Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen työtön pitää olla, jotta suositellaan töihin ja vinkkaillaan työpaikoista?

Vierailija
20.02.2021 |

On kuulemma hyvä ajatus kerätä verkostoa työelämässä ja vapaa-ajalla, jotta sitten työttömyyden tullen on suosittelijoita ja vinkkaajia.

Minä olen 90-luvun alusta lähtien tehnyt oman alani töitä ja ollut tiiviistikin tekemisissä satojen ihmisten kanssa. Olen työssäni oikein hyvä ja minusta on tykätty. Nyt olen pitkäaikaistyötön, eikä yksikään ihminen ole vinkannut minulle yhtään mitään. Muutaman kerran olen sanonut jollekulle tuttavalle, että jos tiedät, missä tarvittaisiin ahkeraa työntekijää, muista minut. Vastaus on joka ikisellä kerralla ollut enemmän tai vähemmän kiusaantunut "totta kai" ja aiheenvaihto. LinkedIn-kontakteistakaan ei ole irronnut vinkin vinkkiä.

Minulla ei ole aikaa eikä muutenkaan mahdollisuutta hankkia verkostoa, koska en ole töissä ja olen reilusti yli viisikymppinen. Tarvitsen siis pikamahdollisuuden ja oikotien. Miten käytännössä saadaan aikaan se, että esimerkiksi liikuntahallin pukuhuoneessa joku hyvänpäiväntuttu tulee kertomaan, että hänen työpaikallaan olisi paikka vapaana? Ja mikä ihme minussa oikein on vikana, kun jokainen tietää minun olevan työssäni hyvä, mutta kukaan ei koskaan VINKKAA mitään?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoimuus, se on tärkeä. Sekä se millaisen kuvan sinusta on saanut työkaverina tai millaisen kuvan sinusta saa nykyisin. Työn kun työn oppii (jos tietenkin koulutus on olemassa, jos on työ mikä jotain erityistä tarvitsee), mutta tärkein minusta on avoimuus, sosiaalisuus ja ihmisten huomioon ottaminen. Tällaisille mikä olen vinkkaillut. Vaikea sanoa mitään yksiselitteistä, vähän sellainen fiilispuolen juttu.

Vierailija
2/11 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avoimuus, se on tärkeä. Sekä se millaisen kuvan sinusta on saanut työkaverina tai millaisen kuvan sinusta saa nykyisin. Työn kun työn oppii (jos tietenkin koulutus on olemassa, jos on työ mikä jotain erityistä tarvitsee), mutta tärkein minusta on avoimuus, sosiaalisuus ja ihmisten huomioon ottaminen. Tällaisille mikä olen vinkkaillut. Vaikea sanoa mitään yksiselitteistä, vähän sellainen fiilispuolen juttu.

Kuvailemasi kaltaisena minut tunnetaankin, koska työni on muiden ihmisten kuuntelemista ja auttamista, projekteja yksilöiden ja pienryhmien parissa. Tutkintoja, kokemusta ja erinomaisia työtodistuksia on niiltä ajoilta, kun sellaisia vielä kirjoitettiin. Suosittelijoitakin on, mutta heihin ei ole koskaan otettu yhteyttä. En vain osaa löytää itsestäni sitä vikaa, minkä vuoksi minua ei suositella eikä minulle anneta vinkkejä. Toisaalta on jo liian myöhäistä kaikin puolin muuttua itse tai muuttaa tilannetta. :(

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ehkä ole niin hyvä kuin kuvittelet? Anteeksi, parempi kuitenkin sanoa suoraan kuin kaunistella. sinua ei suositella koska kukaan ei halua sanomista osaamisestasi tai luonteestasi.

Vierailija
4/11 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kavereiden ja verkostojen noste kestää korkeintaan pari vuotta. Sitten olet nobody.

Vierailija
5/11 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ehkä ole niin hyvä kuin kuvittelet? Anteeksi, parempi kuitenkin sanoa suoraan kuin kaunistella. sinua ei suositella koska kukaan ei halua sanomista osaamisestasi tai luonteestasi.

Tiedän olevani hyvä. Ensimmäiset 25 työvuottani minua tultiin kirjaimellisesti nykimään hihasta ja pyytämään henkilökohtaiseksi tai oman firman kontaktiksi, ja jouduin usein pahoittelemaan, ettei aikatauluuni kerta kaikkiaan mahdu enää. Muutama vuosi sitten työt loppuivat monen yhteensattuman kautta ja olin yhtäkkiä kummallisessa tilanteessa. Alakin oli muuttunut hyvin paljon, muttei se selitä kaikkea.

Kun töihin suositellaan, on kysymys isoista asioista. Siksi minua kummastuttaakin, kuinka muita kuulemma suositellaan ja tuupataan töihin pintapuolisenkin tuttavuuden perusteella. Vai ovatko nämä tarinat vain iltapäivälehtien väritettyä täytettä?

Ap

Vierailija
6/11 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ap pahoillani puolestasi, mutta luulen että suurin syy on ikäsi.

Olisiko silloin nuorempana kannattanut verkostoitua poliitikkojen kanssa?

Vierailija
7/11 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ap pahoillani puolestasi, mutta luulen että suurin syy on ikäsi.

Olisiko silloin nuorempana kannattanut verkostoitua poliitikkojen kanssa?

Olin minä työni puolesta tekemisissä muutaman isoksi pomoksi päätyneen poliitikon kanssa, mutta he ovat olleet jo pitkään eläkkeellä. Jos nämä henkilöt olisivat edelleen työelämässä, en olisi tässä ihmettelemässä, minne työt katosivat.

Ap

Vierailija
8/11 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen työtön, joka ei ole koskaan pitkään työtön. Itse joudun välillä aina kieltäytymään töistä, jotta voin nauttia hieman pidempään liiton rahoista.

Vierailija
9/11 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän olevani hyvä. Ensimmäiset 25 työvuottani minua tultiin kirjaimellisesti nykimään hihasta ja pyytämään henkilökohtaiseksi tai oman firman kontaktiksi, ja jouduin usein pahoittelemaan, ettei aikatauluuni kerta kaikkiaan mahdu enää. Muutama vuosi sitten työt loppuivat monen yhteensattuman kautta ja olin yhtäkkiä kummallisessa tilanteessa. Alakin oli muuttunut hyvin paljon, muttei se selitä kaikkea.

Kun töihin suositellaan, on kysymys isoista asioista. Siksi minua kummastuttaakin, kuinka muita kuulemma suositellaan ja tuupataan töihin pintapuolisenkin tuttavuuden perusteella. Vai ovatko nämä tarinat vain iltapäivälehtien väritettyä täytettä?

Ap

En tiedä mitä juttuja tarkoitat, mutta useinhan nuo suosittelut ja kyselyt koskevat jo työelämässä olevia ihmisiä. Työelämässä on myös ikäsyrjintää ja monesti työttömyys on rakenteellista eikä niinkään yksilöstä johtuvaa. Uskon, että olet hyvä ja ammattitaitoinen tyyppi, ei se ole sinusta kiinni. Onko yrittäjyyden kokeileminen alallasi mahdollista? Kevytyrittäjyyden avulla saisit uusia kontakteja ja työttömänähän saa pieniä summia ansaita. Jos työttömyys venyy vuosiksi, niin hae vapaaehtoistöitä, yrittämistä, koulutusta tai mitä tahansa järkevää, jota voit käyttää CV:ssä, koska pitkä tauko työuralla on haitta. Ajatellaan, että et enää vanhempana ole ajan tasalla.

Vierailija
10/11 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

En tiedä mitä juttuja tarkoitat, mutta useinhan nuo suosittelut ja kyselyt koskevat jo työelämässä olevia ihmisiä. Työelämässä on myös ikäsyrjintää ja monesti työttömyys on rakenteellista eikä niinkään yksilöstä johtuvaa. Uskon, että olet hyvä ja ammattitaitoinen tyyppi, ei se ole sinusta kiinni. Onko yrittäjyyden kokeileminen alallasi mahdollista? Kevytyrittäjyyden avulla saisit uusia kontakteja ja työttömänähän saa pieniä summia ansaita. Jos työttömyys venyy vuosiksi, niin hae vapaaehtoistöitä, yrittämistä, koulutusta tai mitä tahansa järkevää, jota voit käyttää CV:ssä, koska pitkä tauko työuralla on haitta. Ajatellaan, että et enää vanhempana ole ajan tasalla.

Olin pitkästä urastani yli kolmanneksen yrittäjänä, enkä enää lähde sille tielle. Oman työni tekeminen yrittäjänä oli hienoa hommaa, mutta ajat ja alat ovat muuttuneet. Erään TE-virkailijan mukaan minun myös katsottaisiin niin helposti palanneen yrittäjäksi, ettei minun kannata haksahtaa minkäänlaiseen yritystoimintaan ja päätyä todistelu- ja paperisotaan. Uskon, että sama pätee vapaaehtoistyöhön; viranomaisilla on aika kieroja tapoja ampua alas liikaa puuhasteleva työtön.

Sain suorittaa jo työssäoloaikanani aloittamani tutkinnon loppuun työkkärin luvalla ja olen entistäkin pätevämpi, mutta ei se näytä auttavan. Aika lailla harmittaa, että minua on koulutettu yhteiskunnan piikkiin useamman tutkinnon verran ja että olen työssäni parempi kuin koskaan ennen, ja silti minua makuutetaan toimettomana. Työnhaku on melkoista sirkusta nykyisin, mutta luulisi, että on olemassa myös rekrytoijia, jotka tunnistavat ammattitaidon myös ilman volttien heittelemistä ja soihtujen pyörittelyä.

Ap

Vierailija
11/11 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelijat ovat ihan mutujuttua alusta loppuun. Ehkä hieman sukua sille, että jotain työssäkäyvää kosiskellaan johonkin toiseen työpaikkaan, vaikka töitä jo on.  Ihan selkeä pelko ja epävarmuus työnantajan taholta. Jos esimies suostuu antamaan suositteluja, niin se perustuu usein vain sille, että esimies arvostaa työntekijää, oli sille sitten mitään todellista pohjaa tai ei. Työpaikoilla toiset ovat suosikkeja - tarpeeksi ruskea kieli - toisiin taas esihenkilö ei edes välitä tutustua, vaan oma käsitys luodaan jonkun juorun tai ym. perusteella.