Päivi Räsänen: abortti on kestämätön alhaisen syntyvyyden Suomessa
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/85e49a5a-9d25-46ef-81d3-059f5196a45e
Voi Päivi, miksi noin? Minusta abortissa kyse on jokaisen henkilökohtaisesta valinnasta.
Kommentit (347)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka ne ei-halutut lapset sitten elättää ja kasvattaa? Ei niitä adoptioperheitä kaikille riitä. Tai sitten kun on adoptiojonoon ilmoittautunut, niin kyseessä on kestotilaus, joten uusi vauva tulee vähintään kerran vuodessa.
Kyllä niitä adoptioperheitä riittäisi, koska todella harva adoptoija saa suomalaisen lapsen. Mutta kirjoitin tuolla yllä, ketkä ovat abortoijien suurin ryhmä, enkä oikein usko, että tästä ryhmästä moni innostuisi adoptiosta.
(Muuten, tiedän perheen, jolla on adoptoidut sisarukset, molemmat siis tulleet heille vauvoina. Kolmannenkin lapsen olisivat samalta äidiltä saaneet.)
Joka vuosi tulee siis noin 8000 adoptiolasta haluavaa pariskuntaa? En nyt ihan jaksa uskoa, mutta jos sinulla on tilastoa näyttää, niin kiitos.
Niin, siis moni adoptoivat toki haluaisi useammankin lapsen, että ei tarvitse olla 8000 erillistä perhettä! Mutta siis jos sitä adoptiolasta joutuu odottamaan viisikin vuotta, niin voit varmasti siitä päätellä, miten paljon ottajia on.
En ole siis sanomassa, että abortit pitää muuttaa adoptioiksi, koska eihän se niin toimi, mutta tosiaan niitä adoptioperheitä on kyllä jonoksi asti. Siksihän Suomeen adoptoidaan paljon ulkomailta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on jännä juttu, että oikeistokonservatiiveja kiinnostaa se lapsi ja sen oikeudet tasan niin kauan kuin se on sikiö. Sitten kun se lapsi on jo maailmassa, ja ruvetaan puhumaan neuvoloista, päivähoidosta, kouluista, lastensuojelusta, päihdeäitien palveluista, perhetyöstä, koulukyydeistä, mistä ikinä, niin vastaus on tasoa "lälläspöö, mitäs läksit".
Se on jännä juttu, että vasemmistoliberaalit puolustavat äänekkäästi ihmisoikeuksia kaikissa tilanteissa, paitsi silloin jos kyseessä on haavoittuvin mahdollinen ihminen: pieni lapsi.
Ketkä ne eniten vaativat kouluihin kunnollista sukupuolikasvatusta ja tietoa ehkäisystä sekä ilmaisia ehkäisyvälineitä kaikille saatavaksi? Ei ainakaan oikeistolaiset uskovaiset.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen murhaamista on valkopesty Suomessa liikaa. Kiistaton tosiasia on se, ettei abortille ole yhtään järkevää eikä kestävää perustetta. Murha kun ei ole koskaan oikein.
Eikö yhtään? Näin sanoo vain se, joka ei itse ole joutunut valitsemaan elämän ja kuoleman välillä.
Itse olin raskaana, aivan alussa, kun sairastuin syöpään. Itselläni oli jo lapsia, silloisella miehelläni ei. Suureen leikkaukseen oli aikaa pari viikkoa, kun raskaus selvisi lähestulkoon samaan aikaan diagnoosin kanssa. Ylilääkäri sanoi aivan suoraan, että jos valitsen raskauden, on hyvin mahdollista, että sekä minä että lapsi kuolemme, kun syöpä ehtii levitä liikaa.
Hirvittävä tragedia kaikkinensa, josta tuskin koskaan selviän. Valitsin oikeuden yrittää pelastaa oma elämäni ja alakouluikäisille lapsilleni oikeuden äitiin ja tein abortin. Tästä nyt viisi vuotta aikaa. Todellako, aivan oikeesti ei KOSKAAN ole oikeutta aborttiin???
Kyllä veikkaan että adoptiota haluavia on enemmän kuin adoptioon annettavia lapsia, hyvin voitaisiin alkaa tukea sitä vaihtoehtoa enemmän. Tottahan on että lapsia tarvii enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Kysyin Räsäskältä joskus twitterissä, että jos jokainen lapsi ansaitsee saada syntyä, eikö olisi oikein saada syntyä myös toivottuna? Ehkäpä Päivi itse huolehtisi jokaisesta ei-toivottuna syntyvästä lapsesta? Perustaisi vaikka lastenkodin jossa jokainen lapsi saa ansaitsemaansa huomiota?
Eipä vastannut mitään.
Ja nuo adoptioon huutelijat...luuletteko kaikkia adoptiolasta halajavia automaattisesti kelvollisiksi vanhemmiksi? Homma ei vaan toimi noin.
Tai että se adoptioon annettu lapsi välttämättä selviäisi moisesta kuin vettä vaan?
Tunnettua on, että traumoja ei tunnisteta eikä hoideta nytkään millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Se on jännä juttu, että oikeistokonservatiiveja kiinnostaa se lapsi ja sen oikeudet tasan niin kauan kuin se on sikiö. Sitten kun se lapsi on jo maailmassa, ja ruvetaan puhumaan neuvoloista, päivähoidosta, kouluista, lastensuojelusta, päihdeäitien palveluista, perhetyöstä, koulukyydeistä, mistä ikinä, niin vastaus on tasoa "lälläspöö, mitäs läksit".
Jep. Ja rahaa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä suren itsekin abortoitujen puolesta, sillä samaan aikaan suomessakin on pariskuntia jotka eivät voi omaa lasta saada. Adoptio olisi lapsen ja perheen parhaaksi, mutta nyt ollaan jumiuduttu äidin oikeuksiin. Olen nainen ja synnytysikäinen, mutta silti haluaisin että adoptioon antamisesta tehtäisiin abortin kanssa tasavertainen vaihtoehto. Lisäksi abortti on äidille sekä henkisesti että fyysisesti raskas prosessi, ehkä adoptioon antaminen vähentäisi aborttien henkistä kuormitusta
Maailmassa ei ole puutetta lapsista, joilla ei ole vanhempia.
Ei ole puutetta, mutta ei niitä oikeasti adoptoitavaksikaan riitä niin paljoa kuin rikkaissa länsimaissa olisi "tarvetta" ja halua. Enkä siis tietenkään tarkoita, että kolmannen maailman valtioiden tehtävä olisi toimia meidän vauvapankkeina, en missään tapauksessa, ja kv-adoptioihin liittyy todella isoja ongelmia. Silti aina pakko hyökätä paikalle korjaamaan, jos joku puhuu siihen sävyyn, että kv-adoptio näyttäytyy helppona ja vaivattomana prosessina, jonka seurauksena lapsia kyllä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka ne ei-halutut lapset sitten elättää ja kasvattaa? Ei niitä adoptioperheitä kaikille riitä. Tai sitten kun on adoptiojonoon ilmoittautunut, niin kyseessä on kestotilaus, joten uusi vauva tulee vähintään kerran vuodessa.
Kysypä vaikka joltain katoliselta papilta että millaisia paikkoja laitokset ei-toivotuille lapsille ovat olleet...
Minulle riittää ihan hyvin muistikuvat romanialaisista lastenkodeista takavuosilta. Lapsiparat, eivät saaneet minkäänlaista hoivaa.
Justiinsa juu. Taas tätä.
Pitäisi tehdä lapsia, mutta ei saa elää tuilla. Pitäisi elättää itsensä, mutta töihin ei pääse millään. Pitää opiskella jotain uutta, mutta kouluihin ei pääse. Pitää mennä töihin jo vauva-aikana, koska loiset töihin uli uli. Ei saa mennä töihin vauva-aikana, koska se on väärin lasta kohtaan. Ei saa olla kotiäiti eikä uraäiti.
Pitäisi perustaa perhe, vaikka koskaan ei ole oikea aika. Pitäisi perustaa perhe, vaikka koskaan ei löydy sopivaa kumppania. Jos löytää sopivan kumppanin, hyvin mahdollisesti se heittää hanskat tiskiin lasten synnyttyä ja koko kodin vastuu jää äidin harteille. Sitä ei nykynainen jaksa eikä tarvitsekaan jaksaa. Sitten erotaan. Ja kaikki ruikuttavat kun ihmiset eroavat. Lastenhoitoon vaikeaa saada apua. Pitää varoa ettei kukaan syrjäydy ja radikalisoidu ja puukota tai räjäytä ketään tai tule kiusatuksi. Mielenterveyspalveluja ei kannata tarvita, koska niitä ei riitä. Psykologeista on pula, mutta ei ole tarpeeksi aloituspaikkoja ja liian vaikeaa päästä. Kaupan kassatöitäkin varten pitää olla esiintyjä ja supliikki ja kuvata hienoja videoita itsestään. Ei saa olla väsynyt, ruma tai lihava eikä etenkään näitä kaikkia.
Älkää huoliko siskot, teitte niin tai näin, ette kelpaa koskaan ikinä missään. Ette varsinkaan yhteiskunnalle ja poliitikoille. Perhe- ja äitisytukien nosto ei auta syntyvyyteen mitenkään jos
a) työelämää ei saada korjattua JA
b) miehetkin eivät oikeasti ota 50 % automaattista vastuuta perheestään silloinkin kun se ei ole niin kauhean kivaa.
Ei mulla muuta tänään, heippa.
Vierailija kirjoitti:
Jos nostettaisiin kodinhoidontukea, lapsilisää ja äitiysrahaa voisi olla jotain mielenkiintoa lapsia tehdä. Kun nää nykyiset tuet ei tahdo edes riittää pilttien ja vaippojen ostoon!!!
Se on KOTIhoidon tuki, ja se pitäisi lyhentää muiden pohjoismaiden tasolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysypä vaikka joltain katoliselta papilta että millaisia paikkoja laitokset ei-toivotuille lapsille ovat olleet...
Minulle riittää ihan hyvin muistikuvat romanialaisista lastenkodeista takavuosilta. Lapsiparat, eivät saaneet minkäänlaista hoivaa.
Romania onkin hyvä esimerkki maasta, jossa valtio oli sitä mieltä, että abortti on kestämätön! Siellä oli myös ehkäiseminen kielletty ja naisten lisääntymistä valvottiin valtion taholta.
Minä olen adoptiolapsi, eikä menneisyyden käsitteleminen ole ollut helppoa. Se ei ole automaattinen tie onneen, ja edelleen vuonna 2021 Suomessakin on paljon ihmisiä joille verisukulaisuus on niin tärkeää, että adoptiolasta ei pidetä minään.
Ymmärrän, että adoptio näyttäytyy aurinkoisena onnen asiana.
Mutta entä me lapset?
Entä meidän biologiset vanhempamme? Omani ei saanut koskaan edes keskusteluapua siihen, että antoi lapsensa pois. Eikä häntä kuulkaa kovin paljon yhteiskunnassa arvosteta. Sellaisen kohtalon te haluatte monelle, jopa tuhansille naisille vuodessa? Meistä lapsista puhumattakaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen murhaamista on valkopesty Suomessa liikaa. Kiistaton tosiasia on se, ettei abortille ole yhtään järkevää eikä kestävää perustetta. Murha kun ei ole koskaan oikein.
Eikö yhtään? Näin sanoo vain se, joka ei itse ole joutunut valitsemaan elämän ja kuoleman välillä.
Itse olin raskaana, aivan alussa, kun sairastuin syöpään. Itselläni oli jo lapsia, silloisella miehelläni ei. Suureen leikkaukseen oli aikaa pari viikkoa, kun raskaus selvisi lähestulkoon samaan aikaan diagnoosin kanssa. Ylilääkäri sanoi aivan suoraan, että jos valitsen raskauden, on hyvin mahdollista, että sekä minä että lapsi kuolemme, kun syöpä ehtii levitä liikaa.
Hirvittävä tragedia kaikkinensa, josta tuskin koskaan selviän. Valitsin oikeuden yrittää pelastaa oma elämäni ja alakouluikäisille lapsilleni oikeuden äitiin ja tein abortin. Tästä nyt viisi vuotta aikaa. Todellako, aivan oikeesti ei KOSKAAN ole oikeutta aborttiin???
Viisastelua. Tuollainen, melko todennäköisesti keksitty tarina on vain yksi tapaus miljoonasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä suren itsekin abortoitujen puolesta, sillä samaan aikaan suomessakin on pariskuntia jotka eivät voi omaa lasta saada. Adoptio olisi lapsen ja perheen parhaaksi, mutta nyt ollaan jumiuduttu äidin oikeuksiin. Olen nainen ja synnytysikäinen, mutta silti haluaisin että adoptioon antamisesta tehtäisiin abortin kanssa tasavertainen vaihtoehto. Lisäksi abortti on äidille sekä henkisesti että fyysisesti raskas prosessi, ehkä adoptioon antaminen vähentäisi aborttien henkistä kuormitusta
Ei se lapsen adoptioon antaminen nyt ainakaan yhtään helpompaa henkisesti ole kuin abortti, veikkaisin että päinvastoin.
Jos lukisit abortin tehneiden naisten haastatteluja, tietäisit että naisilla on erilaisia jälkifiiliksiä. Hyvin moni suree aborttia jälkikäteen, ikään kuin ymmärtävät vasta tilanteen jälkeen tehneensä virheen, karuimmillaan tappaneensa lapsensa. Jotkut taas pystyvät elämään ilman tunnontuskia ja se on hienoa, että elämä jatkuu. Mutta tosiaan kiinnostaisi tietää, kuinka aktiivisesti aborttia hakeville ehdotetaan adoptiomahdollisuuksia
Adoptio on sille lapselle todella huono ratkaisu. Ihan sama vaikka kuinka hyvään perheeseen päätyisi, hän tulee aina kokemaan itsensä huonoksi ja kelpaamattomaksi, kun omat vanhemmat hylkäsivät. Tästä on tutkimuksia olemassa. Abortti on inhimillisempi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Tähän maahan onkin tosi mukavaa tehdä lapsia, kun nainen on sitten lähes automaattisesti paarialuokkaa työelämässä, ja muutenkin yhteiskunnassa. Täällä ei ruohonjuuritasolla arvosteta perheitä pätkääkään.
Neuvolapalveluista säästetään, neuvolat keskitetään yhteen paikkaan, jonne päästäkseen pitää maksaa (parkkipaikka tai bussilippu). Päiväkotien ryhmäkoot on valtavia, mutta jos hoidat lapsen kotona, olet paariaa. Koulujen ryhmäkoot on valtavia, mutta ei saa valittaa.
Asuminen on kallista, mutta pienessä asunnossa asuminen on lasten kidutusta. Ruoka on kallista, mutta äärimmäisen terveellisesti kuitenkin pitäisi syödä. Lapsi pitää yhtä aikaa kasvattaa ja jättää kasvattamatta, sen kanssa pitää viettää kaikki hereilläoloaika ettei se vaan traumatisoidu, mutta toisaalta ei saa olla lapsilleen elävä aikuinen, koska paaria.
Suomi nainen käy työssä 8h/päivä + matkat ja samaan aikaan pitää lapset kasvattaa sekä olla heidän kanssa.
Yhtälö on kestämätön. Ja auta armias jos valittelee ettei ennätä.
Peruskoulusta supistetaan kaikenaikaa koska meillä on liikaa valtiollisia menoja.
Laitetaan peruskoulu oikealle tasolle ja katsotaan sitten se syntyvyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisastelua. Tuollainen, melko todennäköisesti keksitty tarina on vain yksi tapaus miljoonasta.
Tässäpä oiva esimerkki räsäsläisestä empatiasta ja naisen arvosta.
Abortista voi toki tehdä eettisen ja moraalisen kysymyksen ja jankata siitä sitten loputtomiin. Mutta oikeasti aborttioikeus ei tarvitse mitään muita perusteita kuin sen että aborttien kieltäminen ei missään ole lopettanut abortteja, vain työntänyt ne piiloon puoskarien tekemiksi. Ja koska aborttikieltoon yleensä vielä liitetään vanhoillinen suhtautuminen ehkäisy- ja seksivalistukseen, aborttien määrä vain nousee ja haitat räjähtävät.
Oikeasti ainoa järkevä tapa vähentää abortteja on hyvä seksivalistus ja edullinen ja kaikille saatavilla oleva ehkäisy.
Vierailija kirjoitti:
Justiinsa juu. Taas tätä.
Pitäisi tehdä lapsia, mutta ei saa elää tuilla. Pitäisi elättää itsensä, mutta töihin ei pääse millään. Pitää opiskella jotain uutta, mutta kouluihin ei pääse. Pitää mennä töihin jo vauva-aikana, koska loiset töihin uli uli. Ei saa mennä töihin vauva-aikana, koska se on väärin lasta kohtaan. Ei saa olla kotiäiti eikä uraäiti.
Pitäisi perustaa perhe, vaikka koskaan ei ole oikea aika. Pitäisi perustaa perhe, vaikka koskaan ei löydy sopivaa kumppania. Jos löytää sopivan kumppanin, hyvin mahdollisesti se heittää hanskat tiskiin lasten synnyttyä ja koko kodin vastuu jää äidin harteille. Sitä ei nykynainen jaksa eikä tarvitsekaan jaksaa. Sitten erotaan. Ja kaikki ruikuttavat kun ihmiset eroavat. Lastenhoitoon vaikeaa saada apua. Pitää varoa ettei kukaan syrjäydy ja radikalisoidu ja puukota tai räjäytä ketään tai tule kiusatuksi. Mielenterveyspalveluja ei kannata tarvita, koska niitä ei riitä. Psykologeista on pula, mutta ei ole tarpeeksi aloituspaikkoja ja liian vaikeaa päästä. Kaupan kassatöitäkin varten pitää olla esiintyjä ja supliikki ja kuvata hienoja videoita itsestään. Ei saa olla väsynyt, ruma tai lihava eikä etenkään näitä kaikkia.
Älkää huoliko siskot, teitte niin tai näin, ette kelpaa koskaan ikinä missään. Ette varsinkaan yhteiskunnalle ja poliitikoille. Perhe- ja äitisytukien nosto ei auta syntyvyyteen mitenkään jos
a) työelämää ei saada korjattua JA
b) miehetkin eivät oikeasti ota 50 % automaattista vastuuta perheestään silloinkin kun se ei ole niin kauhean kivaa.Ei mulla muuta tänään, heippa.
Hyvin kirjoitettu! Totta joka sana.
Vauva-aika on noin 3v.
Enemmän olen huolissani kiusaamisesta joka alkaa jo päiväkodissa ja koulusta puhumattakaan.
Harrastusmahdollisuudet on myös minimissä köyhässä perheessä.
Lätkää ei todella voi lähteä harrastamaan jos kiinnostusta edes olisi.
Henkinen hyvinvointi, mikä se on?