Mistä kiskalta ostit pienenä karkkeja sanomalla 50 pennillä noita, markalla noita... ja myyjä laski niitä lusikalla pussiin
Minä muistan ostaneeni ainakin Tapiolasta sellaisesta lasitunnelista, joka lähti Stockan takaa. Hirveät jonot aina muodostui tuollaisten kiskojen luo, kun lapset yhdessä olivat karkkiostoksilla.
Kommentit (648)
Pari sivua aiemmin joku kysyi, onko täällä ketään "samoilta kulmilta" eli Ojarannan kioskin ja Niinitien kioskin eli virallisemmin Niinirinteen kioskin seudulta.
No, minä olen, mutta en kyseisten kioskien välistä, vaan pikemminkin Niinirinteen kioskin ja grillikioski Obelixin välimaastosta. Mutta Ojarannan kioskikin on tuttu paikka, koska siellä oli sukulainen töissä. Tenho taisi olla Ojarannan isännän etunimi. Niinirinteen kioskilla tuli kuitenkin pikkupenskana eniten käytyä ja talvisin usein siinä kentällä luisteltiinkin. Aika paljon siellä oli kioskeja, koska oli myös Alkon talossa sijainnut R-kioski neljäntenä siinä aika pienellä alueella.
Vaasassa Teirin Kipsalta ja Kotirannan jostain... Nyt en muista nimeä 😋
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei muuten myyty kilohinnalla? Merkkari muuten maksoi 10 penniä 80-luvun alussa.
Minäkin muistan että isoja merirosvorahoja myytiin 10 pennin kappalehinnalla, joten 5 markalla sai 50 merkkaria. Ostimme kavereitten kanssa merkkareita R-kioskilta ja menimme sen jälkeen usein paikalliseen Puijonlaakson kirjastoon lukemaan sarjakuva-albumeja (mm. Tintti, Asterix, Ahmed Ahne) joskus 1970- ja 1980-lukujen vaihteessa.
Jos ostan nykyisin irtokarkkeja, valitsen edelleen lähinnä erilaisia salmikkeja ja lakritseja kuten King Kongia ja liitulakuja.
Vierailija kirjoitti:
Invalta eli Invalidikioskilta.
Sieltä minäkin, 1970-luvulla. Onko Invalidikioskeja vielä olemassa? Milloin katosivat?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei muuten myyty kilohinnalla? Merkkari muuten maksoi 10 penniä 80-luvun alussa.
Lapsilla ei varmaan olisi ollut hajuakaan montako grammaa on viisi ufoa tai kymmenen kolatuttia. Tai millainen mötikka 200 grammaa nallekarkkeja olisi.
Vierailija kirjoitti:
Lintuvaaran Kymppikiskalta ja Leppävaaran uimahallin kahviosta. Kahviosta sai salmiakki- ja sitruunapöllöjä, jotka olivat aika isoja ja siis myös kalliimpia kuin "peruskarkit", mutta joka pennin arvoisia.
Oi, minä olen varmaan syönyt noita salmiakkipöllöjä myös! 90-luvulla, isoja karkkeja, ihanan suolaisia? Ostin kappalehinnalla irtokarkkeja mm. Taapelin kioskilta ja Saarikosken kioskilta Kuhmosta, sekä Kajaanissa käydessä Merkkarista, joka oli karkkikauppa keskustassa. Sieltä sai myös mm. suklaasammakoita ja -leppäkerttuja, joita myös aina ostin. Leppäkertut oli foliokääreessä johon oli liimattu pahviset jalat pohjaksi.
Täällä Kontulassa ostimme pillereitä romaanihenkilöiltä
Kälviän Vapaa-ajantalon eli hallin kiskalta. Sitä piti joku myöhäiskeski-ikäinen pariskunta hallin alkuvuosina, tyyliin vuoden -96 tietämillä.
Vierailija kirjoitti:
Pirkkalan Kyöstin kioskilta.
Ja piikki oli aiki kun asuin koska vastapäätä.
Oulusta Raksilan Urheilubaarista!
Tampereella Satakunnankadun ja Mustanlahdenkadun risteyksen liepeillä olleesta. Nykyään on toisella puolella katua.
Union Huoltoasema tätä huoltoasema ei ole enää ollut kymmeniin vuosiin.
Nokialla koulumatkan varrella taisi olla kaksi tai jopa kolmekin pientä kioskia. Joskus jos mulla oli jäänyt taskurahaa ja oli lupa, niin kävin ostamassa juuri tuolla tavalla pienen karkkipussin. Muistaakseni sitten ensin lopetti meitä lähinnä oleva kioski, tai ei ainakaan ollut enää talvella ollenkaan auki. Tästä jonkun ajan päästä muutimmekin sitten pois Nokialta. Tulipa hyviä muistoja!
No tietenkin Jokkelta! Turku, Varissuo.
Espoonlahden Uimahallin kioskilta.