Rytmihäiriöt yöllä?
Onko muilla kokemuksia? Muutamana yönä parin vkon sisään tullut monta tuntia kestävä kohtaus, jossa lisälyöntejä, tykyttelyä, sydän lyö kovaa. Huono olo ja ahdistaa. Sisäistä tärinää( ei liity rytmihäiriöön). Huono olo. Kestää monta tuntia.Voiko olla palleatyrä tai refluksin aiheuttama vai paniikkikohtaus?
Lääkärissä käyty, ei osannut sanoa mitään.
Refluksi siis viime aikoina pahentunut.
Kommentit (27)
Rytmihäiriöiden takia olen soittanut ambulanssin ja ensihoitajat ovat saaneet tallennettua flimmerin. Olen ollut muutaman kerran päivystyksessä, jossa rytmi on oikaistu normaaliksi.
Miltä flimmeri tuntuu?
Itse epäilen että olen niin stresssaantunut että keho käy kokoajan ylikierroksilla ja aiheuttaa ties mitä oireita. -ap
Syke heitteli ylös ja alas välilä 45-150. Omronin verenpainemittari antoi milloin minkäkin verenpaineen, mittarin näkymässä oli kaksi päällekkäistä sydäntä, joka on rytmihäiriön merkki.
Yleensä herään tuohon aamuyöllä noin klo 4-5.
Nyt on verenohennuslääke käytössä estämässä hyytyminen muodostumista, jotka taas voivat aiheuttaa esim. aivoinfarktin.
Ap, ota nyt rauhallisesti. Tuo kuulostaa klassiselta takykardiakohtaukselta, eikä sitä varten hälytetä ambulanssia, mutta tutkia se kyllä kannattaa. Jos se pitkittyy, kannattaa lähteä aamulla lääkäriin, tuo voi edellyttää rytminsiirtoa.
Levossa tulevat rytmihäiriöt, jotka eivät aiheuta kipua ja/tai tajunnanmenetystä ovat melkein aina vaarattomia. Mutta jos ne yhtäkkiä lisääntyvät ja aiheuttavat huonovointisuutta (todennäköisesri johtuu sinun omasta hätääntymisestäsi tosin tuo) , ne kannattaa aina varmuuden vuoksi tutkia. Eli nyt varaat ajan lääkärille uudestaan ja pyydät tutkimaan veriarvot. Onko kaliumissa tai vaikkapa ferritiinissä tai kilpirauhasarvoisaa ongelmia. Ferritiinin eli varastoraudan puute ilmaisee piilevää anemiaa, ja se voi myös aiheuttaa sydänoireita.
Lisäksi leposyke pitää tietysti ottaa. Todennäköisesti sen lyhyen mittauksen kohdalle noita häiriöitä ei osu, mutta sydänkäyrästä näkee silti jo jotain poikkeamia, jos niitä on esim. sydämen sähköratojen johtumissa.
Lisäksi rasitus-ekg ja holter-mittaus olisivat todella hyvä ideä. Holter siis on sellainen vuorokaudesta jopa neljään vuorokauteen mukana kannettava pieni nauhuri, josta tulee lätkät rintaasi - se nauhoittaa sykkeen niin, että vaikkapa keskellä yötä tulevat rytmihäiriöt saadaan taltioitua.
Ylipäätään rytmihäiriöt kyllä voivat hyvinkin johtua stressistä. Myös mitä enemmän niihin kiinnittää huomiota ja niistä huolestuu, sitä enemmän niitä havaitsee. Hormonimuutokset esimerkiksi imetyksen lopettamisen yhteydessä ja vaihdevuosissa lisäävät niitä myös helposti.
Ja lääkityksetkin voivat lisätä sydämen rytmihäiriöitä - jos olet aloittanut jonkin uuden lääkityksen, lue ihmeessä sen pakkausselosteesta mahdolliset haittavaikutukset. Kaikkien lääkkeiden tuoteselosteet löytyvät lääkkeen nimellä googlettamalla netistä.
Kuutonen laittaa myös sulle linkin noista takykardiakohtauksista:
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…
Juu jotain tuollaista se varmasti on. Mutta voiko esim palleatyrä aiheuttaa? Vai miksi näitä tulee? -ap
Ja onko hyötyä hakeutua keskellä yötä päivystykseen tuollaisen takia? Aamuun mennessä tilanne on aina jo rauhoittunut. -ap
Minulla on noita silloin, kun niskat ja hartiat ovat pahasti jumissa. Jotkut nikamat lukossa, ja jotenkin vaikuttavat. Eli miksei joku tyräkin voi tehdä noita. Mutta kannattaisi varmaan silti tutkia.
Terveysasemalta ei siis enempää apua herunut. Yksityisellä taitaa olla tutkimukset aika kalliit?
-ap
Vierailija kirjoitti:
Terveysasemalta ei siis enempää apua herunut. Yksityisellä taitaa olla tutkimukset aika kalliit?
-ap
Kun sinulla on rytmihäiriö päällä niin joko ambulanssin tai päivystyksen henkilökunta ottaa sydänfilmin, josta näkyy minkä tyyppinen rytmihäiriö on kyseessä.
Suosittelen käyntiä kardiologilla.Itsellä oli rytmihäiriöitä, myös päivälläkin ja huonoa oloa, mutta iltaisin nukkumaan mennessä ne tuntui vielä pahemmalta.pääsin sitten tutkimuksiin ja holterissa todettiin etenkin yöaikaan lisätyöntjä, niitä oli todella paljon, joka toinen lyönti .Olin jo jotenkin tottunut niihin ja siihen huonoon oloon.Kaikki tutkimukset otettiin ja sain sitten lääkityksen ja olo parani heti.Ei kaikki rytmihäiriöt ole vaarattomia.
Mulla oli jokunen vuosi sitten samantyyppistä. Heräsin lähes joka yö siihen, että pulssi on yli 100. Otettiin kokeita ja vuorokauden holter, jossa näkyi että pulssi kohosi yöllä mutta eipä siihen keksitty mitään syytä ja sydänlääkäri sanoi vaan että ota tarvittaessa propralia. Ehkä vuoden sitä oireilua kesti ja sitten loppui itsestään. Olen kohta viisikymppinen, että ehkä se oli jotain alkavaa vaihdevuosioireilua, en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Juu jotain tuollaista se varmasti on. Mutta voiko esim palleatyrä aiheuttaa? Vai miksi näitä tulee? -ap
No se on se stressi.
Ei ole vikaa kilpirauhasessa. Stressiä on tosiaan jatkuvasti, keho on ylivireystilassa , ollut jo vuosia. Täytynee säästää ja mennä kardiologille. -ap
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vikaa kilpirauhasessa. Stressiä on tosiaan jatkuvasti, keho on ylivireystilassa , ollut jo vuosia. Täytynee säästää ja mennä kardiologille. -ap
Miksi et etsi keinoja jakuvan stressin hoitoon? Ei kardiologi voi tehdä ihmeitä, jos vaivat on stressin aiheuttamia.
Ei ole ylipainoa. Olen yrittänyt hallita ja vähentää stressiä esim hengitysharjoituksilla, rentoutusharjoituksilla, liikkumalla jne mutta eipä tunnu auttavan. -ap
Eikö kenelläkään ole ollut vastaavaa?