Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kehtaisinko hakea siivojan paikkaa? Kehtaisitko sinä?

Vierailija
26.02.2021 |

Mulla on siis amk-tason koulutus, ja oman alan töitä riittää vaikka muille jakaa, kirjaimellisesti. Olen nyt kuitenkin opintovapaalla ja kouluttautumassa ihan toiselle alalle. Nyt on kuitenkin alkanut tuntua, ettei tämäkään työ oikein houkuta. Ihan samanlaista kiirettä, stressiä ja vaativuutta tuntuu olevan tässäkin.

Siivoojan paikkoja olisi nyt parikin auki, eikä niihin vaadita edes koulutusta. Ei siis hirmu vaikeeta tai vaativaa hommaa pitäisi olla, eli juuri sitä mitä haluaisin itse tehdä; helppoa, aivot narikkaan työtä.
Mutta mikä on siivoojan työn arvostus tänä päivänä? Pidetäänkö siivoojaksi siirtynyttä amk-koulutuksen saanutta ihmistä ihan täysin luuserina? Millaista se siivojan työ oikeasti on?

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täytyy vähätellä kenenkään koulutus- tai työtaustaa? Kun on kuitenkin mukana työelämässä ja peruskoulun jälkeen on johonkin kouluun vaivautunut menemään, on pääasia ja jos on itse tyytyväinen elämäänsä. Hienoa, että jotkut haluavat/jaksavat opiskella enemmänkin, muttei kyllä itsestään kovin fiksua kuvaa anna arvostelemalla ja vähättelemällä muiden valintoja.

Vierailija
42/65 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi täytyy vähätellä kenenkään koulutus- tai työtaustaa? Kun on kuitenkin mukana työelämässä ja peruskoulun jälkeen on johonkin kouluun vaivautunut menemään, on pääasia ja jos on itse tyytyväinen elämäänsä. Hienoa, että jotkut haluavat/jaksavat opiskella enemmänkin, muttei kyllä itsestään kovin fiksua kuvaa anna arvostelemalla ja vähättelemällä muiden valintoja.

En ole kenenkään muiden valintoja tai taustoja arvostellut tai vähätellyt. Mietin tässä nyt vain niitä omia valintojani.

Ja otsikko oli kyllä provosoiva, mutta se oli vähän tarkoituskin, että saisin edes jotain vastauksia.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain muutaman vuoden, koskaan en saanut.

Vierailija
44/65 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen erään alan tohtorin, joka on tehnyt paljon keikkoja siivoojana. Tykkää kovasti siivoamisesta ja pitää sitä mielekkäänä työnä. Hän siis tekee oman alansa tutkimustyötä myös. Turha muutenkaan elää sen mukaan mitä muut ajattelee. Ei tätä siivooja-tohtoriakaan kiinnosta muiden milipiteet ja hän on tyytyväinen ja elämäniloinen ihminen. 

Vierailija
45/65 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos paikka olisi auki ja töitä tarvisin, tietysti kehtaisin.

Vierailija
46/65 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kehtaisi, minulla nimittäin ei ole mitään siinä työssä vaadittavaa osaamista. Rapakuntoinenkin olen. Paljon pätevämpia siivoojiksi löytyy. Itse ammatti ei nolottaisi vaan se että olisin siinä niin surkea.

Vierailija
47/65 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan hyviä ja luotettavia siivoojia. Entinen puolisoni halusi, että kodin suursiivoaa ammattilainen välillä, mutta Helsingissä hyvien ja luotettavien siivoojien löytäminen oli vaikeaa. Annettiin aina hyvää palautetta ja tippiä, jos oli hyvä työn jälki. Omaan kotiinsa ei muutenkaan halua ketä tahansa päästää. 

Kannattaa harkita yksityiskotien siivoamista, jos lähdet alalle. 

Vierailija
48/65 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan siivojan ammatti hieman tuotanoin mutta niin on amk:n käyminenkin. Ei tuo nyt noloudessa kovin iso muutos ole. Itse en kehtaisi vaan menisin yliopistoon.

Mikä siellä yliopistossa muka niin ihmeellistä on? Työttömiä sieltä valmistuu hyrymykke, osa taas opiskelee siellä vuosikaudet eikä vaan saa valmistumista aikaiseksi.

Yliopisto antaa ympäristön jatkuvaan itsensä kehittämiseen ja haastamiseen sekä oman ymmärryksen laajentamiseen. En halua käyttää ainoaa elämääni rätin heilutteluun tai pihvien kääntämiseen.

Sulla ymmärrys ympäröivästä maailmasta, ja sen toimivuutta tukevista moninaisista työtehtävistä on ilmeisesti vielä hakusessa?

Vierailija
49/65 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai kehtaan ja haenkin siivoojan paikkoja jatkuvasti. En kuitenkaan pääse koskaan edes haastatteluihin, vaikka minulla on usean vuoden kokemus siivoustyöstä opiskeluajalta. Sen jälkeen olen tehnyt maisterintutkinnon sekä amk-tutkinnon enkä keksi muuta syytä kuin nuo tutkinnot, että miksi siivoustyö on nyt suljettu minulta. Mielellään tekisin sitä edelleen, mutta kun ei. Oman alan töitä en vaan saa ja ärsyttää jokainen joka sanoo että työttömille ei muka kelpaa siivoustyö. 

Tätä yhtälöä ihmettelen. Olen suht suuressa siivousyrityksessä töissä ja aina valittavat, ettei tule edes hakemuksia, kun paikka laitetaan auki.

Kesätöihin on tulijoita, mutta ei kuulemma muuten. 🤔

Vierailija
50/65 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse AMK-tutkinnon omaava keski-ikäinen nainen. Edellinen koulutustani vastaava työ loppui tuotannollis-taloudellisista syistä. Mietin jonkun aikaa mitä ihmettä nyt tekisin, työttömänä en halunnut olla.

Hain ja pääsin kotisiivoustyöhön ja olen todella tyytyväinen! Palkka on huono, mutta verotus kompensoi todella hyvin, käteen jää miltei saman verran kun aikaisemmassa työssä. Työ on suht helppoa, saa tehdä itsenäisesti ja asiakkaat ovat mukavia ja kiitollisia. Koen että kotisiivousta arvostetaan. Tunnen olevani tärkeässä työssä, enkä kyllä enää vaihtaisi entiseen työhöni.

Vierailija
51/65 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tavalla joutuisi muokkaamaan normaalia hakemustani ja CV:täni, koska niillä ei ikimaailmassa saisi siivoojan töitä. Kukaan ei ottaisi vakavasti päällikön hakemusta siivoojaksi. :)

Jättäisin lähes kaiken nykyisen työkokemukseni pois ja korostaisin motivaatiota siivoojaksi. Haluan nähdä kätteni jäljen, auttaa muita, jotain sellaista. Ja myös, että alanvaihto tähtäimessä ja minustahan on potentiaalia siivousalallakin vaikka mihin.

Vierailija
52/65 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai kehtaisin. Siivousalan palkka vaan taitaa olla sen verran ankea, että mieluummin teen muunlaisia töitä.

Vierailija
53/65 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin tietää mitä ihmeellistä siinä siivoojan työssä on miksi sitä niin kauhistellaan. Miksi siivoaminen on niin alentavaa?

Olen itsekin toiminut siivoojana enkä ikinä, koskaan ole miettinyt mitä minusta mahdetaan ajatella, niin perusasian äärellä ollaan, samoin kuten sairaanhoidossa, ruoanlaitossa jne. Kumpaankin jälkimmäiseen muuten liittyy siivoaminen ja puhtaus hyvin tärkeänä osana.

En käsitä.

Varmaan se kakkaisten vessojen siivoominen tekee siitä niin alentavaa. Itsekään en siivoustyötä tehdessäni tykännyt niiden siivoamisesta yhtään, varsinkaan kun pönttö oli reunoja myöten kuorrutettu itse siihen p*skaan ja jätetty kuivumaan koska niiden siivoaminenhan kuuluu siivoojille. Siitähän heille maksetaan. 🤯

Vierailija
54/65 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsehän sinä amk-koulutustasi mainostat jos niin päätät. Ei se otsassasi lue joten ei sinua sen perusteella arvioida.

Itselläni samanlainen tausta. Tosin pyrin pois siivousalalta koko ajan ja lopetin vuosia sitten. Ajattelua ei hirveästi vaadi mutta fyysisesti on raskasta. Ja tylsää, joten verottaa sekin henkisiä voimia. Itse ainakin tunsin tyhmistyväni eikä lukeminen ja taide jaksanut enää kiinnostaa. En tiedä vaikuttaako kaikkiin niin.

Töitä ei saa helposti, saa siinäkin yrittää tosissaan. Muutkin ovat kiinnostuneita niistä paikoista.

Kannattaa kuitenkin ehkä käyttää harkintaa miten sen arvelluttavan amk-taustan tuo esille, vai tuoko ollenkaan. Se on varma että siivoojakollegat läiskäsee henkisesti avokämmenellä poskelle ja oot sitte snobi tai hienohelma ku on oikein koulut käyty ja kaikki 😅😅😅😅

No itse asiassa kyllä sitäkin tuli vastaan että muut siivoojat kuittaili, en tiedä miten vakavissaan.

Vierailija
55/65 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai kehtaan ja haenkin siivoojan paikkoja jatkuvasti. En kuitenkaan pääse koskaan edes haastatteluihin, vaikka minulla on usean vuoden kokemus siivoustyöstä opiskeluajalta. Sen jälkeen olen tehnyt maisterintutkinnon sekä amk-tutkinnon enkä keksi muuta syytä kuin nuo tutkinnot, että miksi siivoustyö on nyt suljettu minulta. Mielellään tekisin sitä edelleen, mutta kun ei. Oman alan töitä en vaan saa ja ärsyttää jokainen joka sanoo että työttömille ei muka kelpaa siivoustyö. 

Tätä yhtälöä ihmettelen. Olen suht suuressa siivousyrityksessä töissä ja aina valittavat, ettei tule edes hakemuksia, kun paikka laitetaan auki.

Suuret siivousyritykset tekevät surkeita ilmoituksia. Puolet ilmoituksesta kehutaan firmaa, sitten hehkutetaan työvälineiden laatua, wtf!? Ja lopuksi sanotaan että jotakin siivoustyötä jossakin, johonkin aikaan ja työtunteja jonkin verran.

Itse hakisin paikkaan missä kerrotaan jo ilmoituksessa missä tehdään, milloin tehdään ja montako tuntia.

Vierailija
56/65 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsehän sinä amk-koulutustasi mainostat jos niin päätät. Ei se otsassasi lue joten ei sinua sen perusteella arvioida.

Itselläni samanlainen tausta. Tosin pyrin pois siivousalalta koko ajan ja lopetin vuosia sitten. Ajattelua ei hirveästi vaadi mutta fyysisesti on raskasta. Ja tylsää, joten verottaa sekin henkisiä voimia. Itse ainakin tunsin tyhmistyväni eikä lukeminen ja taide jaksanut enää kiinnostaa. En tiedä vaikuttaako kaikkiin niin.

Töitä ei saa helposti, saa siinäkin yrittää tosissaan. Muutkin ovat kiinnostuneita niistä paikoista.

Kannattaa kuitenkin ehkä käyttää harkintaa miten sen arvelluttavan amk-taustan tuo esille, vai tuoko ollenkaan. Se on varma että siivoojakollegat läiskäsee henkisesti avokämmenellä poskelle ja oot sitte snobi tai hienohelma ku on oikein koulut käyty ja kaikki 😅😅😅😅

Ammatti on täynnä alanvaihtajia. Tosi harva on "vain siivonnut" eli sillä ensimmäisellä alallaan, ilman että olisi tehnyt mitään muuta. Paitsi jos olet jossain kesätyössä jossa on parikymppisiä nuoria.

Sairaalassa mun kollegoissa oli toinen FM ja OTK, nykyään mm. entinen ATK-opettaja ja yrittäjyyteen kyllästynyt hieroja. Ja koska mäkin downshiftaan ekassa ammatissani toisen työllistäessä hyvin huonosti, olen nähnyt vuosien varrella näitä rakennemuutos- ja työttömyysaaltoja. Ensin tehtiin laikkareita ompelijoista, sitten elektroniikkateollisuuden työntekijöistä ja sitten mediaväestä. Nykyään porukka on jo todella sekoittunutta, ja koulujakin on käyty.

Vierailija
57/65 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä erikoista. Tosin olen kyllä itsekin nähnyt, että paikka johon olen hakenut, on laitettu uudelleen hakuun hakuajan päätyttyä. Ja minä en ole tosiaan päässyt edes haastatteluun. En keksi hakemuksistani mitään ilmeistä vikaa elleivät nuo korkeakoulututkinnot ole syynä. Olen siis terve, kovakuntoinen ja ahkera vähän alle nelikymppinen nainen. 

Vierailija
58/65 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin siivoojan näkökulmasta ap sinä et tässä nyt kyllä siltä fiksulta osapuolelta kuulosta. Mene vaikka merkkaamaan tikulla jotain reikiä seinissä tai ihan mitä tahansa mutta pliis älä tule heittämään tänne aivot narikkaan kommentteja kun et selvästi edes tiedä mistä on kyse.

Vierailija
59/65 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikai sitä mitään jos tekee jotain keikkahommia mutta jo muutaman vuoden jälkeen alkaa kroppa ruostumaan, etenkin jos on kova työtahti. Siivoojan työssä voi olla ergonomisesti tosi epämukavissa asennoissa ja jos tekee samaa liikettä ympäri päivän niin pitää ottaa vastaan mahdolliset rasitusvammat ym. kunto pitää olla hyvä että jaksaa. 

Vierailija
60/65 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi en kehtaisi? Hyvä siivooja saa palkkaa 3000 e/kk. 

Huonoja siivoojia löytyy joka sormelle, mutta hyvät siivoojat ovat harvinaisia. Hyvä siivooja on tehokas, tarkka, huolellinen, järjestelmällinen, vastuuntuntoinen, hyvät sosiaaliset kyvyt omaava ja fyysiseltä ulkonäöltään siisti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme