Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puistattaako ketään muuta lapsen kutsuminen "meidän neidiksi" tai "prinsessaksi"?

Vierailija
24.02.2021 |

Lähipiirissä on muutama ihminen, jotka eivät juuri koskaan puhu tyttäristään nimellä kun kertovat näiden edesottamuksia, vaan aina "meidän neiti sitä ja tätä". Tuo kuulostaa korvaani jotenkin halveksuvalta tai vaihtoehtoisesti vähän ylpistelevältä. Onko vika minun tulkinnassa vai tuossa ilmaisussa? Toinen vähän oksua suuhun tuova ilmaisu on kutsua tyttölasta prinsessaksi. Meillä on itsellä tyttövauva ja en tykkää yhtään, jos joku häntä nimittää prinsessaksi. Ihan kuin hän olisi joku hienohelma palvelijoineen.

Ja näin tasa-arvon aikakautena täytyy sanoa, ettei kauhean usein kuule vastaavia nimityksiä pojista (prinssi tai herra).

Kommentit (688)

Vierailija
61/688 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis en tykkää siitä kun joku kutsuu MEIDÄN tyttöämme prinsessaksi, kirjoitin tämän ihan selvästi aloitusviestiin. Hän ei ole mikään vaativa nirppanokka (kuten joku tuossa yllä osuvasti prinsessa-sanan henkeä kuvasi) emmekä me ole mitään monarkkeja. Ihan tavallisia hyväkäytöksisiä suomalaisia ollaan koko porukka. Ap

Sä varmaan sanot niistä heille, jotka niin julkeaa tehdä? Eikö vaan. Sillähän sen saa loppumaan.

Arvasin, että sä olet tuppisuinen tosikko.

Olen todellakin sanonut, ettei hän ole prinsessa vaan ihan vaan Pirjoliisa* (nimi muutettu)

Sitten sait outoja katseita, kun vitsiä et ymmärtänyt?

Vierailija
62/688 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi työkaveri puhuu melkein pelkästään tytöstään "meidän neitinä". Siitä tuo inho alkoikin, en edes tajunnut sitä aluksi mutta vuosien aikana joka ikinen työpäivä sain kuunnella tuon "meidän neidin" tekemisistä, niin en todellakaan aio omaa (vielä vain haaveissa olevaa) lasta kutsua koskaan noin. Poikaansa tuo sama tyyppi kutsuu vain ja ainoastaan nimellä. Tosi outoa.

mä luulen ettei sillä ole mitään merkitystä miten ja mistä se lapsistaan puhuu. Lopputulos on aina sama, ärsyttävää! 😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/688 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prinsessa varsinkin kuulostaa vaativalta nirppanokalta. Muutenkin ihmetyttää, miksi vaan käytä nimeä lapsesta.

Mä taas pohdin, että viittaatteko te ihmettelijät aina puolisoonne etunimellä eikä teillä ole kenellekään mitään lempinimiä? Mä voin viitata mieheeni ihan miehenäni tai parempana puoliskonani.

Olen raskaana ja näen jo itseäni hehkuttamassa suloista vauvaani kaikille, jotka suostuvat kuuntelemaan. Tiedän täysin hyvin, että se vauva ei ole kenenkään muun mielestä kuin mun mielestä maailman suloisin ja ihanin vauva, mutta mua ei kyllä yhtään kiinnosta siinä muiden mielipide. Jos se on mulle maailman ihanin ja suloisin vauva, niin mä saan sanoa niin, vaikka se olisi muiden mielestä ruma, haiseva ja tyhmä vauva.

Vierailija
64/688 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prinsessa on ihan hirveä nimitys. Tulee mieleen satujen röyhelöpukuinen hento ja avuton, tornissa nyyhkivä ja huokaileva objekti, joka nai ensimmäisen miehen, joka hänet sieltä pelastaa. Palkinto. Tahdoton. Avuton. Tai sitten lellitty hernepatjaprinsessa. Mutta ainakin on kaunis, kuten naisen kuuluukin....

Se että sinä kykenet näkemään prinsessan vain avuttomana torniinjumittujana kertoo enemmän sinusta kuin prinsessa-nimityksestä.

Siksi sanoinkin satujen prinsessa, koska ne on niitä prinsessoja, joista lapset yleensä saa jotain vertailukohtaa.  Jotain poikkeuksia on toki, kuten nyt vaikka moderni Frozen, mutta ne ovat kyllä harvassa.

Kannattaa lukea kunnolla ennen kuin tekee oletuksia toisten kykeneväisyyksistä, ettei vaan vahingossa nolaa itseään.

Oletko siis lapsi kun sinulle ei ole muuta mieleen?

Vierailija
65/688 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis en tykkää siitä kun joku kutsuu MEIDÄN tyttöämme prinsessaksi, kirjoitin tämän ihan selvästi aloitusviestiin. Hän ei ole mikään vaativa nirppanokka (kuten joku tuossa yllä osuvasti prinsessa-sanan henkeä kuvasi) emmekä me ole mitään monarkkeja. Ihan tavallisia hyväkäytöksisiä suomalaisia ollaan koko porukka. Ap

En tajua tuota asennetta että prinsessa-nimitys olisi joku negatiivinen kuvaus. Prinsessathan voivat olla hyväntahtoisia ja kauneudestaan huolta pitäviä ihmisiä. Eli ihmiset voivat kutsua lasta prinsessaksi ei piruillakseen vaan että se on mukava kuvaus kauniista tytöstä. Ei aina kannata vetää hernettä nokkaan tuosta sanasta. 

Vierailija
66/688 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko aina pakko puolestaloukkaantua? Jos kutsuu omaa lastaan prinsessaksi, ei se mitään vakavaa ole. Pientä hauskuutta voi elämässä olla.

Miten elämän hauskuus liittyy tuohon karmeaan prinsessa-nimittelyyn?

No ainakin se hauskuus tyystin puuttuu tästä hapannaamaisesta nyrpistelystä muiden ihmisten omista lapsistaan käyttämiä lempinimiä kohtaan. Hyi kuinka inhottavan negatiivisia juoruakkoja koko ketju täynnä.

Koko ketju täynnä negatiivisiä juoruakkoja? Et sitten huomannut näppäränä hauskana ihmisenä että luit itsesi samaan joukkoon. Ja juu, sun happamessa kommentissa oli kyllä nyrpistelyä meidän muiden mielipiteitä kohtaan  :D

Vierailija
67/688 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen edelleen "isin prinsessa" (32v), tosin vain perheen sisäisenä hellittelynimenä. Se oli semmoinen vitsi ja hassuttelujuttu, äiti ei tainnut koskaan käyttää sitä sanaa. Papat myös kutsuu meidän tytärtä pikku prinsessaksi joskus. Joskus saatetaan käyttää neiti/prinsessa/nuori herra - sanoja joskus tietyssä merkityksessä "kuulepas nyt neitiseni, on aika lopettaa nämä hommat". Minut on kuitenkin kasvatettu niin, että tytöt ja vaikka prinsessatkin pystyy mihin vain, isäkään ei pitänyt meitä minään hienohelmoina vaan teki jousipyssyt ja lelumiekat, opetti ampumaan, ajamaan traktorilla ja vaihtamaan autoon renkaat.

Mutta en minäkään ymmärrä noiden nimitysten jatkuvaa viljelyä ja julkista käyttöä, se kuulostaa typerälle. Ne on semmoista oman perheen hupsuttelua ja hellittelynimiä. Muille puhun tyttärestä/tytöstä/esikoisesta ja pojasta/kuopuksesta, tai ihan vaan lapsista, jos en käytä nimiä.

Vierailija
68/688 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tajua tuota asennetta että prinsessa-nimitys olisi joku negatiivinen kuvaus. Prinsessathan voivat olla hyväntahtoisia ja kauneudestaan huolta pitäviä ihmisiä. Eli ihmiset voivat kutsua lasta prinsessaksi ei piruillakseen vaan että se on mukava kuvaus kauniista tytöstä. Ei aina kannata vetää hernettä nokkaan tuosta sanasta. 

Mukava kuvaus kauniista tytöstä? Rumasta lapsesta (kyllä, niitä vähemmän kauniita tyttölapsia oikeasti on) ei sitten voi käyttää prinsessa nimitystä.

Vierailija
69/688 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoo melko suppeasta elämänkatsomuksesta, jos ei ole kuullut muista kuin niistä hienohelmaisista avuttomista prinsessoista.

