Pohjoisessa närkästyttiin sulun ajoittumisesta heidän hiihtolomiensa päälle
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7eb882b3-584b-4c8d-bb4a-3a04c3763954
Sulkuhan ei kuitenkaan rajoita millään tavoin hiihtoloman viettoa pl. baarissa istumisen. En ymmärrä.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Minä en valita. Olemme tulossa hiihtolomalla Helsinkiin. Sukset jää kyllä kotiin. Ei olla käytykään pääkaupungissa kohta pariin vuoteen. Meitä ei haittaa, vaikka ravintoloissa ei voi istua syömässä. Saahaan ruokaa ostaa annoksina mukaansa. Ja emme ole koskaan saaneet hotellista niin halvalla majoitusta kuin nyt saimme Helsingistä.
Päivät sujuu mukavasti pääkaupunkia kiertäen kävellen ja mahdollisesti myös autoillen. Muistini mukaan Helsingin meren rannat on hienoja paikkoja kävellä kevätauringon lämmittäessä.
Tervetuloa. Kivaa huomata, että teille tämä on asennekysymys. Syyttelyt puolin toisin on aika turhaa, eivätkä johda yhtään mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei ymmärrä, miten se sulku haittaa lomailua pohjoisessa? Poika lähdössä avovaimonsa kanssa Ylläkselle 10 viikolla täältä etelästä, olivat varanneet hotellihuoneen. Nyt vaihtoivat huoneistohotelliin, että saavat safkansa illalla laitettua, ja aamiaisen saavat takeawayna aamuisin. Eivät harrasta bilettämistä, nyt joutuvat laittamaan ruokansa iltaisin, kun raflat kiinni.
Kaikki ei tosiaan ole koululaistalouksia ja harva meistä muista ottaa lomansa sille oman alueen koulujen hiihtolomaviikolle.
Itsekin mietin nyt lähtöä, loma on viikolla 10 ja majoitus on mökki/huoneistotyyppinen ja olen muutenkin kokkaillut itse, se on kätevämpää. Latukahvilat on kivoja, mutta uskaltaisiko niissä käydä kuitenkaan tässä tilanteessa. Haudutan hyvää teetä Thermos-termariin ja rieskavoileipiä reppuun, välillä sitä makkaraakin. Kotien ja laavujen luona on yleensä puuceet. Tietysti jos ravintoloissa on ulosmyyntiä, niin kannatuksen vuoksi nyt käyttäisin sitäkin. Ehkä ne sulkevat silti kokonaan.
Paluumatka mietityttää, mutta ehkä huoltoasemien vessat on auki ja usein olen muutenkin pitänyt tauon kauppakeskuksessa mielummin. Autossa voi syödä ja ajosta palautua kävellen. Mutta kumminkin jos matkustamista paheksutaan hurjasti, niin viitsiikö sitä lähteä. Yksin asuvana etätyöläisenä en mielestäni ole mikään kävelevä viruspommi.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä, että aikuisille ihmisille pitää ulkopäin käskyttää ja laittaa rajat, koska itse eivät siihen kykene.
Sen tämä korona-aika kyllä tosiaan on opettanut. Että jos jotakin ei ole ehdottomasti ja ovet säppiin laittamalla kielletty, ihmiset tekevät sitä, vaikka suositus olisi mikä ja miten hyvin perusteltu hyvänsä. Aikuisten keskuudessa aikuisten määrä on yllättävän pieni...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulku ei ole sellainen että lapin lomat estyy 🤔 kuppilat levillä menee vaan kiinni
Sulku ei sun mielestä estä lapin lomia.
Mutta sulkua ei olisi voitu aloittaa viikkos sitten, sillä se olisi estänyt etelän lomat 😆Ihanaa päättelyä.
Etelän väki tarvitsee lomallaan hotelleja, ravintoloita ja kuppiloita. Pohjoisen väelle on riitettävä se että pääsee hiihtämään. Eikä heidän lomiaan haittaa sekään vaikka tulisi ulkonaliikkumiskielto.
Sitähän sinä kommentillasi tarkoitit.Etelässä sen sijaan pienetkin rajoitukset haittaavat ihmisten elämää hirveän paljon, oikein mielenterveys kärsii jos ei pääse parina päivänä baariin juopottelemaan.
Minä en sitä päätä milloin se sulku alkaa ja mulle olisi ollut sama vaikka olisi alkanut viikko sitten. En vaan edelleenkään noista teidän selityksistä saa selkoa että mikä se on se ongelma. Se, että joku sanoo ”sulku” mutta mikään ei muutu?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole enää Lapissa kaikki hotellit auki, ainakaan viikolla 10, jolloin mm. kuopiolaisten hiihtoloma on. Todellakin olisi pitänyt rajoittaa liikkumista jo ensimmäisestä hiihtolomaviikosta alkaen, ei olisi tarvinnut eteläsuomalaisten kuljettaa muuntovirusta ympäri Suomen.
Ymmärrätkö vieläkään, että hallituksen nyt puuhaama sulku ei kohdistu liikkumiseen?
onhan tuossa selvästi ajateltu, että annetaan etelän lomalaisten pitää lomansa, sen verran viiveellä tehtiin sulkupäätös ja sopivat päivämäärät.
sanoisin siis, että pohjoissuomalaisilla on oikeus hiiltyä.
Pohjoisen tyypit voisi jatkossa pitää lomansa viikolla 8 kun ovat tottuneet kylmään. Viikolla 10 on aina paremmat kelit kuin viikolla 8.
Vierailija kirjoitti:
Me ajateltiin mennä Lappiin hiihtolomalle vasra kun ruuhkaiset hiihtolomat ovat ohi, mutta nyt ei sitten mennäkään koska:
- lomaan kuuluu se, että ei tarvitse itse laittaa ruokaa ja tiskata. Nyt ovat ravintolat suljettu. Noutoruoka ei korvaa ravintolassa syömistä. Jaen halua nuotiomakkaraa ruuaksi joka päivä viikon ajan.
-hiihtolenkkiin lomalla kuuluu olennaisesti latukahvilassa nautittu kahvi ja tuore munkki tai räiskäle. Väljähtynyt termarikahvi ja eilinen teollinen munkki laavulla ehkä lumisateessa ei aja samaa asiaa.
- ajomatka Lappiin ilman tienvieren ravintola- ja kahvilapalveluja on liian rankka. Virtsaumpeenkin voi kuolla saati sitten väsyneenä liikenteessä koheltamiseen.
Ymmärrän harmisi, mutta koronavuoden aikana vastuullinen toiminta on sitä, että näistä ja monista asioista luovutaan. Kahviloihin tai lounaspaikkoihin ei ole asiaa, jos siellä ei voi pitää turvavälejä ym, näillä ainakin meidän perhe on mennyt 8-viikon hiihtolomankin. Oli sulkua tai ei. Maskit naamalla on tosin käyty huoltoaseman vessassa, mutta myös puskapissit onnistuu, ei ole pakko rakkoaan halkaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lappilaiset saa lomailla edelleen normaalisti. Mutta ilman että kaljapaikat on auki. Hotellitkin on edelleen auki ja mökin saa vuokrata ja hissit pyörii ja hiihtää saa. Kaikki se mitä etelänkin lomalaiset tekee on mahdollista pohjoissuomen lomaviikolla
Kyse on periaatteesta. Näkeekö hallitus ksikki suomalaiset tasa-arvoisina? Vai onko hallituskin pääkaupunkiseutukeskeinen?
Etäkoulujen kieltämisessäkin taitaa olla kyse vain siitä, että ei haluta antaa pohjoisen lapsille ja nuorille mahdollisuutta osallistua sellaisille kursseille joita järjestetään vain etelässä.
Vielä muutamia vuosia sitten puhuttiin siitä kuinka etälukiot lisäävät alueellista tasa-arvoa. Pohjoisenkin nuoret saavat mahdollisuuden osallistua kursseille joita järjestetään vain Etelä-Suomessa.
Nyt etäopiskelusta on tehty sellainen mörkö, kynnys etäkurssien järjestämiselle tulee vain kasvamaan. Suurimpia häviäjiä tässä ovat pohjoisen lapset ja nuoret.
Häh? Nyt alkaa mennä jo vainoharhaiseksi...
Koko jutusta tulee vähän sellainen nari nari - fiilis. Tyyliin jossain paikallisessa fb ryhmässä valitettu ja IL tekee sitten juttua omaan tyylinsä.
Vierailija kirjoitti:
Me ajateltiin mennä Lappiin hiihtolomalle vasra kun ruuhkaiset hiihtolomat ovat ohi, mutta nyt ei sitten mennäkään koska:
- lomaan kuuluu se, että ei tarvitse itse laittaa ruokaa ja tiskata. Nyt ovat ravintolat suljettu. Noutoruoka ei korvaa ravintolassa syömistä. Jaen halua nuotiomakkaraa ruuaksi joka päivä viikon ajan.
-hiihtolenkkiin lomalla kuuluu olennaisesti latukahvilassa nautittu kahvi ja tuore munkki tai räiskäle. Väljähtynyt termarikahvi ja eilinen teollinen munkki laavulla ehkä lumisateessa ei aja samaa asiaa.
- ajomatka Lappiin ilman tienvieren ravintola- ja kahvilapalveluja on liian rankka. Virtsaumpeenkin voi kuolla saati sitten väsyneenä liikenteessä koheltamiseen.
Taitaa sitten harmittaa. Kannattaa pysyä kotona, jos olennaisesti on tärkeää välttää virtsaumpi ja siellä voitte myös yhdessä tehdä niitä räiskäleitä. Problem solved.
Kivaa jos Lapissa hiljenee! Me niin mennään ja ei tartteta muuta kuin mökki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maanantaina 8.3. alkaa hiihlomat
- Pohjois-Pohjanmaalla
- Lapissa
- Pohjois-Karjalassa
- Pohjois-Savossa
Joten ei se ainostaan lappilaisia koske, että poikkeusolot tulee voimaan juuri silloin.
Se koskee kaikkia noiden seutujen ihmisiä ja paikkakuntia kuten: Oulua, Joensuuta, Kuopiota jne.
Nuo mainitsemasi alueet ovat hoitaneet koronatilanteensa tosi hyvin. Ei ihme, että moni kokee vääryytenä tulevat päätökset.
On näiden seutujen asukkaat olleet niin reippaita, että tästä teille kultapossukerhon pinssi ja kiiltokuva. Elämä nyt vaan ei aina ole reilua.
Ymmärrän täysin sulkutilan julistamisen, mutta se olisi pitänyt tehdä aiemmin. Kieltämättä huvitti, että etelässä asuvien hiihtolomat sai pyöriä suht normaalisti ja sitten kun korona on levitetty tänne Lappiin ja meillä alkaa loma, niin kaikki kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Eniten tässä korpeaa se, että sulkua ei aloitettu ajoissa vaan etelästä päästettiin porukka levittämään muunnosvirukset ympäri Suomen. Asun pohjoisessa ja oli jo ajat sitten itsestäänselvää, että ollaan lomalla kotona, joten meidän lomaan sulun nykyisellä aloituksella ei ole mitään merkitystä.
Ai, minua kyllä korpeaa että meillä on ollut rajoilla avoimet ovet jo vuoden, ei karanteenia eikä testauksia kuin niitä haluaville. Vierastyöläiset tuovat jatkuvalla syötöllä virusta lisää meille tänne etelään.
Kaljasirpoille baarien kiiniolo on hankalaa kun afterski on se tärkein juttu ja pizza/munkki
Mikä on ongelma mennä Lappiin 8.3 jälkeen? Eihän tässä mitään liikkumisrajoituksia kai ollut tulossa? Nytkin suurin osa lomailee siellä mökissä ja tekee itse ruokansa, eikö näin siis voi 8.3. jälkeen tehdä?
Nokun kaljalle ei pääse mussunmussun afterskille
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ongelma mennä Lappiin 8.3 jälkeen? Eihän tässä mitään liikkumisrajoituksia kai ollut tulossa? Nytkin suurin osa lomailee siellä mökissä ja tekee itse ruokansa, eikö näin siis voi 8.3. jälkeen tehdä?
Ilmeisesti ongelma on se, että pitää halua ne noutoruuat ravintolasta tai tehdä itse ruokaa. Olisin luullut, että Pohjois-Suomessa ollaan nimenomaan omavaraisempia ja kätevämpää, mutta ei, se mikä omatoimimökkeily kelpaa eteläsuomalaisille, on kamala kriisi pohjoissuomalaisille.
Nuo mainitsemasi alueet ovat hoitaneet koronatilanteensa tosi hyvin. Ei ihme, että moni kokee vääryytenä tulevat päätökset.