Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin alle 40-v riskiryhmäläiset alkavat saada koronarokotuksia?

Vierailija
23.02.2021 |

Mietin että pitääkö henkisesti valmistautua eristäytymään vielä kesänkin ajaksi... En ehkä kestä. Nyt melkein täysi vuosi jo yksinäisyyttä ja eristyneisyyttä takana. Kuulun itse ensimmäiseen riskiryhmään.

Kommentit (173)

Vierailija
121/173 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nonni, osassa suomea annettu liian pieniä rokoteannoksia joten alkaa taas alusta

Vierailija
122/173 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti hoitohenkilökunnan rokotukset lopetettu nyt ja rokotteet säästetään vain riskiryhmään kuuluville. Saiko hoitohenkilökunta mitä rokotteista?

On paljon hoitajia ihan akuuttipuolella HUSn osastoilla jotka eivät ole vielä saaneet edes ensimmäistä rokotusta.

Myös esim. verinäytteenottajat jätetty ilman rokotetta. Pörräävät kuitenkin ympäri sairaalaa ja sama ihminen voi toisena päivänä kiertää koronaosastolla ja seuraavana syöpäosastolla. En ymmärrä tätä hoitohenkilökunnan rokotusten lakkauttamisen linjausta ollenkaan, kun ne altteimmat riskiryhmäläiset ovat edelleen siellä osastoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/173 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun on teidän vuoro. Ja siitä on turha kitistä ja valittaa kuin pikku lapset. On myös esimerkiksi vakavasti sairaita parikymppisiä, enkä ole yhdenkään nähnyt tai kuullut kitisevän. Tiedän esimerkiksi erään parikymppisen syöpäpotilaan, eikä hänkään itke kuinka ei vielä ole rokotetta saanut.

Vierailija
124/173 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoossa aukeaa ajanvaraus rokotuksiin kaikille 1 riskiryhmäläisille jotka 16-69 vuotiaita huomenna 26.2. Rokotteena Astra Zeneca.

Kannattaa seurata rokotusasioissa oman asuinkunnan tiedotusta tämän palstan sijaan.

Vierailija
125/173 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokotetta mä metsästän, tahdon saada suuren

Vierailija
126/173 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen rokotteista jälkioireita saaneena tyytyväinen, että olen vuorossa vasta syksyllä. Siihen mennessä on jo nähty, mitä sivuvaikutuksia näin nopeasti kehitetystä rokotteesta löytyy ja tehoaako se todella vai onko vain lääketeollisuuden kehittämä placebo. 

Mies ottaa joka vuosi influenssarokotteen, mutta hän saa kuitenkin muita nuhakuumeita usein. Minä taas sairastan mitään flunssaa harvoin, en edes joka vuosi. Pidän huolta hygieniasta, työpaikka on pieni, en liiku missään baareissa muutenkaan ja kun tekee mieli ravintolaruokaa, haetaan kotiin, nykyään kun saa niin paljon muutakin kuin pizzaa tai hampurilaisia ja on saanut ennen koronaakin, ei vain ole ollut niin suosittua. Mä en ole suoraan rokotevastainen, vaan epäileväinen. 

Vierailija
127/173 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu paikkakunnasta. Joillakin paikkakunnalla ovat saaneet jo viime viikolla.

Kiinnostaa tietää että missä rokotetaan jo. Toisaalta ihmetyttää että miksi tänne Helsinkiin tuntuu tulevan suhteutettuna vähemmän rokotteita kuin muualle?

Vastasin tähän viestiin jo monta päivää sitten, mutta koska viestini on poistettu, lähetän sen uudelleen:

18-69-vuotiaiden riskiryhmiin kuuluvien rokottaminen aloitettiin 15.2. eli yli viikko sitten, ainakin Turussa, Evijärvellä, Kauhavalla, Joensuussa, Juuassa, Ilomantsissa, Rääkkylässä, Kontiolahdella, Nurmeksessa, Lieksassa, Polvijärvellä, Outokummussa, Heinävedellä, Liperissä, Tohmajärvellä ja Kiteellä.

