clomisteille kysymyksiä:O)
Elikkäs olen syönyt nyt 1 kierron clomeja kp 5-9 sunnuntaina otin viimeisen clomin ja nyt jomottelee munasarjojen kohdalta ja tänään lähti lämmöt nousuun joten voisiko olla ovis aika?muistatteko miten nuitten lämpöjen suhteen oli ovisaikana ite en muista?terolutit pitäisi aloittaa lauantaina joten oisko ne hyvä aloittaa vasta oviksen jälkeen että luteaalivaihe pääsisi olemaan tarpeeksi pitkä??tuli ehkä paljon kysymyksiä mutta oisin kiitollinen jos joku jaksaisi vatvoa näitä mun kanssani;O)
Kommentit (3)
Olen kyllä vähän huono vastaaja, sillä syön itsekin ekaa kertaa clomia. Lämmöistä kuitenkin tiedän, koska joudun niitä tohtoritädeille mittailemaan:
Kun mittaa aamulämpöä, juuri ennen ovulaatiota lämpö tipahtaa n. 0,25 astetta. Päivän tai kahden kuluttua tästä lämpö nousee ainakin saman mitä tipahti, eli on normaalilämpöä 0,25 ylempänä. Kun kahden päivän lämmöillä on 0,5 astetta väliä, on ovulaatio tapahtunut. Sekavaa, vai mitä :) Esimerkiksi:
tavallisesti lämpösi on 36,7. Ennen ovulaatiota se putoaa 35,45:een. ovulaation tapahduttua lämpö nousee n. 37,0:aan. Lämpö pysyy ylhäällä, kunnes pari päivääennen kuukautisten alkamista alkaa laskea. Jos olet raskaana, lämpö ei ala laskea. Mutta ovulaatuiota on vaikea ennustaa lämmöillä. niistä näkee lähinnä onko se tullut vai ei.
Nyt siis olet jo ovuloinut eli on tältä kuukaudelta jo liian myöhäistä, jos kerran läpö on jo noussut.Tosin... ei kyllä ovis yleensä ole vielä noin aikaisin kierrossa, nythän sinulla on vasta kp11??! Oletko mittaillut tarkkoja lämpöjä ja jo ennen clomien aloitusta?
teroista: keltarauhashormoni pitää aloittaa vasta oviksen jälkeen. Muuten limakalvo kasvaa liian aikaisin liian paksuksi.
Toivottavasti oli apua tästä sekavasta sepustuksesta. vielä se että täällä meillä lämpö mitataan aina " suolesta" . Grose! Kainalosta mittaaminen ei kannata ollenkaan, on tosi epätarkkaan.
Plussaonnea!
Olen yrittänyt seurantaultraa mutta eivät meilläpäin semmoisia järjestä:( olen aika huono lämmönmittaaja otan sen jo ylösnousun jälkeen..mutta aina kun olen ollut raskaana niin lämmöt on ollut siinä 37 eli olen tiennyt olevani raskaana..ja touhuttiin sillon 8 päivä kun ovulaation tikutin eli uskallan aloittaa lauantaina terolutit..nyt vaan täytyy piinailla että onko tärpännyt en usko :( oon aika negatiivinen tämän asian suhteen yli kaks vuotta on yritetty ja 2 keskenmenoa saldona ja tais toissakierrossakin olla ainakin kiinnitymisyritys ku raskaustesti näytti haamuviivoja ja menkkoja sai odottaa tosi kauan..mutta kyllä kuulostelen vielä ovista koska mulla yleensä tapahtuu tosi myöhään kp20-26 mutta aattelisin että nyt on terot tasannut kiertoa ja clomi kuurin ottanut niin jos se nyt sitten tapahtuikin ihanneaikaan koska tuostakun läskee niin ovulaatiosta menkkoihin ihanneajan niin ne alkais kp 25 eli22pvä...sekavaa sepustusta mutta toivottavasti ymmärsitte;)
Onko sulle varattuna seurantaultra? Suosittelen kyllä kaikille clomeja popsiville seurantaultria, jotta saa tarkan tiedon siitä, mitä lääke saa muniksissa aikaan..
Lämmöt laskevat hieman ennen ovulaatiota ja sen aikana ja lähtevät ovulaation tapahduttua nousuun keltarauhasen vaikutuksesta. Samaa ainetta eli keltarauhashormonia on terolutitkin. Itse en syönyt teroja, mutta jos lämmöt ovat pysyvästi koholla, voi olettaa ovulaation tapahtuneen ja aloittaa terot. Mulla ainakin lämmöt pysyivät koholla siihen saakka, kunnes menkat alkoivat. Ja raskauduttuani lämmöt pysyivätkin koholla pidempään.. :)
Paljon tsemppiä clomitteluun!
Mia79 ja clomituplat 8,5kk