Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muusini on oksettavaa liisteriä joka kerta. Mitä teen väärin? Auttakaa minut täydellisen muusin saloihin!

Vierailija
23.02.2021 |

Rakastan oikein sellaista kuohkeaa ja maukasta muusia ja haluaisin oppia tekemään sellaista itsekin. Olen pari kertaa tehnyt itse perunamuusia ja hyvä, ettei oksennus ole tullut sitä syödessä. Se jää lötköksi, kuivaksi liisteriksi, jonka suutuntuma on kammottava. Olen siis keittänyt muusiperunat kuorettomina, sitten kipannut veden pois ja alkanut survoa niitä sauvasekoittimella. Sitten lisännyt hiukan keitinvettä. Tuossa on varmasti monta kohtaa, jotka voivat selittää epäonnistuneen lopputuotteen. Kuinka kauan ja millä tavoin perunoita pitää survia, millä se tehdään, mitä ja paljonko nestettä lisätään ja muita vinkkejä tarvitaan!

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en lämmitä maitoa enkä osta mitään erityistä "muusiperunalajiketta" eikä ole tullut liisteriä. Nimittäin äsken juuri tein! Veikkaan siis ap:n ongelmaksi myös sauvasekoitinta.

Vierailija
22/49 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokkina on nyt pakko kysyä, että mitä ihmettä nämä ohjeet täällä on.

Aloittajan tekeminen ei ole kyllä muusia nähnytkään.

1. Jauhoiset perunat, keitä kypsiksi.

2. Kaada kaikki vesi pois, heitä reilulla kädellä voita ja varovasti suolaa joukkoon ja sähkövatkaimella hieman rakennetta rikki.

3. Lämmin punainen maito (itse käytän joskus myös tilkan kermaa) sekaan samalla sähkövatkainta käyttäen.

4. Muusi on valmista kun rakenne on sopivan kuohkea, tarkista suola.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! Heitän sauvasekoittimella vesilintua mutta perunasurvinta minulla ei ole. Onko siis yhtä ok käyttää tavallista sähkövatkainta? Kuuma maito oli uusi juttu, hyvä tietää. Paljonko sitä laitetaan, jos on kilon verran perunaa? Olen saanut liisteriä ihan niistä punaisessa pussissa olevista Muusiperuna-nimellä myytävistäkin mutta varmasti tuo sauvis on pääsyyllinen. Kiitos! T. Muusinhimoinen ap

Vierailija
24/49 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää maitoa vähitellen, niin ei mene liikaa. 

Vierailija
25/49 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin lohkottujen perunoiden kanssa keitetään myös sipulisilpppua, antaa hieman makeutta muusiin. Puolikas sipuli 4 hengen muusiannokseen.

Vierailija
26/49 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muussaan käsityökalulla mutta en olekaan niin tarkka siitä että onko siellä pieniä "sattumia". Muuten tulee hyvää kunhan perunat on oikeaa lajiketta, pikkasen keitinlientä + maitoa tarvittaessa ja ehkä voitakin. Sähkövatkaimellakin onnistuu mutta yleensä en jaksa vaivautua. 

Vierailija
27/49 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! Heitän sauvasekoittimella vesilintua mutta perunasurvinta minulla ei ole. Onko siis yhtä ok käyttää tavallista sähkövatkainta? Kuuma maito oli uusi juttu, hyvä tietää. Paljonko sitä laitetaan, jos on kilon verran perunaa? Olen saanut liisteriä ihan niistä punaisessa pussissa olevista Muusiperuna-nimellä myytävistäkin mutta varmasti tuo sauvis on pääsyyllinen. Kiitos! T. Muusinhimoinen ap

Aloita vaikka 3dl lämmintä maitoa.

50-100g voita, mielesi mukaisesti.

Itse käytän voita runsaasti, tuo muusiin makua ja maidon kanssa toimii kuohkeutta lisäävänä.

Itse heitän muusiin voin kylmänä muutamaan osaan paloiteltuna. Sitten hiljalleen maitoa ja suolaa.

Tulee loistava muusi mutta muista, että aina kansi päälle jos joudut lämmittämään lisää maitoa tms.

Peruna ei saisi jäähtyä, sillä se alkaa imelöitymään ja liisteröitymään.

Vierailija
28/49 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pilkon perunat ennen keittämistä (keittoaika n. 10 min). Keitän kasvisliemessä. Muussaukseen käytän puista survinta. Kaadan keitinvettä pari desiä erilliseen astiaan ja loput kaadan pois. Lisään perunoihin hieman voita ja muussaan. Jos muusi kaipaa nestettä, niin lisään tilka keitinlientä. Voi käyttää myös maitoa, mutta itse tykkään voi-kasvinliemiyhdistelmästä. Tästä tulee sellaista mureeta ja kokkareista muusia. Sileää saa, kun lisää enemmän nestettä ja käyttää vatkainta.

Vierailija
29/49 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän se tuli omassa tekstissäsi. Sauvasekoitinta ei tule käyttää, ellei sitten tykkää liisteristä. Tavallisella vatkaimella tai käsin vatkaamalla saa kuohkeaa muussia.

"Olen siis keittänyt muusiperunat kuorettomina, sitten kipannut veden pois ja alkanut survoa niitä sauvasekoittimella"

Vierailija
30/49 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki kannattaa ensin kokeilla millaista pelkällä vatkaimella tulee, mutta voi jäädä pieniä sattumia. Kadun karvaasti, että aikanaan koiranruokia varten ostettu perunasurvin on laitettu kiertoon. Yritän kyllä ennen vatkaimen käynnistämistä painella perunat läpi niillä vispilöillä, mutta silti jää satunnaisista kovemmista kohdista paakkuja. En ole oikein keksinyt millä muulla keittiövälineellä noita voisi muussata ensin.

Vierailija
31/49 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Radiossa haastateltiin jotain huippukokkia, joka kertoi hyvän perunamuusin salaisuuden.

Oikean perunalajikkeen lisäksi voita tulee laittaa yhtä paljon kuin perunaakin. Eli jos laitat kilon perunaa, niin laita kilo voita.

Jo alkaa muusi maistumaan.

Vierailija
32/49 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kaiken on oltava kuumaa(!)

Tämä.

Ja piste!

Vierailija
33/49 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös sähkövatkaimella saa liisteriä. Jos sitä käytät, niin vain mahdollisimman lyhyen ajan.

Vierailija
34/49 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Radiossa haastateltiin jotain huippukokkia, joka kertoi hyvän perunamuusin salaisuuden.

Oikean perunalajikkeen lisäksi voita tulee laittaa yhtä paljon kuin perunaakin. Eli jos laitat kilon perunaa, niin laita kilo voita.

Jo alkaa muusi maistumaan.

Taisit kuulla vähän väärin. 

Vierailija
35/49 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään sähköhärveleitä muussintekoon. Osta ihan perinteinen perunansurvin. Jauhoinen perunalaatu, kaikki keitinvesi kaadetaan pois muusia pilaamasta, sopivasti suolaa, voita ja punaista maitoa, niin tulee parasta.

Vierailija
36/49 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Jauhoinen perunalajike

-Voita

-Maitoa

-Aromisuolaa

-Sähkövatkain

= Täydellinen perunamuusi

Vierailija
37/49 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo sauvasekoitin on se suurin pahis tässä, mutta hyvä jos olet jo heittämässä sillä vesilintua (toki kelpaa moneen muuhuun hommaan, mutta ei perunan muussaukseen)!

Jauhoinen peruna on kaiken a ja o. Kaupassa usein ostan ihan irtomyynnistä, kun niin harvoin tulee tehtyä muusia. Siinä saa kuitenkin paremmin valkattua perunat, kuin että ostaisi valmiin 2kg pussin.

Kun keitän perunoita, usein pilkon isommat vähintään puoliksi. Kypsyvät näin nopeammin. Ei auta liian kypsäksi keittää, vaan täytyy ajoissa tarkistaa esim. haarukalla perunoiden kypsyys.

Tämän jälkeen kaadan kaiken keitinveden pois. Sitten survon perunat perunasurvimella (Tupperwaren taattua laatua, mutta Ikea-vimpainkin käy hyvin). Itsellä oli sauvasekoittimen lisäosa, jolla sai kyllä perunatkin survottua, mutta se meni rikki eikä muutenkaan ollut kovin hyvä. Vatkain kannattaa myös unohtaa. Jos ei löydy perunasurvinta, niin sanoisin että puuhaarukalla saa varmasti ihan ok survoksen aikaan, voi toki jäädä kökköjä.

Tämän jälkeen voita ja suolaa sekaan, ja sitten maitoa. Voi toki lämmittää erikseen maidon, mutta itse laitan kylmää maitoa, kun en ole vielä viitsinyt ruveta mittailemaan tarvittavaa maitomäärää. Olennaista on, ettei laita liikaa maitoa, jolloin tulee liisteriä. Eikä toisaalta sekoita liikaa, sekin edistää liisteröitymistä.

38/49 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei käytetä edes sähkövatkainta vaan pelkkää nuijaa.

Vierailija
39/49 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitän kuorineen, kuorin kypsänä lämpimät perunat ja muusaan heti kuumana perunasurvimella. Kun kaikki on muusattu lisään lämmitettyä maitoa tilkan. +suolan ja vatkaan sähkövatkaimella kuohkeaksi. Jauhoinen perunalajike on ehdoton, muuten ei onnistu.

Vierailija
40/49 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kokki, enkä mikään supertaitava ruuanlaittaja. Silti muussi on aina ihan hyvää. Ei siis vaadi ihmeitä sellaisen tekeminen.

En mittaa mitään, enkä lämmitä maitoja tai muuta etukäteen.

-kuori perunat

-pilko ne vähän pienemmiksi (puoliksi, tai neljään osaan), jotta kypsyvät nopeammin

-perunoiden kypsyttyä (n. 15 - 20 min kiehumista), kaada vesi pois

-lisää kattilaan reilusti voita (tai jotain levitettä, jos ei voita ole)

-tuon rasvan kannattaa antaa vähän pehmetä ja sulaa siellä perunoiden seassa

-lisää myös suolaa ilman pihistelyä

-lisää maitoa vähän ja survo perunoita joko vatkaimella tai sellaisella perunasurvimella

-lisää maitoa aina vähän kerrallaan, sillä liialla maidolla saa muussin äkkiä vetiseksi

-lopeta, kun lopputulos tyydyttää

Ei kait tuossa voi kovin paljon pieleen mennä. Yleensä jos muussi ei ole hyvää, niin suolan ja/tai voin määrän lisäys auttaa.