Pyöräilykypärää käyttämättömän 12-vuotiaan vanhempien syyllistys asiasta
Törmäsin taas kommenttiin, jossa syyllistettiin vanhempia "kun ei vanhemmat viitsi pakottaa jonnejessicaa käyttömään pyöräilykypärää".
Kertoisiko joku, miten tämä pakottaminen käytännössä tapahtuu?
Meillä 12-vuotias poika, kieltäytyi viime syksynä pyöräilykypärän käytöstä. Siihen saakka sitä käytti, AINOANA kaveriporukastaan.
Puhuin pojan kanssa vakavasti, näytin netistä kuvia ja videoita ilman kypärää kaatuneista ja aivovamman saaneista. Painotin, että pienellä vaivalla saa aivonsa parempaan suojaan.
Ostettiin myös hienompi kypärä. Painostin pojan käyttämään sitä.
Lopputulemana poika lähti aina kypärä päässä pyöräilemään kouluun, mutta kerran näin hänet koulumatkalla, ja kypärä roikkui pyörän sarvessa, ilmeisesti oli riisunut sen aina kotipihasta lähdettyään.
Keskustelin taas asiasta, uhkasin tietokonekiellolla, joka sitten tulikin (pahin asia mitä poika voi kuvitella) mutta poika kärsi kiltisti tietokonekiellon eikä siltikään pistänyt kypärää takaisin. Kännykkäkieltokaan ei tehonnut. Eikä kouluun kävely, tuloksena oli vain koulusta myöhästymiset ja opettajien useat wilmaviestit asiasta. En löydä mitään keinoa, jolla saisin pojan pitämään kypärää.
Eli, arvon syyllistäjät, kertokaahan nyt viisaat neuvonne?
Kommentit (99)
Sillee lapset toimii kuten kaverinsakin. Eli jos kavereiden vanhemmat ei vaadi kypärää niin voihan olla että virnuilevat kypärällistä. Kai opet pitäis pitää puhuttelun laumalle/luokille, kun eihän monenkaan vanhemmat välitä hevonpeetä miten pentunsa kouluun menevät, ainakaan täällä. On pimeitä pyöriä ja ajellaan 4rinnan, ilman kypärää. Kypärättömyys ei oikopäätä tarkoita aivovammaa, pitää ensin kaatua pahasti. Vaikeata on saada omaa lasta pitämään jos muut on juntteja ja kypärä on näille vain vitsi.
Mutta hyvä olis jos enimmäkseen pitäisi kypärää pyöräillessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten kävelee, mutta herätätte lapsen silloin kun esim. itse heräätte.
Juu, tätäkin yritettiin, herätettiin muksu viideltä. Oli nukahtanut lähdettyämme sohvalle ja myöhästyi koulusta miltei kaksi tuntia.
Ap
Se aikainen herätys pitää toistaa monta kertaa ennen kuin vuorokausirytmi muuttuu.
Myös, jos itse teette työmatkan autolla, niin sitäkin voi kokeilla, että vie autolla lapsen vaikka kello kuudelta johonkin paikkaan 2 tunnin kävelymatkan päähän koululta, jolloin lapsen pitää kävellä 2 tuntia ehtiäkseen koululle kahdeksaksi. Siis esim. johonkin mistä on 10 kilometriä koululle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kait se on vaikeaa tietynlaisten lasten vanhemmilla. Meillä 17 v poika ja 18 v tyttö ovat aina käyttäneet kypärää. Ei sen kypärän tietysti tarvitse olla se maailman noloin lidlin kypärä, vaan se voi olla esim skeittikypärä. Ei meillä kumpikaan ole ikinä edes kyseenalaistanut kypärän tarpeellisuutta pyöräilyssä.
Voi kuule, et sinä ole sen parempi vanhempi, et todellakaan. Jo nyt osoitit yhdellä kommentillasi itsestäsi todella paljon kaikkea epämiellyttävää, ihan alkaen normaalisti kapinoivan 12-vuotiaan luokittelemasta "tietynlaiseksi".
Ps. Ne sun lapset voi tehdä muuten ihan samaa sulle, vaikka sun silmissäs muuta esittävät.
Ohis
Hohhoijaa. Niinpä tietysti. Aivan mahdoton ajatushan se tietynlaisen vanhemman näkökulmasta onkin, että jossain on perhe, jossa pyöräilykypärää käytetään ja sen käyttöä pidetään itsestäänselvyytenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, tätäkin yritettiin, herätettiin muksu viideltä. Oli nukahtanut lähdettyämme sohvalle ja myöhästyi koulusta miltei kaksi tuntia.
Ap
Se aikainen herätys pitää toistaa monta kertaa ennen kuin vuorokausirytmi muuttuu.
Myös, jos itse teette työmatkan autolla, niin sitäkin voi kokeilla, että vie autolla lapsen vaikka kello kuudelta johonkin paikkaan 2 tunnin kävelymatkan päähän koululta, jolloin lapsen pitää kävellä 2 tuntia ehtiäkseen koululle kahdeksaksi. Siis esim. johonkin mistä on 10 kilometriä koululle.
Näin just. Juoksutettiinhan Vilja-Erikaakin, tosin vaan talon ympäri. 10 km sentäs olis tuntuvampi matka, kyllä siinä muksu oppis kun pimeessä pakkasaamussa yksin kävelis pari tuntia. 👍
Nykyvanhemmat pelkäävät niin paljon lastensa kuolemaa, että eivät anna heidän elää. Tässäkin asiassa ajatellaan vain itseään ja miten surullista olisi kuin lapsi kuolisi. Ei ihme, että yhä useampi lapsi kärsii mielenterveysongelmista.
MINÄ, MINÄ ja MINÄ. Se on nykyajan trendi.
Mun lasten koulussa on tehty paljon työtä kypärän käyttämisen puolesta. Olikohan joku vakuutusyhtiö joka muutamana vuotena sponssasi kypärätkin jokaiselle ekaluokkalaiselle. Minunkin lapsista 2/3 ehti sen saada. (Toki meillä oli kypärät muutenkin.) Työpaikkani ohi kulkee isot määrät alakouluaisia ja kyllä siellä on kypärät päässä jokaisella, kutosillakin. Onhan tuo sellainen asia, jossa vaadittaisiin joukkovoimaa. Jos kaveripoukasta vain yksi joutuu käyttämään kypärää, niin ymmärrettävästi se tuntuu epämieluisalta.
Vaaditteko myös kävelijää käyttämään kypärää? Entä autossa olijoita? Miksi ette?
Kävelijän pää on tutkimusten mukaan yhtä suuressa vaarassa onnettomuustilanteessa kuin pyöräilijänkin pää, mutta jostain syystä sain kerran kuulla kypärättömänä (lapsellanikaan ei ollut kypärää) huutelua äiti-ihmiseltä, jonka lapsi käveli ilman kypärää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kait se on vaikeaa tietynlaisten lasten vanhemmilla. Meillä 17 v poika ja 18 v tyttö ovat aina käyttäneet kypärää. Ei sen kypärän tietysti tarvitse olla se maailman noloin lidlin kypärä, vaan se voi olla esim skeittikypärä. Ei meillä kumpikaan ole ikinä edes kyseenalaistanut kypärän tarpeellisuutta pyöräilyssä.
Aloituksessa mainitsin: ostettiin myös pojalle hienompi kypärä.
Vilpittömästi iloitsen että teillä kypärää käytetään.
Ap
Tuskinpa käyttää. Osaa vaan tuon kultamussukat esittää paremmin. Tällaisten oksettavien besserwissereiden lapset yleensä tekee kaikkein eniten pahuuksia, kun vanhemmat keskittyy omaan paremmuudentunteeseen, realiteetit hukassa.
Voit myös yrittää lahjontaa eli jos ei myöhästy koulusta, saa yhden rastin tauluun ja viidestä rastista teette jotain kivaa viikonloppuna. Aloita seuraavalla viikolla uudestaan. Pointtina tässä siis se, että kun jatkaa muutaman kuukauden näin, lapsi oppii sisäistämään aikataulun paremmin.
Jos lapseni myöhästyisi joka päivä, olisin hirvittävän vihainen. Mielestäni se on ennenkaikkea epäkunnioittavaa käytöstä opettajaa kohtaan ja siinä vain menee oma sietämisen rajani. Varmaan tekisin myöskin niin, että ottaisin viikon lomaa ja saattaisin lapsen joka päivä koululuokan ovelle asti ja toivottaisin siinä hyvät päivänjatkot ja huikkaisin opettajalle, että tulin vain varmistamaan x:n ehtivän kouluun, koska ei itse osaa. Ymmärrän tietysti, että loman ottaminen voi olla vaikeaa. Käytä uhkailua ja palkitsemista rinnakkain ja tehkää aikataulu, missä kohtaa pitää olla mitäkin tehtynä, että ehtii hyvissä ajoin lähteä kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Nykyvanhemmat pelkäävät niin paljon lastensa kuolemaa, että eivät anna heidän elää. Tässäkin asiassa ajatellaan vain itseään ja miten surullista olisi kuin lapsi kuolisi. Ei ihme, että yhä useampi lapsi kärsii mielenterveysongelmista.
MINÄ, MINÄ ja MINÄ. Se on nykyajan trendi.
"Nykyanhemmat pelkäävät niin paljon lastensa kuolemaa, että eivät anna heidän elää." Siis anteeksi nyt, mutta eikö vanhempi juuri sillä kypärän käytöllä varmista, että lapsi saa elää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Näin just. Juoksutettiinhan Vilja-Erikaakin, tosin vaan talon ympäri. 10 km sentäs olis tuntuvampi matka, kyllä siinä muksu oppis kun pimeessä pakkasaamussa yksin kävelis pari tuntia. 👍
Sotilaitakin juoksutetaan kasarmin ympäri, eikä se ole mikään ihmisoikeusloukkaus.
Mitä koulumatkoihin tulee, niin ennen autojen aikaa pisin sallittu matka kansakouluun oli lain mukaan 8 kilometriä. Siis myös ekaluokkalaiset kävelivät sen 8 kilometriä kouluun, ja ei koulusta pois jääty pakkasaamuisinkaan.
Meidänkään lapsi ei suostu käyttämään. Olen todennut että sittenpä saat aivovamman. On koko ikänsä keikkunut joka paikassa päällään, kiipeilee ja riekkuu joka paikassa. Ihme että on edes hengissä vielä.
Pakko valita taistelut. Kun olen kolmelle saanut pakotettua edes jonkinasteiset ulkovaatteet/toppavaatteet aamuisin päälle, aina sama taistelu, niin jos yksi lähtee ilman kypärää niin menköön. Luistellessa ja lasketellessa käyttää.
Yritin aluksi ettei saa ajaa ilman, oli tuo sama myöhästely. Koulussakin on sääntö että liikuntapaikoille saa ajaa vain kypärän kanssa, kävelee mielummin. Ei saa lähteä perheen kanssa pyörällä vaikka jätskille ilman kypärää, jää mielummin kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule, et sinä ole sen parempi vanhempi, et todellakaan. Jo nyt osoitit yhdellä kommentillasi itsestäsi todella paljon kaikkea epämiellyttävää, ihan alkaen normaalisti kapinoivan 12-vuotiaan luokittelemasta "tietynlaiseksi".
Ps. Ne sun lapset voi tehdä muuten ihan samaa sulle, vaikka sun silmissäs muuta esittävät.
Ohis
Hohhoijaa. Niinpä tietysti. Aivan mahdoton ajatushan se tietynlaisen vanhemman näkökulmasta onkin, että jossain on perhe, jossa pyöräilykypärää käytetään ja sen käyttöä pidetään itsestäänselvyytenä.
Ei se ole mahdoton ajatus. Enhän niin sanonut. Mutta sinäkään et voi omista lapsistasi varma olla. Ellet kyttää salaa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että asioita osataan kyseenalaistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sotilaitakin juoksutetaan kasarmin ympäri, eikä se ole mikään ihmisoikeusloukkaus.
Mitä koulumatkoihin tulee, niin ennen autojen aikaa pisin sallittu matka kansakouluun oli lain mukaan 8 kilometriä. Siis myös ekaluokkalaiset kävelivät sen 8 kilometriä kouluun, ja ei koulusta pois jääty pakkasaamuisinkaan.
Ennen oli muutenkin parempi. Remmistä sai antaa ja se katsottiin jopa hyväksi vanhemmuudeksi.
Oikeasti, herranen aika, mieti nyt ihminen vähän näitä kommenttejasi.
Vierailija kirjoitti:
Voit myös yrittää lahjontaa eli jos ei myöhästy koulusta, saa yhden rastin tauluun ja viidestä rastista teette jotain kivaa viikonloppuna. Aloita seuraavalla viikolla uudestaan. Pointtina tässä siis se, että kun jatkaa muutaman kuukauden näin, lapsi oppii sisäistämään aikataulun paremmin.
Jos lapseni myöhästyisi joka päivä, olisin hirvittävän vihainen. Mielestäni se on ennenkaikkea epäkunnioittavaa käytöstä opettajaa kohtaan ja siinä vain menee oma sietämisen rajani. Varmaan tekisin myöskin niin, että ottaisin viikon lomaa ja saattaisin lapsen joka päivä koululuokan ovelle asti ja toivottaisin siinä hyvät päivänjatkot ja huikkaisin opettajalle, että tulin vain varmistamaan x:n ehtivän kouluun, koska ei itse osaa. Ymmärrän tietysti, että loman ottaminen voi olla vaikeaa. Käytä uhkailua ja palkitsemista rinnakkain ja tehkää aikataulu, missä kohtaa pitää olla mitäkin tehtynä, että ehtii hyvissä ajoin lähteä kouluun.
Millainen sairas paskiainen haluaa nolata ja nöyryyttää noin kamalalla tavalla lastaan? Tuo olisi pahinta mitä joku 12 v tietäis. Varmaan joku lyöntikin vahingoittais lasta vähemmän ku se et menisit luokan ovelle nolaamaan lapsen säännönmukaisesti. Ja tuosta seurais kiusaamiskierre elämän loppuun asti. V... täällä on sairasta porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä aloittajan tapauksessahan ei ole kyse siitä, että lapsi kyseenalaistaisi kypärän tarpeellisuuden pyöräillessä, vaan siitä, että hän kokee sosiaalista painetta pyöräilykypärän käyttämisestä. Se ei ole järjellä perusteltavissa oleva asia, eikä sellainenkaan, että tuon ikäinen lapsi välttämättä kykenisi kyseenalaistamaan sen.
Aidat ja aidanseipäät.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin lähtisin kokeilemaan palkitsemislinjaa. Rangaistukset on nyt kokeiltu, ja niistä ei ole ollut mitään hyötyä. Keskustelkaa vaikka lapsen kanssa, mitä hän oikein kovasti haluaisi ja toivoisi, ja tehkää suunnitelma yhdessä, kuinka nopeasti ja millä suorituksilla saa haluamansa asian.
Lapset ovat venkuloita. Muistan itsekin jättäneeni kypärän aina kotiin, jos vanhemmat olivat ehtineet jo lähtemään töihin. Nyt aikuisena käytän kypärää, ja täällä meidän seudulla käyttävät kyllä kaikki (niin aikuiset kuin lapsetkin) kypärää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ennen autojen aikaa ei ollut tarpeellista kävelyttää 10 kilometriä, oli helpompaa vetää vaan remmillä berseelle tai vaikka nyrkillä päähän ja se oli ihan ok.
Ohis