Sääliks käy noita yläkouluikäisiä ja siitä vanhempia nuoria
Tämä korona ja sen rajoitukset iskee tosi vahvasti heihin. Olen alakouluikäisten äiti ja tuntuu, ettei heidän elämä ole juurikaan muuttunut täällä pks:n ulkopuolella kevään jälkeen. Saavat harrastaa, käydä koulussa, tavata toisiaan. Ei mitään isoja tapahtumia/juhlia odotettavissa, jotka peruuntuisivat.
Tsemppiä ja voimia nuorille tähän aikaan! Todella ikävää heidän kannaltaan. Kaikki merkittävät merkkipaalut elämässä, joita kovasti odotetaan joko lykätään tai perutaan kokonaan.
Kommentit (208)
Vierailija kirjoitti:
Voi ei, pari viikkoa pitää olla kotona ja koko elämä pilalla :((((
Kyllä mun lukiolainen on ollut pidempään kotona ja jutuista sen kyllä huomaa. On kyllä taantunut keskustelujen taso aika lailla, että toivottavasti pääsisi edes joskus ihmisten ilmoille tuolta kotiluolastaan jota myös omaksi huoneeksi kutsutaan. Kavereita näkee, mutta alkaa sekin puoli jo hiipua kun iskee saamattomuus. Kotonahan on niin mukavaa, eikös jeh?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ei, pari viikkoa pitää olla kotona ja koko elämä pilalla :((((
Kannattaa varoa sanojaan, pilkka voi osua omaannilkkaan. Näe metsä puilta. Osalla väestöstä on aika kamalat oltavat ollut jo vuoden.
Karmaa ei ole olemassa, olet tyhmä jos sellaiseen uskot. Kolme viikkoa kotona maksaamista täydellä palkalla? Kyllä kiitos!
niin ne täydellä palkalla kotona makaavat ovat varmaan just niitä rajoitteiden himoitsijoita. juuri siksi että saa täydellä palkalla maata kotona.
Ne jotka jotka eivät voi maata kotona täydellä palkalla ansaisisivat tuntuvan korvauksen. Tämä ei ole oikein!!!!!!
Kyllä todellakin itkettää tuon oman yläkouluikäisen puolesta. Koulussa ja harrastuksessa on käyty, eikä tartuntoja ole ollut. Muuten ei ole liikkunut koulun/harrastusten ulkopuolella.
Pitkä tauko harrastuksessa joulu-tammikuussa on ottanut voimille ja juuri, kun taitotaso ja itseluottamus alkaa palautua, niin taas joudutaan katkolle.
Lisäksi vaikka lapsi on hyvä koulussa ja on pärjännyt hyvin, ei tuo etäkoulu korvaa lähiopetusta. Pelottaa, että tulee aukkoja esim. kielissä / matikassa / fysiikassa ja kemiassa. Niitä on vaikea kuroa myöhemmin kiinni, kun aiemmin opetettu pohjautuu aina seuraavaan asiaan.
Pk-seudun ongelmat ovat kyllä ihan muualla kuin yläkouluikäisten harrastuksissa tai jopa kouluissa. Suurin osa on pystynyt käymään koulussa koko syksyn ja alkukevään ilman ongelmia, tartuntoja ja karanteenejä.
Toivoisin aikuisilta enemmän panostusta kontaktien välttämiseen. Turhauttaa lukea työpaikoilla olevista tautilingoista, joille ei edes haluta tehdä mitään. Kahvihuoneissa kokoonnutaan isolla porukalla syömään yhtäaikaan pieneen tilaan ja ilman maskeja (ei voi syödessä pitää).
Itse olen tehnyt totaallisesti etätöitä nyt vuoden ja pikku hiljaa omakin pää hajoaa, mutta silti yritän jaksaa ja jatkaa, jotta nuoret voisivat käydä koulua ja harrastaa. Eipä näytä auttavan.
Yläkoululaiset eivät ole olleet etänä koko lukuvuonna. Eiköhän he nyt kolme viikkoa kestä. Lukiolaiset eri juttu, mutta miksi yläkoululaisia erityisesti nyt pitäisi säälitellä?
Vanhuksille soiteltiin ja kyseltiin kuulumisia. Se oli varmsti myös symbolinen ele välittämisestä, vaikka en tiedä oliko sen tarkoituksena kartoittaa avun tarvetta tms? Olisiko jotain keinoa tuoda nuorille tuoda uskoa tulevaan, että toivoa on? Jos joku keksisi ideoita, miten nuoria voisi auttaa, niin kuulisin mielelläni!
Ap
Parista viikosta ei ole kyse 16-19-vuotiailla, kun koulut ovat olleet etänä marraskuun lopulta alkaen. Harrastukset ovat olleet kiinni helmikuun alkuun asti. Vanhojen tanssit ja abien rekka-ajelut peruttu.
Meillä siis kaksi lukiolaista ja kaksi yläkoululaista, ja onhan tämä aivan epäreilu tilanne, vaikka ikäeroa on vuoden verran pienimmillään. 15-vuotias on ollut koko ajan lähiopetuksessa, 16-vuotias taas kolme kuukautta etäopetuksessa.
On väärin, että rajoitukset kohdennetaan voimakkaimmin tiettyyn ikäryhmään ja muut jatkavat täysin normaalisti. Ymmärrän toki, että pienimpien koululaisten pitääkin olla lähinä, mutta yläkoulun jatkuvaa lähiopetusta en ole ymmärtänyt, kun samaan aikaan on toinen aste uhrattu kokonaan. Jälleen en ymmärrä, että alle 13-vuotiaat jatkavat lähikoulua ja saavat myös harrastaa, muut etänä ja harrastukset kiinni. Alle 10-vuotiaat eivät edes tarvitse tavoitteellista harrastamista, joten heille olisi voitu laittaa rajoituksia (etäharrastamista, ulkoilua, pienet ryhmät kerran viikossa) ja näille etäkoululaisille olisi voitu harrastaminen sallia esim. pienissä ryhmissä.
Tai sitten kaikki harrastukset kiinni ja etäkoulua kaikille kolmannesta luokasta ylöspäin. On väärin kohdentaa rajuimmat toimenpiteet koko ajan samaan ikäluokkaan, kun toisten elämää ei rajoiteta mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Älä rutise tyhjää.
Tarkoitus on että ihmiset pysyvät terveinä ja elossa.
😂😂😂😂😂😂
Koronaan voi kuolla, tuohon muutaman vuoden himmailuun ei kuole. Monen maan ihmiset ovat sota-aikoina eläneet ilman nuoren elämän taitekohtia. Kovaahan se on mutta kyllä siitä selviää.
Vierailija kirjoitti:
Koronaan voi kuolla, tuohon muutaman vuoden himmailuun ei kuole. Monen maan ihmiset ovat sota-aikoina eläneet ilman nuoren elämän taitekohtia. Kovaahan se on mutta kyllä siitä selviää.
Voi hitto! Voi kuolla! Kuten moneen muuhunkin kulkutautiin!
Vierailija kirjoitti:
Yläkoululaiset eivät ole olleet etänä koko lukuvuonna. Eiköhän he nyt kolme viikkoa kestä. Lukiolaiset eri juttu, mutta miksi yläkoululaisia erityisesti nyt pitäisi säälitellä?
Harrastustoimintakin on monella katkolla ollut. Ehkä siksi olen huolissani, kun tuo aika on ihmiselämässä sitä vanhemmista irtaantumisen ja itsenäistymisen alun aikaa. Sitä aikaa kun tehdään suunnitelmia, haaveillaan... tulevaisuus näyttää avoimelta ja intoa on. Muuttaako tämä aika nuorten tapaa nähdä tulevaisuutensa? Ainakin mt-ongelmat ovat lisääntyneet viime aikoina.
Ap
Meneekö siis kaikki koululaiset nyt etään?
En jaksa edes seurata enää kun tää on niin sekavaa!
Vierailija kirjoitti:
Parista viikosta ei ole kyse 16-19-vuotiailla, kun koulut ovat olleet etänä marraskuun lopulta alkaen. Harrastukset ovat olleet kiinni helmikuun alkuun asti. Vanhojen tanssit ja abien rekka-ajelut peruttu.
Meillä siis kaksi lukiolaista ja kaksi yläkoululaista, ja onhan tämä aivan epäreilu tilanne, vaikka ikäeroa on vuoden verran pienimmillään. 15-vuotias on ollut koko ajan lähiopetuksessa, 16-vuotias taas kolme kuukautta etäopetuksessa.
On väärin, että rajoitukset kohdennetaan voimakkaimmin tiettyyn ikäryhmään ja muut jatkavat täysin normaalisti. Ymmärrän toki, että pienimpien koululaisten pitääkin olla lähinä, mutta yläkoulun jatkuvaa lähiopetusta en ole ymmärtänyt, kun samaan aikaan on toinen aste uhrattu kokonaan. Jälleen en ymmärrä, että alle 13-vuotiaat jatkavat lähikoulua ja saavat myös harrastaa, muut etänä ja harrastukset kiinni. Alle 10-vuotiaat eivät edes tarvitse tavoitteellista harrastamista, joten heille olisi voitu laittaa rajoituksia (etäharrastamista, ulkoilua, pienet ryhmät kerran viikossa) ja näille etäkoululaisille olisi voitu harrastaminen sallia esim. pienissä ryhmissä.
Tai sitten kaikki harrastukset kiinni ja etäkoulua kaikille kolmannesta luokasta ylöspäin. On väärin kohdentaa rajuimmat toimenpiteet koko ajan samaan ikäluokkaan, kun toisten elämää ei rajoiteta mitenkään.
Myötätuntoa sinne! Itse kannattaisin alueellisia rajoituksia.
Mutta osaisitko sinä kertoa mikä nuoria motivoi ja pitää heidät kasassa näinä aikoina? Keksitkö mitään millä heitä voisi auttaa?
Ap
Ymmärrän etäopetukseen siirtymisen Uudellamaalla. Mutta EN täällä Tampereella! Täällä tauti ei ole levinnyt kouluissa tai missään muuallakaan. Rajoituksia ja ohjeistuksia on noudatettu ja tartunnat jäljitetty. Näin hallitus kiittää alueen nuorisoa ja muuta väestöä.
Tämä toimenpide on täällä aivan tarpeeton. Miksi Uuttamaata ei eristetä muusta Suomesta kuten viime keväänä?
Mun abi on ollut ntt vuoden etänä. Kaksi viikkoa kävi lähiopetuksessa alkusyksystä.
Ysiluokkalainen oli syksyllä kahteen otteeseen etänä. Nyt on ollut jo kolme viikkoa ja sama jatkunee.
En ymmärrä sitä lähiopetusläyhytystä ollenkaan.
Inhoan sydämmeni kyllyydestä tätä Marinin surkeaa hallitusta. Kevään vaaleissa ääneni menee oppositiolle. Se on täysin umpisurkean Marinin ja hänen hallituksensa syy, etteivät ole kohta vuoden aikana saaneet aikaan rajakontrollia, jolla tämän muuntoviruksen tulo ja nyt tulevat rajoitukset olisi voitu välttää. Surkeaa sakkia koko hallitus. Ei jatkoon.
Vierailija kirjoitti:
Ylipäätään olen aloittajan kanssa samaa mieltä. Nyt tarvittaisiin positiivista kannustamista eikä haukkumista ja latistamista.
Lopeta sitten itse se sääli ja vinkuminen. Ei elämä tään lopu, muutama viikko. Sen kestää kun ottaa positiivisen asenteen. Sulla ja ap:lla homma vaan menee itkemiseksi.
Mulla on kolme teiniä ja ihan hyvin noilla menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipäätään olen aloittajan kanssa samaa mieltä. Nyt tarvittaisiin positiivista kannustamista eikä haukkumista ja latistamista.
Lopeta sitten itse se sääli ja vinkuminen. Ei elämä tään lopu, muutama viikko. Sen kestää kun ottaa positiivisen asenteen. Sulla ja ap:lla homma vaan menee itkemiseksi.
Mulla on kolme teiniä ja ihan hyvin noilla menee.
En ymmärrä sun asennetta. Miksi tulit tähän ketjuun? Mikä ongelma sulle on siinä, että haluaisin auttaa toisia ja keskustella asiasta. Hyvä jos teillä menee hyvin, kaikilla ei mene.
Ap
Ehkä nuoria voisi piristää järkkäämällä jotkut koronanloppumisbileet loppukesästä kun rokotukset on annettu ja tilanne ohi.
Siis sellaiset isot maksuttomat puistojuhlat joihin olisi ostettu nuorten tykkäämiä artisteja esiintymään, ja olisi tarjolla halpaa limpparia, karkkia tms. ja täysi-ikäisille edullinen anniskelualue.
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti rajoituksiin kuolee useampi kuin olisi kuollut koronaan.
Karmaa ei ole olemassa, olet tyhmä jos sellaiseen uskot. Kolme viikkoa kotona maksaamista täydellä palkalla? Kyllä kiitos!