Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nonii, poika hajoitti suuttuessaan läppärinsä. Voi hemmetti että ketuttaa

Vierailija
20.02.2021 |

Varmaan yhtälailla poikaa kuin äitiäkin. Sinne meni syksyllä hankittu koululäppäri.. voi kiesus. Yhtäkkiä siis oli vaan turhautunut johonkin tehtävään ja heittänyt koko koneen seinään.

Ei todellakaan ole kiinnostusta tuosta vain hommata uutta, mutta koneen se kouluun tarvitsee. Mitä nyt?

Kommentit (99)

Vierailija
61/99 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostaisin uuden ja sanoisin että seuraavan ostat itse jos vielä hajotat. Aika kuspäistä ajattelua että hähäää enpä osta uutta. Hermo se menee itselläkin joskus, mutta aikuisena sitä osaa hallita.

Vierailija
62/99 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt menee hetki koulunkäyntiä vanhaan malliin, eli ilman konetta. Onhan hänellä sentään vielä älypuhelin.

Nyt van käyttöön vihkoja ja kyniä, niin kyllä se siitä.

Muista se, että tuo oli pojan oma valinta. Paiskaa koneen rikki niin sitten on ilman konetta siihen saakka, että saa hankittua uuden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/99 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ette ainakaan osta uutta. Teini töihin tienaamaan rahat seuraavaan. Tai sitten käyttää kirjaston koneita.

Tuo seinään heittäminen osoitti sen, miten vähän hän tuota konetta ja siihen mennyttä rahamäärää arvosti. Nyt on viimeiset hetken oppia elämän realiteettaja.

Olet kyllä sinällään oikeassa, mutta vähän on nyt liian kylmä suhtautuminen asiaan. Teini-ikäisillä tunteiden hallinta vasta kehittyy. Asiaan voi vaikuttaa esimerkiksi se, jos teini ei nyt etäkoulussa saa tehtävään sitä apua mitä tarvitsisi, joka on tuohon johtanut.. vähän pitäisi nyt olla ymmärrystä ja tilannetajua pelissä.

Olen samaa mieltä. Emme myöskään tiedä, millainen ap:n poika on tähän asti ollut, voihan olla, että pahin murrosikä onkin vasta nyt meneillään.

Vierailija
64/99 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ostaisin uuden ja sanoisin että seuraavan ostat itse jos vielä hajotat. Aika kuspäistä ajattelua että hähäää enpä osta uutta. Hermo se menee itselläkin joskus, mutta aikuisena sitä osaa hallita.

Tuo jätkä on vuoden päästä aikuinen...

Vierailija
65/99 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko adhd?

Mielenvikaisuus ei ole mikään puolustus huonolle käytökselle.

Ei niin mutta auttaa ymmärtämään

Vierailija
66/99 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt olisin ennemmin huolissani kyllä tosta aggressiivisuudesta kuin läppäristä. Ap, MIKSI teillä 17v saa heittää tavaroita suuttuessaan?

Samaa tulin kirjoittamaan. Ei ole normaali reaktio varsinkaan, jos ei ole mitään selittävää diagnoosia taustalla. Ei sillä, että diagnoosin varjollakaan saisi noin käyttäytyä.

Onko impulssiivista käytöstä ollut ennenkin ja millainen pettymysten sietokyky on ollut aiemmin? Tuon ikäisen pitäisi pystyä hillitsemään käytöstään. Aika herkästi veisin teinin tutkimuksiin, jos käyttäytyisi noin useammin, kuin tuon yhden kerran.

Poika mäkkäriin töihin tienaamaan. Maksatte vaikka ensin sen koneen itse ja poika maksaa osamaksulla vanhemmille.

Minulle tuli sama mieleen. Lähipiirissä on aikuisia ADHD-persoonia. Tulistutaan tosi helposti ja tavarat lentelee sinne tänne. Yksi heistä sanoi, että hänen on pakko räjähtää ja heittää sitten vaikka salaattikippo menemään seinään, kun tomaatinpalat jäivät liian isoiksi. Jälkeenpäin sitten harmittaa, että miten tein näin tyhmästi. Sai diagnoosin vasta yli 30-vuotiaana.

Isäni puolella suvussa kulkee aivan saletisti ADHD:ta ja autismia, mutta eihän niitä diagnosoitu silloin ennen muinoin. Yksi kuumakalle ADHD päätyi linnaan tulistuessaan kaverilleen typerästä asiasta ja henkihän siinä meni.

Vierailija
67/99 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sais itkeä, uutta ei vanhempi osta.

Vierailija
68/99 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo jätkä on vuoden päästä aikuinen...

Eivät kaikki 18-vuotiaat ole todellakaan "aikuisia", vaikka täysi-ikäisiä ovatkin. Ja se heille sallittakoon, kunhan vain ymmärtävät olevansa itse omista asioistaan vastuussa ja teoilla on seurauksensa.

Vierailija
69/99 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt olisin ennemmin huolissani kyllä tosta aggressiivisuudesta kuin läppäristä. Ap, MIKSI teillä 17v saa heittää tavaroita suuttuessaan? Meillä ei enää edes 5v heitä..

Miten niin SAA heittää? Vaikuttaako ap siltä, että hän suhtautuisi sallivasti läppärin heittämiseen? Ja miten teillä ilmenee se, että tavaroita EI SAA heittää? Olette kerran sanoneet lapselle, että noin ei muuten saa tehdä, ja hän on totellut kerrasta? Onnittelut teille, teillä on ilmeisesti todella helppo ja lauhkea lapsi.

Newsflash: jotkut lapset eivät pysty hillitsemään raivoaan, ihan riippumatta siitä, miten ankarat seuraamukset teolla on. Tällaisella lapsella voi toki olla jokin neurologinen ongelma taustalla, mutta syynä ei todellakaan automaattisesti ole se, että vanhemmat SALLISIVAT esim. tavaroiden heittelyn 😡

Vierailija
70/99 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvattakaa ne kersat vaippaikäisistä asti..

Vierailija
71/99 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tulee täysin päinvastainen mielipide.

Murrosikä on vaikea ikä, suuriakin mielialan vaihteluita on, eikä nuori läheskään aina hallitse mieltään. Tuollainen raivostuminen on kamalaa koko perheelle, muttei rangaistuksen oman mielen myllerryksestä saa olla kohtuuton. Että muka ensi kesän tienisteihin saakka joutuisi käymään kirjastossa tekemässä koulutehtävät, no ei!

Käy juttelemassa pojan kanssa, kun hän on rauhoittunut. Ehkä tuo koulutehtävä ei ollut ainoa syy, vaan hänellä on muitakin murheita. Yritä jutellen saada selville, mitä hänelle kuuluu, miten menee. Tuntuuko elämä just nyt tosi hankalalta, onko mieliala matalalla.

Miettikää läppäriasiaa yhdessä. Ehkä ratkaisu löytyy.

Älä rankaise häntä tuosta noin vain, koska taustalla saattaa olla muutakin. Jutelkaa rauhassa.

Vierailija
72/99 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs se seinä ? Jos läppärin kunnolla seinään linkoaa niin rappauksethan siitä irtoaa. Virtajohto ei ollut kiinni? Vaikea heitellä kun kiinni seinässä ja muuntajakin voi osua omaan päähän.

Vierailija
73/99 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aina tarvitse ensimmäisenä diagnooseja hakea niinkuin täällä näyttää olevan joillain kommentoijilla tapana - itse 16-vuotiaana kilttinä kympin tyttönä heitin TI-86-laskimen seinään kun en tajunnut pitkän matikan juttuja. Ensimmäinen ja viimeinen kerta oli se, ei ole ollut ongelmia hallita aggressioita tms, näin 36-vuotiaan näkökulmasta. Ymmärsin myös, että kannattaa vaikkapa hakata nyrkkeilysäkkiä, käydä kävelyllä, syödä välipalaa tai yleensä tehdä jotain muuta silloin kun piuhat aivoissa tuntuu jumittavan. Tsemppiä pojalle!

Vierailija
74/99 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä pk-seudulla ole kuin osittain kirjastot auki joten käytetyn koneen joutuu nyt hommaamaan.

Vierailija
75/99 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliko pienelle itku.. voi kyllä se siitä

Vierailija
76/99 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kommentoida: olen hiton iloinen jo aikuisista tyttäristäni. Ei mitään ongelmia vaikka olin yh. Sisarusteni pojat: tapelleet että on paikkailtu, astiakaappi pudotettu, on potkittu ovilaseja paskaksi suutuspäissään, juotu isien viinoja, kustu kaverin kypärään ymym mistä kaikesta olisin varmaan heittänyt kakarani pellolle. Poikien äidit puolustelleet miten lapsi turhautui ja purki pettymystään. Häiriköitä mun mielestä, en kutsu kylään.

Vierailija
77/99 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että ärsyttää. Oma poikani on myös hajottanut pari puhelinta ja tabletin. Joskus myös on heittänyt läppäriä, mutta ihme kyllä se ei mennyt rikki. Pojallani on siis autismi. Olisiko mahdollista, että pojallasi on jotain ongelmia, kuten autismi? Se voi aiheuttaa, ettei vaan kykene joissakin tilanteissa hillitsemään itseään ja tekee tyhmiä tekoja. Pojallani onneksi on tuo vaihe mennyt jo ohi, eikä enää nykyään heittele tavaroita.

Vierailija
78/99 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten asia on edennyt? Olisi kiva kuulla mikälainen kasvatuskeskustelu käytiin ja mitä toimenpiteitä jatkossa. Millä tavoin uusi läppäri hankitaan vai voidaanko vanha korjata? 

Onko aiemmin ollut raivokohtauksia, en usko että tämä on ainutkertainen tapahtuma.

Minulla on useampia lapsia ja yhdellä heistä oli vaikeat vuodet murrosiässä ja silloin tuhosi astioita ja koriste-esineitä. Sai raivokohtauksia yllättäen. Kolme-neljä vuotta oli melkoista painajaista.  Uhkaili itsemurhalla, kävi kimppuuni jne. Mielessä kävi muutaman kerran että en voi pitää häntä kotona. Sinnittelimme kuitenkin. Monenlaisia haasteita oli ja haettiin ammattiauttajan apua ja se osoittautui oikeaksi ratkaisuksi. Hän on persoonaltaan erilainen, ei kestänyt kuormittavia tilanteita. Kiihtyminen nollasta sataseen nanosekunnissa. Hän on monella tavalla lahjakas, ei mitään oppimisen pulmia.

Terapiassa nuori kävi useamman vuoden. Nyt aikuistuttuaan elämä on mallillaan.

Hae nuorelle apua, ehdit vielä vaikuttaa kun on alle 18. Nuorisopsykitatrian päivystykseen soita ja kerro rehellisesti miten teillä menee.

Vierailija
79/99 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnon selkäsauna pojalle ja kolmen kuukauden poistumiskielto kotoa.

Lisäys: Kundi ilmeisesti 17-vuotias. Edellisten rangaistusten lisäksi on korvattava hajottamansa kone seuraavalla tavalla. Sanotaan kaverille, että ajokorttirahoja ei tule ennenkuin kone on korvattu. Niin kauan kuin koneen korvaamiseen menee aikaa, niin kauan siirtyy ajokorttirahojen saaminen 18 ikävuoden jälkeen.

Mitä hemmetin ajokorttirahoja?

Vierailija
80/99 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin siinä käy, kun hyvät ja toimivat paperikirjat, kynä ja ruutupaperi korvataan jollain sähköisellä pellemateriaalilla vain koska niin voidaan tehdä. t: M37 ohjelmistosuunnittelija