Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset eivät näin koronan aikana tilaa ruokia kaupasta kotiin?

Vierailija
26.02.2021 |

Vaan käyvät edelleen kaupassa

Kommentit (441)

Vierailija
61/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karman laki kirjoitti:

Ei kannata tuhlata 10€ kuljetusmaksua . Pakastepitsat tai itsetehty 3-4€ uunissa pellillä. Liikunta tekee hyvää. Varastettu tavara on tuhoonvihittyä varkaille.

Ei tietenkään jos ei ole varaa, mutta jos on niin miksi ei tilaisi?

Harrastan mieluummin liikuntaa muualla kuin kaupassa. 

Vierailija
62/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilattu jo monia kuukausia. Ei ole kyllä enää ikävä sinne mummojen sekaan hönkimään ties mitä viruksia ja kähmimään niitä limaisia ostoskoreja. 

Täällä onneksi kauppa kotiinkuljettaa kaikki tuotteet, eikä vain osaa kuten Suomessa. Kuljetuskin kuuluu hintaan kunhan tilaa vähintää 50 eurolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumma kun ennen koronaa kestoaihe valittaa oli ruuan kallis hinta ja kuinka rahat eivät meinaa riittää ruokaan. No, ei se ruoka sitten ilmeisesti niin kallista olekaan ja ihmisillä on rahaa yllättävänkin paljon, kun on varaa maksaa toinen mokoma toimituskuluja. Tai sitten moni esim. tämänkin palstan kirjoittajista on yllättäen vaurastunut ja selvästi.

En ole yllättäen vaurastunut vaan menot ovat laskeneet roimasti. Ei enää työmatkakuluja, ei kampaamokäyntejä, ei meikkejä, ei ravintoloissa syömistä, ei maksullisia harrastuksia, ei juhlia, ei yleisötapahtumia, ei ystävien kanssa illanviettoja jne. Niistä säästyy vuosittain sievoinen summa. 

Toimitusten ajoittamistakaan en ole kokenut ongelmaksi. Kun teen etätöitä, olen kotona päivisin. Yleensä mulle tulee toimitus perjantaisin klo 12-15 välisenä aikana, ajankohta tunnin tarkkuudella tulee toimituspäivän aamuna tekstiviestillä ja vielä 3-6 minuuttia ennenkuin kuljettaja on oven takana, tulee tekstari ja siinä linkki, josta voin reaaliaikaisesta kartasta seurata kuljetuksen saapumista pihan. Pidän iltapäivän kauhvitauon silloin, puran ostokset kaappeihin ja menen jatkamaan töitäni. 

No hyvä sulle, jos pystyt olemaan valtaosan ajastasi kotona. Kaikki eivät pysty.

Mutta onhan se toki hyvä, meidän fyysisessä myymälöissäkin asioivien kannalta, että te olette siirtyneet verkkokaupan asiakkaiksi. Onpahan meillä lyhyempi jonotusaika kassajonoissa sitten. Tosin on ne jonot edelleen niin pitkiä, ettei haittaisi, vaikka jotkut heistäkin siirtyisivät verkkokaupan asiakkaiksi.

Eli toisin sanoen, tulen itse jatkamaan entistäkin suuremmalla innolla fyysisissä kaupoissa asiointia, jos ihmisiä siirtyy verkkokaupan asiakkaiksi. Kun omat kauppareissuni helpottuvat ja nopeutuvat silloin.

Vierailija
64/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karman laki kirjoitti:

Ei kannata tuhlata 10€ kuljetusmaksua . Pakastepitsat tai itsetehty 3-4€ uunissa pellillä. Liikunta tekee hyvää. Varastettu tavara on tuhoonvihittyä varkaille.

Miten kaukana sinulla on se lähin kauppa? Eikö sinne jaksa kävellä?

Vierailija
65/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumma kun ennen koronaa kestoaihe valittaa oli ruuan kallis hinta ja kuinka rahat eivät meinaa riittää ruokaan. No, ei se ruoka sitten ilmeisesti niin kallista olekaan ja ihmisillä on rahaa yllättävänkin paljon, kun on varaa maksaa toinen mokoma toimituskuluja. Tai sitten moni esim. tämänkin palstan kirjoittajista on yllättäen vaurastunut ja selvästi.

Mulla ainakin ruokakulut laskivat kotiinkuljetuksen myötä, kun tilaa just sitä mitä tarvitsee ja jää kaikki heräteostokset pois. Esim. herkkuja ei tule ostettua enää ollenkaan, kun ei tee mieli tilauksen yhteydessä. 

No niiden heräteostosten ja herkkuostosten himoitseminen fyysisessä kaupassa kertoo vain sun luonteenlaadustasi, eikä suinkaan nettitilaamisen ja kotiinkuljetuksen erinomaisuudesta. Normaali tasapainoinen ihminen osaa kyllä fyysisessä kaupassakin ostaa sen, minkä tarvitsee, eikä sorru itselleen tarpeettomiin ostoksiin.

No mielestäni on íhan normaalia, että ihmiset ostavat muutakin kuin mitä on siinä kauppalistalla vaikka niitä herkkuja sitten kaupassa käydessä. 

Ostaa kuka ostaa. Itse hyvin harvoin ostan sellaista, mille minulla ei ole tarvetta.

Vierailija
66/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

en osaa ostaa verkosta kun en näe tuotteita

Vierailija
67/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä monesta syystä:

- tärkein syy: kaupoista ei juurikaan ole tullut tartuntoja asiakkaille. Ja sitä riskiä voi minimoida käyttämällä tunnollisesti maskia, desinfioimalla kätensä tullessa ja lähtiessä ja pitämällä etäisyyttä muihin asiakkaisiin ja myyjiin - ja käymällä muina kuin ruuhka-aikoina.

- toiseksi tärkein syy: teen etätyötä ja ilman kauppa-asiointia näin rospuuttoaikana varsinkin mökkiytyisi lähes täysin. On kiva lähteä jonnekin hetkeksi aikaa, vaikka vain ruokakauppaan.

- kolmas syy: minä harrastan ruuanlaittoa ja tykkään mennä kauppaan, katsoa mikä on erityisen tuoretta ja houkuttelevaa vaikkapa hevi-, liha- ja kalaosastolla, ja päättää sen mukaan, mitä kokkaan. Usein teen myös uutuus-heräteostoksia eli kokeilen jotakin aivan uutta, joka kaupassa näyttää mielenkiintoiselta. Harvemmin tiedän jo kauppaan lähtiessä ruokalistan. Tällainen laadukkaan ruuan valikoiminen on mahdotonta netitse ostaessa.

- neljäs syy: koska minun ei kauheasti tarvitse etukäteen suunnitella ruokalistaa, tuo on minusta vaivattomampaa kuin että löisin lukkoon ruokalistan etänä, klikkaisin nettikaupasta, odottelisin tilausta jne. Lisäksi kotiintoimituksia ei saa kovin nopeasti, ja ex tempore tarpeet on joka tapauksessa pakko hoitaa itse. Minulla on pieni kerrostaloneliö, jossa on neljä aikuista, ja meillä on yksi jääkaappi, jonne ei mahdu isoa ruokavarastoa, joten ruokaa on ostettava parin päivän välein.

- viides vähäisin syy on kotiintoimitusten tuoma ylimääräinen kuluerä. Se on esimerkiksi s-ryhmällä kympin, siis ALKAEN. Mieluummin menen itse ja ostan tuolla kympillä jotain vähän herkullisempaa ja laadukkaampaa, vaikkapa.

Tässä minun syyni. Painavin siis oli, että en näe perusteltua pandemiaan liittyvää syytä. JOS sellainen olisi, sitten tietysti nettitilaisin.

Jokainen miettikööt itse, mikä on omalla kohdallaan paras ratkaisu. Jollekulle muulle saattaa se netistä ostaminen olla kätevää, minusta se ei sitä ole. Joten siitä on kenenkään aivan turha alkaa vääntää.

Vierailija
68/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on vain sellainen palvelu, että tilatut ruoat pitää kuitenkin itse noutaa kaupan lokerikosta. Ja siitä pitää maksaa jotain 6 e. Itselleni tuollainen palvelu on yhtä tyhjän kanssa, kun pitää kuitenkin kävellä kauppaan asti. Ja ruokien valitseminen hyllystä on mielestäni kätevämpää kuin verkon kautta. Eri asia, jos palvelussa olisi kotiinkuljetus ja säästyisi koko kauppareissulta.

Vierailija
69/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole yllättäen vaurastunut vaan menot ovat laskeneet roimasti. Ei enää työmatkakuluja, ei kampaamokäyntejä, ei meikkejä, ei ravintoloissa syömistä, ei maksullisia harrastuksia, ei juhlia, ei yleisötapahtumia, ei ystävien kanssa illanviettoja jne. Niistä säästyy vuosittain sievoinen summa. 

Toimitusten ajoittamistakaan en ole kokenut ongelmaksi. Kun teen etätöitä, olen kotona päivisin. Yleensä mulle tulee toimitus perjantaisin klo 12-15 välisenä aikana, ajankohta tunnin tarkkuudella tulee toimituspäivän aamuna tekstiviestillä ja vielä 3-6 minuuttia ennenkuin kuljettaja on oven takana, tulee tekstari ja siinä linkki, josta voin reaaliaikaisesta kartasta seurata kuljetuksen saapumista pihan. Pidän iltapäivän kauhvitauon silloin, puran ostokset kaappeihin ja menen jatkamaan töitäni. 

No hyvä sulle, jos pystyt olemaan valtaosan ajastasi kotona. Kaikki eivät pysty.

Mutta onhan se toki hyvä, meidän fyysisessä myymälöissäkin asioivien kannalta, että te olette siirtyneet verkkokaupan asiakkaiksi. Onpahan meillä lyhyempi jonotusaika kassajonoissa sitten. Tosin on ne jonot edelleen niin pitkiä, ettei haittaisi, vaikka jotkut heistäkin siirtyisivät verkkokaupan asiakkaiksi.

Eli toisin sanoen, tulen itse jatkamaan entistäkin suuremmalla innolla fyysisissä kaupoissa asiointia, jos ihmisiä siirtyy verkkokaupan asiakkaiksi. Kun omat kauppareissuni helpottuvat ja nopeutuvat silloin.

Nimenomaan on muiden asiakkaiden kannalta hyvä, jos kaupoissa on mahdollisimman vähän porukkaa. Sama etuhan etsyntyy myös  julkisen liikenteen kohdalla eli vähemmän matkustajia, kun osa onkin nyt etätöissä. Turvallisempaa niille, jotka joutuvat pandemiasta huolimatta käyttämään julkisia. 

Vierailija
70/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan on muiden asiakkaiden kannalta hyvä, jos kaupoissa on mahdollisimman vähän porukkaa. Sama etuhan etsyntyy myös  julkisen liikenteen kohdalla eli vähemmän matkustajia, kun osa onkin nyt etätöissä. Turvallisempaa niille, jotka joutuvat pandemiasta huolimatta käyttämään julkisia. 

etsyntyy = syntyy

Vierailija
71/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karman laki kirjoitti:

Mieluummin lähden metsälenkille kuin kauppaan. Ei ole jaksamisesta kiinni. 

Vierailija
72/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia ei maskipakko näytä koskevan kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se maksaa ja toiseksi haluan valita ostokseni itse.

Kaupassa itse käymällä ei matka eikä ostokset maksa mitään, omalle ajalleenkaan ei kannata laskea mitään arvoa. Selvä....

Minkä summan maksat sille ajalle, jonka vietät klikkailemalla tuotteita nettikaupassa? Minä käyn lähikaupassa samalla kun käyn ulkona kävelyllä. Kauppareissu vie 2-10 min/kerta. Ihan varmasti sinulla menee samanmoinen aika netissä.  

Sitä paitsi tykkään käydä kaupoissa ja nähdä uusia tuotteita, mitä on tullut. Äläkä nyt yritä väittää, että itse näet ne nettikaupassa, kun sinähän kuitenkin olet tehnyt jonkun vakiolistan, jonka mukaan aina ostat. Ja jos et ole tehnyt, niin sitten sinulla todellakin menee aikaa valitessa maidot ja leivät uudestaan ja uudestaan ostoksiisi. 

Vierailija
73/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa järkevä syy täällä on mielestäni se, ettei oikeasti ole varaa. Jos ruokabudjetti on hyvin pieni, niin kalliiksi tulee, eikä punalaputettuja tosiaan saa. Myös jos Alkoa tai tupakkaa on pakko saada, niin samalla ne ruuat sieltä kaupasta tulee.

Meillä budjetti on reilu 400€ ja siis kerran viikossa tilaan n90€ ruokaa +kympin toimitus.

Tässä vasta-argumentteja:

-Säästän rahaa, kun heräteostokset jää pois

-Säästän rahaa, kun vikaostokset jää pois, voin tilatessa katsoa jääkaappiin onko siellä sitä perunaa vai ei.

-Tuotteissa on todella hyvät päiväykset, muutaman kerran on soitettu, jos päiväys on ollut lähellä, eikä mitään vastaavaa tuotetta ole ollut. Ja puhelimessa voi sitten sanoa, että laita sitten vaikka Jauheliha, jos ei kelpaa.

-Kaikki hevi on ollut laadukasta. Jos näin ei ole, niin kannattaa kokeilla toista kauppaa, jos mahdollista.

-Tuotteita voi vaihtaa keräilyyn asti

-Kotiinkuljetusaika kerrotaan selkeästi ja soitetaan, jos sitä pitää vaihtaa.

-Ostoslista on tallennettuna sinne, siellä on aina valmiiksi se 5maitoa, perunat ja porkkanat, aikaa tilauksen tekemiseen menee todella paljon vähemmän

-toimituksen voi ottaa myös kaupasta noudettuna, jos toimitusaikoja ei ole.

-Samalla tavalla siellä nettikaupassa voi selailla tuotteita, kuin kaupassa haahuilla.

-jos eka vapaa-aika on useamman viikon päähän, ota se ja käy siihen asti kaupassa, sitten ensi viikolla tilaat taas jne. Näin saat joka viikko ruokaa kotiin.

Vierailija
74/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karman laki kirjoitti:

Jos se lähin kauppa on 10 minuutin kävelymatkan päässä ja näet sen suunnilleen oman asunnon ikkunasta, niin siltikö sinä tekisit tilauksen verkon kautta?

Vierailija
75/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän monet tilaavat.

Itse aloitin tilata ruokakaupan ostokset kotiin heti, kun kaupungistani löysin sellaisen mahdollisuuden. Tämä oli pari vuotta sitten.

Olen ollut hyvin tyytyväinen palvelun sujuvuuteen, eikä ole tarvinnut itse käydä kaupassa lainkaan.

Asun yksin ja teen tilauksen kaksi kertaa kuussa. Tilaus toimitetaan seuraavana päivänä.

Osan tuotteista (mm. leipää) pakastan, niin kaikkea riittää seuraavaan tilaukseen asti.

Aina on tullut pelkästään priimaa tavaraa. Vihannekset ja hedelmät ovat parhaasta päästä eikä missään ole viimeinen käyttöpäivä lähelläkään.

Kuljetusmaksu on 5,90/tilaus eli kuukaudessa tulee hintaa 11,80 euroa. Ainakin saman verran varmasti säästyy, kun ei tule tehtyä mitään heräteostoksia.

Ja miksi tilaan? En yhtään pidä kaupassa käymisestä ja olen myös autoton ja huonojalkainen. Maksan mielelläni, kun joku kerää tavarat puolestani ja vieläpä tuo ne suoraan keittiööni.

Näin korona-aikana erityinen plussa on tietysti ollut se, että riskiryhmäläisenä olen voinut pitää lähes täydellistä karanteenia, kun vielä teen työnikin etänä.

Vierailija
76/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppani on 6 min kävelymatkan päässä. Miksi maksaa kotiinkuljetuksesta extraa? Rahaa muutenkaan ei ole mitenkään paljoa.

Vierailija
77/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näistä monesta syystä:

- tärkein syy: kaupoista ei juurikaan ole tullut tartuntoja asiakkaille. Ja sitä riskiä voi minimoida käyttämällä tunnollisesti maskia, desinfioimalla kätensä tullessa ja lähtiessä ja pitämällä etäisyyttä muihin asiakkaisiin ja myyjiin - ja käymällä muina kuin ruuhka-aikoina.

- toiseksi tärkein syy: teen etätyötä ja ilman kauppa-asiointia näin rospuuttoaikana varsinkin mökkiytyisi lähes täysin. On kiva lähteä jonnekin hetkeksi aikaa, vaikka vain ruokakauppaan.

- kolmas syy: minä harrastan ruuanlaittoa ja tykkään mennä kauppaan, katsoa mikä on erityisen tuoretta ja houkuttelevaa vaikkapa hevi-, liha- ja kalaosastolla, ja päättää sen mukaan, mitä kokkaan. Usein teen myös uutuus-heräteostoksia eli kokeilen jotakin aivan uutta, joka kaupassa näyttää mielenkiintoiselta. Harvemmin tiedän jo kauppaan lähtiessä ruokalistan. Tällainen laadukkaan ruuan valikoiminen on mahdotonta netitse ostaessa.

- neljäs syy: koska minun ei kauheasti tarvitse etukäteen suunnitella ruokalistaa, tuo on minusta vaivattomampaa kuin että löisin lukkoon ruokalistan etänä, klikkaisin nettikaupasta, odottelisin tilausta jne. Lisäksi kotiintoimituksia ei saa kovin nopeasti, ja ex tempore tarpeet on joka tapauksessa pakko hoitaa itse. Minulla on pieni kerrostaloneliö, jossa on neljä aikuista, ja meillä on yksi jääkaappi, jonne ei mahdu isoa ruokavarastoa, joten ruokaa on ostettava parin päivän välein.

- viides vähäisin syy on kotiintoimitusten tuoma ylimääräinen kuluerä. Se on esimerkiksi s-ryhmällä kympin, siis ALKAEN. Mieluummin menen itse ja ostan tuolla kympillä jotain vähän herkullisempaa ja laadukkaampaa, vaikkapa.

Tässä minun syyni. Painavin siis oli, että en näe perusteltua pandemiaan liittyvää syytä. JOS sellainen olisi, sitten tietysti nettitilaisin.

Jokainen miettikööt itse, mikä on omalla kohdallaan paras ratkaisu. Jollekulle muulle saattaa se netistä ostaminen olla kätevää, minusta se ei sitä ole. Joten siitä on kenenkään aivan turha alkaa vääntää.

Ihan ok pointteja, mutta kaikki ei pidä paikkaansa. 

Mekin toki kokkaillaan kaikenlaista, ja tätä vaihtelevuutta saa sillä että tilaa aina sitä mikä sattuu olemaan kyseisen viikon liha/kala/hedelmä-tarjoukset. Kun ostaa sitä tarjoustuotetta, saa todennäköisesti tuoreehkoa tavaraa, koska siinä on kova myyntivoluumi. Täällä kaikissa kaupoissa vaihtuu viikkotarjoukset tiistaisin, niin yleensä tehdään tilaus joko ti tai ke, ja toimitus seuraavaksi aamuksi. 

Nettikaupassa on helppo katsoa tarjoukset, koska ne on erikseen omassa kategoriassaan. Kivijalkakaupassa pitäisi kierrellä ja etsiä että mitä sieltä löytyy.

Ei ole oikeastaan koskaan saatu kotiin toimitettuna huonoja tuotteita. Yleensä päiväyksiäkin on ihan hyvin. Ei ne kauppiaat mitään p*skaa sinne laita, koska sitten en tilaisi toista kertaa.

Tämä siis täällä Liettuassa, Suomessa ehkä eri. Mutta ei todellakaan ole ikävä entiseen: nyt voi rauhassa netissä tutkia valikoiman, ottaa ajankohtaiset tarjoukset, ja poika kantaa ostokset viidenteen kerrokseen valitsemanani aikana ilman mitään toimitusmaksua. En ihan heti ole enää lähdössä kauppaan ostoskärryjen tönittäväksi.

Vierailija
78/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksikö en? No siksi, että jos muut tilaavat, niin silloinhan mun on entistäkin parempaa käydä fyysisessä kaupassa, kun ei ole kassajonoja entiseen malliin. Sen sijaan se tilaaminen kotiin kestää itselle sitä kauemmin, mitä enemmän asiakkaita on siellä verkkokaupassa.

Eli annan lämpimät kiitokseni kaikille ruuan nettikaupan käyttäjille, kun teette minun kauppareissustani helpompaa ja nopeampaa. :)

Vierailija
79/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karman laki kirjoitti:

Jos se lähin kauppa on 10 minuutin kävelymatkan päässä ja näet sen suunnilleen oman asunnon ikkunasta, niin siltikö sinä tekisit tilauksen verkon kautta?

Kyllä. Miksi kävisin kaupassa, jos homma hoituisi netissä tilaamalla? 

Vierailija
80/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuhan selittelevät, että on liian vaikeaa tai kallista.

Joku keräilymaksu on 5 € tai vähän päälle ja kontakteja tulee huomattavasti vähemmän kun hakee vain valmiiksi kerätyt ostokset noutopisteeltä, aikaakin säästyy.

Mulla ainakin on nuo noutopistekaupat niin kaukana, että kävellen ei niissä kannata käydä. Etenkin kun sitä mielellään ostaisi sitten vähän enemmän kerralla kun keräilyttää. Bussilla joutuisin menemään, ja siinähän sitä korona-altistusta jo tulisi saman verran kuin normaalisti kaupassa käyden.

Sitten haluan esim. hedelmistä ja vihanneksista valita itse mieleiseni. Punalaputettuja tuotteita ei taida noutosysteemillä saada? Niitä aika usein ostan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän