BBC: kiusaaminen on todella tärkeää ja menestyksekäs luonnonvalinnan keino
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
"The more a female is bullied by a particular male, the more that male gets to mate her. Sad but true," says Wrangham. "And we know it leads to him having more babies with her."
Tämä pätee ihmisiinkin.
Koskelan uhrin kaltainen poika tuskin kiusaa ketään eikä saa ketään tyttöä kiinnostumaan.
Mutta se luokan kovispoika joka kiusaa niin poikia kuin tyttöjä saa kyllä tyttöystävänkin paljon todennäköisemmin mitä se kiusattu poika.
Tuo lausehan kääntyy niin, että mitä enemmän joku tietty uros kiusaa jotain tiettyä naarasta, sitä todennäköisemmin tuo uros siltä naaraalta saa.
Minusta tuo kuulostaa hyvin epätodennäköiseltä, kun kyse on ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonnossa tapahtuu monenlaisia asioita, jotka ovat siten luonnollisia. Ihmisyhteisöiden menestys perustuu pitkälti siihen, että monista luonnollisista toimintatavoista ollaan päästy nextille levelille, johon kuuluu moraali. Sen taustalla on aina yhteinen hyvä. On selvää, että kiusaaminen on yhteisön kannalta haitallinen ilmiö, vaikka se kiusaavaa yksilöä hyödyttäisikin.
Mutta lapset vasta opettelevat tätä moraalia, se ei ole sisäsyntyinen He eivät välttämättä täysin vielä ymmärrä tekojensa seurauksia, vaikka ymmärtävätkin kasvettuaan, että ovat toimineet lapsena ja nuorena väärin. Ilman tämän ymmärtämistä kiusaamiseen on mahdotonta puuttua - ei ole olemassa mitään "pahoja kiusaajia" vaan hierarkkinen, biologis-sosiaalinen ryhmätoimintamalli, jota pitäisi pystyä murtamaan ja muuttamaan. Se on monimutkaista.
Yleensä nuo kiusaajaporukoiden johtajat itse ymmärtävät satuttavansa uhrejaan, mutta taustanaurajat eivät.
Kiusaajani tokaisi mulle jo joskus 1-2 luokilla että nauttii kun lyö mua ja haluaa mun k**levan. Kyseessä vielä tyttö.
Vierailija kirjoitti:
"The more a female is bullied by a particular male, the more that male gets to mate her. Sad but true," says Wrangham. "And we know it leads to him having more babies with her."
Tämä pätee ihmisiinkin.
Koskelan uhrin kaltainen poika tuskin kiusaa ketään eikä saa ketään tyttöä kiinnostumaan.
Mutta se luokan kovispoika joka kiusaa niin poikia kuin tyttöjä saa kyllä tyttöystävänkin paljon todennäköisemmin mitä se kiusattu poika.
Ei päde ihmisiin, ei ainakaan kaikkiin. Itse en tykkää pullistelijoista, enkä kiusaajista. En ole ikinä tykännyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä pätee ihmisiinkin.
Ei päde ihmisiin, ei ainakaan kaikkiin. Itse en tykkää pullistelijoista, enkä kiusaajista. En ole ikinä tykännyt.
Harmillisen moni kuitenkin tykkää. Kyllä se kiusattu beta lähtee useammin yksin kotiinsa baarista kuin se itsensä korostaja, joka hengittää kaikkien muidenkin ilman.
Vierailija kirjoitti:
Luonnonvalinta on sokea kaaosvoima, joka menee siitä missä aita kulloinkin on matalin. Eläimillä ei ole sellaista itsetietoisuutta, jonka nojalla ne pystyisivät säätelemään käytöstään lajina ja muokkaamaan itselleen kulttuurista toimintaympäristöä. Ihmisillä on.
Jokainen fiksu ihminen luultavasti ymmärtää tämän. Muut voivat mennä ottamaan matsia niiden simpanssien kanssa.
Tiede on kanssasi täysin eri mieltä. Aloita katsomalla Standfordin yliopiston tutkijatohtori Robert Sapolskyn luennot neuroetologiasta ja kognitiivisesta etologiasta ja tule sitten julistamaan, ettei eläimillä ole hyvin kehittynyttä tietoisuutta. Jopa prokaryootit kykenevät kolonioissa kollektiivisesti muistamaan ja prosessoimaan resiprokaalinen altruismi- evoluutiomekanismissa, mitkä toiset koloniat huijasivat prosessissa ja ne kieltäytyvät tekemästä yhteistyötä näiden kolonioiden kanssa.
Itse kiusaamisasian tieteelliseen lähestymiseen suhtaudun sentristisesti aiheen ajankohtaisuuden ja räjähdysherkkyyden vuoksi.
Mutta lapset vasta opettelevat tätä moraalia, se ei ole sisäsyntyinen He eivät välttämättä täysin vielä ymmärrä tekojensa seurauksia, vaikka ymmärtävätkin kasvettuaan, että ovat toimineet lapsena ja nuorena väärin. Ilman tämän ymmärtämistä kiusaamiseen on mahdotonta puuttua - ei ole olemassa mitään "pahoja kiusaajia" vaan hierarkkinen, biologis-sosiaalinen ryhmätoimintamalli, jota pitäisi pystyä murtamaan ja muuttamaan. Se on monimutkaista.