Työkokeilussa päiväkodissa, sain huomautuksen kun selasin puhelinta lasten NUKKUESSA päiväunia
Olin "vahtivuorossa" kun lapset olivat päiväunilla. Kaikki nukkuivat sikeästi eikä pihaustakaan kuulunut. Yksi lastentarhan opettaja kurkkasi oven välistä ja sanoi, että pistäpä se puhelin pois ja keskity lapsiin. Pitäisikö tosiaan se koko aika tuijottaa tyytyväisinä nukkuvia lapsia?
Kommentit (45)
joko ne on päiväunilla 8:36 kun sinä kirjoitit aloitustasi ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen on äänetön nykimiskohtaus? Miten vanhemmat havaitsee tällaisen lapsen yöunien aikana?
Samaa mietin. En itse valvo öitäni lapsen vuoteen vierellä.
Epileptikon äiti tässä terve. Kohtaukset omalla lapsella tulevat yleensä pian nukahtamisen jälkeen tai hieman ennen heräämistä, joten yksinkertaisesti niitä aikoja valvotaan tarkemmin. Liittyy tiettyyn univaiheeseen. Mutta kyllä, hirveä stressi asiasta on, nukun itse tästä syystä todella kevyesti, makuuhuonet on vierekkäin ja ovet auki, säntään pienestäkin äänestä katsomaan tilannetta.
Aikoinaan olin itsekin 19-vuotiaana työkokeilussa päiväkodissa, ja joka päivä olin myös yksin lasten kanssa. En silloin ymmärtänyt kuin vasta jälkikäteen, ettei niin olisi saanut tehdä.
Minulla ei ole mitään kokemusta päiväkodeista, mutta vastaan omien kokemusten perusteella yleisellä tasolla.
Nykyihmisistä niin hirveän moni on vaikeasti puhelinriippuvaisia, että on selkeintä pitää kohtalaisen kiinni sellaisesta työkulttuurista, että kännyä ei näprätä edes "tyhjinä hetkinä". Se on erittäin tarttuva tapa, ja leviää kuin rutto. Kun yksi lärää puhelinta puhumatta tauolla, kohta kaikilla on luurit kädessä. Kohta niitä luureja vilkuillaan lyhyempienkin taukojen ajan, eikä kukaan ole oikein kunnolla läsnä. Sellaisilla aloilla, joissa on paikalla myös asiakkaita, tuo on todella törkeän näköistä, kun henkilökunta keskittyy tutkimaan omia puhelimiaan työajalla. Päiväkotihan on sellainen paikka. Eihän se ammattimaiselta näytä, jos henkilökunta nököttää luurit kädessä.
Eikö tuollainen päiväunihetki ole juuri hyvä aika käydä ajatuksella läpi ryhmän jokaisen lapsen käytöstä/kehittymistä/vointia siltä päivältä, ja pistää merkille jos on jotain mitä olisi vanhempien kanssa nostettava esille? Tai suunnitella tulevaa ohjelmaa? Työaikaahan sekin on.
Minustakin tuo on kyykytystä. Hyvin tyypillistä ”ähäs, sainpas näpäytettyä”-mentaliteettia, jota paljon hoitoalalla. En jaksaisi noita näpäyttelijoitä päivääkään. Kyllä, käyn töissä ja saan tehdä työni yksin ja näitä lukiessa sitä kummasti arvostaa.