Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puistattaako ketään muuta lapsen kutsuminen "meidän neidiksi" tai "prinsessaksi"?

Vierailija
24.02.2021 |

Lähipiirissä on muutama ihminen, jotka eivät juuri koskaan puhu tyttäristään nimellä kun kertovat näiden edesottamuksia, vaan aina "meidän neiti sitä ja tätä". Tuo kuulostaa korvaani jotenkin halveksuvalta tai vaihtoehtoisesti vähän ylpistelevältä. Onko vika minun tulkinnassa vai tuossa ilmaisussa? Toinen vähän oksua suuhun tuova ilmaisu on kutsua tyttölasta prinsessaksi. Meillä on itsellä tyttövauva ja en tykkää yhtään, jos joku häntä nimittää prinsessaksi. Ihan kuin hän olisi joku hienohelma palvelijoineen.

Ja näin tasa-arvon aikakautena täytyy sanoa, ettei kauhean usein kuule vastaavia nimityksiä pojista (prinssi tai herra).

Kommentit (688)

Vierailija
181/688 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. 

Myös enkeliksi kutsuminen kuulostaa vähän haudan takaa tulevalta. 

Enkelit eivät ole kuolleita ihmisiä. Enkelit ovat ihan oma lajinsa.

Ja silti ihmiset käyttää sitä 90 prosenttisesti kuolemaan liittyen.

Senpä takia säpsähdin, kun äitini kerran sanoi, että lapset nukkui kuin enkeli. Eihän tässä kuolemaan viitattu, vaan ns. kiltteyteen, mutta yöks silti.

ohis

Tähän haluan kommentoida sen, että mua ärsyttää kun puhutaan pienestä vauvasta, että meidän vauva on tosi kiltti, se nukkuu ja syö tosi hyvin.

Mitä tekemistä näillä asioilla on kiltteyden kanssa? Onko huonosti syövä ja huonosti nukkuva vauva ilkeä?

Vierailija
182/688 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ärsyttää. Mun kaveri kutsuu parikymppistä tytärtään neidiksi. Huoh, huoh, hän onkin sitä mieltä että hänen hemmoteltu lapsi on ylitse muiden.

Joo on se tosiaan enemmän ymmärrettävää, että pitää toisten lapsia parempina kuin omaansa... Vai häh?!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/688 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän off topic mutta mulla särähti kerran korvaan kun joku äiti oli perheensä kanssa ulkoilemassa ja koko ajan hoki: Äiti vetää nyt "Liisaa" pulkalla, äiti käy nyt tuolla, äiti sitä ja tätä.

En ymmärrä miksi pitää puhua itsestään kolmannessa persoonassa??

Vierailija
184/688 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä puhun "neidistä" ja "pikkumiehestä" jne tuntemattomille ja sellaisille jotka ei todennäköisesti tiedä tai muista lastemme nimiä.

Mua itseä ahdistaa taas nimillä puhuminen jos en tiedä ihmisiä.

Mulla myös huono nimimuisti eli vaikka kertoisit kahteenkin kertaan kaikkien lastesi nimet niin en niitä välttämättä muista enää viikon päästä. Siis esim työkavereiden lasten nimiä ellei ole sellainen jonka kanssa enemmänkin tekemisissä.

"Pirkko" sanoi sitä ja tätä ja sitten "Pentti" lähti tuonne ja tänne... Ööö niin ketkä?

"Meidän neiti sanoi sitä ja tätä ja sitten esikoinen lähti sinne ja tänne" Aa, okei heti tiedän kenestä puhutaan.

Eli mua ei ärsytä noi nimitykset.

Näin ei ole käynyt mutta anban esimerkin jossa voisin käyttää neitiä tai jopa prinsessaa: "piti kuvata maisemia mutta meidän neiti kuvasi vaan itseään" ja tämä humoristisesti sanottu.