Vierailija
70/688 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

En ole asenteellinen ihminen tuohonkaan suuntaan.

Jos joku tykkää käyttää prinssi ja prinsessa sanaa, niin kaikin mokomin.

Mä kutsun aikuisia lapsiani nimellä pikkukulta :)

Vierailija
71/688 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mukava kuvaus kauniista tytöstä? Rumasta lapsesta (kyllä, niitä vähemmän kauniita tyttölapsia oikeasti on) ei sitten voi käyttää prinsessa nimitystä.

No tottakai mitä kauneudella nyt tarkoitetaankaan? Sisäinenkin kauneus on tytöllä tärkeää. Vai minkä näköinen on mielestäsi ruma tyttö? Ärsyttää jo tuo sana ruma yhdistettynä tyttöön. Kukaan tyttö ei ole ruma. 

Vierailija
72/688 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko aina pakko puolestaloukkaantua? Jos kutsuu omaa lastaan prinsessaksi, ei se mitään vakavaa ole. Pientä hauskuutta voi elämässä olla.

Miten elämän hauskuus liittyy tuohon karmeaan prinsessa-nimittelyyn?

No ainakin se hauskuus tyystin puuttuu tästä hapannaamaisesta nyrpistelystä muiden ihmisten omista lapsistaan käyttämiä lempinimiä kohtaan. Hyi kuinka inhottavan negatiivisia juoruakkoja koko ketju täynnä.

Mistä tiedät, että olen juoruakka? Mä kutsun meidän kissaa välillä prinsessaksi/nirppanokaksi jos joku ruoka ei sille kelpaa. Ei tulis mieleenkään kutsua omaa tai jonkun muun lasta niillä nimillä! Lapsille on annettu oma etunimet, käyttäkää niitä!

Vierailija
73/688 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kutsutaan tytärtä hellittelynimellä pikku otus. Lapsen mummo suuttui kun kuuli, ihmistä ei kuulemma saisi kutsua noin :D

Miestä taas vanhemmat on kutsuneet vauvasta asti Ukoksi. Edelleen kutsuvat. Näytti kuulemma vauvana niin vakavalta vanhalta sedältä.

Vierailija
74/688 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhosin kun lapsena sanottiin "likoiksi" porukkaa jossa itse olin. Jotenkin väheksyvän kuuloista.

Äitini kokemus taas on, että häntä nimitettiin kotona aina likaksi eikä juurikaan nimellä ja hän tunsi sen alentavaksi. Ilmeisesti veljiä kutsuttiin nimillä.

Vierailija
75/688 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo, jotka paheksuvat suoraan sanoen ihan kaikkea, perheen sisäisiä nimityksiä ja asioita, ovat ilmeisesti lapsettomia aikuisia kakaroita. Voivat olla iäkkäitäkin. 

Vierailija
76/688 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunsin kerran ihmisen, joka kutsui lastaan hirviöksi. Kun ei kuulemma osannut käyttäytyä, lapsi oli sellanen 1v.

Vierailija
77/688 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yök, kyllä!

Vierailija
78/688 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten suhtaudutte sitten siihen jos lapsi itse kutsuu itseään prinsessaksi? Yritättekö kääntää hänenkin sanomiset kuinka se on väärin? :D Lapset ottavat vaikutteita elokuvista (esim. Frozen). Tyttöni sanoi olevansa jääprinsessa jolla on jäävoimat jne. en siitä kyllä mitenkään hermostunut. 

Vierailija
79/688 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä haluaisin ajatella, että vaikka vauva olisi objektiivisesti ruma, niin niille vanhemmille se olisi kuitenkin kaunis lapsi, koska se on se oma, rakas lapsi. Pikku Prinssiä lainatakseni "Ainoastaan sydämellään näkee hyvin. Tärkeimpiä asioita ei näe silmillä."

Vierailija
80/688 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä haluaisin ajatella, että vaikka vauva olisi objektiivisesti ruma, niin niille vanhemmille se olisi kuitenkin kaunis lapsi, koska se on se oma, rakas lapsi. Pikku Prinssiä lainatakseni "Ainoastaan sydämellään näkee hyvin. Tärkeimpiä asioita ei näe silmillä."

Tuo on kyllä ihan lempilainauksiani ja niin totta!

Ainoastaan sydämellä näkee ❤️

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän