Kumppanin kanssa 'ostettiin' asunto yhdessä, nyt ei suostu myymään puolikasta minulle
Eli muutama vuosi sitten etsittiin ja valitsittiin yhdessä asuntoa meille. Kumppani haki lainan ja osti asunnon meille niillä puhein että saan ostaa oman puolikkaani heti kun haluan ja olen saanut asiani kuntoon. Tiesimme tämän tilanteen kun alunperin rupesimme etsimään tätä asuntoa, että ostan oman puolikkaani vasta parin vuoden kuluttua. Osallistuin kuitenkin kaikkiin maksuihin, remontteihin jne. Nyt asia on tullut ajankohtaiseksi, mutta kumppanini vain hermostuu koko asiasta ja ei suostu enään myymään asunnosta puolikasta. Mitä ajatuksia tästä? Mitä itse tekisitte tässä tilanteessa? Minusta tuntuu että minua on loukattu pahimmalla mahdollisella tavalla, että koko suhteelta on viety pohja ja luottamus :(
Kommentit (112)
Misipä hän myisi remontoidun ja laitetun asunnon ap lle ja siten sitoisi itsensä yhteisomistukseen. Vieraalta saa sitten paremman hinnan, ja saa pitää kaiken itse. Ehkä oli vilpitön silloin alussa, nyt ei enää ole, mutta mitään ei ole tehtävissä. Jos kaverit kuuli puheen ja kasvojen säilyminen on tärkeää heidän silmissään, voisi edes yrittää vaatia omansa takaisin, eli asuntoon ja elämiseen uhrattu osuus. Nyt nopeasti omilleen ettei tilanne jatku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten paljon olet tarjoutunut maksamaan asunnon puolikkaasta? Puolet alkuperäisestä ostohinnasta? Asunnon arvo on voinut nousta. Mutta jos teillä oli sopimus että mies myy muutaman vuoden kuluttua puolikkaan sinulle, niin siitä pitäisi pitää kiinni. Aika törkeä temppu mieheltä.
Puolesta sovittiin, lisäksi olen osallistunut remontteihin eli +-0 mielestäni
Tämähän ei ole mielipidekysymys, vaan konkreettinen... Paljonko olet käyttänyt rahaa kumppanisi asuntoon? Kuiteistahan sen näkee.
Käsittääkseni sulla voi kuitenkin olla oikeus puolellasi. Kysyppä neuvoa lakimieheltä tai oikeusaputoimistosta. Kerro kumppanillesi, ettei näin voi kusettaa ilman seuraamuksia. Äläkä maksa enää mitään kuluja.
Maksatko siis vuokraa?
Kumppanisi ei halua kanssasi yhteistä omaisuutta mitä ilmeisimmin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, vaan maksanut ruuat, huonekalut jne. Ja tähän tulee varmasti kommentteja että en ole osallistunut mihinkään, koska en ole maksanut talosta mitään. Mutta kumppanillani ei myöskään olisi ollut mahdollisuutta lyhentää lainaa sillä tavalla jos en olisi maksanut kaikkea muuta. Ja varsinkin kun puhe oli että parin vuoden päästä ostan oman osuuteni.
T-Y-H-M-Ä.
Tuollaisia "oli puhetta"-sopimuksia ei tee kuin vajaaälyiset ja hyväuskoiset.
Häh?
Kyllä kumppaniin yleensä luotetaan.
Tässä tapauksessa ei ehkä olisi ollut hyvä tehdä niin.
Voisitteko ihan pistää kaikki luvut paperille. Paljonko kumpikin on pistänyt yhteiseen.... talo ja muut kulut ruuat ja kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, vaan maksanut ruuat, huonekalut jne. Ja tähän tulee varmasti kommentteja että en ole osallistunut mihinkään, koska en ole maksanut talosta mitään. Mutta kumppanillani ei myöskään olisi ollut mahdollisuutta lyhentää lainaa sillä tavalla jos en olisi maksanut kaikkea muuta. Ja varsinkin kun puhe oli että parin vuoden päästä ostan oman osuuteni.
T-Y-H-M-Ä.
Tuollaisia "oli puhetta"-sopimuksia ei tee kuin vajaaälyiset ja hyväuskoiset.Häh?
Kyllä kumppaniin yleensä luotetaan.
Tässä tapauksessa ei ehkä olisi ollut hyvä tehdä niin.Voisitteko ihan pistää kaikki luvut paperille. Paljonko kumpikin on pistänyt yhteiseen.... talo ja muut kulut ruuat ja kaikki.
Kiitos, että joku ymmärtää. Kyllä jos parisuhteessa on niin toiseen pitäisi voida luottaa, eikä odottaa koko aika että kuitenkin toinen kusettaa enkä luota mihinkään.
Osalla ihmeellisiä kommentteja. Onko noin moni tosiaan suhteessa, jossa kumppanin sanaan ei voi luottaa? Tai itse peruisit lupauksesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten paljon olet tarjoutunut maksamaan asunnon puolikkaasta? Puolet alkuperäisestä ostohinnasta? Asunnon arvo on voinut nousta. Mutta jos teillä oli sopimus että mies myy muutaman vuoden kuluttua puolikkaan sinulle, niin siitä pitäisi pitää kiinni. Aika törkeä temppu mieheltä.
Puolesta sovittiin, lisäksi olen osallistunut remontteihin eli +-0 mielestäni
Tämähän ei ole mielipidekysymys, vaan konkreettinen... Paljonko olet käyttänyt rahaa kumppanisi asuntoon? Kuiteistahan sen näkee.
Jos olen osallistunut kaikkiin remontteihin niin se ei ole mielipidekysymys vaan ihan totisinta totta.
Mä en usko, että pystyisin tai haluaisin tuollaisen kusetuksen jälkeen jatkamaan suhteessa. Pettyisin tuohon ihmiseen niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Osalla ihmeellisiä kommentteja. Onko noin moni tosiaan suhteessa, jossa kumppanin sanaan ei voi luottaa? Tai itse peruisit lupauksesi?
Tätä ihmettelen itsekin. Meillä on kuitenkin aina ollut rakastava suhde. Ei olisi tullut mieleenkään että asunnon ostaminen menee tällä tavalla ja meinaa repiä meidät erilleen.
Jos itse vuokraisit asuntoa niin vuokra olisi minimissään 500€/kk. Jos siis olet maksanut ruoat ja huonekalut ja mies lyhennyksen, vastikkeen ja korot niin mielestäni sinua ei ole huijattu.
Vierailija kirjoitti:
Mä en usko, että pystyisin tai haluaisin tuollaisen kusetuksen jälkeen jatkamaan suhteessa. Pettyisin tuohon ihmiseen niin paljon.
Minusta tuntuu myös että olen vaan niin pettynyt ja surullinen, en enää pysty luottamaan mihinkään mitä kumppanini sanoo, olen vain vihainen ja katkera.
Vierailija kirjoitti:
Siis kumppanisi osti asunnon ja nyt hänen pitäisi myydä jostain ihmeen syystä puolet siitä sulle?
Kai olet pitänyt tallessa kaikki kuitit, joista ilmenee sun osallisuus? Ehkä se kattaa sun asumises, vai ilmaiseksiko sä olet siinä pari vuotta asunut?
Ei ihme syystä, vaan siksi, että sopivat niin. Jos kumppani on maksanut ap:n puolesta jonkin aikaa lyhennyksiä ja ap maksanut kumppanin ruokia ja muita juoksevia kuluja, niin ihan reilulta kuulostaa (oikeassa kunnollisessa) parisuhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Jos itse vuokraisit asuntoa niin vuokra olisi minimissään 500€/kk. Jos siis olet maksanut ruoat ja huonekalut ja mies lyhennyksen, vastikkeen ja korot niin mielestäni sinua ei ole huijattu.
Eli suurimmalle osalle täällä olisi ok jos on yhdessä sovittu että saatte ostaa puolikkaanne asunnosta ja lopulta se ei käykkään, niin jatkaisitte suhdetta normaalisti ilman mitään ongelmia?
Nimenomaan, yhdessä parisuhteessa sovittu. Mielestäni kumppaniin pitää voida luottaa ja jos jotain sovitaan niin se pitää, ja on lupa loukkaantua jos vedetään matto jalkojen alta.
Paljonko olet remonteista maksanut? Entä ruoista? Entä muista menoista?
Nyt sitten ryhdyt ostamaan vain halpaa ruokaa: linssejä, kaalia, makaronia, porkkanaa, perunaa.
Ja ilmaiseksi asut talossa. Sijoitat ja säästät rahat, jotka olisit kodista maksanut. Kalleimpia huonekaluja voit myydä halutessasi, sinunhan ne on. Avaa asp-tili, ja säästä kunnolla. Asp-tilin lisäksi pyri säästämään kunnon pesämuna sekä 3-6 kk elinkustannukset säästöön.
Voi nimittäin olla, että kumppanisi ei haluakaan pitkäaikaista kumppanuutta.
Piensijoittaja kirjoitti:
Osta sijoitusasunto itsellesi ja asu ilmaiseksi miehen kanssa nykyisessä. Voi jopa olla, että mies muuttaa mielensä.
Tämähän on hyvä idea !
Tietenkään et osta osuuttasi. Jatkat asumista ilmaiseksi ja mietit, jatkatko suhteessa vai et. Asuntolainan osuuden voit säästää suoraan omalle tilille. Kätevää.