Miten olisi tyttäreni ja poikani? Ja kun just mitään humoristista ei ole siinä, että teidän neiti kuvaa itseään, kun piti kuvata maisemia, niin tuo neidittelyn nolous vain korostuu.

Ja emme me muut ole niin tyhmiä, että kun selvästi puhut lapsistasi, me emme sitä ymmärrä, vaikka emme heidän nimiään muistakaan. Ynnä kyllä, kyllä me tiedämme, että sinä taas puhut teidän neidistä etkä kenestäkään muusta tai muiden asioista.

Itselläni juuri tämä ärsyttää! Lähes poikkeuksetta kun mammaihmiset puhuvat näistä neideistään, siinä on mulle just toi, että kun tossa ei ole mitään hauskaa, jännää, tms. vaan kersa on käyttäytynyt todella pissismäisesti ja se vain korostuu kun "piti sitä ja tätä, mutta meidän neitipä". 

Kun itse näkee vain huonoa käytöstä siinä, missä mammat ylpeillen kertovat neitiensä edesottamuksista.

Vierailija
185/688 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minkälaisia ajatuksia jos tytärtä kutsutaan mantaksi?

Mantahan on ollut joskus ihan oikea nimi.

En tiedä onko enää almanakassa.

Viestini on poistettu, joten lähetän sen uudelleen:

Manta on nykyäänkin ihan oikea nimi.

Nimipäivä 26.10.

Vierailija
186/688 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voivoi, että ihmisellä on murheet noin suuria.

Ymmärrän ettei enää peruskoulun aloittavaa 7v lasta kutsu tuollaisilla, mutta tuskinpa se edes muutenkaan kiinnitä siihen huomiota millä "nimillä" häntä kutsut. Sanotko neidiksi, vai lempinimellä jos sellaisia on.

Kun itse olin teini, niin kyllä mulle se ainakin oli ok jos joku sanoi neidiksi.

Aika hassua jos 15 vuotiasta olisi kutsunut rouvaksi. 😂

Sun aloituksesta päätellen koko yhteiskunta vois samaan romukoppaan heittää nämä typerät lempinimet, ja kutsua jokaista ihmistä etunimeltänsä.

Ei ole muusta kyse kuin tottumisesta.

Vierailija
187/688 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, tuo on lapsellista. Kertoo siitä että äiti (yleensä se on naisihminen) luulee sen muksunsa olevan jotenkin erikoinen, ainakin paljon erikoisempi kuin muiden likkalapset. Ja mulle tulee väkisinkin kuva näistä neitittelijöistä ja prinsessoittelijoista että lapsi on se joka perheessä määrää.

Sori, tämä oli vain ihan mun oma mielikuva.

Likka on puistattava nimitys tytöstä. Kuulostaa siltä, ettei ole poikaa onnistuttu saamaan. Tuli vaan tommonen likka, jolle ei edes etunimeä ole viitsitty antaa.

Prinsessaksi kutsuminen inhottaa myöskin, tosin ei yhtä paljon kuin likottelu.

Älä sijaiskärsi ainakaan minun puolestani, se oli minulle ok, eikä minusta kuullostanut pahalta. Ei tarvii tuntea myötähäpeääkään. :)

Vierailija
188/688 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puistattaa. Meidän neiti sitä ja tätä, meidän netitipä tekikin noin kun piti tehdä näin jne. Ei siinä mitään, en minä sitä niille ihmisille sano. En edes tiedä miksi se "ärsyttää", ehkä tulee vaan liian mammainen vaikutelma sellaisesta. Ehkä monesti se MMMeidänNNeiti tulee sellaisessa lauseessa esille että lapsi on tehnyt jotain ärsyttävää (voi olla hauskaakin, mutta ärsyttävää) mitä vanhemmat kuitenkin ylpeänä kertoo :D en tiedä.

Vierailija
189/688 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Toi on vaan kivaa :)

Vierailija
190/688 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähipiirin tyttöä monet kutsuu prinsessaksi, koska se tykkää prinsessoista ja leikkii prinsessaleikkejä ja tykkää kun sitä prinsessaksi kutsutaan. Mutta joo, jos prinsessa nimitys tulee nimenomaan vain siitä, että lasta pidetään jollain tavalla jalustimella niin onhan se häiritsevää. Että kyllä se on enemmänkin missä yhteydessä ja milla tavalla niitä hellittelynimiä käytetään. Pelkkä "meidän tyttö" voidaan kyllä sanoa myös niin, että äänensävystä kuulee, että ei varmasti oo ykskään toinen lapsi henkilön mielestä läheskään yhtä hyvä ko heidän Liisa.

Vierailija
191/688 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt jaksanut lukea kaikkia kommentteja läpi, mutta oletan että aloittaja ei tarkoittanut niinkään perheen sisäisiä lempinimiä. Se on ärsyttävää kun puhuu jollekkin ulkopuoliselle "meiän neidistä" tai "meiän jätkästä", lempinimet on asia erikseen.  Useasti näin puhutaan nuorimmasta, kun on vaikka kahden pojan jälkeen tullut tyttö, tai päinvastoin. Tai sitten on kyse esikoisesta. Neiti sitä ja neiti tätä, ärsyttävää. Mutta pääsen ihan joka kerta siitä kyllä yli, ei vakava ongelma. =)

Vierailija
192/688 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan yhtä paljon kuin pojan kutsuminen esim. Äijäksi, pikkumieheksi tai meidän jätkäksi.

Tai kundi, kuten yksi tuttuni puhutteli poikaansa...

Vierailija
193/688 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei puistata, sillä pikkutytöt ovat neitejä, ja prinsessoita, jopa omasta mielestään. Sen sijaan puistattavaa on, jos joku aikuinen karvaperse äijä kutsuu alle 18 vuotiasta naiseksi. Sellaisia äijiä valitettavan paljon, ja ovat omasta mielestään tervepäisiäkin, ja omia tyttäriä omaavia. Samoin puistattaa, että poikavauvoja kutsutaan äijiksi. Vauvoja ne vielä ovat.

Vierailija
194/688 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähipiirin tyttöä monet kutsuu prinsessaksi, koska se tykkää prinsessoista ja leikkii prinsessaleikkejä ja tykkää kun sitä prinsessaksi kutsutaan. Mutta joo, jos prinsessa nimitys tulee nimenomaan vain siitä, että lasta pidetään jollain tavalla jalustimella niin onhan se häiritsevää. Että kyllä se on enemmänkin missä yhteydessä ja milla tavalla niitä hellittelynimiä käytetään. Pelkkä "meidän tyttö" voidaan kyllä sanoa myös niin, että äänensävystä kuulee, että ei varmasti oo ykskään toinen lapsi henkilön mielestä läheskään yhtä hyvä ko heidän Liisa.

Minulle isänä on tärkeää osoittaa rakkautta ja huolenpitoa lastani kohtaan ja siksi kutsun tytärtä prinsessaksi. Kutsun myös vaimoani kuningattareksi, eikä siinä ole mitään pahaa. Tälläkin palstalla olisi varmasti mukavampaa porukkaa, jos kaikkia naisia olisi lapsena rakastettu kummankin vanhemman taholta.

Vierailija
195/688 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkähän takia Suomessa on aina ollut kovin vaikeaa käyttää ihmisistä näiden nimiä? Mehän ei koskaan puhutellakaan toisiamme nimeltä toisin kuin monessa muussa kulttuurissa. Olisko jotain taikauskoa? Se sama kuin siinä ettei saa käyttää karhusta sen oikeaa nimeä ettei se tule ja syö karjaa. Tai ettei kastamattoman vauvan nimeä paljasteta muille ettei sitä voi kirota.

Mutta minustakin tuo neidittely tuntuu imelältä ja oudolta. Omista lapsistani olen aina puhunut heidän nimillään. Vieraammassa seurassa olen saattanut aluksi tarkentaa, keneenkään viittaan esim. ”vanhempi tyttäremme Kaisla” tms.

Vierailija
196/688 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, tuo on lapsellista. Kertoo siitä että äiti (yleensä se on naisihminen) luulee sen muksunsa olevan jotenkin erikoinen, ainakin paljon erikoisempi kuin muiden likkalapset. Ja mulle tulee väkisinkin kuva näistä neitittelijöistä ja prinsessoittelijoista että lapsi on se joka perheessä määrää.

Sori, tämä oli vain ihan mun oma mielikuva.

Tietenkin vanhempi pitää omaa lastaan erityisenä. Olisi se nyt aika outoa, jos kaikkia lapsia samalla tavalla rakastaisi. Ei siinä mitään lapsellista ole olla lapsestansa ylpeä. Eikä se tarkoita että lapsi määrää... On taas ammattiloukkaantujat paikalla. Mitä vielä? Ihanko taas yhdestä sanasta sait noin paljon assosisaatioita.

En minä pitänyt enkä pidä omia lapsiani muita erityisempinä. Silti rakastan heitä. Enkä ymmärrä miksi mun olisi pitänyt olla ylpeä siitä että sain lapsia, kiitollinen kyllä.

Ja tottakai meistä jokainen kokee asiat eritavalla ja saa erilaisia assosisaatioita, ei se mitenkään kummallista ole. Enkä mä hyvänen aika mitenkään loukkaantunut ole mistään prinsessa-nimityksistä, mistä ihmeestä sä tommosen johtopäätöksen vedit? En koe olevani millään tavalla loukattu. Pidän tuota nimitystä vaan lapsellisena, vastasin ap:n kyselyyn näin.

Vierailija
197/688 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei puistata, sillä pikkutytöt ovat neitejä, ja prinsessoita, jopa omasta mielestään. Sen sijaan puistattavaa on, jos joku aikuinen karvaperse äijä kutsuu alle 18 vuotiasta naiseksi. Sellaisia äijiä valitettavan paljon, ja ovat omasta mielestään tervepäisiäkin, ja omia tyttäriä omaavia. Samoin puistattaa, että poikavauvoja kutsutaan äijiksi. Vauvoja ne vielä ovat.

Olen kolmekymppinen nainen, jota työpaikalla keski-ikäinen miesasiakas kutsui prinsessaksi, kun olin ainut nainen talossa. Ihokarvat nousi pystyyn.

Vierailija
198/688 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle isänä on tärkeää osoittaa rakkautta ja huolenpitoa lastani kohtaan ja siksi kutsun tytärtä prinsessaksi. Kutsun myös vaimoani kuningattareksi, eikä siinä ole mitään pahaa. Tälläkin palstalla olisi varmasti mukavampaa porukkaa, jos kaikkia naisia olisi lapsena rakastettu kummankin vanhemman taholta.

Eli siis tiivistettynä: Rakkautta ja huolenpitoa lasta kohtaan voi osoittaa vain sanomalla sitä prinsessaksi. Jos ei sano, ei rakasta eikä huolehdi lapsestaan. Mua ei sitten ole rakastettu lapsena koska ei ikinä sanottu prinsessaksi. Oon vaan ollut siinä harhaluulossa että sain rakkautta. Hohhoijaa.

Vierailija
199/688 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos häiritsee rouva, herra, neiti nimittely, niin ei muuta kuin nimilappu rintaan jotta kaikki tietävät nimesi jolla kutsua. Esim näin - olen PIRKKO , ERKKI, VIRTANEN, KOIKKALAINEN.

Vierailija
200/688 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomattoman tyhmiä ihmisiä täällä taas.

Eiköhän se ole jokaisen oma asia miten omia lapsiaan kutsuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi