
148/188 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleepa hyvinkin. Ärtynyt paksusuoli on aina otettava huomioon.

Vierailija
149/188 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta monet pikapikaa vegaanibuumia varten markkinoille tuodut tuotteet ovat huonoja. Esim. monet juustonkorvikkeet eivät oikeasti korvaa ravinto-opillisesti juustoa, joten ovat hieman harhaanjohtavia jos kuluttaja luulee niin.

Lisäksi monissa tuotteissa on ikäviä teollisia ainesosia, muunneltua tärkkelystä ja muuta shaibaa. Lisäksi niissä voi olla enemmän lisäaineita ja etenkin FODMAP-pitoisia aineita.

Korvikefetan vertaaminen oikeaan fetajuustoon on siis ongelmallista, koska korvikkeessa ei ole kalsiumia eikä proteiinia, vaan huonoja hiilihydraatteja, ja rasva tulee esim. kookosöljystä tai halvasta kasvisöljystä eli tyydyttynyttä rasvaa tulee enemmän. Lisäksi korvikkeessa on lisäaineina karrageenia ja guarkumia, yms. jotka fermentoituvat suolessa (eli ovat FODMAP-tyyppisiä suolen ärsyttäjiä). Ainoa etu on että suolaa on korvikkeissa usein vähemmän.

(Ja sitten tietysti on vielä se maku! Maun puolesta korvikkeet ovat vaivoin edes syömäkelpoisia.)

Vierailija
150/188 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nuo ekopaskat kyllä ole parhaalla tahdollakaan syömäkelpoisia.

Vierailija
151/188 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee herneproteiinia sisältävistä helposti vatsakipua, muuten ei.

Vierailija
152/188 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta monet pikapikaa vegaanibuumia varten markkinoille tuodut tuotteet ovat huonoja. Esim. monet juustonkorvikkeet eivät oikeasti korvaa ravinto-opillisesti juustoa, joten ovat hieman harhaanjohtavia jos kuluttaja luulee niin.

Lisäksi monissa tuotteissa on ikäviä teollisia ainesosia, muunneltua tärkkelystä ja muuta shaibaa. Lisäksi niissä voi olla enemmän lisäaineita ja etenkin FODMAP-pitoisia aineita.

Korvikefetan vertaaminen oikeaan fetajuustoon on siis ongelmallista, koska korvikkeessa ei ole kalsiumia eikä proteiinia, vaan huonoja hiilihydraatteja, ja rasva tulee esim. kookosöljystä tai halvasta kasvisöljystä eli tyydyttynyttä rasvaa tulee enemmän. Lisäksi korvikkeessa on lisäaineina karrageenia ja guarkumia, yms. jotka fermentoituvat suolessa (eli ovat FODMAP-tyyppisiä suolen ärsyttäjiä). Ainoa etu on että suolaa on korvikkeissa usein vähemmän.

(Ja sitten tietysti on vielä se maku! Maun puolesta korvikkeet ovat vaivoin edes syömäkelpoisia.)

Tässä ketjussa jo aiemmin viitattiin Hesarin tuoreeseen artikkeliin, jonka mukaan fodmap-ruokavalion tiukka noudattaminen ei tee hyvää suolistomikrobistolle.

Eli pitäisi pyrkiä syömään mahdollisimman monipuolisesti ja kuitupitoisesti ja hyvinä aikoina altistaa itseään niille sopimattomillekin aineille, neuvottiin jutussa.

Vierailija
153/188 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuinen ihminen joka vertaa ruokaa ulosteeseen ei ole mitenkään uskottava keskustelukumppani.

Vierailija
154/188 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun on mahdotonta nähdä näitä juustonkorvikkeita ekologisina tai edes eettisinä. Trooppista öljyä, tärkkelystä ja valtava määrä lisäaineita lisäämässä hyllyikää. Ei mitään ravintoarvoa, vain tuontiraaka-aineita ja turha prosessointiporras, joka myös kuormittaa ympäristöä.

Itse syön mieluummin lähellä tuotettua, suurimmaksi osaksi nurmirehua syöneen laiduntavat maidosta tehtyä juustoa, josta saa sentään elintärkeitä ravintoaineitakin.

Vierailija
155/188 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuinen ihminen joka vertaa ruokaa ulosteeseen ei ole mitenkään uskottava keskustelukumppani.

En löytänyt sanavarastostani paremmin korvikejuustoja ym. tuotteita kuvaavaa sanaa. Sori siitä.

Vierailija
156/188 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa jo aiemmin viitattiin Hesarin tuoreeseen artikkeliin, jonka mukaan fodmap-ruokavalion tiukka noudattaminen ei tee hyvää suolistomikrobistolle.

Eli pitäisi pyrkiä syömään mahdollisimman monipuolisesti ja kuitupitoisesti ja hyvinä aikoina altistaa itseään niille sopimattomillekin aineille, neuvottiin jutussa.

Sellaisia neuvovat ne, jotka eivät tunne IBS:ää kunnolla. Suomessa tykätään aina vähätellä yleisiä sairauksia ja oireyhtymiä.

Oireet voivat olla todella pahat, joten pakko on noudattaa FODMAPia. Lisäksi IBS:ssä saattaa tilanne olla niin paha, että potilas saa tietyistä valkuaisista myös autoimmuunioireita. Nämä muutokset voivat olla pitkäaikaisia, eli ei riitä olla pari viikkoa FODMAPilla, vaan kehon koko immuunijärjestelmä on jo muuttunut.

Kukaan ei ole myöskään todistanut sitä, että niiden FODMAPien syömien vuosien tai vuosikymmenten sairastamisen jälkeen oikeasti mystisesti parantaisi suolen, kun ei tiedetä miksi ne samat ruoka-aineet alkujaan ovat aiheuttaneet oireita.

Vierailija
157/188 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En löytänyt sanavarastostani paremmin korvikejuustoja ym. tuotteita kuvaavaa sanaa. Sori siitä.

Termivalinta oli osuva. Ekopaskaahan se on.

Vierailija
158/188 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka hullu niitä edes käyttää?

Ruoka ilman lihaa on vaikka kasvisruokaa tai kalaruokaa. Helppoa. 

Vierailija
159/188 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää ja rajusti pierettäävää kasvisruokaa.

Pomoni pitää todella paljon pieruistani.

Vierailija
160/188 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herneitä ja papuja pitää muuten totutella syömään jos siis ei ylipäänsä ole liian herkkä niille. Eli jos syö liian harvoin niin vatsa menee sekaisin ja pierettää. Huomaa kun tulee talvi ja alkaa syömään taas hernekeittoa ja haudutettuja papuja.

Iso osa noista lihaa jäljittelevistä tuotteista on kauheita. Olen syönyt kun olen joskus vaikka ruokajaosta saanut. Syön kyllä nälkään melkein vaikka pahviakin jos on pakko.

En ole nirso ja haluan uusia makujakin kokeilla. Olen sekasyöjä ja jos on vaikka pari päivää syönyt pelkkää kasvisruokaa niin joku kunnon pihvi maistuukin entistä paremmalta kasvisruoan jälkeen.