Tutkijoiden mukaan yksi syy parisuhdeväkivallan yleisyydelle Suomessa on naisviha, mutta siitä ei puhuta tarpeeksi.
https://yle.fi/uutiset/3-11793132
Maailman onnellisin maa ei siis näyttäydy kovinkaan onnellisena naisille.
Oikeustieteen professorin Johanna Niemen mukaan miehillä on historiallisesti ollut enemmän valtaa kuin naisilla. Edelleen monet käytännöt ovat sukupuolen mukaan määrittyneitä, kuten esimerkiksi työmarkkinat ja lasten hoito.
Tämänkaltaiset menneisyydestä kumpuavat käytännöt vaikuttavat Niemen mukaan vahvasti siihen, miksi nainen joutuu edelleenkin niin usein väkivallan uhriksi parisuhteessa.
– Väkivalta naisia kohtaan on vallan käyttöä.
Naisiin kohdistuviin rikoksiin on myös usein suhtauduttu vähättelevästi tai ne on jopa sivuutettu. Niemi sanoo, että yhteiskunnassamme on aikaisemmin suhtauduttu jopa hyväksyvästi lähisuhdeväkivaltaan. Ja sittenkin, kun on ajateltu, että se ei ole hyväksyttävää, on ajateltu, että se on perheen yksityisasia ja siihen ei puututa.
Kommentit (829)
Naisvihaa on paljon.
Esimerkiksi läheiseni nuori nainen oli leikkauksessa ja vasta nyt noin vuoden päästä otettiin kuva jossa todettiin että leikkaus on 50 prosenttisesti mennyt pieleen,kaikki on irti ja tulehtunut, ei yhtään luutunut.Tämä nuori nainen yritti koko vuoden sanoa että joku on pielessä.kukaan lääkäri ei uskonut, yksi niistä korkeasti koulutettu ja vanhempi mies. Yritin myös itse naisena auttaa mutta minuakaan ei uskottu. Kuvaa ei leikkauksen jälkeen suostuttu ottaa. Sanottiin että otetaan vaan silloin jos joku on oikeasti pielessä eikä vaan jos joku sanoo että sattuu. Nyt sitten yhteiskunta maksaa kaikki korjaukset. Nuorelle naiselle sanottiin esimerkiksi kun karu totuus alkoi paljastua että olet ollut aina vähän herkkä ja ennen leikkaustakin alueelle sattui.
Näitä ei kukaan koskaan saa tietää koska lääkärit ovat ylempiä kuin me muut. Niillä on auktoreteettivalta mitä ei tavallisella nuorella naisella ole. Rikosilmoakaan ei voi näistä tehdä. Nainen on täysin näkymätön suiomessa,edes minä en saanut ketään uskomaan. Tämä tapahtui oulussa oysissa.
Vierailija kirjoitti:
Naisvihaa on paljon.
Esimerkiksi läheiseni nuori nainen oli leikkauksessa ja vasta nyt noin vuoden päästä otettiin kuva jossa todettiin että leikkaus on 50 prosenttisesti mennyt pieleen,kaikki on irti ja tulehtunut, ei yhtään luutunut.Tämä nuori nainen yritti koko vuoden sanoa että joku on pielessä.kukaan lääkäri ei uskonut, yksi niistä korkeasti koulutettu ja vanhempi mies. Yritin myös itse naisena auttaa mutta minuakaan ei uskottu. Kuvaa ei leikkauksen jälkeen suostuttu ottaa. Sanottiin että otetaan vaan silloin jos joku on oikeasti pielessä eikä vaan jos joku sanoo että sattuu. Nyt sitten yhteiskunta maksaa kaikki korjaukset. Nuorelle naiselle sanottiin esimerkiksi kun karu totuus alkoi paljastua että olet ollut aina vähän herkkä ja ennen leikkaustakin alueelle sattui.
Näitä ei kukaan koskaan saa tietää koska lääkärit ovat ylempiä kuin me muut. Niillä on auktoreteettivalta mitä ei tavallisella nuorella naisella ole. Rik
Mun isälle ja vaarille on käynyt noin, joutuivatko hekin siis kärsimään naisvihasta? Kun nyt anekdoottilinjalla kerran mennään
Nykyhallituksen aikana naisvihamielisyys on kasvanut ja tämä on erityisesti perussuomalaisten vika.
Tiedoksi niille, jotka vähättelee naisiin kohdistuvaa väkivaltaa: vielä se väkivalta, kosto tai karma osuu teidänkin kohdalle, ja jos minulta tulette apua pyytämään, ette sitä saa. Kunnollisia ihmisiä autan kyllä.
Naisviha on ideologinen sana, joka ei kuvaa näiden tilanteiden todellisuutta kuin korkeintaan yksittäisissä tapauksissa.
Mitä naisviha tarkoittaa? Luulevatko naiset, että miehet heräävät aamulla sillä ajatuksella että voi miten vihaan naisia ja yritän tänäänkin tehdä kurjia asioita kaikille naisille? Tai että joku riita, saamatta jäänyt ylennys tai vaikka väärin tehty tilaus mäkkärissä kumpuaa naisvihasta? Kuulostaa narsistiselta itsesuojelulta. "Minä olen niin hyvä ja rakastettava tyyppi, että ei kukaan voi olla minun kanssani eri mieltä mistään tai olla tykkäämättä persoonastani. Kaiken täytyy siis olla yleistä naisvihaa."
En sano, etteikö maailmassa olisi yksittäisiä miehiä joilla on katkeruutta ja kaunaa naisia jotain tiettyä naista kohtaan menneisyydessään ja siksi haluavat jotenkin patologisesti kostaa kaikille naisille niistä. Mutta tällainen on häiriintyneiden yksilöiden touhua, itse en ole moiseen koskaan edes törmännyt.
Valtaosa ei ole naisvihaa, vaan naisille tapahtuu asioita ihan yksilöinä joko omasta tai muiden toiminnasta johtuen. Uskokaa tai älkää, naisetkin ovat yksittäisinä henkilöinä vastuussa omista teoistaan ilman että sukupuolella on siinä mitään tekemistä. Se ei ole naisvihaa jos sinä, Tiina, teit väärin. Tai sinä, Minna. Tai sinä, Anni. Tai jos teitä hakataan, se ei johdu siitä että olette naisia, vaan siitä että mies vain haluaa hakata teitä syystä tai toisesta koska ei osaa muuten hoitaa asioitaan. Joskus asioita tapahtuu ilman syytäkin, vahinkoja ja onnettomuuksia.
R*iskauksissakin voisi vihaamisen sijasta pikemminkin sanoa, että naisista tykätään vähän liikaakin ja siksi ei pystytä hillitsemään itseään. Hienot teoriat aina toistelevat, että siinä on kyse vallasta, joka saattaa pitää paikkansa sarjamurhjaajien kieroutumien osalta, mutta muuten siinä on useimmiten kyse ihan vain siitä, että tekee mieli sitä naista ja harkintakyky on kadoksissa päihteiden takia tai sitten ei ole psykopatian vuoksi mitään pidäkkeitä impulsseille.
Ei puhuta tarpeeksi? Mä en edes feministinä jaksaisi jauhaa tästä naisvihasta enempää. 70-80 % väkivaltarikollisuudesta tapahtuu, kun yksi osapuolista tai kumpikin on humalassa tai muiden päihteiden vaikutuksen alaisena. Siinä on paljon suurempi ja konkreettisempi selittävä tekijä kuin joku vaikeasti mitattava naisviha. Niin kauan kun alkoholin saatavuutta helpotetaan ja mielenterveys- sekä päihdepalveluista supistetaan, mua ei vois vähempää kiinnostaa joku yksittäisten miesten naisviha.
Tunne itsessään ei saa ketään pahoinpitelemään, vaan kyvyttömyys hallita ja ilmaista niitä tunteita. Mä vihaan monia asioita, ei tarkoita sitä että pahoinpitelisin ketään tai edes pyrkisin siihen. Mua saa vihata ihan rauhassa, kunhan se viha ei johda pahoinpitelyyn. Ja joo, tietenkin toivoisin ettei ketään vihata, enkä toivo tätä polarisaatiota, mutta ongelmana se on minusta toissijainen.