Työkokeilussa päiväkodissa, sain huomautuksen kun selasin puhelinta lasten NUKKUESSA päiväunia
Olin "vahtivuorossa" kun lapset olivat päiväunilla. Kaikki nukkuivat sikeästi eikä pihaustakaan kuulunut. Yksi lastentarhan opettaja kurkkasi oven välistä ja sanoi, että pistäpä se puhelin pois ja keskity lapsiin. Pitäisikö tosiaan se koko aika tuijottaa tyytyväisinä nukkuvia lapsia?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Millainen on äänetön nykimiskohtaus? Miten vanhemmat havaitsee tällaisen lapsen yöunien aikana?
Samaa mietin. En itse valvo öitäni lapsen vuoteen vierellä.
Olen ollut päiväkodissa 6kk töissä 1994
Nukahdin melkein aina nukutuksessa. En onnistunut pysymään hereillä millään
M46
Vierailija kirjoitti:
Millainen on äänetön nykimiskohtaus? Miten vanhemmat havaitsee tällaisen lapsen yöunien aikana?
Vanhemmat ovat oma lukunsa. Päiväkodissa vaan ei yksinkertaisesti saa tapahtua mitään ongelmallista.
Vierailija kirjoitti:
Sairasta nipottamista taas työpaikalla. Miten tuossa olisi pitänyt lapsiin keskittyä? Tuijottaako joku kotonakin lapsia aina kun nukkuvat? Itse luen usein kännykästä työsähköposteja.
Turha verrata kotia ja päiväkotia, päiväkodin säännöt ova ankarammat. Kännykän käyttö on yksiselitteisesti kielletty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat ovat oma lukunsa. Päiväkodissa vaan ei yksinkertaisesti saa tapahtua mitään ongelmallista.
Totta sekin, mutta nykyminen kyllä yleensä aiheuttaa äänen, minkä havaitsee kyllä.
Työkokeilija jätetään yksin lasten kanssa?
Meidän päiväkodissa hoitajat kyllä vilkaisevat puhelintaan, jos kaikki nukkuvat. Ja osa kuulemma menee sohvalle pitkäkseen ja laittaa silmät kiinni.
Olet opiskelemassa työelämää ja työelämässä on sääntönsä. . .
Niin no, jos se nainen vain kurkkasi ovelta, hän ei voinut tietää kuinka kauan Ap olit sitä luuriasi tuijotellut ja varmuuden vuoksi sanoi niin. Saitko siis virallisen huomautuksen asiasta? Se tuntuisi vähän liioitellulta, mutta olisi toisaalta ymmärrettävää, koska se puhelimella roikkuminen on mennyt niin monella ihan överiksi.
Vierailija kirjoitti:
Epilepsia patjalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuo työkokeilu ainakin osoitti ettei sinusta ole työelämään jos et sopeudu yksinkertaisempiinkaan toimintatapoihin.
Ei varmaan ollut eka kerta kun toiminnastasi huomautetaan jos kerran vakituisen työntekijän pitää käydä erikseen katsomassa hoidatko sinulle annettua tehtävää vai notkutko luuri kourassa
Olet väärässä. Minusta tapahtunut osoitti sen, että työkokeilussa olevaa ohjataan kohti oikeaa työelämää ja työelämän käyttäytymistapoja. Seuraava työkokeilu tai oikea työsuhde sujuu sitten paremmin kun on saanut opastusta siihen, miten kuuluu käyttäytyä töissä esimerkiksi puhelimen käytön suhteen.
Mitähän sinä selität? Vakihenkilökunta käyttää puhelinta ihan niin kuin tykkää, työasioiden lisäksi omiin asioihin.
Vaihda sana opastus sanaan kyykytys.
Ap, kanalaumassa on aina hierarkia. Jos työ vetoaa kovasti, tai haluaisit oppia samanlaiseksi kuin varsinaiset työntekijät (🙄), kyllä onnistuu. Matele. Älä sano kyllä rouva, sano: Anteeksi, en tajunnut, muistan vastaisuudessa. Hyvä kun sanoit!
Saat hyvät arvostelut, pääset opiskelemaan, saat sijaisuuksia ja voit jossain vaiheessa laittaa kaakatuksen kiertämään.
Voi hitsi.Olin pkssa jätin kännykän pukukaappiin tai laukkuun kiinni.Mutta kaikki muut käytti kännyy ihan normisti ei haittaa.Mutta olin ollu alalla yli 10v,ellen 15v,kun koulus olin sitten.No sitten tuli pyyhe ,tapoin kuulemma asiakkaan melkein pesussa.Pidin liian kauan.No ihminen voi hyvin paremmin kun pesussa kävi,sitten en kuunnelut mitä lie ollutkaan,eihän se ohjaaja ees puhunut minulle,menin töihin sinne,opiskelijana,asiakkaat tykkäsi,ajojahti joka päätty ope otti pois ..en koskaan valmistunut.Enää en hingu tommosiin töihin..liikaa kaikkee.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Huomio pitää olla nukkuvissa lapsissa, ei kännykässä. Miten esim. huomaat, jos joku saa äänettömän kohtauksen ja rupeaa nykimään, jos silmäsi ja huomiosi on kännykällä?
eli hoitaja kävelee ympyrää unihuoneessa että näkee ettei vaan joku lapsista saa äänetöntä kohtausta?
Itse olen aina töissä jättänyt kännykän katsomiset tauolle.
Mullakin tosin särähtää korvaan tuo, että työkokeilija vahtii yksin lapsia, mutta käytännössä se on enemmän sääntö kuin poikkeus, että kokeilija lasketaan työvoimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epilepsia patjalla
etkö nuku, paremmin se kännykää katsova havanoi kun unessa oleva
Kuulostaa turhalta nipotukselta. Jos kaikki nukkuvat, niin silloin voi hyvin olla puhelimella. Niin muutkin tekevät, ottavat esiin joko oman tai työpuhelimen tai tabletin tai läppärin. Eri asia sitten, jos kyseisen päiväkodin sääntöihin kuuluu jättää oma puhelin pukuhuoneeseen.
Ei ole mitenkään tavatonta, että opiskelija tai työkokeilussa olija on nukkarissa yksin. Vastuullinen kasvattaja on jossain lähistöllä, ryhmän muissa tiloissa jotain muuta tekemässä. Jos kaikki lapset nukkuvat, nukkarista saattaa lähteä kaikki aikuiset pois.
Niin? Jos ko työpaikassa on tuollaiset säännöt, niitä noudatetaan.
Kyseenalaistamiselle on aikansa ja paikkansa. Kaikki ei kuitenkaan mene oman mielen mukaan.
Niin, kyllä aika moni vakityöntekijöistä kulkee oman puhelimen kanssa ja hoitelee milloin mitäkin asioita. Kerran yksi harjoittelija kysyi minulta saako omaa puhelinta työajalla katsella, niin sanoin, että periaatteessa ei, mutta kaikkihan täällä omalla puhelimellaan ovat, että en minä ainakaan kiellä. Itse kyllä ajattelen niin, että kun olen töissä, olen töissä ja omat asiat hoidetaan sitten tauolla tai työpäivän jälkeen. Toisaalta minulla ei ole lapsia, eikä kenenkään ole välttämätöntä saada minua työpäivän aikana kiinni. Eli ymmärrän, että toisten täytyy olla tavoitettavissa ja siksi puhelin on koko ajan mukan
Vierailija kirjoitti:
Omalla lapsella on epilepsia, jossa kohtaukset tulevat yleensä nukkuessa. Kyllä näitä sattui myös päiväkodissa päiväunien aikaan. Diagnoosi tuli vasta 5-vuotiaana, joten sitä ennen ei erityisesti osattu omaa lasta vahdata tämän takia.
Sairasta nipottamista taas työpaikalla. Miten tuossa olisi pitänyt lapsiin keskittyä? Tuijottaako joku kotonakin lapsia aina kun nukkuvat? Itse luen usein kännykästä työsähköposteja.