Kuinka kauan sinulla kestää hiihtää 15km?
Perinteisellä tyylillä ihan tavallisessa suomalaisessa metsämaastossa. Itse kävin tänään ja järkytyin kun meni 2 tuntia ja olin aika naatti. Luulin olevani paljon nopeampi.
Kommentit (38)
Yleensä n. 1h ja 20min. Pururadalla, jossa suht mäkistä.
Tänään optigripit alla ja keskinopeus n. 8km/h, joku aika sitten pakkasella voidesukset ja keskinopeus n. 9,5. Sama lenkki. Suksilla on aika iso ero.
Noin 1h - 1h15min. kelistä ja voitelun onnistumisesta riippuen. Hiihdän aika paljon, aina kun lunta vain on... Hiihto on lempiharrastukseni!
Tänään meni kilpakymppi vähän reiluun tuntiin. Luistelutyyli, mutta kovia nousuja, joita en jaksa luistella. Kivaa oli!
Riippuu kelistä. Juuri tänään meni perinteisellä 13,5 kilometriin 1 h 26 min. Jos olisin jatkanut samalla vauhdilla 15 kilometriin asti, olisi mennyt 1 h 35 min. Latu oli tänään suurelta osalta jäässä, ja suksien lipsuminen haittasi osan matkaa.
N55
Olen muuten ihmetellyt sitä, että suuri osa perinteistä hiihtävistä aikuisista ei näytä vuorohiihdossa potkivan ollenkaan, vaan he vain liuttavat suksia vuoronperään. Eivätkö ihmiset osaa hiihtotekniikan alkeita vai onko kunto niin huono, että ei jaksa potkia?
Sinänsä jokainen saa minusta hiihtää sillä tekniikalla kuin haluaa, ja pääasia on että liikkuu ja nauttii. Olisin vain utelias tietämään, miksi monet hiihtävät näin.
27
Vierailija kirjoitti:
Olen muuten ihmetellyt sitä, että suuri osa perinteistä hiihtävistä aikuisista ei näytä vuorohiihdossa potkivan ollenkaan, vaan he vain liuttavat suksia vuoronperään. Eivätkö ihmiset osaa hiihtotekniikan alkeita vai onko kunto niin huono, että ei jaksa potkia?
Sinänsä jokainen saa minusta hiihtää sillä tekniikalla kuin haluaa, ja pääasia on että liikkuu ja nauttii. Olisin vain utelias tietämään, miksi monet hiihtävät näin.
27
Liukuisi edes vuoronperään, mutta kun molemmat sukset liukuu samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
27
Ei ole kunnon pitoa eikä kyllä sitä kuntoakaan potkaista. Suurimmalla osalla hiihtäjistä on ihan vääränlaiset sukset alla kun myydään kilpasuksia tavallisille pulliaisille. Pitäisi olla kova terävä potku että suksi pitää ja kunnolliset painon siirrot ja hyvä tasapaino mutta kun pulliaisella ei ole mitään näistä.
Sitten käytännössä kävellään sukset jalassa ja vähän hiissataan eteenpäin. Sunnuntaihiihtäjälle pitäisi olla leveämpi ja pidempi rentoprofiilinen suksi ja voideltava, siis ei mikään pitopohjahöpötys joka ei kuitenkaan pidä eikä edes luista. Luulen että ylivoimainen enemmistö hiihdon harrastajista ei ole koskaan hiihtänyt hyvin toimivalla pertsan suksella.
Vierailija kirjoitti:
27
Luulisin, että syynä on huono tasapaino. Ei uskalla potkaista kunnolla, koska ei pysty tai uskalla liukua yhdellä suksella. Alkaa kaatua, jolloin tulee kiire saada paino molempien suksien päälle.
Vierailija kirjoitti:
Sunnuntaihiihtäjälle pitäisi olla leveämpi ja pidempi rentoprofiilinen suksi ja voideltava, siis ei mikään pitopohjahöpötys joka ei kuitenkaan pidä eikä edes luista. Luulen että ylivoimainen enemmistö hiihdon harrastajista ei ole koskaan hiihtänyt hyvin toimivalla pertsan suksella.
Omat kokemukseni pitopohjasuksista eivät ole näin huonot. Minulla on voideltavat sukset helpoille pakkaskeleille ja pitopohjasukset hankalammille keleille. Ei niissä minusta ole kauhean suurta eroa - ehkä kilometrin ero tuntinopeudessa. Aikuisella pojallani on karvapohjasukset, joilla hän hiihtää Lapin lomalla helposti 50 km:n päivämatkoja useana päivänä peräkkäin.
27
Luulen että nykykunnolla menisi 3 tuntia. Teininä, kun liikuin paljon ja talvisin tuli hiihdettyä lähemmäs 1000km/talvi, hiihdin 20km lenkin reiluun puoleentoista tuntiin, kun vedin täysillä ja veren maku suussa
Jaksan hiihtää max 3 km päivässä eli 5 päivää menis mulla. En oo ikinä hiihtäny 15 km yhtäkyytiä. Oon oikeesti kade teille ketkä osaatte ja jaksatte hiihtää, näyttää tosi mageelta 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sunnuntaihiihtäjälle pitäisi olla leveämpi ja pidempi rentoprofiilinen suksi ja voideltava, siis ei mikään pitopohjahöpötys joka ei kuitenkaan pidä eikä edes luista. Luulen että ylivoimainen enemmistö hiihdon harrastajista ei ole koskaan hiihtänyt hyvin toimivalla pertsan suksella.
Omat kokemukseni pitopohjasuksista eivät ole näin huonot. Minulla on voideltavat sukset helpoille pakkaskeleille ja pitopohjasukset hankalammille keleille. Ei niissä minusta ole kauhean suurta eroa - ehkä kilometrin ero tuntinopeudessa. Aikuisella pojallani on karvapohjasukset, joilla hän hiihtää Lapin lomalla helposti 50 km:n päivämatkoja useana päivänä peräkkäin.
27
Nykyiset pitopohjasukset on todella hyviä, erityisesti jos voiteluosaamista ei ole. Ne pitää vaan ostaa asiantuntevalta myyjältä, ja ostajan pitää olla rehellinen painonsa ja potkunsa voimakkuuden suhteen. Ei siis kannata syyttää suksia, kun toimimattomuuden syy on pääsääntöisesti suksen yläpuolella, ja joskus alapuolella, koska mikään pitopohjasuksi ei toimi kaikissa olosuhteissa.
31
Veikkaan noin 1, 5 h kun mulla menee 10 km Tunti
siihe asti ku lumet sullaapi ladulta pois
sitte häätypi ottaa suxet kantoon
😑
Karvapohjat taitaa olla parhaat pakkaskelille, nyt plussakelillä märällä ladulla nano toimii paremmin.