Avoeroapua
Tarvitsisin neuvoja tai näkemyksiä hankalaan tilanteeseen. 15 vuoden avoliitto on päättymässä, koska yhteiselo on käynyt mahdottomaksi. Asumme miehen omistamassa asunnossa ja asuntoa on vaihdettu isompaan pari kertaa vuosien aikana. Miehellä on lisäksi muutakin omaisuutta (mökki ja auto), mutta myös vielä jonkin verran asuntovelkaa.
Suhteen alkuvaiheessa olin opiskelija, nyttemmin matalapalkkaisessa työelämässä, mutta olen koko suhteemme ajan maksanut kodin vastikekulut. Lisäksi olen tietenkin osallistunut ruokamenoihin, mutta mies on enimmäkseen hoitanut sähkö-, netti- yms. laskut. Oikeastaan kaikki kotityöt ovat olleet myös kontollani.
Tiedän, että omistusasiat olisi ollut järkevää hoitaa toisin/kuntoon, mutta tilanne on nyt tämä. Oikeudentajuni sanoo että tästä yhteisestä kodista jokin osuus kuuluisi minullekin. Miehen muuhun omaisuuteen minulla ei tietenkään ole minkäänlaista intressiä. Miten asiaa tulisi lähteä setvimään? Onko minulla ylipäätään mahdollisuuksia johonkin hyvitykseen? Joutuisin hoitamaan asiaa pitkälti yksin, sillä mies ei suostu edes keskustelemaan eron mahdollisuudesta.
Kommentit (355)
AP. Onko sulla oikeat termit? Onko avomiehen asunto ok-talo, jos teillä on pihasauna ja kasvihuone? Yhtiövastikettahan maksetaan vain asunto-osakeyhtiössä.
Jos vastike on esim 300€ ja ap ajattelee että puolet olisi "miehen osuutta", eli 150€. Noh netti, sähkö ja sähkönsiirto on helposti 150€/kk (Riippuu tietenkin monesta, mutta kuitenkin) ja tästä "ap:n osuutta" olisi 75€, eli mies jää voitolle 75€/kk. No miehellä on vuosittain vielä maksettavana verot, huollot, remontit, nuohooja (jos takka)....En olisi kovin käsi pitkällä vaatimassa.
Vierailija kirjoitti:
AP kertoi, että on maksanut kasvihuoneen, koska halusi sen. AP voi ensi kesänä, erottuaan, myydä sen kasvihuoneen, koska mies ei sitä halua. Ja miksi AP suunnittelee ensi kesänä rakentavansa ja kustantavansa saunan terassin, jos miettii eroa? Älä ihmeessä investoi sinne, vaan säästä nyt ne rahat. Onko niin, että ap.llä polttelee heti tuhlata rahansa kuin jotakin jää tilille? Olisit pannut säästötilille.
Sulla on nyt mennyt kirjoittelijat sekaisin. Kasvihuoneesta kertoi joku ihan muu kuin minä.
-ap
Vierailija kirjoitti:
AP kertoi, että on maksanut kasvihuoneen, koska halusi sen. AP voi ensi kesänä, erottuaan, myydä sen kasvihuoneen, koska mies ei sitä halua. Ja miksi AP suunnittelee ensi kesänä rakentavansa ja kustantavansa saunan terassin, jos miettii eroa? Älä ihmeessä investoi sinne, vaan säästä nyt ne rahat. Onko niin, että ap.llä polttelee heti tuhlata rahansa kuin jotakin jää tilille? Olisit pannut säästötilille.
Ap ei ole kertonut yhtään mitään tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi myös omat fiilikset tilanteen suhteen vaihtelevat rajusti. Joka toinen päivä tuntuu siltä, että tekisi mieli vaan pakata kimpsut ja häipyä, ja etten kaikkien vaikeuksien jälkeen edes jaksaisi aloittaa mitään omaisuusvääntöä. Ja joka toinen päivä taas tuntuu, että olen ihan tyhmä, jos en edes yritä saada jotain hyvitystä näin pitkän yhteiselon jälkeen.
-ap
Mistä ajattelit ansaitsevasi hyvitystä? En ymmärrä. Siitäkö, että olet vuosikausia asunut halvalla miehesi asunnosta vai mistä? Kotitöistäkö? Kotitöitä tehdään joka kodissa ja niiden jakaantuminen puolisoiden pitää sopia keskenään. Olen nainen itsekin enkä tajua miksi kuvittelet saavasi mieheltä vielä rahaakin, jos et ole hoitanut asioitasi ajoissa kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Oliko AP.lla omia lapsia?
Ei ole lapsia minulla eikä sen puoleen miehelläkään. Asunto on tavallinen kerrostaloasunto eikä mikään kartano. Mökki sijaitsee kaukana, on miehen suvun käytössä myös enkä ole siellä ikinä viihtynyt tai juurikaan aikaa viettänyt.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole lapsia minulla eikä sen puoleen miehelläkään. Asunto on tavallinen kerrostaloasunto eikä mikään kartano. Mökki sijaitsee kaukana, on miehen suvun käytössä myös enkä ole siellä ikinä viihtynyt tai juurikaan aikaa viettänyt.
-ap
Onko sinulla siis jotain laskelmaa johon perustat toivomasi hyvityksen? Vai mihin perustat ajatuksesi? Kun en ainakaan itse pääse siitä ihan jyvälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Paljonko on asunnon hoitovastike? Paljonko mahdollinen korvausvastike tai remontteihin etukäteen kerättävä kuukausittainen summa? Paljonko rahoitusvastike? Paljonko sähkö ja vesi? Internet? Vakuutukset? Auton vakuutukset ja korjaukset jaettuna kuukausille (mikäli AP.kin autosta hyötyy).
Onko AP.n avomies jo kerran eronnut avioliitosta ja joutunut jo kerran osittamaan omaisuuden?
Mielestäni tämä ketju on ollut yllättävänkin yksimielinen ollakseen av-ketju. Ei ap:lla ole tässä tilanteessa oikeutta hyvitykseen. Jos ap on maksanut pelkän vastikkeen, niin itseasiassa se on mies kuka on mahdollistanut ap:n halvan asumisen ja säästöjen kartuttamisen (verrattuna että hän asuisi vuokralla). Miltä tuntuisi ap, jo ex vaatisi sulta muutamia tonneja tolla perusteella? Miehen riippuvuudet ja vastaavat ei liity asiaan mitenkään.
Tämä keskustelu vahvistaa vain minulle, etten kyllä ikinä enää muuta miehen kanssa yksiin, enkä ota luokseni asumaan. Kun yhdestä pääsin eroon, ja huomasin, etteivät minun kotityöt ja laskut lisääntyneet minnekään. Toki kaksi olisi lyhentänyt saman lainan nopeammin kuin yksi, mutta mitään muuta iloa siitä ei ollut, ja paljon huolta ja ristiriitaa.
Autosta sen verran, etten omista ajokorttia ja kuljen itse enimmäkseen julkisilla. Toki joskus on käyty yhdessä autoreissulla.
-ap
Itse ap kirjoitit, että eläminen on sinulle halvempaa miehen kanssa kuin yksin. Miksi et hyödyntänyt tätä ja kerryttänyt itsellesi säästöjä? Hyvitystä ei kuulu saada ainakaan sillä perusteella, ettei itse ole halunnut/tajunnut säästää omia rahojaan.
Saisiko AP laadittua laskelmat, joilla osoiittaisit, että olet maksanut kuluja liikaa?
Vierailija kirjoitti:
Jos vastike on esim 300€ ja ap ajattelee että puolet olisi "miehen osuutta", eli 150€. Noh netti, sähkö ja sähkönsiirto on helposti 150€/kk (Riippuu tietenkin monesta, mutta kuitenkin) ja tästä "ap:n osuutta" olisi 75€, eli mies jää voitolle 75€/kk. No miehellä on vuosittain vielä maksettavana verot, huollot, remontit, nuohooja (jos takka)....En olisi kovin käsi pitkällä vaatimassa.
Sori tästä oli jäänyt vielä miehen osuuksista vakuutus ja vesi nyt ainakin. Eli jos ap lähtisit oikein lakimiehen kanssa selvittelemään niin saattaisi tilanne kääntyäkkin niin että itse saisit alkaa kaivaa kuvetta. Henkilökohtainen mielipiteeni on että se olisi oikein.
AP. Miksi et vastaa: onko avomiehesi jo kerran eronnut?
Siis vastikekulut on vaan yksi lasku muiden joukossa. Jos miehes on maksanut ennimmäkseen kaikki muut laskut niin eiköhän teidän kulut ole jo noin tasan.
Vierailija kirjoitti:
AP. Miksi et vastaa: onko avomiehesi jo kerran eronnut?
Ei minun tietääkseni.
-ap
Eiköhän toi kasvihuonetyyppi ollut joku ihan muu kommetoija.