Mies ei ole koskaan tyytyväinen lahjoihin, joita ostan.
Olemme olleet yhdessä muutaman vuoden, ei yhteisiä lapsia tms mutta muuten sitoutuneesti yhdessä.
Taloudellisesti minä olen pienempi palkkaisempi, vaikka olen huomattavasti kouluttautuneempi kuin mies, joka on käynyt lukion ja päässyt urallaan hyvään asemaan ja tuloihin. Molemmat maksavat omat kulunsa pääsääntöisesti puoliksi, välillä mies ostaa omasta tahdostaan esim ruokia enemmän.
Olen saanut suhteellisen vaatimattomia lahjoja mieheltä ja se on ollut ok. En ole sellainen joka toivoo itseensä käytettävän paljon rahaa.
Minä olen ostanut myös omiin tuloihin nähden sopivia lahjoja miehelle, joista hän kyllä kiittelee muttei koskaan oikein käytä.
Viime kesänä ostin lahjaksi uudet treeniin sopivat kuulokkeet kun entiset olivat rikki.
Mies niitä pyöritteli kädessä hetken ja sanoi että pitää totutella.
Sen jälkeen en ole niitä hänellä nähnyt käytössä enkä kotona. Satsasin hyvään laatuun tässä lahjasta vaikkei ne tosin kalleimmat olleet.
Nyt mies oli ostanut itselleen uudet paremmat ja kalliimmat kuulokkeet ja se jotenkin loukkasi minua.
En sanonut sanakaan ja välillä etsin niitä vanhoja hänen luotaan enkä löytänyt.
Tuntui ettei hän arvostanut minun lahjaani ja vaan heitti ne pois. Olisi vaikka edes sanonut, että ei pitänyt niistä tai olivat huonot korvissa.
Toinen ostamani lahja, oli käynti panimossa koska hän pitää erityisoluista.
Sinne saa mennä yksityiskäynnille tai vaikka kavereiden kanssa.
Ei kuulema halua käyttää kun ei halua olutta siellä juoda.
Ok. Kotona se kuitenkin maistuu, ei humalaan asti, mutta nimenomaan maistellen.
Ihmettelen tätä touhua, lisäksi puhuu hieman väheksyvästi esim tästä.
Olen ehkä lapsellinen, mutta minua tällainen hieman loukkaa. Olen pohtinut lahjaa ja ajatellut sen sopivan.
Meille myös kotona opetettiin että lahjasta aina kiitetään ja sitä lahjaa käytetään:
Esim jos mieheni ostaa minulle hajuvettä, käytän sitä jne.
Mitä mieltä? Pahoittanut mieleni turhasta? Mitä lahjaa seuraavaksi? Kalsarit?
Kommentit (70)
Ihan kuin olisin lukenut saman tarinan ennenkin.
Nyt varmaan ymmärrät jo lopettaa lahjojen oston, eikö?
Ensikerralla kysyt mitä haluaa lahjaksi ja ostat juuri sen. Kyseinen ihminen ei ole yllätyksiä varten.
Ei, sinun ei tarvitse käyttää hajuvettä josta et pidä, vain koska olet sen mieheltä lahjaksi saanut.
Aikuiset ihmiset jotka loukkaantuu lahja-asioista, ei mahdu minun ymmärrykseeni.
Onko niitä lahjoja pakko ostaa?
En ymmärrä tuota ettei voi käydä siellä panimossa. Siis mitä? Ei halua juoda olutta mutta juo kuitenkin? En ymmärrä yhtään. Jos sanoi noin oudosti niin kysyisin kyllä lisää.
Ehkä se ei halua lahjoja. Itse en oikein iän myötä enää halua vaikka olen vasta kolmekymppinen. Ne menevät 99% mönkään ja sitten pitää yrittää pitää naamaa kiitollisena ja valehdella että hyvä on.
Minusta olisi outoa jos en ostaisi kumppanille mitään esim syntymäpäiväksi.
Eli siitä en nyt luovu, täytyy vaan miettiä joku toinen strategia.
Toivooko hän lahjaa ollenkaan? Tekisin niin että kysyn toiveen ja jos ei osaa sanoa mitään niin sitten en oikeasti osta. Itse olen kans sellainen että arvostan jokaista saamaani lahjaa, mieheni ei niinkään välitä saada lahjoja. Isäni on sanonut jo useita vuosia sitten että hänelle ei saa tuoda mitään lahjoja, emmekä tuo. Haluaa ostaa itse sen mitä tarvitsee, ei niin välitä tavarasta.
Mieheni osteli minulle typeriä lahjoja aiemmin, mutta sitten aloin kertomaan mitä haluaisin, ja esim. viime jouluna sanoin, että kuule, en oikeastaan halua materiaalia, jos ostat mulle niitä joulukarkkeja joista tykkään, ilahtuisin. Ja sain just niitä oikeita ja useamman rasian.
En todellakaan olisi käyttänyt niitä ihan ok vaatteita, jotka tosin minun päällä olisivat näyttäneet kamalilta. Tai niitä liian pieniä pitsipöksyjä, jotka kyllä ajatuksena oli ihan ok, mutta toteutuksena täysi floppi. Tms.
Annoin aikoinaan miehelleni lahjaksi palan vessapaperia. Vuosia myöhemmin kun mieheni kuoli löysin sen paperinpalan kehystettynä miehen työpaikalta <3
(paperi oli sitä sellasta, missä oli rakkausrunoja printattuna ja yksi niistä runoista oli kuin miehelleni kirjoitettu)
Osta sille seuraavan kerran vaikka hammastahnaa jota käyttää nytkin. Tai vaihtoehtoisesti lahjo itseäsi jättämällä typerä mies.
Miksi ostat aikuiselle miehelle lahjoja?
Meillä lahjat sovitaan etukäteen (kun niitä ostetaan), jotta kaikki päätyvät käyttöön tai ovat aidosti sellaisia, joita toinen haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei, sinun ei tarvitse käyttää hajuvettä josta et pidä, vain koska olet sen mieheltä lahjaksi saanut.
Aikuiset ihmiset jotka loukkaantuu lahja-asioista, ei mahdu minun ymmärrykseeni.
Onko niitä lahjoja pakko ostaa?
Ei tietenkään tarvitse, kyllä minä sen tiedän.
Mutta ei se minua häiritse ja teen sen mielelläni.
Omat lapseni ostivat aikoinaan isälleen partavettä, olivat säästäneet rahat ja isä ei koskaan tuoksua käyttänyt. Tämä on jäänyt mieleeni. Ja kyseessä ei siis ole tämä sama mies. Olen eronnnut lasteni isästä. Siksi en itse halua esim aiheuttaa lapsille kurjaa mieltä vastaavalla tavalla, tosin ei ole tarvinnutkaan sillä lahjat ovat aina olleet hyviä.
Älä osta lahjoja, käytä rahat mielummin itseesi.
En jaksanut lukea mutta aikuisten ei kuulu ostaa toisilleen lahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi outoa jos en ostaisi kumppanille mitään esim syntymäpäiväksi.
Eli siitä en nyt luovu, täytyy vaan miettiä joku toinen strategia.
Okei. Jäljelle jää siis ostaa edelleen mitä sattuu ja pettyä toisen pettymyksestä kuten tähän asti tai kysyä mitä hän haluaa ja hankkia sitä tai keskustella asiasta miehen kanssa, jolloin hän saattaa alkaa teeskennellä ilahtunutta aiempaa paremmin.
Eiköhän tuohon joku ratkaisu löydy.
Minulle kelpaisi tuollaiset lahjat. Ja nainen.
M36
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tuota ettei voi käydä siellä panimossa. Siis mitä? Ei halua juoda olutta mutta juo kuitenkin? En ymmärrä yhtään. Jos sanoi noin oudosti niin kysyisin kyllä lisää.
Ehkä se ei halua lahjoja. Itse en oikein iän myötä enää halua vaikka olen vasta kolmekymppinen. Ne menevät 99% mönkään ja sitten pitää yrittää pitää naamaa kiitollisena ja valehdella että hyvä on.
En minäkään ymmärrä. Ja siis mietin nyt onko ollut innostunut mistään muustakaan järjestämästäni jutusta. Ei varmaan.
Älä osta mitään lahjoja tai kysyt etukäteen mitä haluaa.
Jätä se sika, ansaitset parempaa.