Rokotteita jaetaan riskiryhmiin kuuluvien määrän mukaan, ei asukasluvun mukaan. Vähiten rokotuksia on saanut Oulu, koska Oulun väestö on Suomen nuorinta, ja vanhuksia on vähän. Myös Helsingin väestö kuuluu Suomen terveimpiin, joten Helsinkikin on rokotteiden jaossa listan loppupäässä.

Vierailija
128/173 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti kummallista että esim riskiryhmään 1 kuuluvista vasta pieni osa saanut rokotteen Helsingissä vaikka täällä paha tilanne

Vierailija
129/173 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vantaalla juurikin nyt.

Vierailija
130/173 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vantaalla juurikin nyt.

Vierailija
131/173 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 60-vuotias 1. riskiryhmään kuuluva, mutta ei auennut vielä ajanvaraus minullekaan, koska rokotteita ilmeisesti tullut niin vähän. Osalle 60 - 69-vuotiaista on meidän kaupungissa ajanvaraus nyt auki. Jospa ne menee ikäjärjestyksessä, niin saan sitten joskus rokotuksen. 

Äh, onpa kurjaa! Kuuskymppisistä joutuu sairaalahoitoon melkein joka kymmenes, ja yleensä tuon ikäiset on vielä vahvasti työelämässä, eikä kaikki voi todellakaan tehdä etätöitä, saati että kaikki mahdollisesta perheestä pystyisivät eristäytymään. Tsemppiä odotteluun, toivottavasti saat rokotteen pian!

Kuinka moni riski-1 rthmäläisistä oikeasti töissä: siis ei sairaslomalla? Ryhmähän on elinsiirtopotilaat ja aktiivisessa syöpähoidossa olevat yms akuutit sairaustilat?

Minä ainakin olen töissä, ja kuulun kahteen 1-riskiryhmään ja kolmeen 2-riskiryhmään. Piikin sain jo tällä viikolla. Itse en pitänyt minään hoppuna sitä, että käyn töissä, vaan sitä että jos saisin taudin, niin jos en siihen olisi kuollut, niin ainakin se olisi tuhonnut sisäelimet lopullisesti.

Vierailija
132/173 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 60-vuotias 1. riskiryhmään kuuluva, mutta ei auennut vielä ajanvaraus minullekaan, koska rokotteita ilmeisesti tullut niin vähän. Osalle 60 - 69-vuotiaista on meidän kaupungissa ajanvaraus nyt auki. Jospa ne menee ikäjärjestyksessä, niin saan sitten joskus rokotuksen. 

Äh, onpa kurjaa! Kuuskymppisistä joutuu sairaalahoitoon melkein joka kymmenes, ja yleensä tuon ikäiset on vielä vahvasti työelämässä, eikä kaikki voi todellakaan tehdä etätöitä, saati että kaikki mahdollisesta perheestä pystyisivät eristäytymään. Tsemppiä odotteluun, toivottavasti saat rokotteen pian!

Kuinka moni riski-1 rthmäläisistä oikeasti töissä: siis ei sairaslomalla? Ryhmähän on elinsiirtopotilaat ja aktiivisessa syöpähoidossa olevat yms akuutit sairaustilat?

Ai että mä en mukamas vaikeaa astmaa sairastavana voisi olla työkuntoinen? Tai ne joilla on vaikkapa joku autoimmuunisairaus?

Ohis, mainitsemasi sairaudet kuuluvat vasta 2-riskiryhmään, lihavuuden kaveriksi.

Vierailija
133/173 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä riskiryhmäläinen tietää kuolevansa varmasti koronaan sen saadessaan?

Vierailija
134/173 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikai kukaan sellaista ole väittänytkään. Mutta kyllähän se riski kasvaa, jos esim. normaali keuhkoputkentulehdus muuttaa virtsan kirkkaan punaiseksi vereksi.ä tms. Tämän takia heidät luokitellaankin riskiryhmäläisiksi.

Vierailija
135/173 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain rokotetaan jo. Täällä on aloitettu alle 70-vuotiaiden 1. riskiryhmään kuuluvien rokotukset. Tästä ryhmästä alkuvaiheessa on rokotettu keskussairaalassa kontrolleissa käyviä henkilöitä (kuten esimerkiksi syöpä- ja elinsiirtopotilaita). Heihin ollaan oltu henkilökohtaisesti yhteydessä terveydenhuollosta. Aikoja ei voi vielä varata itse. Läheiselleni soitettiin henkilökohtaisesti ja sovittiin rokotusaika.

No tässä nyt sentään olisi jotain ideaa, mutta minua elinsiirtopotilasta hoidetaan tällä hetkellä etänä, eli käyn labroissa ja jos jotain on saan lääkäriltä tekstiviestinä vastaukset ja lääkemuutokset. Toimii kyllä koska olen hyvänkuntoinen mutta rokotetta saan kyllä odottaa vielä pitkään. Onneksi en joudu istumaan neljän seinän  sisällä jossain lähiössä, tulisin hulluksi.

Vierailija
136/173 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen, munuaisensiirto ei estä tekemästä töitä, dialyysin aikana tein myös töitä. Joko menee jakeluun?

Vierailija
137/173 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen, munuaisensiirto ei estä tekemästä töitä, dialyysin aikana tein myös töitä. Joko menee jakeluun?

Ei kun sä oot nyt niin sairas että et voi tehdä töitä terveisin aaveen lääketieteen erikoisasiantuntijat

Vierailija
138/173 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että mä en mukamas vaikeaa astmaa sairastavana voisi olla työkuntoinen? Tai ne joilla on vaikkapa joku autoimmuunisairaus?

Ohis, mainitsemasi sairaudet kuuluvat vasta 2-riskiryhmään, lihavuuden kaveriksi.

Kuulun kyllä astmani kanssa ekaan ryhmään. Kriteerinä on mm se että on tarvinnut tablettikortisonia vuoden sisällä. Jokainen flunssa laukaisee pahenemisvaiheen tai aiheuttaa jälkitaudin... 

Vierailija
139/173 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma ei ole vain kuoleminen, vaan se vakava sairastuminen, sairaalaan joutuminen ja pitkä kuntoutus. Esimerkiksi tehohoitoon joutuneet melkein järjestään saavat keuhkovaurioita ja munuaisvaurioita. Totta kai ihminen mielummin pysyy niin terveenä ja toimintakykyisenä kuin mahdollista. Vai onko sinusta itsestäsi hauskaa olla vakavasti sairaana?

Vierailija
140/173 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen rokotteista jälkioireita saaneena tyytyväinen, että olen vuorossa vasta syksyllä. Siihen mennessä on jo nähty, mitä sivuvaikutuksia näin nopeasti kehitetystä rokotteesta löytyy ja tehoaako se todella vai onko vain lääketeollisuuden kehittämä placebo. 

Mies ottaa joka vuosi influenssarokotteen, mutta hän saa kuitenkin muita nuhakuumeita usein. Minä taas sairastan mitään flunssaa harvoin, en edes joka vuosi. Pidän huolta hygieniasta, työpaikka on pieni, en liiku missään baareissa muutenkaan ja kun tekee mieli ravintolaruokaa, haetaan kotiin, nykyään kun saa niin paljon muutakin kuin pizzaa tai hampurilaisia ja on saanut ennen koronaakin, ei vain ole ollut niin suosittua. Mä en ole suoraan rokotevastainen, vaan epäileväinen. 

Influenssarokote antaa suojaa vain influenssaa vastaan, ei suojaa muilta flunssilta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi