Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisitko jättää 3,5 vuotiaan kotiin siksi aikaa kun käy lähikaupassa hakemassa maidon?

Vierailija
22.02.2021 |

Kolmevuotias nukkumassa tai katsomassa piirrettyjä. 10-vuotias sisko kotona.

Kommentit (195)

Vierailija
181/195 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et voi! Tai voit toki, mutta jos sattuu jotakin, niin annatko itsellesi koskaan anteeksi. Miksi ottaa riskiä. Tässäkin ajassa kun heilut täällä vauva sivuilla kyselemässä tyhmiä, niin olisit jo pukenut sen 3,5 vuotiaan ulkovaatteisiin ja käyneet siellä kaupassa. Eikö teillä ole mitään omaa päättelykykyä?

Tähän kommenttiin nähden kannattaa olla varovainen puhelimen kanssa ylipäätään jo.

Useimmat vanhemmat on pidempäänkin paikalla, mutta eivät läsnä huomatakseen lasten leikit ja mitä ympärillä tapahtuu.

Vähän kieroon tietysti suurinosa nyky sukupolvesta on, mutta kyllä meidän vanhemmat siellä lähikaupassa kävi pikaiseen maidon hakemassa, vaikka pieni lapsi jäi sisaruksensa kanssa kotiin. Kyllä 10 vuotias osaa jo soittaa äidille kauppaan, että pienempi sisar on jäänyt jumiin päästään pinnasänkyyn.

(ja ei lastensuojelussa tällaista oteta vastaan. Turhauttaa vaan ylisuojelevat ja naapureiden asioista huolehtivat äidit, kun vievät työaikaa ja resursseja todella huonoissa olosuhteissa olevilta lapsilta, kuten päihdeperheet)

Ihan hyviä vanhempia ja lapsen parasta ajattelevia te olette :)

Vierailija
182/195 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitko ottaa nuorimmaisen mukaan? 10-vuotias varmasti pärjää sen ajan, vaikka sitten telkkua katsellen.

Öö... Eikös 10-vuotiaat kävele yksin kotiin ja kouluun ja vietä koulupäivän jälkeen aikaa kotona yksin normaaleissa perheissä... Joten tuon pitäisi olla itsestäänselvyys. Vai onko teillä kaikilla 10v ikäisten lasten vanhemmilla etätyö joustavalla työajalla ja kuskaatte autolla lapset töihin? Välillä ihmettelen näitä kommentteja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/195 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisin jättää. Aikoinaan kun lapseni oli juuri tuon ikäinen, hänellä oli vatsatauti ja oli juuri nukahtanut. Pelkäsin että pöpö tarttuu minuunkin, käväisin äkkiä kaupassa hakemassa mehukeittoa tms jos itse sairastun yöllä niin sitten ei pääse kauppaan ollenkaan.Koko reissuun meni 12min,kellotin.

Hätä ei lue lakia. Mutta tässä on kyseessä MAIDON hausta.

On mullakin yksi tuttu, joka ihmetteli kovasti kun hänestä tehtiin lasu. Oli jättänyt melkein 7v yksin kotiin ja lähtenyt töihin pariksi tunniksi (yrittäjä) ilta-aikaan. Lapsi oli herännyt ja lähtenyt ulos seikkailemaan. Joku oli hänet sitten keskustan kaduilta napannut puolen yön aikaan ja soittanut hätäkeskukseen. Omasta mielestään äiti ei ollut tehnyt mitään väärää.

On tuokin pikkaisen eri kuin jättää 3puolvee isosiskon kanssa vartiksi katsomaan piirrettyjä tai jos päikkäreille niin isompi osaa varmasti sanoa, että äiti tulee ihan kohta jos pienempi herää. Se, että jättää ekaluokkalaisen ilman mitään mainintaa pärjäilemään poikkeukselliseen aikaan on vähän eri asia.

On tosiaan eri asia, mutta tämän tuttuni mielestä ei. Aivan sama asia kuin minusta ap toimisi väärin, sinusta ehkä ei. Jokaisella oma moraalinsa ja jokainen näkee maailman omalla tavallaan. Siksi minusta on typerää tällaista edes kysyä keskustelupalstalla. Tietysti on olemassa ihmisiä puolesta ja vastaan. Tietysti näkemykset eroavat.

Miksi siis edes kysellä asiasta keskustelupalstalla? Emme me voi antaa ap:lle synnynpäästöä. Se, että kyselee mielipiteitä kertoo ehkä siitä, että oma moraali on kuitenkin vähän vastaa ajatusta jättää lapset keskenään kotiin.

Vierailija
184/195 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitteko kuvitella, että esimerkiksi supernanny ohjelmassaan kehottaisi jättämään lapset keskenään kotiin pikaisen kauppareissun ajaksi? Tai seuratessaan päivän touhuja pitäisi tätä normaalina ja ei puuttuisi asiaan?

Vierailija
185/195 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai jos on vastuullinen 10v katsomassa etkä viivy kauaa. Ja puhelimet hollilla.

Kolmen äiti

Vierailija
186/195 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jättäisi. Mitä jos jäät vaikka auton alle matkalla? Tai kotona syttyy vaikka tulipalo ja 10 v pelastautuu vain itse?

En ole ap, mutta olen 35v nainen, äiti. En ole koskaan elämässäni jäänyt auton alle eikä kodissani ole ikinä syttynyt tulipaloa. Millä todennäköisyydellä niin käy juuri silloin keskellä kirkasta päivää kun kehtaan jättää lapset vartiksi keskenään? Muuten, porkkanaankin voi tukehtua!

Sittenhän todennäköisyys on suurempi, jos ei ole koskaan käynyt.

Vierailija
187/195 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mutta kerran jätin 60v. papan vahtimaan 3-vuotiasta ja sen lyhyen hetken aikana lapsi oli ehtinyt teloa korvansa niin että piti viedä tikattavaksi.. Ei kehenkään voi luottaa.

Vierailija
188/195 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitteko kuvitella, että esimerkiksi supernanny ohjelmassaan kehottaisi jättämään lapset keskenään kotiin pikaisen kauppareissun ajaksi? Tai seuratessaan päivän touhuja pitäisi tätä normaalina ja ei puuttuisi asiaan?

Supernanny asuu Amerikassa jossa on erilaiset normit. 

Vierailija
189/195 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidatte olla kaupunkilaisia jotka huudatte ettei voi jättää.

Maalla on ihan arkipäivää että lapset on yksin tai keskenään.

Luulen että maalaiset tässä huutavat että älkää tehkö niinkuin me tehdään vaan tehkää niikuin me sanotaan!

Vierailija
190/195 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut jätettiin kymmenen vanhana pienen vauvan kanssa kotiin moneksi tunniksi kun vanhemmat oli heinäpellolla kilometrien päässä.

Kännyköitä ei ollut olemassa. Tämä 80-luvulla.

Tänä päivänä kukaan ei tekisi niin. Koskaan ei sattunut mitään ja pärjäsin vauvan kanssa. Tunsin ylpeyttä siitä että osasin hoitaa pientä vauvaa ja että minuun luotettiin. Ajat oli ihan toiset.

Vierailija
191/195 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen jättänyt 4-vuotiaan 8-vuotiaan siskon kanssa maksimissaan tunniksi kunnolla käynyt kaupassa.

8-vuotiaalla on puhelin ja yläkerrassa asustaa tutut naapurit jotka voi hakea pikana apuun.

Vierailija
192/195 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et voi jättää alle 7v. kotiin. 10-vuotiaan ei tarvitse olla vastuussa toisesta ja periaatteessa alle 12v. ei saisi jättää kotiin.

Alakouluikäisen lapsen pitäisi pääsääntöisesti olla aikuisen seurassa.

Joo ja karenssia tulee, jos ilmoitat tuon syyksi ettet ottanut työpaikkaa.

Vierailija
193/195 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kyllä mekin käytiin kaupassa maitokannun kanssa jo ihan pienenä mukana lappu ja rahapussi.Piti katsoa tarkkaan ettei tule autoja.Käytiin myös kioskilla 5-6 vuotiaana yksin.Jos ne pelkää niin pukisin niille päälle ja ottaisin mukaan kauppaan maskit naamalla.

Vierailija
194/195 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

naapurin itseään hyvänä pitävä äiti antoi lapsilleen aina vain tylsät sakset askarteluun. minä pidin huolta siitä, että sakset ovat aina terävät ja että lapseni osaavat käyttää saksia oikeaoppisesti. Arvatkaa kumman lapset kävivät parikin kertaa tk:ssa saamassa ensiapua, kun olivat leikanneet saksilla sormiinsa..... jep.... ja naapuri aina ennen paheksui minua siitä että annan LAPSILLE terävät sakset, olikin hauskaa kun oli minun vuoroni ja kysyin naapurilta, että vieläkö lapsesi leikkaavat tylsillä saksilla.

No Tula...:) Tässä tapauksessa todennäköisesti tuo toinen äiti tuntee lapsensa taidot ja juuri siksi antaa tylsät Saksa, ja on ihan oikeassa niin tehdessään. Toisilla lapsilla motoriikka kehittyy hitaammin kuin toisilla, tai voi olla muu syy, jonka ilmeisesti tuo toinen äiti näkyikin, tuntien lapsensa. Villi veikkaus... luuletko, että lapsen haaveria johtuivat tylpistä saksista?

Vierailija
195/195 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

naapurin itseään hyvänä pitävä äiti antoi lapsilleen aina vain tylsät sakset askarteluun. minä pidin huolta siitä, että sakset ovat aina terävät ja että lapseni osaavat käyttää saksia oikeaoppisesti. Arvatkaa kumman lapset kävivät parikin kertaa tk:ssa saamassa ensiapua, kun olivat leikanneet saksilla sormiinsa..... jep.... ja naapuri aina ennen paheksui minua siitä että annan LAPSILLE terävät sakset, olikin hauskaa kun oli minun vuoroni ja kysyin naapurilta, että vieläkö lapsesi leikkaavat tylsillä saksilla.

No Tula...:) Tässä tapauksessa todennäköisesti tuo toinen äiti tuntee lapsensa taidot ja juuri siksi antaa tylsät Saksa, ja on ihan oikeassa niin tehdessään. Toisilla lapsilla motoriikka kehittyy hitaammin kuin toisilla, tai voi olla muu syy, jonka ilmeisesti tuo toinen äiti näkyikin, tuntien lapsensa. Villi veikkaus... luuletko, että lapsen haaveria johtuivat tylpistä saksista?

Voi ei näitä virheitä kun kirjoitin pädillä... siis piti sanoa, että no tuota. Ja tylsät sakset. Ja näkikin. Ja haaverit. Ja nytkin pädi yrittää niin korjata, että hermot menee :) joten eipä minulla muuta...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme