Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei mielenterveysongelmaiselle voi olla fyysisiä kipuja tai sairauksia?

Vierailija
20.02.2021 |

Niin, voisiko joku lääkäri vaikka kertoa että miksi ei? Varsinkaan hengitysongelmia, rintakipua, vatsakipua tai pääkipua. Itkettää ja suututtaa, mutta jos siellä alkaisi itkemään ja huutamaan niin siinähän vielä vähemmän uskottaisi ja tietoihin vielä merkintä. Kerran hullu aina hullu. Vaikka yrittää asiallisesti kertoa että sattuu. "Psykosomaattinen"

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy enää koskaan lääkärissä. Ei ole kiva leimautua hulluksi jos käy somaattisen vaivan vuoksi lääkärissä. Että kiitos vain lääkärit

Vierailija
2/48 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä outoja vaivoja koitetaan laittaa psykosomaattiseksi vaikkei sulla olisi mitään diagnoosia. Toki lääkäri siinä tapauksessa riemastuu kun diagnoosi jo löytyy. Mutta se ettei sinulla olisi masennusta tjsp. ei meinaa että saisit välttämättä samalta lääkäriltä yhtään asiallisempaa kohtelua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyskeskuksen arvauslogit hoitavat astmaa helposti masennuksena. Eräs keuhkolääkäri sanoi kerran yhdelle tutulle, että tietää aika monta masennuspotilasta, jotka paranivat, kun saivat astmadiagnoosin ja oikean lääkityksen. Tsemppiä!

Vierailija
4/48 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haluta hoitaa.

Vierailija
5/48 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina olen saanut hyvää palvelua tk:ssa, vaikka olen hullu kuin pullosta tullut. Diagnoosia ei tosin ole.

Vierailija
6/48 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan tutkittu juttu, että mielisairaat saavat heikommin hoitoa somaattisiin sairauksiin. Välttämättä ei saa edes diagnoosia. Se on kyllä järkyttävää.

Vierailija
7/48 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on tullut käsitys että 8/ 10 lääkäristä on täysi pelle. Ei ne osaa edes asioita jotka voi käydä lukemassa duodecimista, siis ei edes niitä perusjuttuja jotka on minkä tahan pulliaisen ulottuvilla ja luettavissa.

Vierailija
8/48 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tärkein on saada ensimmäiseksi merkinnäksi mt-diagnoosi, ja sitten jotain vähättelyä "kokee että jalka on kipeä", kun jalka sojottaa 90 astetta eteen polven alapuolelta.

Tosin onhan niitäkin tapauksia, joissa lääkäri vähättelee toisen lääkärin kokemaa oireilua. Syöpäosaston lääkäri ei voi sairastua itse syöpään, ja sitten tutkimuksia viivytellään kunnes on liian myöhäistä.

Vierailija
9/48 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mm. tuon vuodelta 2019 olevan opinnäytetyön haastatteluissa nousi esiin sama asia eli et ole kokemasi kanssa yksin. Asiaan pitäisi saada kyllä ehdottomasti muutos.

"Haastatteluissa kävi ilmi, että hoitojärjestelmässä psyykkisesti sairaat ovat eriarvoisessa asemassa, eivätkä he saaneet yhtä laadukasta hoitoa ja ohjausta kuin potilaat, joilla ei ollut mielenterveydensairauksia. Potilaat saattoivat jäädä hoidon ulkopuolelle, kun oireet miellettiin psyykkisestä sairaudesta johtuvaksi. Leimaamista ja ennakkoluuloja esiintyi edelleen hoitokulttuurissa ja se vaikutti muun muassa tapaan, jolla potilaasta raportoitiin työyhteisössä."

https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/228009/Maenpaa_Jari2019.p…

Tsemppiä! Pidä puolesi ja vaadi kunnollista asiallista hoitoa.

Vierailija
10/48 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihan tutkittu juttu, että mielisairaat saavat heikommin hoitoa somaattisiin sairauksiin. Välttämättä ei saa edes diagnoosia. Se on kyllä järkyttävää.

Tuo asia heijastui muistaakseni tutkimusten mukaan itsenäisenä tekijänä jopa eliniän odotteeseen

Vierailija
11/48 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse edes olla mitään mielenterveystaustaa, että fyysiset oireet tulkitaan masennuksesta tai ahdistuneisuudesta johtuviksi. Lopulta, kun joku lääkäri ottaa potilaan todesta, löytyy se oikea diagnoosikin tutkimusten perusteella.

Vierailija
12/48 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan lääkärit ei vaan osaa mitään muuta kuin joko ehdottaa masennusta kaikkeen syyksi tai määrätä buranaa. Mullekin on ehdotettu joka vaivaan ensin masennusta, vaikka ei ole edes ennestään diagnoosia. 

Vierailija
13/48 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäpä. Eipä lääkärit taida omalla kohdallaan koskaan ajatella että "psykosomaattista!!11" mutta potilaiden kohdalla aina vain. Minulla on kyllä ollut psykosomaattista oireilua(oksensin kerran pahan ahdistuksen vuoksi, kerran hengitysvaikeutta/sydän pomppuja koska ahdistus) MUTTA kyllä minä ainakin olen tunnistanut helposti mikä johtuu mielestä ja mikä on oikeaa. Tälläkin hetkellä minulla on ollut 3 viikkoa putkeen jokaikinen sekunti henki ahtaalla ja yskää.

Mainitsin terapeutille ja tuli sanat" en tiedä onko sinulle mainittu siitä, että ahdistus voi joskus aiheuttaa puristusta kurkussa :)" niin, 24/7 3 viikkoa putkeen vaikka ei edes ahdista?pakko varmaan mennä korona-testiin kun eilen meinasin jo tukehtua. Toivon oikeasti että olisi korona, koska sitten ei tarvitsisi mennä minnekkään lääkäreille missä ei uskota.

Vierailija
14/48 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, mutta kipu voi olla myös pyykki esim paniikkihäiriö voi aiheuttaa tätä. Aina lääkitään sitä oiretta mistä kipu johtuu.

Vierailija
15/48 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, mutta kipu voi olla myös pyykki esim paniikkihäiriö voi aiheuttaa tätä. Aina lääkitään sitä oiretta mistä kipu johtuu.

Siis psyykkistä

Vierailija
16/48 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti onkin.

Toisaalta fyysisesti sairaita hoidetaan psyykelääkkeillä. 

En näe suurta eroa siinä, onko fyysisesti vai psyykkisesti sekaisin, jos pystyy käyttäytymään inhimillisesti muita kohtaan.

Vierailija
17/48 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan lääkärit ei vaan osaa mitään muuta kuin joko ehdottaa masennusta kaikkeen syyksi tai määrätä buranaa. Mullekin on ehdotettu joka vaivaan ensin masennusta, vaikka ei ole edes ennestään diagnoosia. 

Tämä jaksaa aina vaan hämmästyttää mua, et mistä te kaikki muut löydätte nuo "kaikkeen vaivaan masennusta ehdottavat" lääkärit. Itse olen useaan kertaan itkenyt uupumusta ja näköalattomuutta niin nevolassa kuin lääkärissäkin ja saan aina vaan vähättelyä tyyliin "elämä on" tai "onko äiti vähän väsynyt?" 😠 koita levätä...

Vierailija
18/48 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentuneelta, jolla on lääkitys, ei viitsitä tutkia kovankaan kivun aiheuttajaa. Itseltä murtui luu liukastuttuani jäisellä kadulla. Neljällä ensimmäisellä lääkärikäynnillä juteltiin vain psyykenlääkkeistä. Viidennellä kerralla vasta pääsin röntgeniin, sain tuhdin kipulääkkeen. Murtuma oli sellaisessa paikassa, jota ei voi kipsata.

Vierailija
19/48 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samahan se on kaikilla, että jo ajanvarauksen täti koettaa estää lääkäriin pääsyn, mutta pitää vain koettaa pysyä rauhallisena ja raudanlujana. Helpommin sanottu kuin tehty, toki.

En ole kokenut kovasti syrjintää vaikka minulla on kaksisuuntainen mielialahäiriö. Se on ollut vuosia remissiossa.

Vuosia sitten oli tilanne, josta tein terveydenhoidon esimiehelle valituksenkin. Vastaanoton hoitaja (en tiedä nimikettä) halusi leimata sekä minut että lapseni "psyykkisiksi" oireilijoiksi, mutta pääsimme kuitenkin vaatimuksestani lääkärille joka totesi vaikean mykoplasman kummallakin ja määräsi astmalääkkeet. Ja, jos oikein ymmärsin, kävi kesken kaiken ripittämässä meidät vastaanottanutta henkilöä. Tuhahti nimittäin, että "hoitajat eivät tee meillä diagnooseja" ja paineli ovesta ulos. Hetken päästä tuli takaisin ja kirjoitti reseptit. Taisi vielä pyytää anteeksi, vaikka itse oli syytön tapahtuneeseen.

Tuosta hoitajan asenteesta siis tein valituksen.

Kamalaa tässä oli, ettemme olleet käyttäytyneet mitenkään poikkeavasti, vaan tuo torjuntakäytös tuli kun kerroin kysyttäessä meidän lääkityksistä. Olimme odottaneet useita tunteja ja itseasiassa viimeiset päivystysasiakkaat, ettei ruuhkakaan selitä.

Tsemppiä. Hoito kuuluu kaikille, myös meille.

Vierailija
20/48 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona-aikana on monelle mielenterveyspotilaalle lisätty diagnoosi ’skitsofrenia’, vaikkei potilailla ole todettu ko. sairautta.

Tämä siksi että nämä potilaat voidaan skitso-diagnoosin takia rajata tehohoidon ulkopuolelle esim. koronaan sairastuttuaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi