Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nonii, poika hajoitti suuttuessaan läppärinsä. Voi hemmetti että ketuttaa

Vierailija
20.02.2021 |

Varmaan yhtälailla poikaa kuin äitiäkin. Sinne meni syksyllä hankittu koululäppäri.. voi kiesus. Yhtäkkiä siis oli vaan turhautunut johonkin tehtävään ja heittänyt koko koneen seinään.

Ei todellakaan ole kiinnostusta tuosta vain hommata uutta, mutta koneen se kouluun tarvitsee. Mitä nyt?

Kommentit (99)

Vierailija
81/99 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkos nuorista tullut pikeesti väkivaltaisempia vai eikö enää materiaa ja muita ihmisiä arvosteta. Jos itse oisin lapsena jotain hajottanut niin huudot oisin saanut, syystäkin

Minulle oisi sanottu että jutteleppa nyt ite opettajan kanssa mitä koneelle tapahtui ja miten koulu hoidetaan kun ei ole konetta

Vierailija
82/99 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten asia on edennyt? Olisi kiva kuulla mikälainen kasvatuskeskustelu käytiin ja mitä toimenpiteitä jatkossa. Millä tavoin uusi läppäri hankitaan vai voidaanko vanha korjata? 

Onko aiemmin ollut raivokohtauksia, en usko että tämä on ainutkertainen tapahtuma.

Minulla on useampia lapsia ja yhdellä heistä oli vaikeat vuodet murrosiässä ja silloin tuhosi astioita ja koriste-esineitä. Sai raivokohtauksia yllättäen. Kolme-neljä vuotta oli melkoista painajaista.  Uhkaili itsemurhalla, kävi kimppuuni jne. Mielessä kävi muutaman kerran että en voi pitää häntä kotona. Sinnittelimme kuitenkin. Monenlaisia haasteita oli ja haettiin ammattiauttajan apua ja se osoittautui oikeaksi ratkaisuksi. Hän on persoonaltaan erilainen, ei kestänyt kuormittavia tilanteita. Kiihtyminen nollasta sataseen nanosekunnissa. Hän on monella tavalla lahjakas, ei mitään oppimisen pulmia.

Terapiassa nuori kävi useamman vuoden. Nyt aikuistuttuaan elämä on mallillaan.

Hae nuorelle apua, ehdit vielä vaikuttaa kun on alle 18. Nuorisopsykitatrian päivystykseen soita ja kerro rehellisesti miten teillä menee.

Muakin kiinnostaa että miten edennyt!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/99 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossu auttaa. Sehän se hankkii teikäläisten muutkin tavarat

Vierailija
84/99 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ostaisin uuden ja sanoisin että seuraavan ostat itse jos vielä hajotat. Aika kuspäistä ajattelua että hähäää enpä osta uutta. Hermo se menee itselläkin joskus, mutta aikuisena sitä osaa hallita.

Tuo jätkä on vuoden päästä aikuinen...

Eivät kaikki 18-vuotiaat ole todellakaan "aikuisia", vaikka täysi-ikäisiä ovatkin. Ja se heille sallittakoon, kunhan vain ymmärtävät olevansa itse omista asioistaan vastuussa ja teoilla on seurauksensa.

Ei kaikki 38-vuotiaatkaan ole aikuisia, mutta johonkin se raja on vedetty. t: mieslapsi38

Vierailija
85/99 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas on YH kasvattanut väkivaltaisen pojan, joka "harjoittelee" viskomalla kalliita tavaroita seinään.

Mites, vieläkö on lemmikit hengissä, vai onko niillekin jo sattunut "onnettomuus"?

Koskelan tapauksen jälkeen luulisi, että näillä sekopäävanhemmilla olisi herätyskellot soineet kasvatusmenetelmistään – mutta "enhän minä voi olla syyllinen, kun olen Ylellä korkeassa asemassa töissä!"

Vierailija
86/99 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäinen on oletettavasti maksanut koneensa jo itse kesätyö, ym. tuloillaan ja voi maksaa uudenkin.

Vierailija
87/99 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjastossa käy kouluhommat tekemässä. Kesätöiden jälkeen voi ostaa uuden.

Kirjastoissa ei voi työskennellä nyt koronan aikaan, vain palauttaminen ja lainaaminen onnistuu.

Vierailija
88/99 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkos nuorista tullut pikeesti väkivaltaisempia vai eikö enää materiaa ja muita ihmisiä arvosteta. Jos itse oisin lapsena jotain hajottanut niin huudot oisin saanut, syystäkin

Minulle oisi sanottu että jutteleppa nyt ite opettajan kanssa mitä koneelle tapahtui ja miten koulu hoidetaan kun ei ole konetta

Eihän opettaja mikään sosiaalityöntekijä ole. Mikä järki on vierittää asiaa sinne?Opettajako sen ratkaisee?

Vierailija
89/99 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ette ainakaan osta uutta. Teini töihin tienaamaan rahat seuraavaan. Tai sitten käyttää kirjaston koneita.

Tuo seinään heittäminen osoitti sen, miten vähän hän tuota konetta ja siihen mennyttä rahamäärää arvosti. Nyt on viimeiset hetken oppia elämän realiteettaja.

Olet kyllä sinällään oikeassa, mutta vähän on nyt liian kylmä suhtautuminen asiaan. Teini-ikäisillä tunteiden hallinta vasta kehittyy. Asiaan voi vaikuttaa esimerkiksi se, jos teini ei nyt etäkoulussa saa tehtävään sitä apua mitä tarvitsisi, joka on tuohon johtanut.. vähän pitäisi nyt olla ymmärrystä ja tilannetajua pelissä.

Teini-ikäisen pitää jo osata hallita tunteitaan, vaikkei vielä ihan aikuisen tasolla asiassa olisi. Kuitenkin pitää jo sen verran osata, ettei reivoissaan visko tavaroita seiniin.

Vierailija
90/99 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän opettaja mikään sosiaalityöntekijä ole. Mikä järki on vierittää asiaa sinne?Opettajako sen ratkaisee?

Täytyyhän opettajalle kertoa ettei koulunkäynti nyt onnistu ilman konetta ja opettajan tehtävä on miettiä vaihtoehtoista ratkaisua. Lähettääkö viikon tehtävät postissa vai tehdäänkö ne koululla koulupäivän jälkeen vai miten

Vierailija
91/99 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isi osti uuden, eikö nii?

Vierailija
92/99 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt tulee täysin päinvastainen mielipide.

Murrosikä on vaikea ikä, suuriakin mielialan vaihteluita on, eikä nuori läheskään aina hallitse mieltään. Tuollainen raivostuminen on kamalaa koko perheelle, muttei rangaistuksen oman mielen myllerryksestä saa olla kohtuuton. Että muka ensi kesän tienisteihin saakka joutuisi käymään kirjastossa tekemässä koulutehtävät, no ei!

Käy juttelemassa pojan kanssa, kun hän on rauhoittunut. Ehkä tuo koulutehtävä ei ollut ainoa syy, vaan hänellä on muitakin murheita. Yritä jutellen saada selville, mitä hänelle kuuluu, miten menee. Tuntuuko elämä just nyt tosi hankalalta, onko mieliala matalalla.

Miettikää läppäriasiaa yhdessä. Ehkä ratkaisu löytyy.

Älä rankaise häntä tuosta noin vain, koska taustalla saattaa olla muutakin. Jutelkaa rauhassa.[/quote

Ei ole kohtuutonta vaatia 17-vuotiasta ostamaan itse uutta läppäriä hajoittamansa tilalle. Kyllä sen ikäiselle on jo aika opettaa, että teoilla on seuraukset kuten rikkomansa tavarat pitää itse korvata.

Toki on kohtuullista sopia uuden koneen ostamiseen ratkaisu, miten poika voi jatkaa kouluaan normaalisti. Poika voi maksaa osan koneesta säästöillään, mikäli niitä on, ja vanhemmat lainaa loput rahat ilman korkoa. Poika etsi kouluohelle tai kesäksi töitä, joilla maksaa lainan takaisi.

Vierailija
93/99 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotihommia 5 e tunti kunnes uusi on tienattu.

Kotihommat pitää jokaisen tehdä kykyjensä mukaan yhtä lailla, eikä niistä pidä maksaa. Jakakoon vaikka lehtiä tai sitten on ilman.

Vierailija
94/99 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon ikäinen on oletettavasti maksanut koneensa jo itse kesätyö, ym. tuloillaan ja voi maksaa uudenkin.

Minä en joutunut maksamaan itse koulutarvikkeitani. Sain ne kotoa. Nykynuoret eivät voi mitään sille, että nykykoulunkäynti on mitä on, kalliita laitteita vaaditaan. Lapseni eivät joutuneet itse kustantamaan vaadittua kallista laskinta. Eivät myöskään älypuhelintaan eikä läppäriään, koska nykyelämässä niitä nyt vain tarvitaan. En rankaise lapsiani siitä, että syntyivät tänne ja eläminen maksaa ja vaatimustaso on korkea.

Vierailija
95/99 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjatkaa se läppäri.

Vierailija
96/99 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se läppäri meni rikki? Onko ulkoisia jälkiä vai ei vaan enää käynnisty?

Vierailija
97/99 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt olisin ennemmin huolissani kyllä tosta aggressiivisuudesta kuin läppäristä. Ap, MIKSI teillä 17v saa heittää tavaroita suuttuessaan?

Samaa tulin kirjoittamaan. Ei ole normaali reaktio varsinkaan, jos ei ole mitään selittävää diagnoosia taustalla. Ei sillä, että diagnoosin varjollakaan saisi noin käyttäytyä.

Onko impulssiivista käytöstä ollut ennenkin ja millainen pettymysten sietokyky on ollut aiemmin? Tuon ikäisen pitäisi pystyä hillitsemään käytöstään. Aika herkästi veisin teinin tutkimuksiin, jos käyttäytyisi noin useammin, kuin tuon yhden kerran.

Poika mäkkäriin töihin tienaamaan. Maksatte vaikka ensin sen koneen itse ja poika maksaa osamaksulla vanhemmille.

Kuinka vanhoja ihmisiä täällä oikein on, oletteko te kaikki jotain 60 vuotiaita tai vanhempia? Ei näytä olevaan minkäänlaista ymmärrystä nuoria kohtaan. Itse olitte varmaan niin kovassa nuhteessa, että ei ole käsityskykyä nykypäivän teini-iästä tai elämästä ylipäätään.

Taidat itse olla laiska kasvattaja? Ehkä myös laiskan kasvatajan jälkeläinen.

Olen 33-vuotian, enkä ole kasvanut kovassa nuhteessa. Silti olen teininä osannut hallita tunteita niin, että tavarat lentele.

Vierailija
98/99 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapahtuman jälkiseuraamuksiin teinille en ota kantaa, mutta miten kattava kotivakuutus teillä on? Jos ilmoittaisi vakuutusyhtiöön, että kone on pudonnut pöydältä lattialle tai joku on istunut / astunut sen päälle (vaurioista riippuen), niin omavastuun jälkeenkin saattaisitte saada jotakin korvausta. Ikävähennykset ei ole aivan valtavan suuret noin uudelle koneelle.

Se on tietenkin toinen juttu, millaisen kuvan toiminnastaan haluaa teinilleen antaa. Eihän tuollainen vakuutuskikkailu täysin rehellistä ole.

Vierailija
99/99 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tapahtuman jälkiseuraamuksiin teinille en ota kantaa, mutta miten kattava kotivakuutus teillä on? Jos ilmoittaisi vakuutusyhtiöön, että kone on pudonnut pöydältä lattialle tai joku on istunut / astunut sen päälle (vaurioista riippuen), niin omavastuun jälkeenkin saattaisitte saada jotakin korvausta. Ikävähennykset ei ole aivan valtavan suuret noin uudelle koneelle.

Se on tietenkin toinen juttu, millaisen kuvan toiminnastaan haluaa teinilleen antaa. Eihän tuollainen vakuutuskikkailu täysin rehellistä ole.

No just näin. Sitten voidaan ihan yhteistuumin haukkua vakuutusyhtiöt kun hinnat nousee ja ehtoja kiristetään