Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pyöräilykypärää käyttämättömän 12-vuotiaan vanhempien syyllistys asiasta

Vierailija
26.02.2021 |

Törmäsin taas kommenttiin, jossa syyllistettiin vanhempia "kun ei vanhemmat viitsi pakottaa jonnejessicaa käyttömään pyöräilykypärää".

Kertoisiko joku, miten tämä pakottaminen käytännössä tapahtuu?

Meillä 12-vuotias poika, kieltäytyi viime syksynä pyöräilykypärän käytöstä. Siihen saakka sitä käytti, AINOANA kaveriporukastaan.

Puhuin pojan kanssa vakavasti, näytin netistä kuvia ja videoita ilman kypärää kaatuneista ja aivovamman saaneista. Painotin, että pienellä vaivalla saa aivonsa parempaan suojaan.

Ostettiin myös hienompi kypärä. Painostin pojan käyttämään sitä.

Lopputulemana poika lähti aina kypärä päässä pyöräilemään kouluun, mutta kerran näin hänet koulumatkalla, ja kypärä roikkui pyörän sarvessa, ilmeisesti oli riisunut sen aina kotipihasta lähdettyään.

Keskustelin taas asiasta, uhkasin tietokonekiellolla, joka sitten tulikin (pahin asia mitä poika voi kuvitella) mutta poika kärsi kiltisti tietokonekiellon eikä siltikään pistänyt kypärää takaisin. Kännykkäkieltokaan ei tehonnut. Eikä kouluun kävely, tuloksena oli vain koulusta myöhästymiset ja opettajien useat wilmaviestit asiasta. En löydä mitään keinoa, jolla saisin pojan pitämään kypärää.

Eli, arvon syyllistäjät, kertokaahan nyt viisaat neuvonne?

Kommentit (99)

Vierailija
21/99 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskustelin taas asiasta, uhkasin tietokonekiellolla, joka sitten tulikin (pahin asia mitä poika voi kuvitella) mutta poika kärsi kiltisti tietokonekiellon eikä siltikään pistänyt kypärää takaisin. Kännykkäkieltokaan ei tehonnut. Eikä kouluun kävely, tuloksena oli vain koulusta myöhästymiset ja opettajien useat wilmaviestit asiasta. En löydä mitään keinoa, jolla saisin pojan pitämään kypärää.

Nurkassa seisominen on yksi tehokas painostuskeino. Väittäisin, että jopa yhtä tehokas kuin mitä selkäsaunat olivat siihen aikaan, kun itse oltiin lapsia.

Eli käskee pojan seisomaan nurkkaan kasvot nurkkaan päin. Seisomisessa kannattaa olla sääntönä se, että otsa pitää pitää seinässä kiinni ja jalkojen pitää pysyä suorina. Jos haluaa koventaa rangaistusta niin voit lisäksi määrätä pitämään käsiä pään päällä. Jos poika ei noudata seistessä sääntöjä niin pidennä seisomisaikaa. 12v ikäistä on syytä muutenkin seisottaa vähintään puoli tuntia, niin saat hänelle aikaan sen akuutin epämukavan olon (vrt. selkäsaunan vaikutukset) jossa hän on valmis lupaamaan mitä vaan jotta nurkassa olo päättyisi.

Mitä kävelyyn tulee, niin herätys totta kai reilusti aiemmin jos/kun kävelee kouluun, ja erillinen rangaistus joka kerta kun on myöhästynyt. Lisäksi jos on kännykkä takavarikoitu niin kannattaa pitää huolta siitä, että pojalla on kello kädessä jotta pystyy seuraamaan ajan kulkua kouluun mennessä.

Miten tuo nurkassa seisominen muuten auttaa siihen, että se lapsi käyttää sitä kypärää, kun vanhempi ei näe?

Vierailija
22/99 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törmäsit yhteen kommenttiin ja toivot, että joku vois selittää... Mietitkö vaikka sitä vaihtoehtoa, että se joku olisi itse se kyseinen kommentoija?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/99 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja miten avutonta meininkiä. Pyörä lukkojen taakse, noin epäluotettava lapsi saa kävellä.

Pyörä oli lukkojen takana kuukauden. Tuloksena joka ikinen päivä myöhästyminen lukuisista aamun ajastinhälytyksistä ja soitoistani huolimatta (lapsi lähtee yksin kouluun, me vanhemmat lähdemme töihin ennen häntä).

Opettaja vihjaisi jo ilmoittavansa "eteenpäin" jos myöhästymiset ei lopu, vaikka selitimmekin asian.

