Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisitko jättää 3,5 vuotiaan kotiin siksi aikaa kun käy lähikaupassa hakemassa maidon?

Vierailija
22.02.2021 |

Kolmevuotias nukkumassa tai katsomassa piirrettyjä. 10-vuotias sisko kotona.

Kommentit (195)

Vierailija
81/195 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se hiukan eri asia, jos menee omaa pihaan tekemään jotain hommaa, vie roskikset tai täyttää klapikorin. Lapsi osaa etsiytyä sinne, jos on tarvis. Jos vanhempi lähtee kokonaan pois pihapiiristä niin, ettei ole tavoitettavissa, se on jo huono juttu.

Meillä lapsi tulee koulusta tyhjään kotiin. Joskus hän pyytää, voiko kaveri tulla meille. Luotan vain kahteen kaveriin niin paljon, että he saavat meillä olla niin, ettei aikuisia ole paikalla. Muut saavat tulla vasta, kun minä olen tullut kotiin.

Minun kultamussukkani on ennen kouluikää päättänyt itse opetella kuorimaan puukolla omenan, vaikka kuinka on tiennyt, että puukkoihin ja saksiin ei saa koskea. Ja teki sen vaivihkaa omassa huoneessa, kun minä olen ollut kotona ja päässyt heti apuun, kun on alkanut veri lentää. Myös tulitikut kiinnostivat kovasti ja olisi halunnut harjoitella, miten se tuli syttyy, kun tikulla viuhuttaa askin kylkeä. Kerran meni otsatukkakin uusiksi, kun sai sakset käsiinsä.

Lapsi saattaa keksiä mitä tahansa, ja varsinkin silloin, kun voi vapaasti mellastaa.

Enpä tiedä, kyllä moni lapsi ymmärtää enemmän kuin sinä ymmärrät lasten ymmärryksestä. Voihan pieni lapsi herätä vaikka keskellä yötä leikkimään tulitikuilla. En tiedä ketään, joka olisi tämän varalta järjestänyt yövahteja lapsilleen. Meidänkin 3 v kuitenkin herää ihan joka yö vähän puuhastelemaan ja vaihtamaan unilelua ja menee nätisti takaisin nukkumaan. En tosiaan tiedä aina mitä ja milloin tekee. Riippuu lapsesta, mutta jotkut lapset kyllä pärjää, varsinkin vähän fiksummat lapset, ilman että heidän puolestaan täytyy olla koko ajan peloissaan. Riippuu myös ympäristöstä. Jos asunto on maan tasalla, sieltä on monta uloskäyntiä ja naapurit ovat tuttuja, lapsi on turvallisemmassa ympäristössä kuin kerrostalon 6.-7. kerroksessa minne paloauton tikkaat ei yletä ja naapurit ovat sosiaaliongelmaisia, jopa rikollisia. Jälkimmäisen talon pihalla ei ole turvallista leikkiä ehkä edes vanhemman kanssa. Miksi kukaan haluaisi jättää pienen lapsen hetkeksi isomman kanssa käydessään asioilla? Vaikka siksi, että lapsi ei tahdo lähteä mukaan. Me aloimme antaa 5-vuotiaan jäädä lyhyiksi ajoiksi, 10-30 min, kotiin siksi aikaa kun käytiin kaupassa. Halusi jäädä touhuamaan omiaan, turvallinen ympäristö ja sovittu naapureiden kanssa, että saattaa tulla heille jos iskee ikävä. Ei kertaakaan iskenyt. Nyt pärjäisi varmaan jo koko päivän kotona 7-vuotiaana, onneksi ei ole ollut tarvetta. Olisihan lasta tietysti voinut alusta asti kieltää huolehtimasta itsestään edes 5 minuuttia vaikka kovasti haluaisi, kertoa että kotiin voi tulla murtomiehiä ja namusetiä kun olet yksin, naapurissa syttyy tulipalo... Koitapa sitten innostaa lapsia olemaan rohkeasti kotona keskenään kun ovat kouluikäisiä.

3,5v ei ole perheessä.se joka päättää haluaako lähteä mukaan vai ei.

Ai ei vai? Niin aika hyvin päättelit, että en harkinnut tilannetta itse mitenkään vaan jättäisin vain kun 3,5 v ei halua lähteä mukaan. Ei meillä varmaan pestä hampaitakaan ja eikä mennä nukkumaan kun pikkuinen ei tahdo? Niinkö luulet? Sanoinpahan vaan, että jos lapsi tahtoo jäädä turvallisessa ympäristössä isomman sisaren kanssa kotiin hetkeksi niin kyllä sen joskus voi jättää. Ei sitä vain sen takia tarvitse raahata joka paikkaan mukaan, että namusetä murtautuu kotiinne tai talo syttyy palamaan. Ja lapset eivät osaisi muuta kuin jäädä palavaan taloon sitten. Eipä sellaista käy yleensä edes niille, jotka ihan oikeasti jättävät lapsensa heittelle.

Vierailija
82/195 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kävi usein naapurin 9v tyttö hoitamassa kun vanhemmat olivat töissä tai jossain asioilla. Paljon on maailma muuttunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/195 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et voi! Tai voit toki, mutta jos sattuu jotakin, niin annatko itsellesi koskaan anteeksi. Miksi ottaa riskiä. Tässäkin ajassa kun heilut täällä vauva sivuilla kyselemässä tyhmiä, niin olisit jo pukenut sen 3,5 vuotiaan ulkovaatteisiin ja käyneet siellä kaupassa. Eikö teillä ole mitään omaa päättelykykyä?

Ei ole päättelykykyä nyt. Mietin että jos olisin yksinhuoltaja ja lapset kipeänä. Voisinko jättää heidät kotiin ja käydä esim. kaupassa ilman että kaltaisesi pätijät puuttuvat asiaan. Ap

Eikö sen 3.5 vuotias tarvii ulkoilla tänään ollenkaan? Samalla siinä tassuttelee kaupassa, kun ulkoilee.

Ei kaikki yksinhuoltajatkaan aivan avuttomia ja päästään sekaisin ole.

Vierailija
84/195 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon miinuksia saanut aloitus. Mietin miksi 3.5 v. vuotias ei voisi jäädä vartiksi 10 v. kanssa kotiin. Riippuu lapsen luonteesta ja kuinka lapsiturvallinen asunto on.

Olen jättänut rauhallisen 3.5 vuotiaan kotiin nukkuvan vauvan kanssa hetkeksi kotiin. Kävin kävellen 50 m. Päässä noutamassa ruuan.

Autolla en lähtisi vastaavassa tilanteessa mihinkään.

Voisin myös jättää vauvan nukkumaan ja hakea lapsen leikkipuistosta, joka on 50m päässä.

Nämä niin tapauskohtaisia asioita mielestäni.

Kyllä itsekin toiminut juuri näin, lapselle on hyvä antaa vastuuta jo pienestä pitäen, ikätason ja luonteen huomioiden mukaan, jotkut lapset ovat luonteeltaan rauhallisia ja luotettavia, jotkut kaikkea muuta...

Vierailija
85/195 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se hiukan eri asia, jos menee omaa pihaan tekemään jotain hommaa, vie roskikset tai täyttää klapikorin. Lapsi osaa etsiytyä sinne, jos on tarvis. Jos vanhempi lähtee kokonaan pois pihapiiristä niin, ettei ole tavoitettavissa, se on jo huono juttu.

Meillä lapsi tulee koulusta tyhjään kotiin. Joskus hän pyytää, voiko kaveri tulla meille. Luotan vain kahteen kaveriin niin paljon, että he saavat meillä olla niin, ettei aikuisia ole paikalla. Muut saavat tulla vasta, kun minä olen tullut kotiin.

Minun kultamussukkani on ennen kouluikää päättänyt itse opetella kuorimaan puukolla omenan, vaikka kuinka on tiennyt, että puukkoihin ja saksiin ei saa koskea. Ja teki sen vaivihkaa omassa huoneessa, kun minä olen ollut kotona ja päässyt heti apuun, kun on alkanut veri lentää. Myös tulitikut kiinnostivat kovasti ja olisi halunnut harjoitella, miten se tuli syttyy, kun tikulla viuhuttaa askin kylkeä. Kerran meni otsatukkakin uusiksi, kun sai sakset käsiinsä.

Lapsi saattaa keksiä mitä tahansa, ja varsinkin silloin, kun voi vapaasti mellastaa.

Enpä tiedä, kyllä moni lapsi ymmärtää enemmän kuin sinä ymmärrät lasten ymmärryksestä. Voihan pieni lapsi herätä vaikka keskellä yötä leikkimään tulitikuilla. En tiedä ketään, joka olisi tämän varalta järjestänyt yövahteja lapsilleen. Meidänkin 3 v kuitenkin herää ihan joka yö vähän puuhastelemaan ja vaihtamaan unilelua ja menee nätisti takaisin nukkumaan. En tosiaan tiedä aina mitä ja milloin tekee. Riippuu lapsesta, mutta jotkut lapset kyllä pärjää, varsinkin vähän fiksummat lapset, ilman että heidän puolestaan täytyy olla koko ajan peloissaan. Riippuu myös ympäristöstä. Jos asunto on maan tasalla, sieltä on monta uloskäyntiä ja naapurit ovat tuttuja, lapsi on turvallisemmassa ympäristössä kuin kerrostalon 6.-7. kerroksessa minne paloauton tikkaat ei yletä ja naapurit ovat sosiaaliongelmaisia, jopa rikollisia. Jälkimmäisen talon pihalla ei ole turvallista leikkiä ehkä edes vanhemman kanssa. Miksi kukaan haluaisi jättää pienen lapsen hetkeksi isomman kanssa käydessään asioilla? Vaikka siksi, että lapsi ei tahdo lähteä mukaan. Me aloimme antaa 5-vuotiaan jäädä lyhyiksi ajoiksi, 10-30 min, kotiin siksi aikaa kun käytiin kaupassa. Halusi jäädä touhuamaan omiaan, turvallinen ympäristö ja sovittu naapureiden kanssa, että saattaa tulla heille jos iskee ikävä. Ei kertaakaan iskenyt. Nyt pärjäisi varmaan jo koko päivän kotona 7-vuotiaana, onneksi ei ole ollut tarvetta. Olisihan lasta tietysti voinut alusta asti kieltää huolehtimasta itsestään edes 5 minuuttia vaikka kovasti haluaisi, kertoa että kotiin voi tulla murtomiehiä ja namusetiä kun olet yksin, naapurissa syttyy tulipalo... Koitapa sitten innostaa lapsia olemaan rohkeasti kotona keskenään kun ovat kouluikäisiä.

Ai ei vai? Niin aika hyvin päättelit, että en harkinnut tilannetta itse mitenkään vaan jättäisin vain kun 3,5 v ei halua lähteä mukaan. Ei meillä varmaan pestä hampaitakaan ja eikä mennä nukkumaan kun pikkuinen ei tahdo? Niinkö luulet? Sanoinpahan vaan, että jos lapsi tahtoo jäädä turvallisessa ympäristössä isomman sisaren kanssa kotiin hetkeksi niin kyllä sen joskus voi jättää. Ei sitä vain sen takia tarvitse raahata joka paikkaan mukaan, että namusetä murtautuu kotiinne tai talo syttyy palamaan. Ja lapset eivät osaisi muuta kuin jäädä palavaan taloon sitten. Eipä sellaista käy yleensä edes niille, jotka ihan oikeasti jättävät lapsensa heittelle.

Lapselle tekee erittäin hyvää opetella olemaan yksin noita pieniä hetkiä, silloin ei pelota kun kasvaa ja joutuu koulun jälkeen olla pidempiä aikoja yksin kotona.

Vierailija
86/195 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs sitten jos asuntoonne tunkeutuu esimerkiksi joku ahdistelija sillä välin kun olet jättänyt lapset heitteille? Kuka kantaa vastuun? 

Joo tää on tosi todennäköinen tapahtuma täällä etelä-savossa! Just tälleen maanantaina päivällä usein ahdistelija tunkeutuu meille.

Mitä jos joku ajaa mun ja kolmevuotiaan päälle kauppareissulla? Jätinkö sit 10-vuotiaan heitteille? Kuka on vastuussa? Ap

Kyllä jätit. Sä olet vastuussa. :)

Vierailija
87/195 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut on jätetty lähes samalla ikäerolla isosisaruksen vahdittavaksi. Tämä päätti lähteä kaverille ja lähdin perään. Onneksi naapuri pelasti 80 km/h rajoituksella olevan maantien varresta juuri kun olin mutkan takana odottamassa että voisin ylittää tien. Että sinuna miettisin kahdesti, vaikka onkin pienestä hetkestä kyse. Elämä on joskus vielä pienemmän hetken varassa. Kiitollinen olen tälle suojelusenkelille.

Vierailija
88/195 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vertaatko tosiaan hampaiden pesua ja yksin kotiin jättämistä keskenään? Jätä vain lapsesi, mutta se on väärin jo ihan lastensuojelulainkin puitteissa.

Vierailija
89/195 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapselle tekee erittäin hyvää opetella olemaan yksin noita pieniä hetkiä, silloin ei pelota kun kasvaa ja joutuu koulun jälkeen olla pidempiä aikoja yksin kotona.

3,5 vuotiaalle sopivia hetkiä on esim. postin hakeminen, pihan lakaisu/haravointi jne. Ei kaupassa käynti pois pihapiiristä.

Vierailija
90/195 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MLL:n mukaan alle 12-vuotiasta ei saisi jättää hetkeksikään yksin ja 15-vuotias on vielä lapsi, joka tarvitsee myös aikuisen valvovaa silmää. Ymmärrättekö nyt että alle 12-vuotiasta EI SAA JÄTTÄÄ EDES KAUPPAREISSUN AJAKSI YKSIN!!! Jos itse olisin äiti niin en rikkoisi lakia toistuvasti kuten olen todennut nykyvanhempien jatkuvasti tekevän ja toistuvasti!!!

Lastensuojelulain mukaan viranomaisten on puututtava asiaan, kun lapsen hoidon laiminlyönti vaarantaa lapsen kehitystä.

Kansainvälisiä suosituksia

Englannissa National Society for the Prevention of Cruelty to Children (NSPCC) suosittelee, ettei alle 12-vuotiasta lasta tulisi jättää yksin milloinkaan, eikä alle 16-vuotiasta tulisi jättää yksin yöllä."

"Tosiasia kuitenkin on, että 15-vuotias on lapsi. Kotona voi myös tulla yllättäviä tilanteita. Mitä tehdä, jos tulee sähkökatkos tai tulipalo?"

Alle 12-vuotiasta ei saa jättää hetkeksikään yksin kotiin?! Sit pitää varmaan alkaa maksaa vanhemmille kotihoidon tukea siihen saakka kun lapsi menee yläkouluun, useimmilla alakoululaisilla kuitenkin koulupäivä päättyy ennen kuin vanhemmilla työpäivä, eikä kaikki vanhemmat voi etätöitäkään tehdä.

Vierailija
91/195 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jättäisi. 10-vuotias on liian pieni lapsenvahdiksi ja 3,5v liian pieni olemaan itsekseen. 10 v voi hyvin unohtaa vahtimispuuhat ja 3v lähteä perääsi. Meillä 5v lähtee aina perään, jos vien esim. roskia, vaikka 7v on seurassa. Eli nykyään vien roskat vasta, kun isänsä on tullut töistä.

Vierailija
92/195 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isosiskon kanssa kyllä. Yksin ei.

Mutta apua näitä vastauksia? :D Millaisia vätyksiä ja pelkureita te oikein kasvatatte? Tuttavapiirissä oli (täysin normaali) lapsi joka ei 12-vuotiaanakaan vielä saanut olla yksin kotona.... Syitä oli mm. "mitä jos sen tulee ikävä" "mitä jos se laittaa hellan päälle" "mitä jos se menee ulos ja unohtaa avaimen"

12v on vähän eri asia kuin 3,5v.

10v sisko on kuitenkin kotona? Sitä tarkoitin.

10v on myös eri asia kuin 12v. En todellakaan jättäisi yksin huolehtimaan noin pienestä sisaruksestaan. Yksin voi jäädä kotiin, mutta vastuu huolehtia yksin toisesta on liikaa pyydetty.

Luonne vaikuttaa enemmän kuin ikä, sun 12v ei ehkä ylitä edes suojatietä yksin. Omat 7 ja 4 v ovat kahdestaan kotona sen aikaa kun käyn lähikaupassa. Tietävät mitä kotona saa tehdä ja mitä ei, tietävät myös hakea naapurista apua jos tarvitsevat. Enemmän mä oon huolissani kun pienet lapset joutuu yksin kävelemään kouluun, tähänkin meillä on neuvottu ja ohjattu, ei ole kuin pari viikkoa kun joku pervo oli lapsia houkutellut autoon ja aivan koulun vieressä!!!

Vierailija
93/195 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään touhu on ihan hysteeristä. Ennen oli esim ihan normaalia, että eskari-ikäiset olivat yksin kotona eskarin jälkeen kun vanhemmat olivat töissä.

Eskarista ei saa lähteä kotiin ilman aikuista. Ei aiemminkaan saanut. Sitä paitsi nyt on kyse kolmevuotiaasta, ei kuusivuotiaasta.

Kyllä 70-luvulla sai. Lähdin eskarista kello 12.00 ja menin kotiin lämmittämään hernekeittoa, kun äiti tuli lounastauolla kotiin syömään.

Maailma on sittemmin muuttunut. Osaan itse suunnitella elämäni paremmin ja mikään kauppatuote ei ole niin must, että sitä tarvii heti nyt.

Vierailija
94/195 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kauppareissu ei kestä 20 minuuttia enempää ja 10-vuotias sitoutuu vahtimaan pikkusisarusta, ja 10-vuotiasta ohjeistettu soittamaan jos tule hätä,  niin normaalijärki sanoo että voi, vaikka pykälien mukaan ei voisi. Toimi harkintasi mukaan, äläkä kerro naapurille tai  anopille. 

Vierailija
95/195 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin 3,5 veen mukaan. Ja vaikka oiskin luotettava isosisarus niin en vaan jaksais sitä säätöä, mikä tulisi jos jotain sattuisi ja poliisi/sossu alkais kyselee..

Vierailija
96/195 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs sitten jos asuntoonne tunkeutuu esimerkiksi joku ahdistelija sillä välin kun olet jättänyt lapset heitteille? Kuka kantaa vastuun? 

Ei voi kuin ihmetellä kanssa miten vastuuttomia nykypäivän vanhemmat voivat olla, kun kaikenlaista sairasta väestöä hilluu nykyään vapaalla. Siellä kämpässä voi olla ties millainen lapsipornorinki ja piriorgiat käynnissä sillä välin kun äiti on jättänyt lapsensa heitteille ja lapsilla elinikäiset traumat. Myös tulipalo on täysin mahdollista syttyä ja koko koti lapsineen palaa karrelle. Ei pitäisi vastuuttomien ihmisten saada lapsia ollenkaan.

Selvä trollihanntämä, mutta joku ottaa tosissaan. Ei voi kuin ihmetellä nykyvanhempien hysteriaa ja ylettömiä vaatimuksia. Olin tulossa sanomaan, ettei tietenkään voi jättää tuon ikäistä yksin. Mutta jos kotona on 10-vuotias, äiti poissa vartin, voi jättää. Sama aika kuluu esim. suihkussa.

Ehkä hieman eri asia olla suihkussa kuin kokonaan poissa kotoa.

Ai onko? Mutta mietipä loppuun asti. Suihkussa et kuule mitä lapset tekevät. Jos hiljaisia tuhojaan on sama oletko suihkussa vai kaupassa. Tässä ei nyt puhuttu lasten jättämisestä keskenään pitkäksi ajaksi vaan nopeaksi kaupassa poikkeamiseksi.

Jos jossittelemaan lähdetään, on todennäköisempää loukkaantua kotona kuin jäädä auton alle kauppamatkallla. Liukastut ja kaadut suihkussa ja jalka poikki. Joutuu se 10-vuotias auttamaan sinua. Tai jos ei ole kuin se 3, 5v.

Vierailija
97/195 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jättänyt 3-vuotiaan katsomaan muumeja kun itse kipaisen lähikaupassa. Matka suuntaansa 70m, olen poissa noin 5min.

lastensuojelun paikka

Vierailija
98/195 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kävi usein naapurin 9v tyttö hoitamassa kun vanhemmat olivat töissä tai jossain asioilla. Paljon on maailma muuttunut.

Jep, nykyään se, että isosisarus antaa huomiota ja hoivaa pienemmälle tekee hänestä äidin, hyväksikäytetyn ja pakotetun "pikkuäidin". Sellaisessakin tapauksessa jos isompi mielellään katsoi pienemmän perään vaikkapa 15 min. Pienemmästä huolehtiminenhan on ainoastaan vanhemman velvollisuus ja isosisaruksilta kielletty jos siitä on oikeasti apua eikä se ole ns. harjoittelua vanhemman eli äidin tiukassa valvonnassa. Vaikka kyllä aika varmasti tällaisessa tilanteessa, jossa 10 v katsoisi pienemmän perään esim. 15 min, olisi äiti jo aiemmin kartoittanut sitä mahtaako oleminen onnistua. Oikeasti jos näin fiksusti järjestetyn kaupassa piipahtamisen takia pitää pelätä ilmiantoa lasten heitteillejätöstä niin olisiko ne parempi antaa kaikki laitokseen vaikka synnärillä. Eihän sitä tiedä jos vaikka ulkona vaunuissa nukkuvan lapsen päälle iskeytyy meteoriitti? Paha paha äiti...

Vierailija
99/195 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi kuin ihmetellä kanssa miten vastuuttomia nykypäivän vanhemmat voivat olla, kun kaikenlaista sairasta väestöä hilluu nykyään vapaalla. Siellä kämpässä voi olla ties millainen lapsipornorinki ja piriorgiat käynnissä sillä välin kun äiti on jättänyt lapsensa heitteille ja lapsilla elinikäiset traumat. Myös tulipalo on täysin mahdollista syttyä ja koko koti lapsineen palaa karrelle. Ei pitäisi vastuuttomien ihmisten saada lapsia ollenkaan.

Selvä trollihanntämä, mutta joku ottaa tosissaan. Ei voi kuin ihmetellä nykyvanhempien hysteriaa ja ylettömiä vaatimuksia. Olin tulossa sanomaan, ettei tietenkään voi jättää tuon ikäistä yksin. Mutta jos kotona on 10-vuotias, äiti poissa vartin, voi jättää. Sama aika kuluu esim. suihkussa.

Aloitushan oli mietiskelyä, ei trolli. Enkä ole vielä yhtään hysteriaa ketjussakaan nähnyt, kunhan jengi pohtii asioita itsensä kautta.

Vierailija
100/195 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään touhu on ihan hysteeristä. Ennen oli esim ihan normaalia, että eskari-ikäiset olivat yksin kotona eskarin jälkeen kun vanhemmat olivat töissä.

Eskarista ei saa lähteä kotiin ilman aikuista. Ei aiemminkaan saanut. Sitä paitsi nyt on kyse kolmevuotiaasta, ei kuusivuotiaasta.

Kyllä 70-luvulla sai. Lähdin eskarista kello 12.00 ja menin kotiin lämmittämään hernekeittoa, kun äiti tuli lounastauolla kotiin syömään.

Maailma on sittemmin muuttunut. Osaan itse suunnitella elämäni paremmin ja mikään kauppatuote ei ole niin must, että sitä tarvii heti nyt.

Olin eskarissa vuonna 2000 ja kyllä silloinkin sai lähteä. Jos kotimatka oli pidempi, piti olla saattaja ja sellaiseksi kelpasi myös eskarikaverin vanhempi joka käveli samaan suuntaan. Kodin kanssa tietysti sovittu ketkä lähtevät ja ketkä jäävät loppupäiväksi päivähoitoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi