Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi aikuiset eivät myönnä olevansa kateellisia kenellekään?

Vierailija
24.02.2021 |

Tällä palstallakin huomaa usein, että kateus on täysi tabu. Kukaan ei koskaan myönnä olevansa kateellinen kenellekään. Olipa elämäntilanne millainen tahansa, niin kukaan ei sano, että olisi toiselle kateellinen. Kiusatuille ei koskaan olla kateellisia mistään, menestyneille ihmisille ei koskaan olla kateellisia mistään jne. Aikuisten ilkeän käytöksen takana ei koskaan ole kateus ja lapselle taas saatetaan sanoa, että toinen lapsi käyttäytyy ikävästi, koska lapsi on kateellinen.

Tosielämässä lähes jokainen kokee kateutta joskus ja kateus saa käyttäytymään tosi ikävästi. Miksi aikuiset eivät myönnä olevansa kateellisia? Kateus on ihan luonnollinen tunne ja kyllä ainakin itse huomaan toisinaan kadehtivani ihmisiä, joilla on jotain sellaista, mitä minulla ei ole ja mitä itse haluaisin.

Ap

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kateus oli ennen kuolemansynti. Mistäköhän johtuu ettei kateudesta haluta puhua?

Kyllä minä voi puhua siitä....

Olen joka kerta kun minua kadehtitaan, hyvin ylpeä itsestäni, olenhan silloin onnistunut paremmin siinä mitä kulloinenkin kateellinen on minulle kade.

Kateus on aina ansaittua, siitä pitää olla hyvillään ja ylpeä.

Itse en ole ollut kateellinen mistään kellekään sitten nuoruus ajan, jolloin kadehdin suunnattomasti  kirjailija Kaari Utriota....syynä se että oli kirjankustantamo sukua, ja hänellä oli käytössään 'kaikki' mahdolliset kirjat tästä johtuen

Sitten se meni ohi, jonka jälkeen ei ole ollut mitään syytä kellekään olla kade.

Ikää on +68v.

Vierailija
62/72 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän tulee ikää sitä vähemmän olen kateellinen. Nuorempana olin katteellinen monellekin ja vaikka kuinka monesta asiasta. Ihminen kuitenkin tekee itse omat valintansa (sairastumiset tietenkin eri asia), joten turha sitä on olla kateellinen. Itse voi miettiä, että millaisia valintoja on tullut tehtyä ja vieläkö ehtii muuttaa tilannetta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan tuntenut suuremmin kateuden tunteita. Tällä hetkellä ehkä muita seuraillessa toivoisin, että sekä minä ja lapseni olisimme terveitä, mutta siihen ei voi itse kauheasti vaikuttaa ja meilläkin monet asiat hyvin.

KATEUSKORTIN käyttöä aina ihmettelen. Tätä käyttämällä voidaan vältellä vastuuta ja lakaista ongelmat maton alle. Olin muutama vuosi sitten pari vuotta eräässä työpaikassa. Hommat toimivat hyvin, ihmiset tiesivät tehtävänsä ja toiminta oli tuloksellista. Eräs vastuullisemmassa tehtävässä oleva henkilö (sanotaan vaikka Väinö) jäi eläkkeelle. Hänen paikkansa oli auki ja moni pitempään ollut työntekijä haki paikkaa. Yllättäen tehtävään valittiin eräs pomon ystävän tytär (Milla) joka ei ollut työskennellyt alalla kuin hetken.

Väinön tehtävä oli sellainen, että hän ratkaisi muiden töihin liittyviä ongelmia ja vaikeampia osia työtehtävistä. Milla oli kuitenkin aivan liian kokematon tähän tehtävään ja tämä alkoi vaikuttaa koko ryhmän työskentelyyn. Työt seisoivat, koska vaikeampia tapauksia ei saatu ratkaistua, työntekijät joutuivat itse etsimään vastauksia ongelmiin ja tämä taas oli pois muista tehtävistä. Tuloksellisuus laski ja se näkyi myös asiakkaalle päin.

Asiaa alettiin selvittää ja henkilöstö otti esille sen, että syy ongelmaan on se, että Milla ei suoriudu tehtävistä. Tämä kuitenkin sivuutettiin kokonaan johdon taholta ja kokeneempaa henkilöstöä alettiin syyttää siitä, että he ovat kateellisia ja ovat sen takia alkaneet tehdä töitä hitaammin ja huonommin. Myös me muut henkilöt yritimme valaista asiaa, mutta meitä ei uskottu, vaan työpaikalle palkattiin psykologi joka piti luentoja sitä, että miten negatiivisten tunteiden kanssa vain pitäisi tulla toimeen. Ongelman todellinen syy siis lakaistiin maton alle ja otettiin viralliseksi syyksi kateus. Uskomatonta! Ongelman syy oli pelkästään se, että henkilö oli liian nuori ja kokematon, eikä pystynyt hoitamaan hommiaan.

Sama ilmiö näkyy nykyisin muuallakin.

Vierailija
64/72 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen huomannut että kateelliset projisoi muihin omaa kateuttaan. Eräs tuttumme osti kivan omakotitalon, enkä usko että juuri kukaan oli muuta kuin onnellinen ja ihastunut hänen kodistaan. Sen jälkeen kaikki pienet kuprut ja väärinkäsitykset tuttavapiirissä on pistetty sen piikkiin että hänelle ollaan kateellisia. On itse huonoista oloista ja se on ollut iso juttu hänelle, että sai talon ja tuntuu kovasti vertailevan tällaisia asioita.

Ehkä se on hankalaa ajatella, että muut ihmiset voi olla ihan erilaisia kuin itse, sellaisissa asioissa joissa itse tuntee vahvasti.

Vierailija
65/72 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kateudesta tulee olo, että ajatellaan, että kateuden kohteella ei saisi olla jotain asiaa. Siis suomalainen kateus on sitä, että maksat itse kympin, jotta naapuri ei saa satasta.

Mutta pitäisi ajatella pidemmälle. Jos on kateellinen niin pitää yrittää saavuttaa sama.

Eli kateus antaa tietoa itsestä ja mitä pitäisi tehdä.

Jos on pelkästään kateellinen niin sehän on ihsn typerää. Ei johda kun huonoon elämän laatuun ...

Vierailija
66/72 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kateus oli ennen kuolemansynti. Mistäköhän johtuu ettei kateudesta haluta puhua?

Kyllä minä voi puhua siitä....

Olen joka kerta kun minua kadehtitaan, hyvin ylpeä itsestäni, olenhan silloin onnistunut paremmin siinä mitä kulloinenkin kateellinen on minulle kade.

Kateus on aina ansaittua, siitä pitää olla hyvillään ja ylpeä.

Itse en ole ollut kateellinen mistään kellekään sitten nuoruus ajan, jolloin kadehdin suunnattomasti  kirjailija Kaari Utriota....syynä se että oli kirjankustantamo sukua, ja hänellä oli käytössään 'kaikki' mahdolliset kirjat tästä johtuen

Sitten se meni ohi, jonka jälkeen ei ole ollut mitään syytä kellekään olla kade.

Ikää on +68v.

Jaa ylpeä... en tiedä. Minusta kateus on kiusallista, infantiilia ja myötähäpeää herättävää. Pienennän itseni automaattisesti, jos huomaan että joku kadehtii, koska häpeän tällaista käytöstä hänen puolestaan. Haluan siitä äkkiä yli. 

Vierailija
67/72 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kiusatulle olisin kateellinen? En haluaisi päivääkään olla kiusatun housuissa!

Kiusaaja on usein kiusatulle jostakin todella kateellinen. Varsinkin asioista joita hän ei voi rahalla saada. Esimerkkeinä onnellisuus, oma aika ja kauneus.

Kiusaaja on onneton reppana.

Mitä enemmän hän kiusaa sitä enemmän hän joutuu itse siitä sisimmässään kärsimään.

Laita hyvää kiertoon niin saat itsekkin hyvää.

Pahan kierrättäjä saa myös itselleen pahaa.

Näin se vaan menee.

Vierailija
68/72 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut joistakin asioista muutamalle henkilölle kateellinen. Mutta mikään yleistunne se ei itselläni ole. Mustasukkaisuutta koen myös joskus. Mutta ei sekään ole päällimmäinen tunne. Ei tässä ole mitään vaikeaa myöntää tällaistä. 

Vierailija
69/72 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kateellinen ahkerille ja aikaansaaville ihmisille. Niille joilla on 3 lasta, 2 yritystä, omakotitalo töineen, 2 harrastusta, lasten harrastukset... Silti koti on kaunis ja siisti, naama ja tukka laitettu ja pukeuduttu kivasti.

Miten!! Vuorokaudessa on 24h en tajua, minäkin haluaisin olla tällainen. En ole katkeran kateellinen, vaan hyvällä kateellinen. Tällaiset ihmiset antavat myös itselle energiaa!

Vierailija
70/72 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä kadehdin sellaista kunnianhimoista ja päämäärätietoista luonnetta jolla mennään vaikka harmaan kiven läpi ja saavutetaan asioita, kun itse olen tälläinen haaveileva taivaanrannanmaalari mikä ei saa mitään aikaiseksi kun unelmat ja haaveet vaihtuu kerran päivässä.

Niin minäkin, tai tarkemmin sanottuna sellaista anteeksi pyytelemätöntä oman jutun tekemistä kuten taiteilijoita. Minun työni pitäisi olla todella hyödyllistä ja palvella muita, joten jos joku tekee ihan mitä haluaa niin kadehdin.

Vierailija
71/72 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnellista päivää🤗

Vierailija
72/72 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut. Myöskin katkeruus on asia, jota ei vaan saisi olla, vaikka olisi hyvää syytäkin. Jos esimerkiksi on joutunut rikoksen ja nöyryytyksen kohteeksi, mutta väärin tekijä pääsi hyvin vähällä, saa olla vihainen (hetken aikaa) mutta katkera ei missään nimessä saisi olla, sillä se on epähieno ominaisuus ihmisessä.

Olen kokenut monta kertaa sellaista victim blamingia, missä syytetään katkeruudesta tai uhrin mentaliteetista - kun tosiasiassa sellainen asia on kuin uhri, ja traumatisoituminen ei vaan ole sellainen asia, mistä pärjää eteenpäin olemalla vihainen ympäristön hyväksymän ajan, joka on aika lyhyt, ja sitten vaan päättämällä olla jalo ja luottavainen ihminen kaikesta huolimatta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme