1200kcal dietti
Jos syön 1-3kk, niin laihdunkohan vai tapahtuuko se säästöliekillä vai mikä onkaan?
Olen 33v, 78kg/163, nainen ja mitään liikuntaa en harrasta. Vien lapset tarhaan ja teen istumatyötä. Olen yh, joten omaa aikaa ei ole ja lapset eivät käy isällään. Asumme kauempana kaikista sukulaisistani, joten ehdotukset "lapset illaksi hoitoon ja lenkille" ei vaan oikein sovi 😔
Eli siis syömällä eroon noin 15kg olisi paras. Ja tosiaan ei niin, että päivän aikana pala pizzaa ja se oli siinä vaan ihan kunnolla runsaasti vihanneksia ja kasviksia ja proteiinia. Kokonaan en haluaisi hedelmistä mm luotua ja syömme niin harvoin pastaruokia, että linssipastastani kyllä haluaisin pitää kiinni.
Onko tuhoon tuomittua? Pitäisikö määrän olla pienempi tai isompi? Apua!
Kommentit (47)
17 jatkaa. Kahen päivän punnitustauon jälkeen pääsin vaa'alle ja olikin yhtäkkiä yli kilo pudonnut. Nyt se siis vihdoin lähti laskuun. Tiukassa kyllä oli, kun tosiaan kolmisen viikkoa pysyi tasan samassa ensin. Kannatti kuitenkin jatkaa. Ap:lle siis, että etköhän laihdu 1200 dieetilläkin, mutta voi olla että kestää pitkäänkin ennenkuin tuloksia alkaa tulla.
Vierailija kirjoitti:
17 jatkaa. Kahen päivän punnitustauon jälkeen pääsin vaa'alle ja olikin yhtäkkiä yli kilo pudonnut. Nyt se siis vihdoin lähti laskuun. Tiukassa kyllä oli, kun tosiaan kolmisen viikkoa pysyi tasan samassa ensin. Kannatti kuitenkin jatkaa. Ap:lle siis, että etköhän laihdu 1200 dieetilläkin, mutta voi olla että kestää pitkäänkin ennenkuin tuloksia alkaa tulla.
Ei kuin kokeilemaan siis! Ja onnea sinulle! Ap
Noiden laskureiden antamissa lepoaineenvaihdunnoissa voi olla jopa 20-30% heittoa todelliseen lepokulutukseen. Ne eivät ota huomioon lihas/rasvamassan suhdetta.
Inbody-mittauskin antaa n. 15% haarukan lepoaineenvaihdunnalle vaikka mittaa tuon muuttujan.
Nuo laskurit antavat keskiarvon. Omasi voi olla ihan hyvin 200 kcal vähemmän.
Viikon olen nyt pyrkinyt syömään 1200kcal, aina kuitenkin alle 1300kcal ja aloitin samalla myös 16:8 paaston ja nesteet ainakin lähtenyt hyvin liikkeelle. Viime ma paino oli 78.1kg ja tänä aamuna 75.5kg.
Enkä syö pelkkää salaattia, mutta kasvisten määrä tietenkin kasvanut, että saan nälän pois pienellä kalorimäärällä. Mistään en ole sinänsä luopunut, viikolla ollut ruoka esim. Kanaa (kuohu)kermakastikkeessa ja lauantaina pidettiin lasten kanssa karkkipäivä. Oli popparia ja irtokarkkeja, limut.
Nälkä toki on viimeistään paaston viimeisinä tunteita, mutta se pahinkin laantuu. Minulle tämä paasto ollut isoin juttu, koska näin jää iltanapostelut pois. Paha tapa on ollut laittaalapset nukkumaan ja itse istahtaa sohvalle ja napostella jotain samalla, kun opiskelen.
Minusta tämä ollut hyvä tällainen repäisy ei vain laihdutukseen vaan myös elämäntapojen muutokseen, kun ymmärtää miten suuri merkitys on omilla ruokailutottumuksilla. Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen samankokoinen kuin sinä ja aloitin laihtarin kolmisen viikkoa sitten. Kulutukseni on kyllä isompi kuin sulla, koska askelia tulee yli 10000 päivässä säännöllisen koiralenkkeilyn ja aktiivisemman työn takia.
Olen nyt kirjannut ja punninnut ruoat ja laskenut tarkkaan kaikki kalorit laihdutusaikana. Kaloreita päivässä kertyy 1000-1400. En ole laihtunut grammaakaan, vaikka miinuskaloreita on 500-1500 päivässä. Jatkan kuitenkin, koska periaatteessa joskus on vaan pakko laihtua jos syö vähemmän kuin kuluttaa. En ole säästöliekillä enkä näe nälkää, vaan syön kevyitä ruokia riittävästi.
Mitä luulette, kauanko pitää jatkaa, että paino alkaa putoamaan? Aika epämotivoivaa, kun ei yhtään putoa kiloja tai ees grammoja kolmessa viikossa..
Mulla kesti kuukausi 1200 kalorilla ennen kuin paino tippui jatkan 1000 kalorilla. Yllättävän paljon saa 1000 kaloriin syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samankokoinen kuin sinä ja aloitin laihtarin kolmisen viikkoa sitten. Kulutukseni on kyllä isompi kuin sulla, koska askelia tulee yli 10000 päivässä säännöllisen koiralenkkeilyn ja aktiivisemman työn takia.
Olen nyt kirjannut ja punninnut ruoat ja laskenut tarkkaan kaikki kalorit laihdutusaikana. Kaloreita päivässä kertyy 1000-1400. En ole laihtunut grammaakaan, vaikka miinuskaloreita on 500-1500 päivässä. Jatkan kuitenkin, koska periaatteessa joskus on vaan pakko laihtua jos syö vähemmän kuin kuluttaa. En ole säästöliekillä enkä näe nälkää, vaan syön kevyitä ruokia riittävästi.
Mitä luulette, kauanko pitää jatkaa, että paino alkaa putoamaan? Aika epämotivoivaa, kun ei yhtään putoa kiloja tai ees grammoja kolmessa viikossa..
Mulla kesti kuukausi 1200 kalorilla ennen kuin paino tippui jatkan 1000 kalorilla. Yllättävän paljon saa 1000 kaloriin syödä.
Paljon se paino sitten tippui sen 1200kcal kuukauden aikana?
1000 kaloria mullakin on yläraja, vaikka painan 110 kg. Tainnut neuroleptit pilata aineenvaihdunnan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2 kg kuussa , jos haluat nopeamman pudotuksen nutraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2 kg kuussa , jos haluat nopeamman pudotuksen nutraa.
Mutta eikö se ole se suositeltu tahti? 0.5kg/vko olisi 2kg/kk. Eikö se ole ihan hyvä ja terve tahti?
Noi pätkäpaaston eri muodot voivat toimia erittäin hyvin juuri sitä ehkä vaikeimmin hallittavaa asiaa eli napostelua vastaan. Enemmistö tutkijoista on nykyisin kai sitä mieltä, että sinällään sillä miten kalorivaje saadaan aikaan, ei ole kovin isoa merkitystä. Ilmeisesti mitään erityistä aineenvaihdunnallista "taikaa" tuossa pätkäpaastossa ei ole.
Itsellä toimii 5:2 malli eli 5 päivänä viikossa syöminen ilman tarkoituksellista kalorivajetta (toki terveellisesti ja monipuolisesti syöden, energiatiheitä ja epäterveellisiä minimoiden, satunnainen herkuttelukin sallien.) Sitten 2 päivää viikossa 600 kcal proteiinipainotteisesti.
Olen aikaisemmin laihduttanut normisuositusten mukaan ja tuolloin on ollut haasteena juuri tuo napostelu, kun jokaisessa päivässä kalorivaje. Nyt noina 2 päivänä viikossa huomattavasti helpompi psyykata pois tuo ylimääräinen.
Dieetti ei auta, pitää tehdä elämäntapamuutos. Ja kaurapuuro ei ole hyväksi kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Dieetti ei auta, pitää tehdä elämäntapamuutos. Ja kaurapuuro ei ole hyväksi kenellekään.
No mitä vikaa siinä kaurapuurossa nyt on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiilareita kannattaa ihmisen vältellä. Tilalle jotain, mikä ei nosta verensokeria ja pitää nälkää. Munakas on parempi aamupala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiilareita kannattaa ihmisen vältellä. Tilalle jotain, mikä ei nosta verensokeria ja pitää nälkää. Munakas on parempi aamupala.
Miksi sitten hyvin moni, normaalipainoinen, syö ja on syönyt vuosia päivittäin kaurapuuroa?
Vierailija kirjoitti:
Minulla myös laihtuminen alkaa vasta kun noin kuukauden olen vetänyt reippaasti miinuskaloreilla. Äsken siivotessani kaappeja löysin vanhan points-painonvartijalehdykän jonka sain kaveriltani vuosia sitten, Olin joka päivä laskenut pisteitä enkä laihtunut ensimmäisten viikkojen aikana juuri mitään (olin säilyttänyt muistinpanojani), kahden kuukauden jälkeen olin laihtunut 3,8 kg. Lähtöpainoni ei tosin kovin korkea ollut mutta muistan että laihtuminen oli tuskallisen hidasta. Nyt pitäisi taas tiputtaa muutama kilo joka on vuosien saatossa hiipineet takaisin, täysin omaa syytäni myönnän.
Miten joillekin hiipii vuosien aikana pari kiloa, kun mulla on tämän viime vuoden aikana paino noussut vähän yli 10kg. Ja nyt yritän syödä terveellisemmin, mutta mietin jo etukäteen mitä sitten jatkossa. Enkö enää koskaan saa syödä herkkuja koska haluan.. :(
Nyt olen yli kuukauden ollut 1000 kalorilla päivässä. Kaksi syömäpäivää olen tänä aikana pitänyt mutta sillä ei ole ollut vaikutusta laihtumisen etenemiseen, kun turvotus on poistunut. Olen laihtunut 79 kilosta 72 kiloon. Nälkä vaivasi alussa, mutta nyt pienempiin annoksiin on jo tottunut eikä nälkä vaivaa. Ajattelin, josko uskaltais vähän nostaa päiväkaloreita, mutta emmin, koska jalkavamman vuoksi en liiku nyt lainkaan.
Jatkan vielä, että sen takia ei viitsisi nyt alkaa horjumaan tuosta 1000 kalorista, kun sitten laihdutuksen uudelleenkäynnistäminen vie taas viikkoja, kuten tuossa edellä puhuttiin. Että kun nyt kerran on päässyt pudotus vauhtiin niin ei raaskisi pilata sitä kokeilemalla miten kävisi 1200 kalorilla. Toisaalta taad tekis mieli mättää pizzaa ja kebabia. 😆
Pitää muistaa, että päivittäinen kulutus on keskimääräinen arvio. Itse olen ilmeisesti sen arvion alalaidalla. Lihon jos syön 1500 kcal päivässä. Kilpirauhas- ja sokeriarvot yläkantissa mutta kuitenkin normaalit. Eli et voi sanoa, ettei kukaan. Syön monipuolisesti ja olen normaalipainoinen, mutta lihon heti jos syön enemmän. Liikunkin päivittäin. Syön suositusten mukaan. Lääkäri sanoi, että ei pidä tuijottaa kaloreita, vaan on tärkeämpää pysyä normaalipainossa.
En siis ole tehnyt asiasta ongelmaa, vaikka syön aika vähän. Voin myös kertoa, että minulle sopii kaura, mutta muut viljat lihottaa.