Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muusini on oksettavaa liisteriä joka kerta. Mitä teen väärin? Auttakaa minut täydellisen muusin saloihin!

Vierailija
23.02.2021 |

Rakastan oikein sellaista kuohkeaa ja maukasta muusia ja haluaisin oppia tekemään sellaista itsekin. Olen pari kertaa tehnyt itse perunamuusia ja hyvä, ettei oksennus ole tullut sitä syödessä. Se jää lötköksi, kuivaksi liisteriksi, jonka suutuntuma on kammottava. Olen siis keittänyt muusiperunat kuorettomina, sitten kipannut veden pois ja alkanut survoa niitä sauvasekoittimella. Sitten lisännyt hiukan keitinvettä. Tuossa on varmasti monta kohtaa, jotka voivat selittää epäonnistuneen lopputuotteen. Kuinka kauan ja millä tavoin perunoita pitää survia, millä se tehdään, mitä ja paljonko nestettä lisätään ja muita vinkkejä tarvitaan!

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunalajikkeen pitää olla muusiin sopiva, osasta tulee liisteriä vaikka mitä tekisi.

Lisäksi vatkaa perunat rikki ja muusiin kuohkeutta sähkövatkaimella, ei sauvasekoittimella :).

Vierailija
2/49 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko väärä perunalaji?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veden sijaan maitoa.

Vierailija
4/49 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liisterimuusi on herkkua.

Vierailija
5/49 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin virhe on tuossa sauvasekoitin. Se rikkoo liikaa ja ihan varmasti on liisteriä. Vaihda sähkövatkaimeen. Se vatkaa tarpeeksi ilmaa mukaan,. jos haluat kuohkeaa.

Vierailija
6/49 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärä perunalajike, valitse jauhoinen peruna (punaisessa pussissa) tai yleisperuna (keltaisessa pussissa). Älä osta irtoperunaa jos et tiedä sen lajikkeesta, usein ovat yleisperunaa mutta ei aina.

Vierailija
7/49 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sauvasekoitin on se pointti, itse opin sen karvaasti. Pelkkä muussaus tai sähkövatkain.

Vierailija
8/49 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko keitinvedessä suolaa?

Älä käytä sauvasekoitinta, osta muusinuija.

Nuijittuassi perunat muusiksi lisää voita ja maitoa, vatkaa voimakkaasti (ihan kauha riittää, mutta voi käyttää sähkövatkaintakin).

Vierailija
9/49 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärää perunalajiketta veikkaan minäkin. Ja sähkövatkain käyttöön. 

Itse teen muussin äidin opeilla. Nesteeksi lämmitettyä maitoa. Siis maito lämmitetään ennen kuin lisätään muussiin, ei lisätä jääkaappikylmänä. Tästä en tiedä, onko siinä mitä taikaa, mutta yhtä hyvältä maistuu kuin äidin eli nykyisin mummun muussi :) 

Vierailija
10/49 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sauvasekoitinta vaan onko se nyt nuija eli käsin ja maitoa ja voita joukkoon. Ei ikinä, ikinä sauvasekoittimella.

Vierailija
11/49 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten tuossa jo olikin, niin syy on sauvasekoittimessa, jos perunalajike on oikein.

Vierailija
12/49 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ikinä sauvasekoitinta! Se on selvästi pahin virheesi.

- jauhoinen perunalajike

- keitä vähässä vedessä aivan pehmeiksi, kunnes alkavat jo vähän hajota

- vesi pois, kattilaan tilkka lämmitettyä maitoa ja voita sekä suolaa

- survo perunanuijalla hienoksi, lisää lämmintä maitoa pikku hiljaa

- lopuksi voit aivan nopeasti pyöräyttää muusin kuohkeaksi sähkövatkaimella

Vierailija
13/49 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sählävatkain tai semmoinen ihan perunasurvin, silläkin saa aika kuohkeaa. Sauvasekoitin vetää varmaan liian hienoksi. Lisäksi nokare voita. Itse pistän sekaan vielä kananmunan (mutta tarkkana, että kattila on pois lämmöltä!), siitäkin tilee kuohkeutta ja ruokaisuutta.

Vierailija
14/49 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tämän tajusin, ei muusi enää ollut liisteriä. Vika ei ollut perunoissa (sain monesti jauhoperunoistakin liisterimuusia), eikä vatkaimessa (perunasurvimellakin olen saanut liisteriä):

PERUNA JA MUUT AINEKSET ON SOSEUTETTAVA KUUMANA

Eli sekaan kun lisää maitoa, voita tms... kaiken on oltava kuumaa(!). Jos muusiainekset / peruna ehtii vähänkin mennä haljuksi, luvassa on liisteriä. Vikani oli se, että olin aina kaatanut suoraan jääkaappikylmää maitoa perunoiden sekaan. Nykyään lämmitän maidon ensin, eikä koskaan tämän jälkeen ole tullut liisteriä.

Vierailija
15/49 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea perunalajike, punaista maitoa, voita ja perunasurvin. Ei mitään härveleitä eikä mitään keitinvettä sekaan.

Vierailija
16/49 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muusi pitää vatkata kuohkeaksi sähkövatkaimella. Sauvasekoittimella tehdään sosekeittoa, siinähän on ihan eri rakenne kuin muusissa. Ja enpä voi uskoa että vedellä saa hyvää muusia. Maitoa ja muutama nokare voita sekaan.

Vierailija
17/49 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sauvasekoitin

Vierailija
18/49 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muusiin vaan perunaa, reilusti voita ja ripaus suolaa. Ei mitään maitoa eikä varsinkaan vettä.

Vierailija
19/49 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurtalouskokki sukulaiseni kertoi, ettei perunaa saa muusata sauvasekoittimella, koska sen korkeat kierrokset liisteröi perunan.

Vierailija
20/49 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pottumuusiin vain yläkuulla, alakuulla lässähtää. Sama rukihisessa