En ymmärrä ruokalistan tarkoitusta
Siis sellaista, että tehdään ruokalista koko viikoksi. Miten te tiedätte sunnuntaina mitä ruokaa haluatte syödä torstaina? Tulee ihan mieleen Karpon jakso, jossa autot hinattiin pois aurauksen tieltä, vaikka lunta ei ollut. Autojen siirto vain oli merkitty sille päivälle. Jos torstaille on merkitty hernekeitto, sitä syödään, vaikka mieli tekisi makaronilaatikkoa. Niin suomalaista.
Kommentit (54)
Asiakas luki oslolaisravintolan ruokalistaa: Keitettyä turskaa, Paistettua turskaa, Grillattua turskaa, Graavisuolattua turskaa ,Turskaa Cafe de Paris, Marinoitua turskaa, Spagettia ja turskaa…
- Onpas mielenkiintoinen ruokalista, tokaisi hän tarjoilijalle.
- Aivan. Meillä on nyt italialainen viikko.
ja lapsiperheen ruokalista oli kai:
ma:taas jämiä
Ti: yäk
Ke: en syö
to:aina tätä samaa
pe:ei ole nälkä
la: ei oo mitään ruokaa
su: ihassama,en syö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun tekee ruokalistan viikoksi, tekee samalla myös ostoslistan.
Ma:Chili con carne
Ti: Siskonmakkarakeitto
Ke: Pasta Marinara
To:Kalamureke
Pe: Broilericurry
La:Päivän kala
Su:Aateloitu lihapataLisää tällaisia listoja, please! Saisi ruokaideat monelle viikolle.
Käy katsomassa oman kuntasi päiväkodin ja koulun listat,tai palvelukotien,niissä on listat kuudeksi viikoksi
http://www.storyoften.com/suurperheen-8-viikon-ruokalista/
Tuossakibn on vähän vinkkiä ruokalistaa kaipaavalle.
Käytän kaupan kotiinkuljetusta joten suunnittelu etukäteen on välttämättömyys. Tilaan ainekset n. 8-12 ruokaan joka tilauksessa, ja kun ne tulevat niin pilaantumisjärjestyksessä kokkaan ne, eli kalaruuat ekana, sitten liharuoat parasta ennen päiväyksen -mukaan jne. Tosi hyvä systeemi, ihan tarpeeksi jää mahdollisuuksia mielitekojen toteuttamiseen myös.
Mielestäni ruoka on just se juttu millä saa siihen rutiiniarkeen spontaania vaihtelua.
Kuolisin näihin rutiineihin jos ruokakin olisi jo viikoksi mietittynä valmiiksi.
Onko kukaan käyttänyt niitä ruokaboxeja ? eli tulee ruokaan ohjeet ja aineet ? Oletteko laskeksineet , millainen hinta jää palvelulle ja helppoudelle ?
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ruoka on just se juttu millä saa siihen rutiiniarkeen spontaania vaihtelua.
Kuolisin näihin rutiineihin jos ruokakin olisi jo viikoksi mietittynä valmiiksi.
Ja tämä on varmasti ihan toimivaa, jos ei tarvitse esim. olla ruokkimassa paria kolmea lasta heti töiden jälkeen, tai jos kauppa on niin lähellä, että sinne on helppoa pyörähtää milloin vain .
Ap asuu varmaan yksin. Viiden hengen perheelle tuollainen spontaani ajattelu, että tehdään sitä ruokaa mitä mieli tekee ei oikein toimi, kun kaikkien tekee eri ruokaa mieli. On ihan pakko tehdä kompromissejä ja syödä uunilohta ja muusia vaikka olisi mieli tehnyt syödä tryffelirisottoa.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan käyttänyt niitä ruokaboxeja ? eli tulee ruokaan ohjeet ja aineet ? Oletteko laskeksineet , millainen hinta jää palvelulle ja helppoudelle ?
Olen käyttänyt, ainekset on olleet suht laadukkaita, joten varsinkin jos halvimpiin kaupan vastineisiin vertaa niin hintavaahan se. Toisaalta on ollut kiva, että aineksia saa just sopivan määrän eikä jotain punajuurta jää sitten pyörimään kaapin pohjalle. Reseptit on olleet positiivinen yllätys, maukkaita ruokia ja uusia ideoita, mikä on sekin arvo minulle sinänsä.
Itsellä ei ole ruokalistaa. Usein teen ruoatkin ihan omasta päästä keksittyjen reseptien mukaan. Käyn kerran viikossa kaupassa ja kotona on aina tiettyjä ruoka-aineita joita täydennetään kauppareissulla mm. riisiä, makaronia, perunoita, pakastevihanneksia, mausteita, kanamunia, maustekastikkeita, juustoa, jne. Lihat ja kalat ostan aina tarjouksesta tai punalaputettuina, ne on säilötty pakastimeen. Sitten vain tutkiskelen varastojani ja kokkaan niistä jotain. Monesti syömme samaa ruokaa 2-3 kertaa. Lapsia ei ole.
Ihan totta, en tänään tiedä mitä huomenna tekee mieli. Yleensä siinä aamupäivällä alkaa muodostua joku käsitys mikä voisi maittaa mutta aika monesti vasta kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Minä tilaan ruokaboksin ja se on vain yksi osa elämästäni, jonka takia ei kyllä kannata kuolla rutiiheinin, muuten elämän täytyy olla tosi merkityksetöntä. Kuka haluaa kuolla yhteen ruokaboksiin?
Tykkään kokata ja ruokaboksin myötä kokkailen tosi erilaisia ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt, ainekset on olleet suht laadukkaita, joten varsinkin jos halvimpiin kaupan vastineisiin vertaa niin hintavaahan se. Toisaalta on ollut kiva, että aineksia saa just sopivan määrän eikä jotain punajuurta jää sitten pyörimään kaapin pohjalle. Reseptit on olleet positiivinen yllätys, maukkaita ruokia ja uusia ideoita, mikä on sekin arvo minulle sinänsä.
Näin mä olen kuullut myös. Ovatko minkä hintaisia ? Ja olen ymmärtänyt että jos jotain on enemmän, se käy seuraavaan ruokaan ? Miten noiden hinta määräytyy ?Ja voiko ruokalajeihin vaikuttaa ?
Itse en tee ruokalistoja siksi, että on vaikea tietää ruoan menekkiä, usein sitä jää seuraavallekin päivälle ja lista menisi jo siinä sekaisin. Teen myös ruokaa edullisista aineksista, ja usein vasta kaupassa selviää, mitä siellä on alennuksessa tms.
Vierailija kirjoitti:
Kun tekee ruokalistan viikoksi, tekee samalla myös ostoslistan.
Ma:Chili con carne
Ti: Siskonmakkarakeitto
Ke: Pasta Marinara
To:Kalamureke
Pe: Broilericurry
La:Päivän kala
Su:Aateloitu lihapata
Mikä h*lv*tin päivän kala? Luuletko olevasi joku lounasravintola?
En ole ikinä tehnyt viikon ruokalistaa, en ole ollenkaan järjestelmällinen ihminen. Sen sijaan osaan asettua toisen ihmisen asemaan, toisin kuin ap, joten ymmärrän, että monille syömisten suunnittelu on tosi käytännöllinen ja arkea helpottava juttu.
Suunnittelen ruuat johon ostan ainekset, mutta päätän vasta samana päivänä mitä niistä milloinkin teen. Noin viiteen ruokaan ostan kerralla, riittää viikoksi kun osaa syödään parina päivänä.
Haluan että ruoka on pitkän päivän jälkeen tekemistä vaille valmis. Olisi ankeaa siinä kohtaa lähteä kauppaan pyörimään ja miettimään mitä tekisi. Toki joskus sitten spontaanisti haen jotain mitä tekee mieli, kuten sushia.
Torstai on hernekeittopäivä ja sillä siisti! Pannukakkua sitten jälkiruuaksi.
Ymmärrän kyllä suunnitelmallisuuden, jos perheessä on yhtään enemmän jäseniä kuin yksi aikuinen ja yksi alaikäinen.
Itse en suunnitele, mutta siitä huolehdin, että meillä on kaapeissa aina aineksia, joistavoi improvisoida illallisen, joka on ainut yhteinen ruoka arkipäivisin.
Pyrin pitämään ainakin seuraavat asiat saatavilla:
-peruna
-porkkana
-sipuli
-tomaatti
-tomaattimurska
-erilaiset pastat
-riisi
-tofu
-ruokakerma
-säilykeherkkusienet
-perus(edam)juusto (jos saa raastettakin)
-pakasteet: vihreät pavut, pinaatti, kukkakaali, parsakaali ja ruusukaali
Kyllä noista saa vaikka mitä!
A. En tee ruokalistaa
B. Kun kokkaan, kokkaan paljon. Siitä voi osan pakastaa niille päiville kun ei huvita kokata.
C. On aina useita valmiita ruokia pakkasessa.
D. Hävikki pienenee, kun opettelee hyödyntämään myös tähteet. Muusinjämistä leivon rieskoja ja soosinjämistä teen vaikka makaronilaatikon. Jämäperunoista paistan röstejä.
E. Pöljä aloitus, henkisesti köyhiä oletuksia.