Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

VUOKRANANTAJAT, vinkit vuokralaisen löytämiseen?

Vierailija
27.02.2021 |

Ostin ensimmäisen sijoitusyksiön ja nyt tarvitaan konkareiden vinkit hyvän vuokralaisen löytämiseen. Toki unelma olisi joku eläkeläismummo, mutta tuskin löytyy.

Millä olette bonganneet hyvän vuokralaisen? Onko jotain vinkkejä vuokrasoppariin liittyen? Toki vakuus on 2 x kk vuokra ja minimi vuoden soppari.

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossun asiakas, jonka vuokran sossu maksoi, oli paras. Siisti nuori nainen.

Vierailija
42/69 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy aina

-miksi muutat

-montako muuttaa (mitä vähempi, sen parempi, mut soppari aina kaikkien aikuisten nimiin-> voi karhuta useammalta kuin yhdeltä ja muidenkin luottotiedot menee)

-lemmikit (älä salli)

-luottotiedot (luottotiedottomallekin oon vuokrannu, jos merkintöjä yksi tai kaksi ja jos takuut isot + 1 kk vuokraennakko)

-työtilanne

Lisäksi

-Kysy, onko tarvetta ripustella seinille paljonkin tavaroita (jokainen vuokralainen naulaa ainakin yhden reiän per seinä, jos vuokralaiset vaihtuu usein, kämppä on kohta reikiä ammuttu täyteen -> uudet ehdokkaat valittavat ”kun nää seinät on huonot”

-Vuokrasoppariin lisäliite, jossa käyt läpi kaikki puhutut asiat, myös tuon reikien tekemisen seiniin

-Remontointi vain luvan kanssa ja materiaalit esitellen (muutoin valkoisista seinistä voi tulla neonkeltaiset)

-Maininta lisäliitteeseen, että takuuta voidaan käyttää myös huoneiston vaurioiden ja hoitamattoman loppusiivouksen kustannuksiin + linkki suomen vuokranantajien siivousohjeeseen

-maininta myös, että vuokralainen on tarkastanut asunnon ennen sisäänmuuttoaan ja reklamoi jos puutteita (esim. siisteydessä, joten ei voi myöhemmin poismuuttaessaan ja sotkuiseksi jättäessään vedota siihen, että täähän oli ihan paskanen jo kun muutin)

-maininta että kun ilmottaa poislähdöstään, niin vuokranantaja voi pitää näyttöjä yhdessä sovittuina aikoina viimeisen asumiskk aikana

-maininta että ilmanvaihto pidettävä päällä / kylppärin lattialämmitys myös

Kun asioista on sovittu kirjallisesti, niin omat vuokralaiseni olleet aina tosi siististi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden minimiasumisaika on yleensä silloin, kun käytetään välittäjää. Syynä on yksinkertaisesti se, että jos vuokralainen lähtee ennen kuin vuosi on kulunut, vuokranantaja jää koko asumisajalta tappiolle, kun asunnon kulut ja välityspalkkio otetaan huomioon.

Jos huolehdit vuokralaisen etsimisestä itse, ei ole mitään syytä laittaa vuoden minimiaikaa. Monet vuokralaiset eivät halua sitoutua etukäteen näin pitkäksi aikaa, joten sinulla on paljon enemmän valinnanvaraa (ja näin paremmat mahdollisuudet löytää hyvä vuokralainen), jos et laita minimiaikaa.

Vierailija
44/69 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidän itseäni hyvänä vuokralaisena, olen saanut myös monilta vuokranantajilta kiitosta.

Itse skippaan heti nämä min.vuosi asuttava-ilmoitukset. Vaikka elämäni ei yleensä nopeasti muutukaan, en halua olla jumissa jos se yllättäen muuttuukin. Eläimiä on, joten niiden on voitava tulla mukaan, koskaan eivät ole asuntoja tuhonneet, luottotiedot ovat kunnossa vaikka työtön olenkin, vuokrat maksan aina ajallaan. 

Eli sinuna tekisin sopimuksen toistaiseksi, ota vuokravakuus, käy vuokralaisen kanssa alkutarkastus, jossa kirjaatte yhdessä ylös viat asunnosta, samoin sitten lopputarkastus. Tarkista aina luottotiedot, mutta älä välttämättä hylkää muuten hyvää vuokralaista, saattaa olla luottotiedot mennyt esim. entisen puolison takia, näitä on aika paljon. Jos näin on kuitenkin käynyt, harkitse myös takaajien vaatimista. Mieti haluatko eläimiä asuntoon, yleensä kuitenkin kissat tekevät paljon tuhoa, vaikka meillä ei ole koskaan tehnyt. 

Nuo ovat varmaan tärkeimmät.

Vierailija
45/69 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

MikaK kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle vuokralaisena tulisi mieleen tästä vuoden minimiasumisajasta, että asunnossa on jotain vikaa, jonka vuoksi edelliset ovat lähteneet niin nopeasti kuin mahdollista, tai että jotain vastaavaa on tulossa.

esim. häirikkönaapuri, alakerran pubin äänet kuuluu, tuleva putkiremontti, kämppä homeessa jne.

Eiköhän siin oo vaan se et jos vuolralainen vaihtuis joka vuosi niin ei jäis mitään tuottoa jos käyttää välittäjää kuten moni.

Mutta mietipä että jos se syy olisikin mainitsemani. Mukava kärvistellä siellä se vuosi tai maksaa jotain sanktiomaksuja. Kohtuullisuus kuuluu vuokrasuhteeseen ja tuollaiset ehdot eivät ole kohtuullisia mielestäni.

No kuka hullu nyt kahdesti vuodessa muuttaa. Sen verran stressaavaa et vuoden nyt asuu missävaan. Ja esim. työn perässä saa muuttaa määräaikaisuuksista riippumatta, se on ns force majeure eikä mitään sanktiota tartte maksella.

Opiskeluaikaan yksi vaihtoi asuntoa parin kuukauden välein. Aina löytyi jotain moittimista ja etsi seuraavan. Kun lopulta muutti yhteen poikkiksensa kanssa niin muuttorumba loppui, mutta aina jaksoi valittaa siitä heidän yhteisestä kämpästään. Joillekkin ei vaan riitä mikään.

Vierailija
46/69 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut nyt 10 v. samassa asunnossa, samassa taloyhtiössä 16 v.  Eli katson itseni hyväksi "mummovuokralaiseksi". Vuokra maksetaan aina ennen muita menoja! Huolehdin asunnosta, siivoan (tietysti), viemärit, siilit, liesituuletin ym. puhdistetaan n. 2 - 3 x vuodessa, vaikka ongelmia ei olisi. Ikkunat pestään, parveke siivotaan jne. Seinissä on toki (edellisen) asujan jälkiä. Nyt ne häviävät huomenna; taloyhtiö tarjoaa maalauksen 'kiitoksena' asumisesta. Saan tehdä kyllä töitä tässä saadakseni maalarille tilaa.

Mutta asiaakin: Eläkeläinen (myös tk-eläkeläinen) on yleensä hyvä vuokralainen. Ei ole heti muuttamassa muualle. Osaa hoitaa asiansa ja asunnon normaalisti. Kannattaa pyytää vaikka ed. vuokranantajalta suositus, jos mahdollista. Älä luota KELAn maksuihin. Ne eivät aina toimi ja jos jotain sattuu, kukaan ei taatusti korvaa! Asuja esim. saattaa menettää asumistukensa omasta syystään, alkaa harjoittaa erilaisia toimintoja asunnossa tai laittaa sen kivasti remonttikuntoon. Tori.fi on täynnä karmeita vuokralaisia & vuokraloordeja, joten sitä kautta en vuokraisi kyllä mitään. Miten olisi esim. ilmoitus paikallislehdessä, ihan vanhanaikaisesti? Minä ainakin arvostaisin ja se tuntuisi luotettavammalta kuin kirjoitusvirheitä täynnä vilisevä outo ilmoitus Torilla.

Vierailija
47/69 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eron vuoksi muuttavista pitäisi tietää, että asuvatko nyt omistus- vai vuokra-asunnossa. Jos asuvat omistusasunnossa, niin nehän lähtevät pois heti kun ovat saaneet edellisestä kämpästä rahat ja ostavat oman. Ja taas etsitään vuokralaista. 

Vierailija
48/69 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vuokranantajana olen tehnyt sellaisen säännön itselleni, että ei määräaikaisuuksia, ja en ota aivan maksimivuoraa, minkä asunnosta voisi saada.

Ts. jos vaikka muut ottaisivat 680 e / kk vuokraa siinä taloyhtiössä, laitan vuokraksi 650 e / kk ja jos sattuu hyvä vuokralainen, en korota vuokraa ainakaan pariin vuoteen, jos ollenkaan. Tiedän. Näin menettää rahaa, mutta säästyy uuden vuokralaisen etsimisestä ja mahdollisilta ongelmavuokralaisilta.

Vierailija
49/69 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle vuokralaisena tulisi mieleen tästä vuoden minimiasumisajasta, että asunnossa on jotain vikaa, jonka vuoksi edelliset ovat lähteneet niin nopeasti kuin mahdollista, tai että jotain vastaavaa on tulossa.

esim. häirikkönaapuri, alakerran pubin äänet kuuluu, tuleva putkiremontti, kämppä homeessa jne.

Tuo ehto löytyy about 90% tarjolla olevista vuokra-asunnoista. Vähän todellisuudesta vieraantunutta että noin moni pitää sitä erikoisena kun se on vallitseva käytäntö ollut jo ainakin 10 vuotta...

Vierailija
50/69 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se onnistuu. Kasvukeskusten hyviin asuntoihin on sen verran paljon hakijoita, että kyllä niiden joukosta löytyy kotiaan häpeämätön kelvollinen vuokralaisehdokas. Sikolättinsä esittelyä arkailevat voivat jatkaa seuraavan asunnon vuokralle anomista.

Tavallaan olen samaa mieltä.

Tietenkään se, ettei halua mahdollista tulevaa vuokranantajaa nykyiseen huoneistoon ei välttämättä tarkoita sitä, että asunto on "sikolätti" kuten eo. sanoi.

Itse en kokisi ongelmaksi jos yhdessä sovitaan ajankohta ja osaan varautua.

En ainakaan äkkiseltään keksi mitään syytä miksi näin ei voisi toimia jos osapuolet pääsevät yhteisymmärrykseen asiasta.

Vierailija
51/69 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy aina

-miksi muutat

-montako muuttaa (mitä vähempi, sen parempi, mut soppari aina kaikkien aikuisten nimiin-> voi karhuta useammalta kuin yhdeltä ja muidenkin luottotiedot menee)

-lemmikit (älä salli)

-luottotiedot (luottotiedottomallekin oon vuokrannu, jos merkintöjä yksi tai kaksi ja jos takuut isot + 1 kk vuokraennakko)

-työtilanne

Lisäksi

-Kysy, onko tarvetta ripustella seinille paljonkin tavaroita (jokainen vuokralainen naulaa ainakin yhden reiän per seinä, jos vuokralaiset vaihtuu usein, kämppä on kohta reikiä ammuttu täyteen -> uudet ehdokkaat valittavat ”kun nää seinät on huonot”

-Vuokrasoppariin lisäliite, jossa käyt läpi kaikki puhutut asiat, myös tuon reikien tekemisen seiniin

-Remontointi vain luvan kanssa ja materiaalit esitellen (muutoin valkoisista seinistä voi tulla neonkeltaiset)

-Maininta lisäliitteeseen, että takuuta voidaan käyttää myös huoneiston vaurioiden ja hoitamattoman loppusiivouksen kustannuksiin + linkki suomen vuokranantajien siivousohjeeseen

-maininta myös, että vuokralainen on tarkastanut asunnon ennen sisäänmuuttoaan ja reklamoi jos puutteita (esim. siisteydessä, joten ei voi myöhemmin poismuuttaessaan ja sotkuiseksi jättäessään vedota siihen, että täähän oli ihan paskanen jo kun muutin)

-maininta että kun ilmottaa poislähdöstään, niin vuokranantaja voi pitää näyttöjä yhdessä sovittuina aikoina viimeisen asumiskk aikana

Kun asioista on sovittu kirjallisesti, niin omat vuokralaiseni olleet aina tosi siististi.

Mitä helvettiä nyt taas. Reiät seinässä kuuluu ihan asunnon normaaliin kulumiseen, joku yksi per asukas on ihan naurettava määre/sääntö. Asukkaalla on lähtökohtaisesti oikeus kiinnittää hyllyjä ja tauluja ym seinille niin paljon kuin haluaa, ellei nyt mene ihan liiallisuuksiin. Jos minulta alettaisiin tuollaista tenttaamaan ennen muuttoa, niin jäisi kyllä sopimus allekirjoittamatta. Tällä hetkellä taitaa tosin olla vain pari reikää seinässä yhtä taulua varten, mutta kyllä tuosta tulisi tunne, että vuokranantaja on tiukkis, jonka kanssa ei pysty normaalisti asioista sopimaan tai yrittää simputtaa muuten vaan.

Muut asiat tuossa viestissä mielestäni ihan asiallisia. Alkoi tosin huolestuttamaan, kun en itse tajunnut ilmoittaa sisään muuttaessa joistain vioista mitä kämpässä oli, esim wc-pöntön reunus/rinkula mikä liekään on irtonainen. Ei ole liiemmin häirinnyt omaa elämää, mutta ikävää jos minulta peritään pois muuttaessa jonkun edellisen asukkaan takia rikkoutuneita juttuja. Oletin ehkä naiivisti, että lopputarkistus on kuitenkin tehty ja vuokranantajan/välitystoimiston pitäisi siten olla tietoinen vioista mutta heitä ei vain kiinnosta korjata niitä. Sain sähköt kämppään vasta n. viikko muuton jälkeen, joten huomasin ja otin kuvat vasta silloin, kun aiemmin en vielä ollut pystynyt viettämään aikaa kämpässä.

Vierailija
52/69 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä näitä, jotka tässäkin ketjussa kertoo, etteivät ole suostuneet mihinkään vuoden määräaikasiin soppareihin. Siis mistä ihmeestä olette tonkineet muunkaltaisia sopimuksia? En itse ole löytänyt miltään yleisiltä vuokranvälityssivustoilta valehtelematta juuri yhtäkään asuntoa, jossa ei olisi tuota ehtoa. Ne, joissa ei ole ollut ovat olleet lähtökohtaisesti lyhytaikaiseen asumiseen tarkoitettuja tai jotain ihan hirveitä loukkoja. Mistä näitä siis löytää?

Vierailija
53/69 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse valitsen kauniita naisia siltä varalta että tulee maksuvaikeuksia. Voi sitten sopia että vuokra maksetaan toisinaan muuten kuin rahalla.

Tämä.

Vierailija
54/69 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän vain vuokranvälittäjää. Siihen menee rahaa, joten minimi 1 vuosi on asuttava.

Vuokralaisen pitää olla siistin näköinen. En ota liian persoonallista.

Vierailija
55/69 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysy aina

-miksi muutat

-lemmikit (älä salli)

-työtilanne

Lisäksi

Mitä helvettiä nyt taas. Reiät seinässä kuuluu ihan asunnon normaaliin kulumiseen, joku yksi per asukas on ihan naurettava määre/sääntö. Asukkaalla on lähtökohtaisesti oikeus kiinnittää hyllyjä ja tauluja ym seinille niin paljon kuin haluaa, ellei nyt mene ihan liiallisuuksiin. Jos minulta alettaisiin tuollaista tenttaamaan ennen muuttoa, niin jäisi kyllä sopimus allekirjoittamatta. Tällä hetkellä taitaa tosin olla vain pari reikää seinässä yhtä taulua varten, mutta kyllä tuosta tulisi tunne, että vuokranantaja on tiukkis, jonka kanssa ei pysty normaalisti asioista sopimaan tai yrittää simputtaa muuten vaan.

Muut asiat tuossa viestissä mielestäni ihan asiallisia. Alkoi tosin huolestuttamaan, kun en itse tajunnut ilmoittaa sisään muuttaessa joistain vioista mitä kämpässä oli, esim wc-pöntön reunus/rinkula mikä liekään on irtonainen. Ei ole liiemmin häirinnyt omaa elämää, mutta ikävää jos minulta peritään pois muuttaessa jonkun edellisen asukkaan takia rikkoutuneita juttuja. Oletin ehkä naiivisti, että lopputarkistus on kuitenkin tehty ja vuokranantajan/välitystoimiston pitäisi siten olla tietoinen vioista mutta heitä ei vain kiinnosta korjata niitä. Sain sähköt kämppään vasta n. viikko muuton jälkeen, joten huomasin ja otin kuvat vasta silloin, kun aiemmin en vielä ollut pystynyt viettämään aikaa kämpässä.

Tulee kalliiksi uusia seinät jokaisen vuokralaisen jälkeen.

Ikävää, jos vuokralainen naulaa taulujaan sinne tänne.

Vierailija
56/69 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysy aina

-miksi muutat

-lemmikit (älä salli)

-työtilanne

Lisäksi

En itsekään vuokraisi asuntoa, jonka seinälle ei saa kiinnittää esim. tauluja. Toki rajansa rei'ittämiselläkin, mutta kyllä sisustaa täytyy saada.

Itse olen oppinut, että asunnon viat kannattaa kirjata asuntokatselmukseen yksityiskohtaisesti ylös ja mielellään vielä kuvata ne. Minulta on nimittäin joskus viety takuuvuokra siksi, että olin muka rei'ittänyt seiniä liikaa ja liannut lattiaa. Muuten hyvä, mutta en kiinnittänyt seinille mitään - en yhtään mitään, ja lattiassa oli kulumaa jo sinne muuttaessa. Näistä ei ilmeisesti ollut tarpeeksi yksityiskohtaisia mainintoja katselmuksessa, joten takuuvuokrani haluttiin käyttää pintojen uusimiseen ja kuulemma minulta olisi kuulunut laskuttaa vielä lisää (!?!?). Reikiä ei edes ollut paljon, mutta vuokranantajat toisinaan toimivat epäreilusti.

Vierailija
57/69 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä näitä, jotka tässäkin ketjussa kertoo, etteivät ole suostuneet mihinkään vuoden määräaikasiin soppareihin. Siis mistä ihmeestä olette tonkineet muunkaltaisia sopimuksia? En itse ole löytänyt miltään yleisiltä vuokranvälityssivustoilta valehtelematta juuri yhtäkään asuntoa, jossa ei olisi tuota ehtoa. Ne, joissa ei ole ollut ovat olleet lähtökohtaisesti lyhytaikaiseen asumiseen tarkoitettuja tai jotain ihan hirveitä loukkoja. Mistä näitä siis löytää?

Itse olen vuokrannut molempia asuntojani aina itse. Ja aina toistaiseksi -sopimuksella. Ei ole tullut vielä yhtään Mustaa Pekkaa käteen.

Jos käyttäisin välittäjää, sitten ehkä vaatisin vuoden sopparin.

Vierailija
58/69 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysy aina

-miksi muutat

-lemmikit (älä salli)

-työtilanne

Lisäksi

Tulee kalliiksi uusia seinät jokaisen vuokralaisen jälkeen.

Ikävää, jos vuokralainen naulaa taulujaan sinne tänne.

Normaalia pintojen kulumista muutama reikä, siellä täällä. Ei voi estää sisustamista.

Vierailija
59/69 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn aina lopullisen sopimusneuvottelun vuokralaisen nykyisessä asunnossa.

Näen heti osaako asua vai ei.

Jos ei sovi, sattuneesta syystä, seuraaville kymmenelle sopii.

Tämä on toiminut jo vuosikymmeniä.

Menetkö sinne vaikka se olisi toisella puolen maata?

60/69 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokrasin suomalaiselle asianajajaopiskelijalle osan asuntoani Tukholmaan keskustasta. Hän asui täällä kolme kuukautta.  Suurempaa rosvoa en ole nähnyt.

Nyt hän on Helsingissä minun vaatteet, verhot, espanjalaiset pitsilakanat, laukut , antiikit ym mukanaan. Puhumattakaan kuinka paljon on juonut ja juottanut kavereilleen minun juomia ja herkkuja. Ei suostunut antamaan kavereiden nimiä ,kun pyysin.Yksin hän ei ole voinut kantaa täältä kaikkea anastettua. 

Tämä 2010  mutta en voi kuin syyttää itseäni huonoimmasta valinnasta. 

Vieläkin suututtaa. Enkä ikinä auta enään ketään, koska se pieni raha mitän sain häneltä oli kuin pissa meressä ajatellen anastetun omaisuuden määrää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yhdeksän