Tutkijoiden mukaan yksi syy parisuhdeväkivallan yleisyydelle Suomessa on naisviha, mutta siitä ei puhuta tarpeeksi.
https://yle.fi/uutiset/3-11793132
Maailman onnellisin maa ei siis näyttäydy kovinkaan onnellisena naisille.
Oikeustieteen professorin Johanna Niemen mukaan miehillä on historiallisesti ollut enemmän valtaa kuin naisilla. Edelleen monet käytännöt ovat sukupuolen mukaan määrittyneitä, kuten esimerkiksi työmarkkinat ja lasten hoito.
Tämänkaltaiset menneisyydestä kumpuavat käytännöt vaikuttavat Niemen mukaan vahvasti siihen, miksi nainen joutuu edelleenkin niin usein väkivallan uhriksi parisuhteessa.
– Väkivalta naisia kohtaan on vallan käyttöä.
Naisiin kohdistuviin rikoksiin on myös usein suhtauduttu vähättelevästi tai ne on jopa sivuutettu. Niemi sanoo, että yhteiskunnassamme on aikaisemmin suhtauduttu jopa hyväksyvästi lähisuhdeväkivaltaan. Ja sittenkin, kun on ajateltu, että se ei ole hyväksyttävää, on ajateltu, että se on perheen yksityisasia ja siihen ei puututa.
Kommentit (829)
Myös naiset sisäistävät naisvihan ja opettavat sitä eteenpäin
Hyvä, että asiasta puhutaan. Suomi ei ole tasa-arvoinen maa. Toki suomalaisilla naisilla on parempi elämä, kuin monella muun maalaisella siskollaan. Mutta, jos jätetään vertailut sikseen, niin asiasta pitää olla huolissaan.
Olen viime aikoina huomannut, kuinka paljon naisissakin on naisvihamielisiä. On hurjaa kuunneltavaa, kun nainen syyllistää toista naista raiskatuksi joutumisesta.
Elämänkokemusten myötä olen tullut siihen tulokseen, että miehet ovat luonnostaan taipuvaisia dominoivaan (osa jopa aggressiiviseen) käytökseen naisia kohtaan. Ja miesten itsetunto on horjuvampi, kuin naisten. Suurin osa miehistä ei kestä sitä, kun nainen on jossain asiassa parempi. Varsinkin, jos asia liittyy älykkyyteen tai miehisiksi koettuihin asioihin.
Siinä mielessä olen erittäin kiitollinen syntymisestä Suomeen, koska voin elää naisena yksin ilman miestä. Yhteiskunta, kulttuuri eikä perhe velvoita naista avioliittoon eikä äitiyteen.
Minusta ei ole mitenkään ihmeellistä, että meillä on myös naisia vihaavia naisia koska misogynia on yhteiskunnan rakenteissa ja naiset kasvatetaan vihaamaan itseään.
Kun joku nainen esittääkin, että rakastaa itseään, osaa laittaa rajat, mikä on perinteisesti ollut kiellettyä naisilta, hyvä nainen on täysin rajaton hyödyke, niin misogynian sisäistäneet naiset tuntee vihaa ja katkeruutta kun näkee jonkun naisen tekevän jotain mitä he pitivät itsestäänselvästi kiellettynä.
Siksi myöskään naisille ei ole helppoa määritellä mikä on väkivaltaa heitä kohtaan koska he on sisäistäneet väkivallan olevan normaali käytäntö heidän suhteensa. He on tottuneet siihen, että itsenäisyys lopulta lopetetaan väkivallalla, jos he sitä osoittavat. Kun joku ei saakaan sanktiota minkä he on tottuneet samaan herättää vihaa. Sen sijaan, että he vihaisi sanktion antajaa he kohdistaa vihaa siihen joka selvisi ilman sanktiota.
Yksi syy voi olla että manipuloidaan ulkopuolisten toimesta mies väkivaltaiseksi. Vähän niinku kostetaan voodoo nuken kautta.
"Luuletkos, että sinulla tulee olemaan hauskaa ja helppoa"
Haistakaa jo v... tu.
Taas keksittyä ja asian sivusta väännettyä tarinaa. Minä en ole nähnyt tämän elämäni, 53 vuoden aikana n a I s v I h a a. On vain ihmisten viha toisiaan kohtaan. Nämä on täysin keksittyjä tarinoita molemmat: n a I s v I h a ja m I e s v I h a.
Kuka näitä keksii ja lietsoo, tarvitsee terapiaa. Jos minä näen huonosti käyttääntyvän naisen, en leimaa kaikkia naisia automaattisesti samanlaiseksi. Ja olen melko varma että naiset eivät leimaa myöskään kaikki miehiä samaan kastiin muutaman typeryksenä takia. Minä näen oikeasti punaista ja inhoan lähinnä niiden kirjoittajia, kun näen näitä sukupuoli viha kirjoituksia. Se ei ole tervettä eikä normaalia suhtaantumista toisiin kanssa ihmisiin.
Annan naiselleni piiskaa, jos on ollut tuhma. Tai sitten otan polvelle ja läimäsen avokämmenellä pakaroille. Pysyy talossa järjestys.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni tässä maassa pitäisi puhua enemmän toisen ihmisen arvostamisesta. Lähtee ihan sieltä lapsuudesta monessa asiassa nämä asenteet.
Sepä se: naisviha on kunnioituksen puutetta naisia kohtaan. Sen näkee tällä palstalla joka ikinen päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väkivaltaiset miehet ovat halutuimpia parisuhdemarkkinoilla. Nössöt miehet jäävät ilman. Sitten on täysin käsittämätöntä, että naiset valittavat miehen väkivaltaisuudesta, kun ovat juuri sellaisen halunneet.
Mikäli 75% miehistä on väkivaltaisia, niin mistä luulet löytyvän väkivallattoman kumppanin 100 prosentille naisista? Sitä paitsi aika harva menee yhteen väkivaltaisen kanssa. Väkivalta alkaa yleensä vasta myöhemmin, esimerkiksi raskausaikana tai lapsen synnyttyä. Miesten naamaan kun ei ole tatuoitu kuka lyö ja kuka ei.
Vaan kun miehistä vain pieni prosentti on väkivaltaisia kuten naisistakin.
Vierailija kirjoitti:
Yksi syy voi olla että manipuloidaan ulkopuolisten toimesta mies väkivaltaiseksi. Vähän niinku kostetaan voodoo nuken kautta.
"Luuletkos, että sinulla tulee olemaan hauskaa ja helppoa"
Haistakaa jo v... tu.
Olet sekaisin. Kukas sinut on tuollaiseksi tolloksi manipuloinut? Ei kukaan. Teet sen itse.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmät naiset. Kyllä, palstallanäkyy surullisia esimerkkejä päivittäin. Nämä läskittelijät, pukeutumispakottajat, meikkauspakkomielteiset ja yhtä avioliittoa tuputtavat sekä seksikielteiset.
Nämä vihaajat vihaavat itseään ja sen myötä kaikkea ja kaikkia. Vihan takana on häpeä omasta ruumiista ja pelko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmät naiset. Kyllä, palstallanäkyy surullisia esimerkkejä päivittäin. Nämä läskittelijät, pukeutumispakottajat, meikkauspakkomielteiset ja yhtä avioliittoa tuputtavat sekä seksikielteiset.
Nämä vihaajat vihaavat itseään ja sen myötä kaikkea ja kaikkia. Vihan takana on häpeä omasta ruumiista ja pelko.
Hetkinen, ei kai kukaan voi tosissaan väittää, että läskit ja lukuisat avioliitot olisi mitään tavoiteltavaa?
Lehtijuttujen mukaan nuoret miehet ovat väkivaltaisia kumppaniaan kohtaan, ex-vaimo/tyttöystävä otetaan hengiltä, on uhkailua ja pahoinpitelyä. Sitten istutaan huppu tai pyyhe päässä oikeudessa. Miehet eivät kestä vastoinkäymisiä tai hylkäämistä ja eroja, jäädään hautomaan kostoa. Säälittävää.
Lapsena isäni monta kertaa uhkasi tappaa minut ja äitini. Poliisi ei ottanut äitini ilmoitusta vakavasti. He kieltäytyivät ottamaan vastaan isäni hankkimaa lihakirvestä jonka tämä oli jostain hankkinut (mitään järkevää käyttötarkoitusta tällä ei perheessämme ollut) jolla tämä uhkasi paloitella meidät ja kommetoivat kuinka mukava mies isäni on. Äitini joutui itse piilottamaan mahdolliset aseet ja välillä nukuimme jossain varastotiloissa koska isäni uhkasi tukkia uunin luukut jotta kuolisimme häkään. Isäni hakkasi äitiäni säännöllisesti. Lopulta äitini uskaltautui ottamaan eron. Mitään sosiaalityöntekijöitä meillä ei käynyt vaikka turvakotipaikkaa äitini jossain välissä yrittikin saada. Kasarilla perhevä-kivaltaan ei puututtu vaan kaikki yrittivät pitää kulisseja pystyssä.
Vierailija kirjoitti:
Ei, ollaan päästy eteenpäin ja naiset ovat sisäistäneet nyt edistyksellisesti miesvihan. Upeaa.
Tästä onkin hyvä jatkaa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että asiasta puhutaan. Suomi ei ole tasa-arvoinen maa. Toki suomalaisilla naisilla on parempi elämä, kuin monella muun maalaisella siskollaan. Mutta, jos jätetään vertailut sikseen, niin asiasta pitää olla huolissaan.
Olen viime aikoina huomannut, kuinka paljon naisissakin on naisvihamielisiä. On hurjaa kuunneltavaa, kun nainen syyllistää toista naista raiskatuksi joutumisesta.
Elämänkokemusten myötä olen tullut siihen tulokseen, että miehet ovat luonnostaan taipuvaisia dominoivaan (osa jopa aggressiiviseen) käytökseen naisia kohtaan. Ja miesten itsetunto on horjuvampi, kuin naisten. Suurin osa miehistä ei kestä sitä, kun nainen on jossain asiassa parempi. Varsinkin, jos asia liittyy älykkyyteen tai miehisiksi koettuihin asioihin.
Siinä mielessä olen erittäin kiitollinen syntymisestä Suomeen, koska voin elää naisena yksin ilman miestä. Yhteiskunta, kulttuuri eikä perhe velvoita naista avioliittoon eikä äitiyteen.
MUtta sama yhteiskunta kouluttaa, indoktrinoi kylläkin naiset ajattelemaan ylläolevia (epämiellyttävinä) velvollisuuksina, joista voi VIHDOINKIN kieltäytyä. Tämä on virallinen totuus jota ei sovi ruveta haastamaan ellet halua kuulla olevasi patriarkaalisen aivopesun uhri ja muutenkin säälittävä miesten mielistelijä ja p*seennuolija.
Semmoista monimuotoista sisaruutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylen artikkeli:
"Törkeä perheväkivalta kohdistuu miehiin naisia useammin"
10v vanha artikkeli.
Selviää myös uudesta selvityksestä. Kammottavaa miesvihaa tälläkin palstalla, naisten tekemään väkivaltaa vähätellään.
Persuissa on paljon näitä naisia vihaavia
Tilastokeskuksen katsaus
Miksi taukki keksit asiaoita jankkaamalla sellaista, mitä en sanonut. Opettele lukemaan ja ymmärtämään. Minä en yhtään missään kirjoittanut, etteikö tehdyt tutkimukset kelpaa. Sitä tuossa ei lue. Totean, että se yksi tulos yhdeltä alalta ei ole yleisettävissä. Kuka ihme voi olla niin vajaa, ettei tajua, mitä se tarkoittaa? Se on ihan validi tulos siltä yhdeltä alalta, mutta sen pohjalta ei voi yleistää asiaa kaikkialla sen erityispiirteiden takia ja siksi haluan siitä nimen omaan lisää sitä tutkittua tietoa. Koitahan nyt ymmärtää lukemaasi vaikka se ihan epäilemättä kovin vaikeaa onkin.