Euroviisut 2021
UMK on nyt takana ja aika astua eteenpäin.
Tänne sisältöä Euroviisuihin liittyen.
Uutisia, ajatuksia ja kaikkea mikä liittyy Euroviisuihin.
Kommentit (9878)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi säälittävää suomalaisten jatkuva ruotsalaisten haukkuminen. Pelkillä raadin äänillä ei viisuja voiteta. Ruotsi on päässyt 2000-luvulla 11 kertaa viiden parhaan joukkoon. Siinä tavoitetta suomalaisillekin.
Ruotsi onkin tosi paljon meitä kannustanut tai kehunut. Varsinkin "asiantuntija" tahoilta.
Pelkillä raatiäänillä ei voiteta tai pelkillä yleisöäänillä, mutta esimerkiksi 2018 Ruotsi oli finaalissa raatiäänten kakkonen. Kansalta pisteitä mahtavat 21. Tuona vuonna Saarakin sai enemmän yleisöpisteitä. Näin suuri hajonta raadit vs yleisö kyllä kertoo jotain.
Yhdestä kerrasta ei voi vetää johtopäätöstä, että raati suosisi ruotsalaisia "aina".
Se ei ole mikään yksi kerta. Viimeisen kymmenen vuoden aikana Ruotsi on johdonmukaisesti saanut raadilta parempia pisteitä kuin puhelinäänestäjiltä, ja ero on ollut usein isokin. Tuossa on vain yksi esimerkki siitä.
Ruotsi on voittanut viisuja yhtä lailla puhelinäänestyksellä kuin nykysysteemissä ja vanhoinakin aikoina. Harvoja poikkeuksia lukuunottamatta Ruotsi saa enemmän puhelinääniä kuin Suomi. Silti jotkut jaksaa jankata epäreiluutta.
Ei minua kiinnosta Ruotsin menestys suhteessa Suomeen (myönnän, että Suomen viisuissa esim. lavatoteutus on usein amatöörimäistä räpellystä Ruotsiin verrattuna). Vaan yleisemmin se, että raadit systemaattisesti suosivat tiettyjä musatyylejä ja dissaavat toisia. Eikö kuitenkin iso yleisö ole se, jolle musiikkia pitäisi tehdä? Ilmankos en nykyään paljon radiota jaksa kuunnella, kun siellä soi raatilellikkien kaltainen tapettimusa.
Vierailija kirjoitti:
Olenko ainoa joka tykkää Tanskasta ja Virosta?
Nämä ovat mun tämän vuoden oudot pakkomielteet.
Ja kun taas kävin kuuntelemassa Tanskan biisiä youtubesta niin jollakin oli samat suosikit: Tanska, Viro ja Norja.
Ja nämä siis mulla Suomen lisäksi.
Musta alkaa tuntua että Italia voittaa. Tykkään biisistä mutta esiintyjä ärsyttää. On laadukkaaammin tuotettu biisi kuin Suomen.
Euroviisuvoittaja, jonka piisejä edelleen soitetaan radiossa: Johnny Logan: 'What's another year' sekä 'Hold me now'.
Abba: 'Waterloo'. Nämä luultavasti kanavalla, joka soittaa vanhoja kappaleita (Helmi?).
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkään myös Virosta 😂 Ukrainan lisäksi ainoa jota olen kuunnellut repeatilla 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun taas kävin kuuntelemassa Tanskan biisiä youtubesta niin jollakin oli samat suosikit: Tanska, Viro ja Norja.
Ja nämä siis mulla Suomen lisäksi.
Minun mielestä heikoimmat Makedonian, Itävallan ja Puolan ja Latvian kanssa.
Tällä Ukrainan bändillä on tuotannossaan kyllä upeita etnobängereitä!
Näinä aikoina tulee mieleen Islannin Hatarin sanoma Palestiinan hyväksi. Olisi ajankohtainen edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Tanskasta tykkääviä tiedän, mutta Viron suhteen taidat olla ainoa.
Tanskan biisi ei ole omaa musaani ollenkaan (on vähän liian aitoa kasariretroa ja sain tyylistä yliannostuksen silloin 80-luvulla), mutta mukavaa että on kerrankin tanskankielinen. Virossa tehdään upeaa indiepoppia, mutta ei sitä taaskaan viisuihin asti saatu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkään myös Virosta 😂 Ukrainan lisäksi ainoa jota olen kuunnellut repeatilla 😅
Sori unohdin mainita myös Ukrainan. Aina palaan kuuntelemaan näitä. Viro ei varmaan pääse kovin hyviin sijoituksiin mutta mulla se jää soimaan päähän. Ukraina on mieletön!! Tanskan biisi saa hyvälle tuulelle ja sopii kuin nenä päähän huomoristiselle Tanskalle.
Breaking news: Yhdellä Islannin bändiläisistä on korona! Tulevat tuskin nousemaan lavalle :(
Vierailija kirjoitti:
Tällä Ukrainan bändillä on tuotannossaan kyllä upeita etnobängereitä!
Tuleeko nimi go_a paikasta Goa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi säälittävää suomalaisten jatkuva ruotsalaisten haukkuminen. Pelkillä raadin äänillä ei viisuja voiteta. Ruotsi on päässyt 2000-luvulla 11 kertaa viiden parhaan joukkoon. Siinä tavoitetta suomalaisillekin.
Ruotsi onkin tosi paljon meitä kannustanut tai kehunut. Varsinkin "asiantuntija" tahoilta.
Pelkillä raatiäänillä ei voiteta tai pelkillä yleisöäänillä, mutta esimerkiksi 2018 Ruotsi oli finaalissa raatiäänten kakkonen. Kansalta pisteitä mahtavat 21. Tuona vuonna Saarakin sai enemmän yleisöpisteitä. Näin suuri hajonta raadit vs yleisö kyllä kertoo jotain.
Yhdestä kerrasta ei voi vetää johtopäätöstä, että raati suosisi ruotsalaisia "aina".
Se ei ole mikään yksi kerta. Viimeisen kymmenen vuoden aikana Ruotsi on johdonmukaisesti saanut raadilta parempia pisteitä kuin puhelinäänestäjiltä, ja ero on ollut usein isokin. Tuossa on vain yksi esimerkki siitä.
Viimeisin esimerkki näytettiin eilisessä lähetyksessä, kun ruudussa vilahti Ruotsin edustajan kasvot hetkellä kun hän kuuli yleisöäänet. Raatiäänien perusteella johti kisaa ja odotti voittoa, mutta yleisöäänet tiputti monta sijaa alemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeesti ennakkosuosikki Malta sai sattumalta sen viimeisen esiintymispaikan semissä? Jos on finaalissakin loppupään esiintyjissä, niin en enää usko. Suomi saa finaalissa varmasti jonkun huonon esiintymispaikan.
No ei ihan. Sekä semissä että finaalissa esiintyjille arvotaan esiintymispuolisko. Järjestäjät sitten sijoittelevat alku- ja loppupuolen artistit mielestään sopivaan järjestykseen.
Malta sai semiin arvan loppupuolelle, ja järjestäjät päättivät sijoittaa viimeiseksi esiintyjäksi. Finaaliin sai arvan alkupuoliskolle, joten esiintyy ehkä jossain numeroilla 10 - 13.
Ja kyllä ennakkosuosikkeja sijoittelussa suositaan. Siltä ajalta kun esiintymisjärjestys oli kokonaan arvottu, on tilastoa, josta näkee että toisilta paikoilta pärjää paremmin. Erityisesti kakkos- ja kolmospaikat ovat "kuolemanpaikkoja" - nyt niille uhrattiin Slovenia ja Venäjä. Kyllä niiltäkin silti voi onnistua, jos on tarpeeksi erottuva esitys.
Vierailija kirjoitti:
Euroviisuvoittaja, jonka piisejä edelleen soitetaan radiossa: Johnny Logan: 'What's another year' sekä 'Hold me now'.
Abba: 'Waterloo'. Nämä luultavasti kanavalla, joka soittaa vanhoja kappaleita (Helmi?).
Euphoriaakin kuulee usein.
Vierailija kirjoitti:
Breaking news: Yhdellä Islannin bändiläisistä on korona! Tulevat tuskin nousemaan lavalle :(
Kamala uutinen, koska pidän Islannista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko noissa yhtään sellaista biisiä, joka jäisi mieleen? Eilenkin nukahdan muutaman kappaleen jälkeen.
Ei ole. Suunnilleen kaikki unohtuvat heti kun viisut loppuu.
On musiikkikappaleita jotka soivat radiossa vuosikymmeniä ja sitten on näitä kappaleita, jotka unohtuvat heti. Ei taida olla kovin montaa kappaletta viisuissa ollut, jotka soivat radiossa vuodesta toiseen.
Tai sitten sinulla on vain huono muisti?
Kaikki musahan ei ole radiomusaa, eikä viisukappaleidenkaan sitä tarvitse olla. Radiokanavia on nykyään niin monia, että ne profiloituvat tietynlaisen musiikin soittajiksi, ja useimmilla on hyvin suppeat soittolistat, joilta kappaleet tulevat. Radiomusa on tarkoitettu taustamusiikiksi. Kyllä siellä silti toisinaan on kanavan musaprofiiliin sopivia viisubiisejäkin. Sinä vain et ehkä muista, että ovat olleet viisuissa?
Itse en aktiivisesti kuuntele radiota, mutta ei siltä voi aina välttyä kauppakeskuksissa, odotusauloissa ym. Ja tuon tuostakin yllätyn, että tuokin viisu päässyt radioon. Yleensä kyllä joku niistä viisuista, joista itse en suuremmin ole pitänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamala uutinen, koska pidän Islannista.
BC'llä joku ilmoitus tänään alkuillasta (lähde ig story), toivottavasti he eivät oo saaneet koronaa.. :D ois kyllä kamala tuuri!
Vierailija kirjoitti:
Jostainhan näitä katsolukuja eri maista löytyy. Tämmöisen löysin vuodelta 2016.
http://mesta.net/euroviisujen-katsojaluvut-selvilla-islannin-tulos-haik…
"Eniten katsojia oli Saksassa, jossa viisutapahtumia seurasi 9,3 miljoonaa katsojaa.
Väkilukuun suhteutettuna eniten katsojia oli Islannissa, jossa finaalilähetystä seurasi 95,3 (!)prosenttia maan väkiluvusta. Saarivaltiossa on vain 328 000 asukasta."
Muistaakseni Malta on kaikista viisuhulluin kansa. Siellä tuo lukema on vielä enemmän kuin 95% . Koko saari lopettaa toimintansa viisu-iltana. Lähestulkoon kaikki katsovat euroviisuja!
Islannin ja Maltan kaltaisissa pikkumaissa ei taida olla kovin monta muuta televisiokanavaa, joita viisuiltoina seurata?
Maltalaisten viisuhulluudesta olen kyllä kuullut puhetta ennenkin.
BC:lle kannattaa pitää peukkuja jo tänään, koska ohjelmasta on kaksi läpimenoharjoitusta.
Jälkimmäinen niistä on yhtä tärkeä kuin huominen livelähetys, sillä sen perusteella juryt antaa äänensä.