Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt se on todettu; lihavuus ei ole ihmisen oma syy

Vierailija
24.02.2021 |

Tänään Sanomalehti Kalevassa lihavuustutkija ja professori Kirsi Pietiläinen toteaa "Kun ihminen lihoo, hänen kehonsa ja aivonsa muuttuvat niin, että ne alkavat suosia lihavuutta, eikä ihminen itse voi sille mitään".
Lisäksi terveyskirjasto.fi-sivustolla sanotaan; Nykyään tiedetään, että lihavuuteen taipuvaisilla ihmisillä aivojen toiminnan biologia on osittain erilaista kuin normaalipainoisilla. Lihavia henkilöitä ei voida syyttää itsekurin tai tahdonvoiman puutteesta, sillä taustalla on biologisia eroja.
Että muistakaa, jos pilkaatte jotakuta lihavuudesta, se on melkein sama kuin pilkkaisitte syöpäsairasta hänen syövästään.

Kommentit (175)

Vierailija
101/175 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs me, jotka olemme olleet ylipainoisia, mutta onnistuneesti elämäntapoja muuttamalla pysyvästi normaalipainossa? 

Kun ei teitä olekaan. En laske mitään tyyliin 15 kilon pudottamista ja sen pitämistä miksikään saavutukseksi. Jos olet pudottanutyli 30 kg ja pitänyt sen vähintään kymmenen vuotta, niin sitten nostan hattua.

Se on kuule ihan sama mitä sinä lasket ja mitä et.

Vierailija
102/175 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, miten se lihavuus ketään muuta haittaa, nämä ihmiset kuolevat aikaisemmin pois kuluttamasta yhteisiä terveydenhoitovaroja. Itse näkisin suotuisampana kuolemisen läskeihin kuin dementiaan 15 vuoden väkisinhengissäpitämisen jälkeen.

Tutkimusten mukaan ylipaino altistaa niin diabetekselle, dementialle kuin alzheimerillekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/175 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Artikkelissa kyllä sanotaan että kun on ensin lihonnut niin se jää tavallaan päälle ja siitä on vaikea päästä eroon. Ihmisen ei siksi juuri pitäisi alun alkaenkaan påäästää itseään siis lihavaksi. Sama koskee myös alkoholia ja huumeita, kun on päässyt hyvään alkuun niin vaikea lopettaa.

Kyllä se vaan on aivan ihmisen oma syy, väärin tulkittu artikkelia.

Harmi kun en tuota äitini kohdussa tiennyt, vaan synnyin valmiiksi punkerona.

Vierailija
104/175 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

M25 kirjoitti:

Sellasta vastuun pakoiluu. Säälittävää.

Lihotapa sä sitten itsesi normaalipainoon äläkä kitise, ettei onnistu.

Vierailija
105/175 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan fysiikan lakien mukaan ihminen ei voi lihoa ellei syö yli kulutuksensa. Mitkään lääkkeet, sairaudet, hormonit tai geenit eivät pysty rikkomaan fysiikan lakeja. Energiaa ei voi luoda tyhjästä. Jokainen lihava ihminen on ihan itse laittanut suuhunsa ne kalorit.

Tätä vastaan voi jankuttaa maailman ääriin saakka, mutta fysiikan lait ovat totta eikä se fakta muuksi muutu vaikka kuinka sattuisi tunteisiin.

Totta. Mutta lääkkeet, sairaudet, hormonit ja geenit vaikuttavat siihen, miten paljon energiaa ihminen kuluttaa. Jos joku pystyy syömään 2000 kcal/vrk lihomatta ja joku toinen edellämainituista syistä vain 1500 kcal/vrk, tuon ensiksimainitun on todella paljon helpompi pitää painonsa samana. Ja jos tuon jälkimmäisen pitäisi vielä laihduttaa, niin hän voi syödä vain puolet siitä, mitä ensin mainittu. Sitten tämä ensin mainittu tulee vauvapalstalle viisastelemaan kaloreitten lappamisesta ja fysiikan laeista, kun ei itse tarvitse puolittaa ruokaansa.

Vierailija
106/175 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan fysiikan lakien mukaan ihminen ei voi lihoa ellei syö yli kulutuksensa. Mitkään lääkkeet, sairaudet, hormonit tai geenit eivät pysty rikkomaan fysiikan lakeja. Energiaa ei voi luoda tyhjästä. Jokainen lihava ihminen on ihan itse laittanut suuhunsa ne kalorit.

Tätä vastaan voi jankuttaa maailman ääriin saakka, mutta fysiikan lait ovat totta eikä se fakta muuksi muutu vaikka kuinka sattuisi tunteisiin.

Jos aineenvaihdunta yhtäkkiä hidastuu syystä tai toisesta, se sama ruoka, mitä ennen söit lihomatta alkaakin lihottamaan. Eikä sitä oikein voi etukäteen tajuta, ennen kuin lihominen tapahtuu.

Miten sitä lihomista ei huomaa? Olen yli 50 v ja vaihdevuosien alettua huomasin, että sama ruoka ja samat ruokamäärät alkoi lihottamaan. Kiireesti muutin elintapoja, aloin syödä paljon enemmän kasviksia, lähes lopetin lihansyönnin ja maitotuotteet, sokerin, vehnän. Jätin välipalan ja iltapalan syömättä, lisäsin liikuntaa. Ei ole tullut lisäkiloja ja pääsin eroon niistä muutamassa, jotka ehtivät tulla. Tarkkana saa olla alussa, mutta nopeasti ne uudet tavat oppii.

Esimerkiksi siksi, että jos aineenvaihdunnan hidastuminen johtuu sairaudesta tai sairauden lääkityksestä, saattaa muita oireita olla hyvin monenlaisia ja pelkkä eteenpäin selviäminen vie kaikki voimat, ei silloin painoa tule tarkkailtua.

Vierailija
107/175 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Mutta lääkkeet, sairaudet, hormonit ja geenit vaikuttavat siihen, miten paljon energiaa ihminen kuluttaa. Jos joku pystyy syömään 2000 kcal/vrk lihomatta ja joku toinen edellämainituista syistä vain 1500 kcal/vrk, tuon ensiksimainitun on todella paljon helpompi pitää painonsa samana. Ja jos tuon jälkimmäisen pitäisi vielä laihduttaa, niin hän voi syödä vain puolet siitä, mitä ensin mainittu. Sitten tämä ensin mainittu tulee vauvapalstalle viisastelemaan kaloreitten lappamisesta ja fysiikan laeista, kun ei itse tarvitse puolittaa ruokaansa.

Jep, en ymmärrä miksi nämä fysiikan laeista jankuttavat eivät saa tätä uppoamaan kaaliinsa. Sitten kun vielä lisätään mm. suolistobakteerien vaikutus ja se että joillekin ruosta ei imeydy kaikki kalorit, on ihmisten välillä suuria eroja!

Joku joka voi syödä 2500kcal, josta imeytyy 2000kcal, joka pitää hänet hoikkana, tulee aukomaan päätä sellaiselle jonka laihtuakseen pitää syödä 1000 kcal päivässä koska kuluttaa vain 1500 ja kroppa imee jokaisen kalorin... "Ei ole vaikeaa, syö vain normaalisti niin et liho! Miten olet edes voinut antaa itsesi lihoa?!"

Tutkimukset ovat myös osoittaneet että esim. kaksi 60kg naista, joista toinen on laihduttanut ja toinen ei, eivät ole samalla viivalla. Laihduttanut kuluttaa vähemmän kuin aina saman painoisena pysynyt, eli hän joutuu vastustamaan jatkuvaa nälkää vuosia, ellei jopa pysyvästi.

Kauanko ihminen jaksaa vastustaa nälkää kun ruoalla pommitetaan 24h päivässä?

Vierailija
108/175 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen valokuvista päätellen ollut lihava n. 4 vuotiaasta eteenpäin. Oli vielä sitä aikaa, että ylipainoinen lapsi oli poikkeus. Minua kiusattiin painostani aina. Yläasteella "lempinimeni" oli Putte. Sairastuin syömishäiriöön ja ahdistukseen jo alle kouluikäisenä. Välillä olen ollut hoikka, välillä tosi lihava. Tällä hetkellä painan enemmän kuin koskaan.

En ole koskaan halunnut mitään niin paljon kuin olla laiha. Itken asiaa päivittäin, mutta kaikki järkevätkin laihdutusyritykset laukaisevat minussa jotain, jonka seurauksena joko lakkaan syömästä kokonaan tai ahmin. Lopputuloksena on ollut aina painon nousua korkeammalle kuin lähtöpaino.

Olen alle 40v, minulla on 2-tyypin diabetes, verenpainetta, korkea kolesteroli, uniapnea. Kaikki nämä on lihavuuden syytä ja tunnen siitä musertavaa syyllisyyttä. Monesti mielessä on käynyt, että jos ei olisi perhettä, olisi parempi vaan hävitä maailmasta sitä kuormittamasta. Tiedän, että joku nyt ajattelee, että olen masentunut. En ainakaan testien mukaan, vihaan vain itseäni, kehoani ja kyvyttömyyttäni toimia toisin niin paljon, että se yksistään riittää tuottamaan tällaisen olon.

Se, että joku psykologi mulle sanoo, että olen arvokas sellaisena kuin olen, ei auta, koska anonyymit viestiketjut kyllä tuovat esiin sen, mitä ihmiset eivät uskalla ääneen sanoa: lihava on aina epäonnistunut, yhteiskunnan pohjasakkaa ja pelkkä taakka, eikä lihavalla ole mitään arvoa sellaisena kuin hän on.

Vierailija
109/175 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs me, jotka olemme olleet ylipainoisia, mutta onnistuneesti elämäntapoja muuttamalla pysyvästi normaalipainossa? 

Luultavasti lasket jatkuvasti kaloreita tai noudatat jotain tiettyä tiukkaa ruokavaliota (vhh, pätkis, kasvis, jne.). Eli elämäsi on jatkuvaa suorittamista.

Vierailija
110/175 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkijalla  unohtui että lihavuus on vasta nyt räjähtänyt, jos tuo uus teoria pitäisi paikkaansa, lihavia ois ollu yhtä paljon aina ennenkin.

T. toinen tutkija, eri alalta.

Ennen merkittävä lihavuutta rajoittava tekijä oli ravinnon saatavuus ja nälkään jopa kuoltiin kun ei ollut tarpeeksi syötävää.

T. akateeminen joka on lukenut historian läksyt

Vierailija
111/175 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaata tahtoa ei ole olemassa, joten mikään epäonnistuminen ei ole kenenkään omaa syytä, eikä menestys kenenkään omaa ansiota.

Vierailija
112/175 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkijalla  unohtui että lihavuus on vasta nyt räjähtänyt, jos tuo uus teoria pitäisi paikkaansa, lihavia ois ollu yhtä paljon aina ennenkin.

Eri alalta, eli et tiedä lihavuudesta mitään. Sitäkin on varmasti tutkittu, että minkä takia lihavuus trendaa. Ei se ainakaan ihmisten oma syy ole. Miksi kukaan haluaisi syödä vapaaehtoisesti niin paljon, että lihoaa?

Vierailija
113/175 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

14 vuotta sitten pudotin painoa 93 kg ->72 kg lyhyessä ajassa  40+ v iässä  kunnon dad bodystä aika fitiksi. Pysynyt tuossa painossa. Ihan oma valinta tuo on ollut. Punkeroksikin tulin ihan itse ahmimalla ja herkuttelemalla.

Tajusin mässätessäni hyvin, että perjantaipitsan mättö, sipsien, kolan ja bissen kanssa ja kaikki muu napostelu arkena oli ylimääräistä nautintoa. Lopulta kyllästyin ähkyisään oloon eikä ruokamättökään antanut enää kiksejä.

Musta tämä nykyihminen ei pysty vastustamaan kiusauksia -jargon on ihme lätinää. Miten voidaan ajatella, että joku voisi sitten lopettaa, tupakan, alkoholin tai huumeet, jos ihmisellä ei ole valinnan mahdollisuutta omaan käytökseen.

Surullista jos osa jää haluamattaan lihavaksi, kun tuetaan uskoa, ettei sille mitään voi.

Näläntunne on erilainen eri ihmisillä. On helppo laihtua jos näläntunne on heikko tai kilot tulleet pelkästään herkuttelemalla.  Silloin vain jättää herkut pois ja laihtuu.

Vierailija
114/175 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

14 vuotta sitten pudotin painoa 93 kg ->72 kg lyhyessä ajassa  40+ v iässä  kunnon dad bodystä aika fitiksi. Pysynyt tuossa painossa. Ihan oma valinta tuo on ollut. Punkeroksikin tulin ihan itse ahmimalla ja herkuttelemalla.

Tajusin mässätessäni hyvin, että perjantaipitsan mättö, sipsien, kolan ja bissen kanssa ja kaikki muu napostelu arkena oli ylimääräistä nautintoa. Lopulta kyllästyin ähkyisään oloon eikä ruokamättökään antanut enää kiksejä.

Musta tämä nykyihminen ei pysty vastustamaan kiusauksia -jargon on ihme lätinää. Miten voidaan ajatella, että joku voisi sitten lopettaa, tupakan, alkoholin tai huumeet, jos ihmisellä ei ole valinnan mahdollisuutta omaan käytökseen.

Surullista jos osa jää haluamattaan lihavaksi, kun tuetaan uskoa, ettei sille mitään voi.

Laihduttaminen onkin helpompaa silloin, kun ruokavalio sisältää alkoholia, roskaruokaa, sipsejä, limsaa, pullaa ja muuta mättöä, jonka voi vain jättää pois -> laihtuu. Tuo konsti ei auta silloin, kun kaikki ekstra on jo karsittu, ja sillä + liikunnalla saa juuri ja juuri estettyä painon nousemisen. Siis joutuu jatkuvasti vastustamaan niitä kiusauksia pysyäkseen samanpainoisena. Laihtuminen vaatii sitten jo kituuttamista, ja se alkaa olla hankalaa.

Vierailija
115/175 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki kehopositiivisuus on itse hankittua. Neurolepteissäkään ole pikku pillereissä mitään ihmekaloreita, itse ne silloinkin kaloreina syöden/juoden hankitaan. Mielihaluja lääkkeet toki voivat lisätä, mutta kalorit mätetään aina ihan itse.

Aina tätä samaa seliseliä ja toiset samanlaiset "tukemassa" näitä juttuja vaikka kaikki hyvin tietävät jotta läski on itse hankittua 😍

No kokeilepa joskus olla nälässä 24/7, jonka ainut helpotuskeino on syödä paljon enemmän kuin tarvitsee.

Vierailija
116/175 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se menee. Geenit ja biologia pakottaa ihmisen mättämään suuhunsa suklaata ja karkkia, sitä ei ole mitenkään mahdollista estää.

Niin, ihan samalla tavalla kuin harrastamaan seksiä tai ottamaan puhelimen käteen. Jos et pysty olemaan poissa netistä, olet henkinen läski.

Vierailija
117/175 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

99 prosentti läskeistä laihtuu jos pakotetaan tai itse haluavat.

Jos se olisi geenien määräämää, he eivät laihtuisi.

Lihavuus on valinta.

100 prosenttia lakkaa kirjoittelemasta typeriä, jos pakotetaan tai itse haluavat.

Jos se olisi geenien määräämää, he eivät kirjoittelisi typeriä.

Typerien kirjoitteleminen on valinta.

Vierailija
118/175 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos aineenvaihdunta yhtäkkiä hidastuu syystä tai toisesta, se sama ruoka, mitä ennen söit lihomatta alkaakin lihottamaan. Eikä sitä oikein voi etukäteen tajuta, ennen kuin lihominen tapahtuu.

Miten sitä lihomista ei huomaa? Olen yli 50 v ja vaihdevuosien alettua huomasin, että sama ruoka ja samat ruokamäärät alkoi lihottamaan. Kiireesti muutin elintapoja, aloin syödä paljon enemmän kasviksia, lähes lopetin lihansyönnin ja maitotuotteet, sokerin, vehnän. Jätin välipalan ja iltapalan syömättä, lisäsin liikuntaa. Ei ole tullut lisäkiloja ja pääsin eroon niistä muutamassa, jotka ehtivät tulla. Tarkkana saa olla alussa, mutta nopeasti ne uudet tavat oppii.

Kaikki eivät käy pakkomielteisesti vaa'alla tai käytä makkarankuoria vaatteina.

Vierailija
119/175 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on totta, että toiset ihmiset ovat kyllä herkempiä lihomaan kuin toiset. Tässä on myös todella paljon vaihtelua. Ei ole vain kahta tyyppiä; herkästi lihovat ja tyypit, ketkä eivät liho vaan siinä välissä on iso kirjo siltä väliltä. 

Toki, kukaan ei ole tyyppiä; lihon vaikka mitä tekisin. Eli täysin syytön lihomiseen ei kukaan ole vaan voi olla herkkä taipuvuus lihomiseen. Se on tietysti huono tuuri. 

Itse olen jotain tuolta väliseudulta, eli lihon jos syön ylimääräistä mutta en ehkä hirveän herkästi. Mutta minulla on ystävä, joka on näitä tyyppejä ketkä eivät tunnut lihovan koskaan, kyllä, se on todella ärsyttävää.

Tämäkin on sellainen asia että joillekin on jaettu vähän paremmat kortit kuin joillekin toisille, kuten monessa muussakin asiassa, ei sen kummempaa.

Vierailija
120/175 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri alalta, eli et tiedä lihavuudesta mitään. Sitäkin on varmasti tutkittu, että minkä takia lihavuus trendaa. Ei se ainakaan ihmisten oma syy ole. Miksi kukaan haluaisi syödä vapaaehtoisesti niin paljon, että lihoaa?

No en osaa vastata tuohon sinun kysymykseen, mutta, uskon että moni ei tajua syövänsä liikaa. Lihominen alkaa pikkuhiljaa ja jos tykkää hyvästä ruoasta niin sitähän sitten herkuttelee. Voin omakohtaisesti kertoa, että minulle on todella moni lihava ihminen sanonut että he tykkäävät ruoasta ja herkuista niin paljon että eivät vaihtaisi niitä hoikkuuteen milloinkaan. Kun se vaan on niin hyvää. Että näin. 

Itse tykkään myös herkutella, olen kuitenkin samaa mieltä kuin Kate Moss; Nothing tastes as good as skinny feels. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän