Mistä kiskalta ostit pienenä karkkeja sanomalla 50 pennillä noita, markalla noita... ja myyjä laski niitä lusikalla pussiin
Minä muistan ostaneeni ainakin Tapiolasta sellaisesta lasitunnelista, joka lähti Stockan takaa. Hirveät jonot aina muodostui tuollaisten kiskojen luo, kun lapset yhdessä olivat karkkiostoksilla.
Kommentit (648)
Muistaakseni kioskin nimi oli kipsa
Jyväskylän (Palokassa) oli Herkkukulma, jossa myytiin pelkästään karkkia. Viikonloppuisin saatiin ostaa irtokarkkeja 5mk pussi, joskus lomalla 10 markan pussi🙂 Parasta oli se, kun sai itse valita karkit. ”Ottaisin markalla noita merkkareita ja viidelläkymmenellä pennillä nalleja.”
Olihan noita kiskoja Oulussa. Mummilareissuilla Leppävirralla oli kiska josta haettiin matkakarkkeja aina kun mummilla käytiin. Nimeä en muista,mutta sellainen tosi mukava myyjä oli joka jaksoi mukuloita jututtaa ja auttaa ostoksissa.
Vierailija kirjoitti:
Saksalan Poppelin kiskalta, Ruolan ostarilta koulumatkalta ja Karjalankadun kiskalta.
Ootko Lahest?
Vierailija kirjoitti:
Lamminmäenkadun kioskilta.
Mikkeli? Oliko siinä lähellä joku Metsolan kioski?
Molanderinmäellä oli Karamelli, missä oli seinät täynnä irtokarkkipurkkeja. Eka kerta olin ihan sekaisin ja kahmin karkkeja kaksin käsin. Serkku katsoi touhua ja lopulta neuvoi käyttämään lusikkaa kahmaloimiseen. Kassalla täti kaatoi pussin sisällön lautaselle ja laski yksi kerrallaan karkit.
Lippakioski Karhupuisto, Helsinki.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko aloittaja Tapiolan Sampokujan R-kioskia? Sitä, joka on sisäkäytävällä ja alla menee Merituulentie, rullaportaita mentiin alas bussipysäkeille ja siellä kauppakujalla oli myös Valintatalo, Etola, Seppälä jne?
Mikäli tarkoitit tuota, niin minä olin vuosina 1981-1987 tuossa kiskassa töissä, eli jos ajanjakso stemmaa, niin olen sitten ollut se, joka on myynyt sinulle nameja.
Itse ostin karkkini 60 luvun lopulla-70 luvun alussa lapsena Helsinginkadun lippakioskista, se oli meidän kotitalon edessä. Viikkorahani oli 50 penniä ja sillä sai 50 kpl. pennin maksavia nallekarkkeja. Nallekarkkeja sai myös Fleminginkadulla olleesta Saision tupakkakaupasta.
❤
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lamminmäenkadun kioskilta.
Mikkeli? Oliko siinä lähellä joku Metsolan kioski?
Metsolan kioski oli siinä Kalevankankaan ylä-asteen lähellä. Ruokiksella haettiin sieltä Siiskosen lihikset ja irttareita. Joskus ostin myös pullon limsaa. Se oli sellainen aukio, minkä reunalla oli se punainen kioski. Permanenttitäti siellä oli tiskin takana ainakin kasarilla. Karkeissa oli hyvä valikoima.
Oi aikoja kirjoitti:
Olihan noita kiskoja Oulussa. Mummilareissuilla Leppävirralla oli kiska josta haettiin matkakarkkeja aina kun mummilla käytiin. Nimeä en muista,mutta sellainen tosi mukava myyjä oli joka jaksoi mukuloita jututtaa ja auttaa ostoksissa.
Koskelan Ärrältä Oulussa useimmiten ostin, kun se oli muutaman sadan metrin päässä kotoa. Joskus huvikseni pyöräilin Välivainion ärrälle tai Puokkarin Järvi-kioskille (ainakin sen nykyinen nimi on jotain tuon tapaista, en ole varma oliko jo silloin). Kumpaakaan noista mainituista R-kioskeista ei ole enää vuosiin ollut olemassa.
Namunurkka :) 10 pennillä nallekarkki :)
Peltosen kioskilta.
Nauha maksoi markan, ufot 50 senttiä.
Sori ufot maksoi 50 Penniä.
Tuli mieleen, että tuollainen leikki voisi olla ihan hyvä tapa opettaa lasta oppimaan rahan arvoa ja suhteita ym. Pitääpä kohta aloittaa oma "karkkikioski" eikä vaan lapata prismasta vaalle.
Paimiosta Hakan kiskalta tai Mäenpään grilliltä. Hakaa ei ole ollut olemassa kai enää pitkiin aikoihin mutta Mämpy löytynee yhä.
Merkkareita sai Sairasen T- kaupasta. 70- luvulla. Yleensä kymmenen kappaletta sain ostaa.
Kipsakasta. Omistajamies oli erittäin tylsistyneen näköinen. Mietti varmasti joko itsensä tai tai meidän kakaroiden tappamista.