Mitä itse olisit tehnyt? Jättäytynyt pois töistä voidaksesi vahtia kouluunlähtöä?

Ap

Kerrot tämän lapselle tietysti. Vaihtoehtona on joko lähteä aiemmin kotoa kävellen tai myöhemmin pyörällä kypärä päässä. Lapsi saa itse päättää nukkuuko pidempään vai onko mielummin kypärä päässä hetken. Pitää muistaa että jos lapsi mielummin kävelee, hän todennäköisesti pelkää että tulee kiusatuksi kypärän takia. On ehkä tullut jo. Kyse ei siis ole siitä etteikö hän välttämättä ymmärtäisi pointtiasi, vaan siitä että sosiaalinen paine ja yhteisön hyväksyntä on vielä tärkeämpää kuin kaatumisen riski ja seuraukset.

Minä kertoisin lapselle myös tuon, että opettaja vie asian eteenpäin jos hän vielä myöhästelee paljon. Lapsi ei välttämättä ymmärrä mitä se tarkoittaa että varaa enemmän aikaa. Väännät hänelle rautalangasta siitä asti kun hänen kannattaa laittaa herätys, eli kuinka paljon hänen tulee aikaistaa aamun aikataulua. Kannattaa pitää keskustelussa selkeästi tuo kävelyn vaihtoehto koko ajan niin lapselle ei tule olo kuin olisi kokonaan ansassa. Ei varmasti ole ainut lapsi joka mielummin kävelee kuin kuuntelee kiusaamista kypärästä. Lasten aivot kun eivät ole vielä niin kehittyneet että ymmärtäisivät mikä on tärkeämpää, nolous vai oma henki.

Muuten hyvä, mukavasti kirjoitettu kommentti (kiitos siitä) mutta mistä päättelit etten JO ole kertonut lapselle näitä asioita, ja etteikö tästä olisi ehditty sen kävelykuukauden aikana joka ikinen päivä wilma-merkintöjen jälkeen vääntämään?

Etten olisi jo säätänyt aamuihin herätyskelloaan soimaan siihen aikaan, kun pitää herätä ja lisäksi toisen hälytyksen, kun pitää lähteä kotoa kävelemään. Olen jopa töistä soitellut, josta sain esimieheltä noottia. Mutta en pysty valvomaan kotona, jonka tilanne varmaan vaatisi. Taloudellisesti aika mahdotonta jäädä pois töistä.

Lasta itseä ei tunnu myöhästelyt eikä mahdolliset lasu-ilmoitukset haittaavan, selittämisistä huolimatta. "Ei vaan kiinnosta", hän on sitkeästi sitä mieltä että menee pyörällä ilman kypärää, tai kävelee ja myöhästyy, ihan sama mitä rangaistuksia on luvassa. Aivan totaalinen, ennennäkemätön pattitilanne. Muissa asioissa auktoriteettini on tallella ja saan lapsen tottelemaan, tässä koen että keinoni ovat lopussa.

Ap

Vierailija
24/99 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tiedän perheitä, joissa vanhemmatkaan eivät käytä kypärää. Antaa kyllä typerän kuvan itsestään tuollainen aikuinen. Tehokas, halpa suoja. Miksei sitä kypärää voi käyttää??

Vierailija
25/99 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei sitä kauaa tule kuitenkaan pitämään, kypärän käyttö kun on onneksi vapaaehtoista.

Vierailija
26/99 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tiedän perheitä, joissa vanhemmatkaan eivät käytä kypärää. Antaa kyllä typerän kuvan itsestään tuollainen aikuinen. Tehokas, halpa suoja. Miksei sitä kypärää voi käyttää??

Vierailija
27/99 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sun on vaan pakko nyt itse alkaa kuljettaa lapsi sinne kouluun. Pyöräilette sinne yhdessä tai otat pyörän pois ja kuljetat hänet kouluun.

Jos oma työaikasi ei anna myöden muuten, niin kerrot pomolle, että on tällainen hätätapaus perheessä. Otat vaikka palkatonta vapaata.

Tämä on vastuunottoa ja auktoriteetin omaavan vanhemman käytöstä.

Näin ainakin päättelen aloituksesi saamista muisra castauksista.

Vierailija
28/99 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä se on ainoastaan vanhempien vika, jos lapsi ei osaa käyttäytyä.

Vierailija
29/99 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla ole tarvetta käyttää juuri pyöräillessä kypärää, kun en kävellen tai autoillessakaan käytä.

Vierailija
30/99 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja miten avutonta meininkiä. Pyörä lukkojen taakse, noin epäluotettava lapsi saa kävellä.

Pyörä oli lukkojen takana kuukauden. Tuloksena joka ikinen päivä myöhästyminen lukuisista aamun ajastinhälytyksistä ja soitoistani huolimatta (lapsi lähtee yksin kouluun, me vanhemmat lähdemme töihin ennen häntä).

Opettaja vihjaisi jo ilmoittavansa "eteenpäin" jos myöhästymiset ei lopu, vaikka selitimmekin asian.

Mitä itse olisit tehnyt? Jättäytynyt pois töistä voidaksesi vahtia kouluunlähtöä?

Ap

Kerrot tämän lapselle tietysti. Vaihtoehtona on joko lähteä aiemmin kotoa kävellen tai myöhemmin pyörällä kypärä päässä. Lapsi saa itse päättää nukkuuko pidempään vai onko mielummin kypärä päässä hetken. Pitää muistaa että jos lapsi mielummin kävelee, hän todennäköisesti pelkää että tulee kiusatuksi kypärän takia. On ehkä tullut jo. Kyse ei siis ole siitä etteikö hän välttämättä ymmärtäisi pointtiasi, vaan siitä että sosiaalinen paine ja yhteisön hyväksyntä on vielä tärkeämpää kuin kaatumisen riski ja seuraukset.

Minä kertoisin lapselle myös tuon, että opettaja vie asian eteenpäin jos hän vielä myöhästelee paljon. Lapsi ei välttämättä ymmärrä mitä se tarkoittaa että varaa enemmän aikaa. Väännät hänelle rautalangasta siitä asti kun hänen kannattaa laittaa herätys, eli kuinka paljon hänen tulee aikaistaa aamun aikataulua. Kannattaa pitää keskustelussa selkeästi tuo kävelyn vaihtoehto koko ajan niin lapselle ei tule olo kuin olisi kokonaan ansassa. Ei varmasti ole ainut lapsi joka mielummin kävelee kuin kuuntelee kiusaamista kypärästä. Lasten aivot kun eivät ole vielä niin kehittyneet että ymmärtäisivät mikä on tärkeämpää, nolous vai oma henki.

Muuten hyvä, mukavasti kirjoitettu kommentti (kiitos siitä) mutta mistä päättelit etten JO ole kertonut lapselle näitä asioita, ja etteikö tästä olisi ehditty sen kävelykuukauden aikana joka ikinen päivä wilma-merkintöjen jälkeen vääntämään?

Etten olisi jo säätänyt aamuihin herätyskelloaan soimaan siihen aikaan, kun pitää herätä ja lisäksi toisen hälytyksen, kun pitää lähteä kotoa kävelemään. Olen jopa töistä soitellut, josta sain esimieheltä noottia. Mutta en pysty valvomaan kotona, jonka tilanne varmaan vaatisi. Taloudellisesti aika mahdotonta jäädä pois töistä.

Lasta itseä ei tunnu myöhästelyt eikä mahdolliset lasu-ilmoitukset haittaavan, selittämisistä huolimatta. "Ei vaan kiinnosta", hän on sitkeästi sitä mieltä että menee pyörällä ilman kypärää, tai kävelee ja myöhästyy, ihan sama mitä rangaistuksia on luvassa. Aivan totaalinen, ennennäkemätön pattitilanne. Muissa asioissa auktoriteettini on tallella ja saan lapsen tottelemaan, tässä koen että keinoni ovat lopussa.

Ap

Kovemmat rangaistukset käyttöön. Kyllä siltä saa luulot pois, kun tarpeeksi "kiristää ruuvia".

Jos ei muu auta, niin ala saattaa se kouluun.

Vierailija
31/99 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, sun on vaan pakko nyt itse alkaa kuljettaa lapsi sinne kouluun. Pyöräilette sinne yhdessä tai otat pyörän pois ja kuljetat hänet kouluun.

Jos oma työaikasi ei anna myöden muuten, niin kerrot pomolle, että on tällainen hätätapaus perheessä. Otat vaikka palkatonta vapaata.

Tämä on vastuunottoa ja auktoriteetin omaavan vanhemman käytöstä.

Näin ainakin päättelen aloituksesi saamista muisra castauksista.

Joo pitää sanoa pomolle että otan nyt loppuvuoden vapaata, että ehdin vahtia kypärän käyttöä.

Vierailija
32/99 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Lopettanut lapselle aamuisin soittelun (12-vuotias!!!!!!!!) Antanut opettajan ilmoittaa eteenpäin asiasta ja lapsen vastata itse seuraamuksista. Oikein mielelläni olisin osallistunut keskusteluun, missä myöhästelyjä puidaan opettajan, lapsen ja sen kolmannen tahon kanssa.

Etkö tunne lapsen kaverien vanhempia? Itse ottaisin asian puheeksi myös heidän kanssaan: Tiedättekö että lapsenne ei käytä kypärää? Miksi lapsenne saa pyöräillä ilman kypärää?

Onneksi täällä ei tuollaista ilmiötä ole. Kypärät on päässä niin pyöräilevillä, skeittaavilla kuin skoottavilla.

Vierailija
33/99 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Lopettanut lapselle aamuisin soittelun (12-vuotias!!!!!!!!) Antanut opettajan ilmoittaa eteenpäin asiasta ja lapsen vastata itse seuraamuksista. Oikein mielelläni olisin osallistunut keskusteluun, missä myöhästelyjä puidaan opettajan, lapsen ja sen kolmannen tahon kanssa.

Etkö tunne lapsen kaverien vanhempia? Itse ottaisin asian puheeksi myös heidän kanssaan: Tiedättekö että lapsenne ei käytä kypärää? Miksi lapsenne saa pyöräillä ilman kypärää?

Onneksi täällä ei tuollaista ilmiötä ole. Kypärät on päässä niin pyöräilevillä, skeittaavilla kuin skoottavilla.

Ai niin, olen eri kuin ketjun eka.

Vierailija
34/99 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten kävelee, mutta herätätte lapsen silloin kun esim. itse heräätte.

Vierailija
35/99 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ovat todella huvittavia ketjuja, sillä täällä kaikki muut liittoutuvat aloittajaa vastaan, syyttävät auktoriteetin puutteesta ja korostavat, miten saa kyllä oman lapsensa toimimaan aina haluamallaan tavalla. Silti oma henkilökohtainen kokemukseni on, että lähes kaikki lapset tekevät asioita, joita vanhempansa eivät tiedä tai eivät hyväksyisi. 

Oma 12v lähtee kypärä päässä kouluun, mutta mitään ehdotonta varmuutta minulla ei ole, että hän pitää sitä aina. Kerran näin ajavan ilman ja vein pyörän viikoksi varastoon. 

Ehdotan ap:lle, että jos ei pidä kypärää --> kävelee kouluun ja jos myöhästyy --> seuraa tietokonekieltoa. 

Vierailija
36/99 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavintahan tässä on juuri se, että suurin osa arvostelijoidenkaan lapsista ei käytä kypärää, vanhemmat eivät vain tiedä sitä. Jos luokalla yksi käyttää, niin takaan, ettei kaikkien muiden vanhemmat tiedä.

Vierailija
37/99 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sitten kävelee, mutta herätätte lapsen silloin kun esim. itse heräätte.

Juu, tätäkin yritettiin, herätettiin muksu viideltä. Oli nukahtanut lähdettyämme sohvalle ja myöhästyi koulusta miltei kaksi tuntia.

Ap

Vierailija
38/99 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kait se on vaikeaa tietynlaisten lasten vanhemmilla. Meillä 17 v poika ja 18 v tyttö ovat aina käyttäneet kypärää. Ei sen kypärän tietysti tarvitse olla se maailman noloin lidlin kypärä, vaan se voi olla esim skeittikypärä. Ei meillä kumpikaan ole ikinä edes kyseenalaistanut kypärän tarpeellisuutta pyöräilyssä.

Vierailija
39/99 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viisas neuvo: ota vanhemnan rooli. Meillä totellaan vanhempia koska meillä on auktoriteettia.

Tai sitten voit matkata mielessäsi ajassa taaksepäin ja muistaa miten hirveä se sosiaalinen paine on esiteineillä ja teineillä on, ja ottaa ymmärtäväisemmän näkökulman. Keskustele siitä näkökulmasta, että ymmärrät häntä. Älä lähde tälle autoritääriden jyräämisen tielle.

Vierailija
40/99 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kait se on vaikeaa tietynlaisten lasten vanhemmilla. Meillä 17 v poika ja 18 v tyttö ovat aina käyttäneet kypärää. Ei sen kypärän tietysti tarvitse olla se maailman noloin lidlin kypärä, vaan se voi olla esim skeittikypärä. Ei meillä kumpikaan ole ikinä edes kyseenalaistanut kypärän tarpeellisuutta pyöräilyssä.

Aloituksessa mainitsin: ostettiin myös pojalle hienompi kypärä.

Vilpittömästi iloitsen että teillä kypärää käytetään.

Ap