Kuntakokeilun piiriin kuuluvat työttömät,
onko teille tullut jotain infoa Omille sivuille tai postitse?
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun itse ette ole töitä löytäneet, teille tarjotaan sellainen. Hautuumaalla, retkeilypaikoissa ym.
Tulee selkeä rytmi päivään, rutiini. On syy herätä. Ulkoilua, liikuntaa, sosiaalista kanssakäymistä.Miksi luulet että työttömillä ei ole päivärytmiä?
Mä herään joka ikinen aamu 6-7. Mulla on aikataulutettu päivä koska on lapsia ja hevosia. Ulkona olen noin 4-8h päivässä.Aika harvalla työttömällä on lapsia, hevosista puhumattakaan.
Aika monella työttömällä on lapsia.
Jos aikuiset lapset lasketaan, niin toki on noin.
No aika monella työttömällä on niitä alaikäisiä lapsia.
Ihme vänkäämistä taas.
Tilastojen mukaan esim. lähemmäs puolet kaikista miehistä ei saa lapsia. Työttömien keskuudessa lasten saanti ja pariutuminen ylipäätään ovat lisäksi paljon harvinaisempia kuin ihmisillä keskimäärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun itse ette ole töitä löytäneet, teille tarjotaan sellainen. Hautuumaalla, retkeilypaikoissa ym.
Tulee selkeä rytmi päivään, rutiini. On syy herätä. Ulkoilua, liikuntaa, sosiaalista kanssakäymistä.Miksi luulet että työttömillä ei ole päivärytmiä?
Mä herään joka ikinen aamu 6-7. Mulla on aikataulutettu päivä koska on lapsia ja hevosia. Ulkona olen noin 4-8h päivässä.Aika harvalla työttömällä on lapsia, hevosista puhumattakaan.
Ihme vänkäämistä taas.Tilastojen mukaan esim. lähemmäs puolet kaikista miehistä ei saa lapsia. Työttömien keskuudessa lasten saanti ja pariutuminen ylipäätään ovat lisäksi paljon harvinaisempia kuin ihmisillä keskimäärin.
No aika usein ne lapset on hankittu ennen työttömyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme vänkäämistä taas.Tilastojen mukaan esim. lähemmäs puolet kaikista miehistä ei saa lapsia. Työttömien keskuudessa lasten saanti ja pariutuminen ylipäätään ovat lisäksi paljon harvinaisempia kuin ihmisillä keskimäärin.
Nyt minunkin pitää tulla ihmettelemään. Oletko sinä sitä mieltä, että ihminen ei voi pariutua ja saada lapsia ennen työttömäksi jäämistään? Oletko sinä juttuseuraa vailla millä keinolla hyvänsä vai ovatko aivosi muuten vain vajaateholla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt minunkin pitää tulla ihmettelemään. Oletko sinä sitä mieltä, että ihminen ei voi pariutua ja saada lapsia ennen työttömäksi jäämistään? Oletko sinä juttuseuraa vailla millä keinolla hyvänsä vai ovatko aivosi muuten vain vajaateholla?
Tietenkin voi. Mutta nyt puhutaan siitä, että mikä on yleistä.
Minkälainen karenssi on tiedossa, jos kieltäytyy kaikista tarjouksista ja pakotuksista? Saan nyt sen reilu 500€ kuukausittain.
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen karenssi on tiedossa, jos kieltäytyy kaikista tarjouksista ja pakotuksista? Saan nyt sen reilu 500€ kuukausittain.
Karensseja ei ole kuin yhdenlaisia. Eli tuki tippuu nollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tuki otetaan kokonaan pois jokaiselta kuukaudelta? Eli se käytännössä lopetetaan?
Vierailija kirjoitti:
Mistä on lähtenyt liikkeelle käsitys siitä, että kuntakokeilun piiriin otettu joutuu automaattisesti työkokeiluun? Linkki ja ihan suora lainaus olisi kiva saada.
Aiemmissa kuntakokeiluissa kokeilun ei ole todettu aiheuttaneet muita vaikutuksia kuin aktivointitoimenpiteiden osanottajamäärien kasvun.
Minkä siis tästä päättelisit olevan nyt alkavan kuntakokeilun tarkoituksen?
Kunnalla on erittäin suuri motivaatio lisätä työkokeilun osanottajamääriä. Ensinnäkin kunta välttyy silloin sakkomaksuilta, saa ilmaista työvoimaa omiin yksiköihinsä ja lisäksi kunnallispoliitikot ovat tyytyväisiä, kun "syrjäytymistä on saatu vähennettyä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tuki otetaan kokonaan pois jokaiselta kuukaudelta? Eli se käytännössä lopetetaan?
Osaisiko joku vastata tähän? Ole kärsinyt viimeiset kuusi vuotta koko elämän rampauttavasta unettomuudesta (unta maks. neljä tuntia yössä), ja vaikka lääkärit tietenkin katsovat minut täysin työkykyiseksi, niin sitä en kuitenkaan ole.
Työmarkkinatuki on ainoa tulonlähteeni, ja en tiedä mitä tehdä, jos se otetaan pois. Saan sillä juuri ja juuri maksettua kuukauden menot ja ostettua ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä on lähtenyt liikkeelle käsitys siitä, että kuntakokeilun piiriin otettu joutuu automaattisesti työkokeiluun? Linkki ja ihan suora lainaus olisi kiva saada.
Aiemmissa kuntakokeiluissa kokeilun ei ole todettu aiheuttaneet muita vaikutuksia kuin aktivointitoimenpiteiden osanottajamäärien kasvun.
Kunnalla on erittäin suuri motivaatio lisätä työkokeilun osanottajamääriä. Ensinnäkin kunta välttyy silloin sakkomaksuilta, saa ilmaista työvoimaa omiin yksiköihinsä ja lisäksi kunnallispoliitikot ovat tyytyväisiä, kun "syrjäytymistä on saatu vähennettyä".
Tämä on siis päättelyn tulosta eikä mitään jumalan (eli työkkärin) sanaa?
Eipä silti, tottahan minä työkokeiluun lähden. Kiinnostaisi nähdä nämä toimenpiteet sisältä päin, erityisesti se, millaisiin töihin minut määrättäisiin ja millä tavalla siellä työpaikalla minua kohdeltaisiin.
Puhuin puhelimessa työkkärin tätin kanssa ja se sanoi, että käytännössä mikään ei muutu. No, sittenpä sen näkee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä silti, tottahan minä työkokeiluun lähden. Kiinnostaisi nähdä nämä toimenpiteet sisältä päin, erityisesti se, millaisiin töihin minut määrättäisiin ja millä tavalla siellä työpaikalla minua kohdeltaisiin.
Työkkärillä ei ole valtaa siihen, mitä kunnan työntekijät tekevät. Tämän uudistuksen tarkoitus on nimenomaan siirtää päätösvalta työkkäriltä kunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkärillä ei ole valtaa siihen, mitä kunnan työntekijät tekevät. Tämän uudistuksen tarkoitus on nimenomaan siirtää päätösvalta työkkäriltä kunnalle.
Kukaan tai mikään ei siis silti ole sanonut, että kuntakokeilun piiriin otettu joutuu automaattisesti työkokeiluun?
Vierailija kirjoitti:
Maksetaanhan yrityksillekin tukia, joita ne käyttävät palkanmaksuun.
Siitä voi tietysti taitaa peistä, että onko mikään muu paitsi vientiteollisuus "oikeasti tuottavaa".
Tällä pastalla muistetaan aina mainita, että yritykset saa tukia, mutta unohtuu, että osakeyhtiöt maksaa 20% yhteisöveroja tuloksestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaisiko joku vastata tähän? Ole kärsinyt viimeiset kuusi vuotta koko elämän rampauttavasta unettomuudesta (unta maks. neljä tuntia yössä), ja vaikka lääkärit tietenkin katsovat minut täysin työkykyiseksi, niin sitä en kuitenkaan ole.
Työmarkkinatuki on ainoa tulonlähteeni, ja en tiedä mitä tehdä, jos se otetaan pois. Saan sillä juuri ja juuri maksettua kuukauden menot ja ostettua ruokaa.
Eikö nyt muuttunut niin, että karenssi ei tule heti, vaan ensin huomautus, ja parin huomautuksen jälkeen karenssi? Vai tuliko tämä uudistus voimaan vasta myöhemmin?
Itselle tuli sähköposti siitä, että kuulun tän kuntakokeilun piiriin, mutta mitään muuta tietoa ei ole tullut vielä. Ymmärsin, että joku henk.koht. ohjaaja tai "valmentaja" soittaa ja siinä jutellaan tms?
Työttömät tekevät toimistotöitä kaupungin yksiköissä työmarkkinatuella: esim. Sairaalat, Kansalaisopistot, Sivistyskeskus, Kirjastot, Museot, Hautausmaan toimistot, Seurakuntien toimistot, Vesilaitos, Sähkölaitos, Ympäristövirasto, Vapaa-aikatoimi jne.
Sairaalassa työtön postittelee epikriisejä, tekee kokousmuistioita, purkaa potilaskansioita, tekee osaston käyntikortteja ja kaikkea samaa mitä osastonsihteeri. Osa on arkistossa, en tiedä mitä siellä tehdään.
tatti otsassa tekisin kirjoitti:
Niin veronmaksajathan tuon palkan maksaa, koska ovat todennäköisesti porukkaa, jotka saavat tessin mukaisen palkan, joka katetaan osittain palkkatuella. Eli kalliiksi tulee. Ei ole järin hyviä kokemuksia, joten toivottavasti en omassa työpaikassa joudu paimentamaan yhtäkään työllistettyä, jonka motivaatio on 0.
Työmarkkinatuki on 2 lapsen vanhemmalle 660 kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/ työpäivä ja työnantaja saa 10 euroa/työpäivä. Jos puoliso tienaa 1600 netto kuukaudessa niin tarhamaksut menee.
Innolla odotan mitä tämä kuntakokeilu tuo tullessaan. Eräässä kunnassa ovat varmaan keksineet jo miten saavat pakotettua kuntouttavassa työtoiminnassa olevat tekemään yhdeksällä euroa päivä ne työt jotka ennen tekivät puutarha-alan työntekijät. Viime kesänä jo yrittivät tätä kun huomasivat että moni asia jää tekemättä kun kaikki irtisanottiin keväällä. Ei onnistunut koska kuntoutujat vaativat palkkaa 9 euron sijaan. Kuntakokeilun myötä tällainenkin varmaan mahdollistuu.
Kieltäytykään ilmaistyöstä! Muuta keinoa ei ole muuttaa järjestelmää.