Voisitko jättää 3,5 vuotiaan kotiin siksi aikaa kun käy lähikaupassa hakemassa maidon?
Kolmevuotias nukkumassa tai katsomassa piirrettyjä. 10-vuotias sisko kotona.
Kommentit (195)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MLL:n mukaan alle 12-vuotiasta ei saisi jättää hetkeksikään yksin ja 15-vuotias on vielä lapsi, joka tarvitsee myös aikuisen valvovaa silmää. Ymmärrättekö nyt että alle 12-vuotiasta EI SAA JÄTTÄÄ EDES KAUPPAREISSUN AJAKSI YKSIN!!! Jos itse olisin äiti niin en rikkoisi lakia toistuvasti kuten olen todennut nykyvanhempien jatkuvasti tekevän ja toistuvasti!!!
Lastensuojelulain mukaan viranomaisten on puututtava asiaan, kun lapsen hoidon laiminlyönti vaarantaa lapsen kehitystä.
Kansainvälisiä suosituksia
Englannissa National Society for the Prevention of Cruelty to Children (NSPCC) suosittelee, ettei alle 12-vuotiasta lasta tulisi jättää yksin milloinkaan, eikä alle 16-vuotiasta tulisi jättää yksin yöllä."
"Tosiasia kuitenkin on, että 15-vuotias on lapsi. Kotona voi myös tulla yllättäviä tilanteita. Mitä tehdä, jos tulee sähkökatkos tai tulipalo?"
Alle 12-vuotiasta ei saa jättää hetkeksikään yksin kotiin?! Sit pitää varmaan alkaa maksaa vanhemmille kotihoidon tukea siihen saakka kun lapsi menee yläkouluun, useimmilla alakoululaisilla kuitenkin koulupäivä päättyy ennen kuin vanhemmilla työpäivä, eikä kaikki vanhemmat voi etätöitäkään tehdä.
Tämä epäkohtahan on olemassa Suomen lastensuojelulaissa. Alle 12 vuotiasta ei saisi vielä jättää yksin esim koulupäiviä.
Sitten koululaitoksesta tehdään aivan mielipuolinen työpäiviin nähden.
Senpä tähden tässä kohdin sossun on katsottava läpisormien.
Vierailija kirjoitti:
Kerrohan ap jo vihdoin että mikä on se syy jonka vuoksi se 3,5-vuotias pitäisi jättää kotiin! Miksi ei voi ottaa mukaan?
Koska päiväunilla.
Joo enpä kyllä enää ihmettele keväälle tyypillisiä uutisointeja siitä kuinka pieniä lapsia naarataan vesisöistä kun katosivat "kotipihaltaan".
Mun vaimo sairasteli paljon ollessaan hoitovapaalla, ja joutui joskus olemaan vuoteessa kun poika 2 -3 v oli jo hereillä. Minä olin jo lähtenyt töihin. Poika katsoi videoita tai telkkaria itsekseen. Mä kysyin että pitäisikö kutsua kaupungin kotipalvelusta joku katsomaan, mutta ei kuulemma tarvinnut. Työnantajan kustantamaa lastenhoitajaa ei olisi saanut, enkä minä olisi saanut jäädä kotiin koska äiti ei töissä, vain minä olin. Ja lapsi lisäksi terve kuin pukki, vain äiti sairasteli.
Mitä ihmettä? Minä vahdin kymmenvuotiaana kolme vuotiasta pikkuveljeä, ihan kokonaisia päiviä esimerkiksi koulun loma-aikoina, kun vanhemmilla ei ollut lomaa. Kännyköitä ei ollut keksitty vielä. Ajatelkaa! Kumpikaan meistä ei kuollut. Kannattaisikohan miettiä omia kasvatustaitoja jos täytyy pelätä, että heti on talo tulessa ja pedofiilirinki oven takana sillävälin kun piipahtaa lähikaupassa.
Miksi se yksi maitotölkki pitää hakea juuri silloin kun lapsi nukkuu.. menkää yhdessä hakemaan kun herää, saa lapsikin vähän raitista ilmaa.
Vierailija kirjoitti:
Joo enpä kyllä enää ihmettele keväälle tyypillisiä uutisointeja siitä kuinka pieniä lapsia naarataan vesisöistä kun katosivat "kotipihaltaan".
Tällaista tapahtuu maaseudulla mutta harvemmin kaupungeissa jos perhe asuu kerrostalossa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se yksi maitotölkki pitää hakea juuri silloin kun lapsi nukkuu.. menkää yhdessä hakemaan kun herää, saa lapsikin vähän raitista ilmaa.
Ehkä koronan takia parempi kuin mahdollisimman vähän porukkaa kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
En jättäisi. Mitä jos jäät vaikka auton alle matkalla? Tai kotona syttyy vaikka tulipalo ja 10 v pelastautuu vain itse?
Olisiko parempi, että lapset on mukana jos jää auton alle?
Vierailija kirjoitti:
On se hiukan eri asia, jos menee omaa pihaan tekemään jotain hommaa, vie roskikset tai täyttää klapikorin. Lapsi osaa etsiytyä sinne, jos on tarvis. Jos vanhempi lähtee kokonaan pois pihapiiristä niin, ettei ole tavoitettavissa, se on jo huono juttu.
Meillä lapsi tulee koulusta tyhjään kotiin. Joskus hän pyytää, voiko kaveri tulla meille. Luotan vain kahteen kaveriin niin paljon, että he saavat meillä olla niin, ettei aikuisia ole paikalla. Muut saavat tulla vasta, kun minä olen tullut kotiin.
Minun kultamussukkani on ennen kouluikää päättänyt itse opetella kuorimaan puukolla omenan, vaikka kuinka on tiennyt, että puukkoihin ja saksiin ei saa koskea. Ja teki sen vaivihkaa omassa huoneessa, kun minä olen ollut kotona ja päässyt heti apuun, kun on alkanut veri lentää. Myös tulitikut kiinnostivat kovasti ja olisi halunnut harjoitella, miten se tuli syttyy, kun tikulla viuhuttaa askin kylkeä. Kerran meni otsatukkakin uusiksi, kun sai sakset käsiinsä.
Lapsi saattaa keksiä mitä tahansa, ja varsinkin silloin, kun voi vapaasti mellastaa.
Lapsia on keskenään aivan erilaisia (kuten aikuisiakin - no shit sherlock..) Ei ole mitään mieltä toimia kaikessa samalla tavalla ylivilkkaan lapsen kanssa kuin ylirauhallisen.
En voisi jättää. Meillä on kauppa parin kilsan päässä, ettei siellä niin vaan piipahdeta.
Toiseksi siellä kaupassakaan ei ole mitään, mitä tarvitsen juuri sillä hetkellä, jos skenaariossa oli kaksi sairasta lasta kotona.
Kaupasta voi tilata, ravintoloista voi tilata ruokaa ja naapurilta voi pyytää palvelusta, jos ei ole itse osannut varautua.
Vierailija kirjoitti:
Ottaisin 3,5 veen mukaan. Ja vaikka oiskin luotettava isosisarus niin en vaan jaksais sitä säätöä, mikä tulisi jos jotain sattuisi ja poliisi/sossu alkais kyselee..
Ei todellakaan sossuilla ja poliiseilla ole tuollaiseen mitään sanottavaa, ja miksi olisi lapset ovat yksin kaupassa käynnin ajan, jos äiti lähtisi Tallinnan risteilylle yksin ja jättäisi lapset kotiin keskenään, voisi heitä kiinnostaa.
Et voi jättää, odota, että pienemmän ohjelma loppuu ja haette maidon yhdessä. Miten vanhemmille tulee edes mieleen jättää noin pieni silmistään, en tajua. Et anna ikinä itsellesi anteeksi, jos juuri tästä tulisi kohtalokas hetki teidän elämässä. Eikös se Madeleinekin jäänyt vain hetkeksi kerrallaan yksin sisarusten kanssa hotellihuoneeseen.
Jos jotakin sattuisi, niin en pystyisi koskaan antamaan itselleni anteeksi. Olisi muutenkin inhottava olo koko kauppareissun ja kiroilisi hitaita kassoja ym. Siispä pienin lähtisi mukaani ihan oman mielenrauhan takia.
oon nii väsy,luin tuolta reunasta että voiko 35 vuotiaan jättää kotiin siksi aikaa...piti ihan tulla katsomaan
menempä pesemään vaikut silimistä
Minusta se on pelon tartuttamista lapseen, jos annetaan sellainen kuva, että koti on niin vaarallinen paikka, ettei siellä voi hetkeäkään olla ilman äitiä.
minä kuljin 4-vuotiaana yksin päiväkotiin vuotta vanhemman sisareni kanssa, juosten mentiin, kun oli niin hauskaa, asuttiin keskellä kaupunkia, matkaa oli 400m. Oltiin ruinattu sitä noin puoli vuotta ja lopulta saatiin vanhemmilta lupa. Reitti oli turvallinen: koko matkan saattoi kulkea jalankulkuväylällä. Kuuden ikäisenä menin mummolassa maalla yksin kylille kauppaan ostamaan maitoa, matkaa oli 1,5 kilometriä ja keskiosa matkasta piti kävellä autotiellä. Kaikki riippuu paljon lapsesta. Jotkut lapset ovat niin alkukantaisia ja siinä mielessä tyhmiä ettei heitä voi jättää yksin edes 12 ikäisenä.
Lapsille piirretty pyörimään ja kauppaan vaan. En ymmärrä, miten nykyään ollaan noin kauhean vainoharhaisia asioiden suhteen. Ettekö opeta lapsianne käyttäytymään?
Ei ole ,mistään sellaista lakia Suomessa. USA:ssa ehkä on, mutta siellä siepataan lapsia, ja toisaalta siellä äidit ei käy töissä.