En ymmärrä ruokalistan tarkoitusta
Siis sellaista, että tehdään ruokalista koko viikoksi. Miten te tiedätte sunnuntaina mitä ruokaa haluatte syödä torstaina? Tulee ihan mieleen Karpon jakso, jossa autot hinattiin pois aurauksen tieltä, vaikka lunta ei ollut. Autojen siirto vain oli merkitty sille päivälle. Jos torstaille on merkitty hernekeitto, sitä syödään, vaikka mieli tekisi makaronilaatikkoa. Niin suomalaista.
Kommentit (54)
Mä edes tiedä, mitä mä tänään laittaisin...
Aika harvoin mitään ruokaa niin intohimoisesti tekee mieli, etteikö sitä voisi vaikka sitten tehdä seuraavalla viikolla. Sen sijaan ei tee mieli käydä joka päivä kaupassa.
Jotkut haluavat käydä kaupassa mahdollisimman harvoin, ja suunnittelun avulla se onnistuu.
Helppo homma, torstaina syödään hernekeittoa.
Meillä kaikki ruuat on herkkua ja on helppo haluta niitä. Sitä syödään mitä tehdään, ei sen kummempaa.
Mikään ei ole niin rasittavaa kuin kysellä joka päivä monelta ihmiseltä : hei öö mitä sun nyt tekis mieli?? Jokainen ehdottaa eri tai sanoo ihansama tai emmätiiä, just nyt ei tee mitään mieli. Ja johta on hirvee nälkä
Paljon fiksumpaa ja helpompaa kun on 6 vkon (joustava) ruokalista kaikista herkkuruuista tasapuolisesti.
Juu, ei mitään järkeä. Mielihalun mukaan kannattaa elää. Tänäänkin olin eka aatellu makaronilaatikkoa, kun se nyt yleensä käy kaikille eikä oo vähään aikaan ollut. mut 5v haluskin siinä hetkessä pinaattivelliä, 9v kananuudeliwokkia ja 13v pizzaa, mies uunimakkaraa ja minä sushia. Toki me sit näin tehtiin, ihan hullua ois kaikki muu. ;D
Ei kait sitä niin tarkkaan tarvikaan tietää että mitä millekin päivälle, paitsi kalan kanssa. Muut elintarvikkeet säilyy hyvin jääkaapissa. Mutta meillä ainakin nykyisin syynä tähän suunnitteluun on se että aina maanantaisin tulee ruokakuorma kotiin ja itse pyritään käymään täällä pääkaupunkiseudulla kaupassa mahdollisimman vähän.
Suunnittelen listan viikoksi, koska en jaksa käydä kaupassa monta kertaa viikossa. Ei se kyllä ole mikään ehdoton lista. Joskus teenkin samoista aineista toista ruokaa, jos tekee mieli jotain muuta.
Teen aina ostokset ruokalistan mukaan. En halua käydä kaupassa joka päivä, joten viikkosuunnitelman mukaan mennään.
Kun tekee ruokalistan viikoksi, tekee samalla myös ostoslistan.
Ma:Chili con carne
Ti: Siskonmakkarakeitto
Ke: Pasta Marinara
To:Kalamureke
Pe: Broilericurry
La:Päivän kala
Su:Aateloitu lihapata
Vierailija kirjoitti:
Lisää tällaisia listoja, please! Saisi ruokaideat monelle viikolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Su:Aateloitu lihapataLisää tällaisia listoja, please! Saisi ruokaideat monelle viikolle.
Koulujen ruokalistat ovat ihan hyvä pohja ruokasuunnittelulle .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Su:Aateloitu lihapataLisää tällaisia listoja, please! Saisi ruokaideat monelle viikolle.
Koulujen ruokalistat ovat ihan hyvä pohja ruokasuunnittelulle .
Samoin ravintoloiden lounasmenut.
Teettekö eri ruokaa joka päivälle? Kamala vaiva! Meillä syödään 3-4 päivää samaa ruokaa ja sitten taas kauppaan. Ei siinä paljon ruokalistoja tarvitse.
Minä teen ruokalistat arkeen. Vähän saattaa elää sen mukaan mikä juures tai vihannes on tarjouksessa tai paremman näköinen kaupassa. Ruoat on aina omaan makuun hyviä ja niitä tekee mieli kun listaa suunnittelen ja niitä myös syön koko viikon.
Viikonloppuna ja silloin tällöin voi tilata pitsat, nappasta einestä tai käydä ravintoloissa syömässä.
Tämä toimii itselle taloudellisesti, ajansäästönä ja terveyssyistä parhaiten.
Olet niitä ihmisiä joilla ei ole pakastinta tai kaapissa valmiina mitään? Mä suunnittelen ja ostan viikon ruokatarpeet, ostan lisäksi aletuotteita pakkaseen. Mulla on aina perustarpeita ja mausteita kaapissa ja pakkasessa lihoja erilaisia sekä leipää ja joskus yrttejä tai hedelmiä. Jääkaapissa on kananmunia, voita, kermaa, perunoita, porkkanaa, juustoa. Jos olen ostanut hernekeitto tarvikkeet ja jos tökkii, pakastan loput ja teen muuta. Jos en ole kerennyt tekemään, niin liha pakkaseen ja kehittelen muuta.
Nytkin saisin tehtyä esimerkiksi näitä ruokia: hernekeitto, lehtikaalipekonipasta, jauhelihapizza, bolognesekastike, juustoinen perunasosekeitto, karjalanpaisti ja perunat, pihvit timjamimaustevoilla ja perunat, porkkanasosekeitto patongilla, nuudelia hapankaalilla, perunajauhelihavuoka, riisiä possukermakastikkeella.
Ja olen siis yksin asuva ja nämä tarpeet löytyvät ihan yksiön jääkaappipakastin yhdistelmästä ja ruoka-ainekaapista :D
Vierailija kirjoitti:
Teettekö eri ruokaa joka päivälle? Kamala vaiva! Meillä syödään 3-4 päivää samaa ruokaa ja sitten taas kauppaan. Ei siinä paljon ruokalistoja tarvitse.
Ei ruuanlaitossa ole mitään vaivaa. Juuri tein pastakastikkeen- salottisipulia ja chiliä öljyyn, siihen tuorepinaattia ja lopuksi pussi äyriäissekoitusta ja desi kermaa. Sillä aikaa kiehui pasta ja mies teki salaatin. Poika raastoi parmesaania ja kattoi pöydän. Alle 15 minuuttia meni ja maittava päivällinen oli valmis.
Vierailija kirjoitti:
Käyn kerran viikossa kaupassa, mutta en todellakaan syö 3-4 päivää samaa ruokaa!
Vierailija kirjoitti:
Eikö rahvaan lihapata kelpaa?
Taidat olla ailahteleva luonne.