Kehtaisinko hakea siivojan paikkaa? Kehtaisitko sinä?
Mulla on siis amk-tason koulutus, ja oman alan töitä riittää vaikka muille jakaa, kirjaimellisesti. Olen nyt kuitenkin opintovapaalla ja kouluttautumassa ihan toiselle alalle. Nyt on kuitenkin alkanut tuntua, ettei tämäkään työ oikein houkuta. Ihan samanlaista kiirettä, stressiä ja vaativuutta tuntuu olevan tässäkin.
Siivoojan paikkoja olisi nyt parikin auki, eikä niihin vaadita edes koulutusta. Ei siis hirmu vaikeeta tai vaativaa hommaa pitäisi olla, eli juuri sitä mitä haluaisin itse tehdä; helppoa, aivot narikkaan työtä.
Mutta mikä on siivoojan työn arvostus tänä päivänä? Pidetäänkö siivoojaksi siirtynyttä amk-koulutuksen saanutta ihmistä ihan täysin luuserina? Millaista se siivojan työ oikeasti on?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan siivojan ammatti hieman tuotanoin mutta niin on amk:n käyminenkin. Ei tuo nyt noloudessa kovin iso muutos ole. Itse en kehtaisi vaan menisin yliopistoon.
Mikä siellä yliopistossa muka niin ihmeellistä on? Työttömiä sieltä valmistuu hyrymykke, osa taas opiskelee siellä vuosikaudet eikä vaan saa valmistumista aikaiseksi.
Yliopisto antaa ympäristön jatkuvaan itsensä kehittämiseen ja haastamiseen sekä oman ymmärryksen laajentamiseen. En halua käyttää ainoaa elämääni rätin heilutteluun tai pihvien kääntämiseen.
Ei se itsensä kehittäminen ja haastaminen sekä ymmärryksen laajentaminen mitään yliopistoympäristöä vaadi. Jotain täytyy olla ihmisessä vikana, jos ei noihin pysty ja kykene muualla kuin siinä yliopistoympäristössä.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko mihin haetaan ilman koulutusta olevia ? Oliko vaan tarkoitus mollata, mut olisit kyllä tosi pätevä ilman koulutustakin kun kyselet millaista on siivoojan työ
Mol:In sivuilta löytyy niitä ilmoituksia. Oli mm liiketilojen siivousta ja rakennustyömaiden siivousta. Ja kyllä, kuulemma ilman koulutustakin pääsisi, koska työhön kuuluu perehdytys.
Ja siis miten niin tarkoitus mollata? Etkö lukenut aloitusta?
ApSe on totta, että rakennustyömaiden siivoukseen ei tarvitse koulutusta, mutta työturvallisuuskortti on oltava. Jos haluat siivous hommia tehdä niin raksalta saa parhaimman palkan T. 10 vuotta raksasiivousta takana
Kiitos vastauksestasi. Millaisia työpäiväsi normaalisti ovat (olleet) ? Onko jatkuva kiire? Koetko olevasi jotenkin osa rakennusmaan työporukkaa vai teetkö töitä lähinnä omissa oloissasi ja omassa rauhassa?
Vierailija kirjoitti:
Helppoa? :D Jos luulet että siivoustyö on helppoa niin sano sitten kun sinulla on 30 paikkaa päivän aikana siivottavana. Ja täytyy tehdä vielä perusteellista työtä. Jokapäivä sama homma. Siivoojan hommat on kyllä vedetty vielä niin tiukille että hyvä kun kerkee kaikkia tekemään päivän aikana.
Yksityisen puolen orjille ei olekaan, mutta kuntapuolella on ihan kevyttä.
Vierailija kirjoitti:
Ilman alan koulutusta pääset huonompiin paikkoihin. Stressi tulee siitä että on aivan järkyttävä kiire, ja tuntuu ettei ehdi tehdä laadukasta työtä, illalla on ihan uupunut ja niveliä kolottaa. Joka ikinen päivä aloitat saman hiiriradan juoksemisen alusta. Todellakaan ehdi siinä mitään omia ajatella. Illalla ahdistaa jo valmiiksi, kun aamulla kello soi aamuyöstä, että ehdit ennen kuutta hommin.
Tietysti sinulla voi käydä myös hyvä tuuri ja pääset löyhästi aikataulutettuun ja "siistiin" paikkaan. Ainahan voi kokeilla (:
Tuota se on ollut viimeiset 20 vuotta. Toisaalta työvoimapula on järkyttävä, mikä antaa ainakin ammattilaiselle mahdollisuuden valita paikkansa (ainakin sisämaassa, jonne ei tunge tallinnan-työvoimaa). Meillä julkkarilla ei voi vääntää palkkaruuvia, mutta voi sanella ajankohdat koska on käytettävissä. Tarjosivat lisätyömahdollisuutta pääsiäiseen, jos kiinnostaa. Ei kiinnosta, vapaa-ajan maksimointi on se juttu. Lopettelen toukokuulla.
Totta kai kehtaan ja haenkin siivoojan paikkoja jatkuvasti. En kuitenkaan pääse koskaan edes haastatteluihin, vaikka minulla on usean vuoden kokemus siivoustyöstä opiskeluajalta. Sen jälkeen olen tehnyt maisterintutkinnon sekä amk-tutkinnon enkä keksi muuta syytä kuin nuo tutkinnot, että miksi siivoustyö on nyt suljettu minulta. Mielellään tekisin sitä edelleen, mutta kun ei. Oman alan töitä en vaan saa ja ärsyttää jokainen joka sanoo että työttömille ei muka kelpaa siivoustyö.
Vierailija kirjoitti:
Itsehän sinä amk-koulutustasi mainostat jos niin päätät. Ei se otsassasi lue joten ei sinua sen perusteella arvioida.
Itselläni samanlainen tausta. Tosin pyrin pois siivousalalta koko ajan ja lopetin vuosia sitten. Ajattelua ei hirveästi vaadi mutta fyysisesti on raskasta. Ja tylsää, joten verottaa sekin henkisiä voimia. Itse ainakin tunsin tyhmistyväni eikä lukeminen ja taide jaksanut enää kiinnostaa. En tiedä vaikuttaako kaikkiin niin.
Töitä ei saa helposti, saa siinäkin yrittää tosissaan. Muutkin ovat kiinnostuneita niistä paikoista.
Kannattaa kuitenkin ehkä käyttää harkintaa miten sen arvelluttavan amk-taustan tuo esille, vai tuoko ollenkaan. Se on varma että siivoojakollegat läiskäsee henkisesti avokämmenellä poskelle ja oot sitte snobi tai hienohelma ku on oikein koulut käyty ja kaikki 😅😅😅😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsehän sinä amk-koulutustasi mainostat jos niin päätät. Ei se otsassasi lue joten ei sinua sen perusteella arvioida.
Itselläni samanlainen tausta. Tosin pyrin pois siivousalalta koko ajan ja lopetin vuosia sitten. Ajattelua ei hirveästi vaadi mutta fyysisesti on raskasta. Ja tylsää, joten verottaa sekin henkisiä voimia. Itse ainakin tunsin tyhmistyväni eikä lukeminen ja taide jaksanut enää kiinnostaa. En tiedä vaikuttaako kaikkiin niin.
Töitä ei saa helposti, saa siinäkin yrittää tosissaan. Muutkin ovat kiinnostuneita niistä paikoista.
Kannattaa kuitenkin ehkä käyttää harkintaa miten sen arvelluttavan amk-taustan tuo esille, vai tuoko ollenkaan. Se on varma että siivoojakollegat läiskäsee henkisesti avokämmenellä poskelle ja oot sitte snobi tai hienohelma ku on oikein koulut käyty ja kaikki 😅😅😅😅
Jaa, ei mua ole kukaan lätkinyt. Meillä on ihmisiä monista eri taustoista.
Ollaan kyllä todella surullisella tiellä kun tavallisesta kunniallisesta työstä on tullut häpeä.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai kehtaan ja haenkin siivoojan paikkoja jatkuvasti. En kuitenkaan pääse koskaan edes haastatteluihin, vaikka minulla on usean vuoden kokemus siivoustyöstä opiskeluajalta. Sen jälkeen olen tehnyt maisterintutkinnon sekä amk-tutkinnon enkä keksi muuta syytä kuin nuo tutkinnot, että miksi siivoustyö on nyt suljettu minulta. Mielellään tekisin sitä edelleen, mutta kun ei. Oman alan töitä en vaan saa ja ärsyttää jokainen joka sanoo että työttömille ei muka kelpaa siivoustyö.
Ihan pahimmat riistofirmat eivät palkkaa suomenkielisiä. Tunnet työaika- ja vuosilomalainsäädännön, palkkaturvan ja kilometrikorvaukset. Oletko hakenut laitoshuoltajan sijaisuuksia, esim sairaaloihin? Olin vielä vuosi sitten sairaanhoitopiirillä, sinne sylttytehtaaseen kyllä mahtuu, akateemisiakin. Tarjolla usein tuplavuoroa, kun ei saada tekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Älä kerro niistä muista tutkinnoista, jos epäilet että johtuu tuosta.
Minä olen FM, ja siivoustyössä.
Vierailija kirjoitti:
Se amk-koulutus tulee ilmi jo cv:ssä ja työhaastattelussa, ilman sen suurempia mainostamisiakin.
Uskon, että jaksaisin tehdä fyysistäkin työtään ihan hyvin päivittäin, enkä usko työn tylsyyden olevan ainakaan mikään iso ongelma itselleni. Tällä hetkellä, ja aiemmin töissä ollessani, meni melkein kaikki henkiset voimat siihen työpäivästä selviytymiseen, koska se oli niin vastuullista ja vaativaakin. Eikä sen jälkeen todellakaan jaksanut kiinnostaa mikään ajattelua vaativa asia tai tekeminen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan siivojan ammatti hieman tuotanoin mutta niin on amk:n käyminenkin. Ei tuo nyt noloudessa kovin iso muutos ole. Itse en kehtaisi vaan menisin yliopistoon.
Mikä siellä yliopistossa muka niin ihmeellistä on? Työttömiä sieltä valmistuu hyrymykke, osa taas opiskelee siellä vuosikaudet eikä vaan saa valmistumista aikaiseksi.
Yliopisto antaa ympäristön jatkuvaan itsensä kehittämiseen ja haastamiseen sekä oman ymmärryksen laajentamiseen. En halua käyttää ainoaa elämääni rätin heilutteluun tai pihvien kääntämiseen.
Ei se itsensä kehittäminen ja haastaminen sekä ymmärryksen laajentaminen mitään yliopistoympäristöä vaadi. Jotain täytyy olla ihmisessä vikana, jos ei noihin pysty ja kykene muualla kuin siinä yliopistoympäristössä.
Ohis
Yliopistoympäristö mahdollistaa akateemiset keskustelut vertaisten kanssa ja luo tunteen yhteisöön kuulumisesta. Vertailepa seuraavia: Yksilö voi
1) ostaa matikan kirjan ja opiskella sitä itsenäisesti kotona
2) osallistua yliopistolla matikan kurssille, osallistua luennoilla käytäviin keskusteluihin ja pohtia kysymyksiä vertaisten kanssa.
Kumpi on mielekkäämpää suurimmalle osalle ihmisistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan pahimmat riistofirmat eivät palkkaa suomenkielisiä. Tunnet työaika- ja vuosilomalainsäädännön, palkkaturvan ja kilometrikorvaukset. Oletko hakenut laitoshuoltajan sijaisuuksia, esim sairaaloihin? Olin vielä vuosi sitten sairaanhoitopiirillä, sinne sylttytehtaaseen kyllä mahtuu, akateemisiakin. Tarjolla usein tuplavuoroa, kun ei saada tekijöitä.
Enpä ole hakenut, olen kuvitellut että laitoshuoltajan työ vaatii koulutuksen. Jos näin ei ole niin haen ilman muuta, kiitos paljon vinkistä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä kerro niistä muista tutkinnoista, jos epäilet että johtuu tuosta.
Minä olen FM, ja siivoustyössä.
Tätä olen miettinyt, mutta olen kuitenkin opiskellut yhteensä 11 vuotta ja iso osa tuosta ajasta oli pelkkää opiskelua. En tiedä siis mitä laittaisin cv:een tuolle ajankohdalle. Olisiko pitkä tyhjä aukko kuitenkaan parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kunnallisellakin pulaa työntekijöistä? Luulin että vain yksityisillä on pulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole hakenut, olen kuvitellut että laitoshuoltajan työ vaatii koulutuksen. Jos näin ei ole niin haen ilman muuta, kiitos paljon vinkistä!
Hae ihmeessä. Julkisen sektorin toimi vaatii koulutuksen (nykyään muutama kuukausi?), mutta määräaikaisuuksia saa vaikka loputtomiin ilmankin, ja toisaalta, moni työnantaja kouluttaa sijaisensa oppisopimuksella, kun ovat sisällä. Irtisanoin itseni TAYSilta vuosi sitten.
Vierailija kirjoitti:
Ilman alan koulutusta pääset huonompiin paikkoihin. Stressi tulee siitä että on aivan järkyttävä kiire, ja tuntuu ettei ehdi tehdä laadukasta työtä, illalla on ihan uupunut ja niveliä kolottaa. Joka ikinen päivä aloitat saman hiiriradan juoksemisen alusta. Todellakaan ehdi siinä mitään omia ajatella. Illalla ahdistaa jo valmiiksi, kun aamulla kello soi aamuyöstä, että ehdit ennen kuutta hommin.
Tietysti sinulla voi käydä myös hyvä tuuri ja pääset löyhästi aikataulutettuun ja "siistiin" paikkaan. Ainahan voi kokeilla (:
Tuo kiire vähän itteäni mietityttää... Mutta se taitaa ikävä kyllä kuulua nykyään vähän joka alalle. Tuo joka iltainen ja aamuinen stressi tulevasta työpäivästä ja siitä selviytymisestä on myös hyvin tuttua. Siivoojan työ ei kuitenkaan ole sillä tavalla vastuullista kuin mitä aiemmat hommani ovat olleet, ja se houkuttelee. Olisi ainakin yksi hyvin iso stressi tekijä kuvioista poissa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kunnallisellakin pulaa työntekijöistä? Luulin että vain yksityisillä on pulaa.
Karmiva. Eläköityminen on hurjaa, keski-ikä entisessä työpaikassani oli jo vuosia sitten 55. Nuoria ei tule alalle, eikä ihme, tosi monellahan on se mielikuva, että kaikki siivoustyö on raskasta ja nälkäpalkattua. Olen nykyisessäkin työpaikassani reilusti nuorin miltei 42-vuotiaana.
Se on totta, että rakennustyömaiden siivoukseen ei tarvitse koulutusta, mutta työturvallisuuskortti on oltava. Jos haluat siivous hommia tehdä niin raksalta saa parhaimman palkan T. 10 vuotta raksasiivousta takana