BBC: kiusaaminen on todella tärkeää ja menestyksekäs luonnonvalinnan keino
Kommentit (68)
Eli simpansseja tutkittu. No, onhan ihminen sentään ns. sivistyksen keskellä eleskellyt jo pidemmän aikaa, joten...
Mutta siis simpansseista:
"All the other chimps feared Frodo, which helped his rise to the top." "They suggest that bullying your way to the top has a long history." "An unfortunate monkey at the bottom of the hierarchy is repeatedly attacked and picked upon by those higher up in the group. They are sometimes beaten up every day." Eli pelko vie valtaan, pitkät perinteet. Tämähän alkaa muistuttaa tuota Koskelan tapausta enemmän ja enemmän.
Haluan kuitenkin uskoa, että me ihmiset ainakin pääsääntöisesti olemme sentään jotain oppineet aikojen kuluessa verrattuna noihin alkeellisiin ja "eläimellisiin" sukulaisiimme...
Toisaalta: jos sivistys unohdetaan ja siirrytään puhtaasti viidakon lakeihin. Itse ainakin turvaudun sitten kättä pitempiin: ampuma-aseisiin jne puolustaakseni itseäni ja läheisiäni. Ymmärtääkseni jo nyrkkirauta tekee pahaa jälkeä. Mihin raja vedtään väkivaltaisuuksissa ja miksi?
Kiusaajat ovat siis jääneet apinan asteelle😂
"Neuvo kiusatuille: väkivavalta lopettaa veetuilun."
Mutta pitää tietty sitten aina varautua siihenkin ,että on pilliruokinnassa loppuikänsä, jos sattuu kovempi kaveri vastaan.
Kiusaaminen siis vähentää käsirysyjä, koska kilpailijat pelkäävät hallitsijaa liikaa, ja hallitsevat yksilöt purkavat keskinäiset jännitteensä alempiarvoiseen "nyrkkeilysäkkiin".
Kiusaajan tie huipulle on nopea ja hallitseminen "vahvaa", mutta hintana on alamaisten kaunaisuus. Kun kiusaaja heikkenee, alamaiset tuhoavat sen. Lempeän johtajan annetaan sen sijaan viettää "eläkepäivät" laumassa, jota se ei enää hallitse.
Kiusaaja hankkii paljon jälkeläisiä aggressiivisella strategialla, kun taas lempeä hallitsija hankkii paljot jälkeläisensä pitkällä aikajänteellä.
Naaraiden kiusaaminen on olennainen osa kiusaajan "ammattiuraa".
Ihminen ei ole eläin. Ihmisen ei kuulu toimia viettien ja vaistojen eikä tunteiden vallassa, vaan sen mukaan, mikä on hyvää ja oikein. Moraalin kuuluu ohjata ihmisen toimintaa, ja lapsia tulee kasvattaa siihen.
Empatia on tärkeä tunne, mutta senkään varaan ei voi laskea: myös voimakkaan empaattiset ihmiset saattavat joskus syyllistyä mm. kiusaamiseen. Ihminen voi tuntea voimakasta empatiaa jotakuta läheistä (vaikka omaa lastaan, puolisoaan, sisarustaan tai ystäväänsä) kohtaan, mutta saattaa olla tuntematta empatiaa jotakuta tuntematonta kohtaan. Kuitenkin ihmisellä on moraalinen velvollisuus kohdella hyvin sitä tuntematontakin.
Ei ihmisten kuulu katsoa eläimiltä mallia, miten käyttäytyä, mikä on ok jne. Naurettavaa että tällaista joutuu edes sanomaan.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Kyllä tuo laumamentaliteetti päättee ihmisiinkin ja siinä mielessä olemme kaikki jääneet apinan astteelle. Itse olen aina ollut pelokas sivustajaseuraaja ja hiljainen hyväksyjä. Jotenkin sen tajusi, että on parempi olla puuttumatta ja vetämättä huomiota itseeni. Ja ihan kuin apinat, jos piti valita joukkue, porukka, johon liittyi, niin tietenkin niiden vahvojen luo, ei missään tapauksessa sen yhden syrjityn.
Vasta vanhempana on ollut tilanteita,missä olen antanut hiljaista tukea alistetulle, mutta silloinkin sen takia, että kiusaaja ei ollut siinä tilanteessa suosittu johtajatyyppi, vaan outo hiippari, johon suositut ei kiinnittänyt huomiota.
Itse onnistun saamaan pimperöä ilman kiusaamista
- Ole höperö, hellä, turvallinen ja lähestyttävä - semmoinen joka ei kiusaa ketään on juuri lähestyttävä ja turvallinen
- Ole hyvännäköinen ja söpö
- Anna tytön tehdä aloite ja olla se joka aktiivisesti liikuttaa suhdetta
Tämä toimii ylä-asteella, lukiossa ja nyt työttömänäkin.
Yleensä toisaalta kiltti tyttö joka onnistuu näin, ne teini pissikset niitä ei saa muuta kuin kiusaamalla :(
Vierailija kirjoitti:
Mutta pitää tietty sitten aina varautua siihenkin ,että on pilliruokinnassa loppuikänsä, jos sattuu kovempi kaveri vastaan.
Vastaan: Silloin ei avoimesti vastaan, vaan etsii sen sopivan hetken. Muuten ei lopu. KIVA -koulu on vitsi, koska valitettavasti olen yhden lapseni kanssa käymään tämän saman p.skan läpi. Se loppui vasta sitten, kun kävin jokaisen vanhemman luona, kävin alakoukoulujen rehtorit & opettajat USEAMPAAN otteeseen läpi ja poika onneksi myös pisti hanttiin, minä pystyi. Pari kertaa käytiin kuraattorilla ja sitten sanoin, että meidän poika ei sitten minnekään kuraattorille tästä eteenpäin tule ja hommalle laitetaan stoppi tavalla tai toisella. Kyllä, olin valmis menemään hyvinkin pitkälle.
Jaa. Kokivatko pienemmät, rumemmat ja tyhmemmät uhrin uhkana itsetunnolleen ja olivat kateellisia tiedostaen tai tiedostamattaan? Uhrihan jopa raiskattiin jollain putkella. Viittaako tuollainen piilohomotaipumuksiin? Keskimmäinen oli pyytänyt.. putkea sinne. Nyt evoluutiomarkkinat ovat auki vai?
Luonnonvalinta on sokea kaaosvoima, joka menee siitä missä aita kulloinkin on matalin. Eläimillä ei ole sellaista itsetietoisuutta, jonka nojalla ne pystyisivät säätelemään käytöstään lajina ja muokkaamaan itselleen kulttuurista toimintaympäristöä. Ihmisillä on.
Jokainen fiksu ihminen luultavasti ymmärtää tämän. Muut voivat mennä ottamaan matsia niiden simpanssien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Nah. Henkisen väkivallan saa katkaistua vain fyysisellä väkivallalla. Jos kiusaaja aikoo joka tapauksessa tuhota kiusatun mielenterveyden ja harjoittaa fyysistä väkivaltaa jo nyt, niin kiusattu pääsee vähemmällä noustessaan kiusaajiaan vastaan.
Väkivalta on ollut aina ainoa keino lopettaa koulu- ja työpaikkakiusaaminen. Katsos kun sitä dominoivaa kusipäätä ei kiusatun tunteet kiinnosta. Kiusaaja pitää alistaa hierarkiassa alemmalle tasolle, mikä ei kivakouluilemalla tai muilla lässytyksillä onnistu.
Huutonaurua. Ihmiskunnan alkuhämärissä (luolamieskaudella) oli eri pelisäännöt. Nykyaikaisessa hyvinvointiyhteiskunnassa on aivan eri säännöt. Tervetuloa vuoteen 2020.
Yhdestäkään meidän luokan "kovasta kundista" ei tullut täysjärkistä miestä. Heistä tuli juopoja, narkkareita, vankilakundeja, työttömiä, mielenterveysongelmaisia, erakoituneita, syrjäytyneitä.
Monesta kiusatusta (ne kiltit, tunnolliset, hiljaiset pojat) tuli hyviä työntekijöitä. Heillä on nyt duunipaikka, vaimo, lapset ja siisti koti.
Väkivallan käyttäminen ja heikompien kiusaaminen ei tuo minkäänlaista "menestystä" miehelle. Mies vain saa kusipään maineen ja kaikki täysjärkiset naiset pysyvät kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Aiheesta on vastakkaisiakin tutkimuksia. Empaattisuus ja altruismi edistävät koko lauman/heimon selviämistä parhaiten.
Evoluutiossa tärkeää on myös yksilön geenien leviäminen.
Vierailija kirjoitti:
Niin koskelan tapauksessa luonnonvalinta toteutui. Sitä täällä hoetaan vuodesta uuteen.
Kiusaamistako se on että pistetään kaveri kylmäksi?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo laumamentaliteetti päättee ihmisiinkin ja siinä mielessä olemme kaikki jääneet apinan astteelle. Itse olen aina ollut pelokas sivustajaseuraaja ja hiljainen hyväksyjä. Jotenkin sen tajusi, että on parempi olla puuttumatta ja vetämättä huomiota itseeni. Ja ihan kuin apinat, jos piti valita joukkue, porukka, johon liittyi, niin tietenkin niiden vahvojen luo, ei missään tapauksessa sen yhden syrjityn.
Vasta vanhempana on ollut tilanteita,missä olen antanut hiljaista tukea alistetulle, mutta silloinkin sen takia, että kiusaaja ei ollut siinä tilanteessa suosittu johtajatyyppi, vaan outo hiippari, johon suositut ei kiinnittänyt huomiota.
Olet yhtä paha kuin kiusaajat! Jokaisen velvollisuus on puuttua kiusaamiseen!
Hyvä että sanoi tuon ääneen koska sitä luonto-ohjelmat on syöttäneet mieliimme niin kauan kun televisio on ollut olohuoneissamme. Se on ehkä vahvistanut kiusaamiskulttuurin hyväksyntää ja hiljaista puolustamista. Mutta me ei olla eläimiä vaikka niin väitetään.
Luonnollista on myös mur haa minen, orjuuttaminen ja ra is kaa minen, mutta elämme yhteiskunnassa joissa näitä ei pidetä eettisenä.
Taaskaan ei linkattu artikkeli tue AP:n väitettä mutta idiootit täällä uskovat sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiheesta on vastakkaisiakin tutkimuksia. Empaattisuus ja altruismi edistävät koko lauman/heimon selviämistä parhaiten.
Evoluutiossa tärkeää on myös yksilön geenien leviäminen.
Ehkäisyn ansiosta nainen raskautuu haluamalleen miehelle eikä aggressiiviselle raiskarille. Nainen voi myös erota, jolloin ikävän miehen jälkeläistuotanto ehtyy. Nykyajassa mukavat miehet perheellistyvät.
Ehkä näin, mutta omalla kohdallani olin luokan isoin ja pystyin helpoisti kenet tahansa pistämään maihin ja mätkimään turpaan. En kuitenkaan voinut puolustautua, kun "asiat pitää selvittää puhumalla", joten jätin lopulta käyttämättä usein sen parhaimman puolustuskeinon, mikä minulla oli - väkivalta.Opettajat tulivat sättitimään ja antoivat jälkkäriä, kun ensin koko koulupäivä oli kulunut piinassa ja viimein iltapäivätunneilla räjähdin - päivästä toiseen, vuodesta toiseen. Mutta nämä kierot kiusaajat tiesivät, että kukaan ei yksin tai edes kaksin pärjäisi minulle, joten tulivat aina joukolla, missä vähintään 4 tai enemmän kiinni. Pistin vastaan ja tappelin takaisin, koska onneksi olin todella luokan isoin ja vahvin. Ylipainoinen kyllä, mutta jo viidennellä luokalla melkein 180 cm pitkä.
Neuvo kiusatuille: väkivavalta lopettaa veetuilun. Ja lisään vielä, yrittäkää välttää pysyviä vammoja.
Mulla tule henkisesti pahoja haavoja, mutta en antanut niille mu....ille sitä iloa, että olisivat mut murtaneet.