Kehtaisinko hakea siivojan paikkaa? Kehtaisitko sinä?
Mulla on siis amk-tason koulutus, ja oman alan töitä riittää vaikka muille jakaa, kirjaimellisesti. Olen nyt kuitenkin opintovapaalla ja kouluttautumassa ihan toiselle alalle. Nyt on kuitenkin alkanut tuntua, ettei tämäkään työ oikein houkuta. Ihan samanlaista kiirettä, stressiä ja vaativuutta tuntuu olevan tässäkin.
Siivoojan paikkoja olisi nyt parikin auki, eikä niihin vaadita edes koulutusta. Ei siis hirmu vaikeeta tai vaativaa hommaa pitäisi olla, eli juuri sitä mitä haluaisin itse tehdä; helppoa, aivot narikkaan työtä.
Mutta mikä on siivoojan työn arvostus tänä päivänä? Pidetäänkö siivoojaksi siirtynyttä amk-koulutuksen saanutta ihmistä ihan täysin luuserina? Millaista se siivojan työ oikeasti on?
Kommentit (65)
Siivousliikkeen kohde voi tosiaan olla mikä vain, ja on usein henkilöstä kiinni, mihin kohteeseen hänet valitaan. Jos on luotettava ja oma-aloitteinen, saattaa päästä isojen yritysten (uusiin) toimitiloihin, joissa ylläpitosiivous on melko vaivatonta ja siistiä työtä. On myös mahdollisuus edetä palveluohjaajaksi / tiiminvetäjäksi, jolloin työhön kuuluu myös työvuorosuunnittelua, laatukierroksia ym. Eli osa työstä on silloin siivousta, osa hallinnollista. Ja näitä ei todellakaan ole liikaa, siis näitä helmiä, joille toimitilansa voisi uskoa. Siivousta tarvitaan aina, poikkeustilastakin huolimatta.
T. se, joka johtaa siivoustyötä konsernissa, ja välillä tarjoaa pullakahvit loistavalle siivoojalle
Vierailija kirjoitti:
Näin siivoojan näkökulmasta ap sinä et tässä nyt kyllä siltä fiksulta osapuolelta kuulosta. Mene vaikka merkkaamaan tikulla jotain reikiä seinissä tai ihan mitä tahansa mutta pliis älä tule heittämään tänne aivot narikkaan kommentteja kun et selvästi edes tiedä mistä on kyse.
Missä ammatissa merkkaillaan tikulla reikiä seinissä? :D
Arvostan kyllä siivoajia koska he tekevät työtä ja harvoin tulee mitään konflikteja tai naputtamista. Silti, en tiedä pystyisinkö itse hakemaan ja tekemään sitä työtä. Kova kynnys. 20 vuotta sitten kyllä. En enää.
M40
Tein joskus 15 vuotta sitten kesätöitä laitosapulaisena. Oli ihan mukavaa ja rentoa hommaa, ei ollut kiirettä. Mutta luulen, että nykyään tuollakin on niin tehostettu, kilpailutettu ja säästetty siivoushommissakin, että ne ostetaan ulkopuoliselta taholta mahd halvalla. Eli ei oo varmaan enää niin mukavaa ja rentoa hommaa, kuka ne ikinä käykään parissa tunnissa /päivä tekemässä.... Taitaa hiki letää siinä puuhassa.
Normaali työaika on klo 7-15.30. Työtehtävät vaihtelevat rakennustyömaan vaiheiden mukaan esim nyt olen viikon verran kulkenut mattomiesten perässä suojaamassa. Kiirekin vaihtelee työmaan vaiheen mukaan, välillä on kiire ja välillä voi ottaa aika rennosti. Mukavan vaihtelevaa puuhaa raivaamisesta ihan perus ylläpitoon. Olen kyllä osa porukkaa. Kaikki tekevät omia hommia, mutta tulee sitä läppää heitettyä töiden lomassa ja tauoilla. Työ on ajoittain fyysesesti raskasta mutta itse ainakin pidän työstäni.