HS tänään: “Pandemia toi esiin itsekkäät ihmislampaat”
Kommentit (477)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hesarin juttu käsitteli juuri tämän palstan ylimielisiä typeryksiä joiden tiedevastainen rinkirunkkaus on aiheuttanut Suomessa satoja ellei tuhansia turhia kuolemia. Tärkeintä on minä itte ja mun henkistyneisyys ja muille bää bää huutelu netissä ja joogafoorumeilla.
Täysi olkiukko sinulta. Turhia kuolemia on aiheuttanut hallituksen politiikka, jossa kaikkein oleellisinta olisi ollut rajojen sulkeminen tai tiukka rajavalvonta, jo viime keväänä 2020. Oikeasti, täällä ei olisi mitään epidemiaa, jos Suomi olisi saanut rajansa kiinni ajoissa. Nyt keväällä 2021 tapauksista merkittävä osa tartuntaketjuista on syntynyt ulkomaisen työvoiman tänne tuomana.
Tällä hetkellä suuri ongelma on se, ettei noita rokotteita ole saatavilla, koska hallitus ei ole tilannut niitä tarpeeksi. Kaikki ajat on varattu täyteen, missä niitä jaellaan.
Persu tuli ketjuun kertomaan taas epätotuuksia siinä toivossa että valehtelu sataisi persulaariin vaaleissa.
Niin, hallitus tekee ideologisen sokeutensa ja muun epäpätevyytensä vuoksi (mm. kiuru) hommia jääräpäisesti päin hanuria ja persut tarjoaa vaihtoehdoksi jotain jonka on kopsanneet joltain moskovansoopasivustolta ja joka ei ratkaise syntyneitä ongelmia likikään riittävän hyvin.
Eli ei kiitos molemmille.
Hallitus ja eduskunta kannattavat pakkotestausta rajoille, heidän ideansa se oli alun perinkin, ajoivat sitä jo syksyllä. Esitys kuitenkin huonoon muodolliseen lainvalmisteluun ja eduskunnan joululomaan. Olisivat saaneet istua siellä niin kauan, että tulee valmiiksi.
Eduskunnassa oli porukkaa joka halusi estää lain. Aseen lain huonoudet olisi korjattu nopeasti, jos ne olisi tuotu esiin. On vain helppo sanoa "ei, koska tänä on huono". Ja sitten ei kerrota miksi pidetään hienonna. Koska pitää olla mahdollisuus torpata asia myöhemmin myös tai ottaa kunnia asiasta.
Täydellinen olkoon nimesi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"On tullut jo tutuksi, kuinka rokotteiden ja maskien ideologiset vastustajat, pandemiaa valheena pitävät sekä höyrypäisiä salaliittoteorioita levittävät kutsuvat toistuvasti tieteeseen luottavia lampaiksi. Sillä he ikään kuin nostavat itsensä ”vahvoiksi yksilöiksi”, jotka ”ajattelevat omilla aivoillaan”.
Huvittavaa, kuinka nämä ”omilla aivoillaan ajattelevat” sitten pitävät mitä tahansa internetistä löytämiään huhuja faktoina, vailla mitään lähdekritiikkiä. Tai joille kelpaa ”asiantuntijaksi” karismaattisesti puhuva henkilöpalvonnan kohde."
Minä en ainakaan hauku ketään lampaaksi vaan mielestäni jokainen saa käyttää maskia ja rokottautua ihan niin paljon kun lystää. Olenhan itsekin aiemmin ollut "tieteen" ihminen ja luottanut päättäjiin, kansaan ja mediaan, joten ymmärrän heitä paremmin kuin hyvin. Olen myös naureskellut typerille ihmisille jotka eivät ymmärrä tieteestä ja tutkimuksesta mitään. Oman kokemuksen mukaan eniten tässä lokaa saavat niskaansa juuri me ITSEKKÄÄT FOLIOHATUT jotka suhtautuvat varauksella tähän mitä on meneillään. Minulle sopii että kaikki saavat elää ihan niinkuin parhaaksi katsovat mutta tuo mielipidekirjoitus ei kyllä todellakaan siihen tähtää. Sen mielestä olen vaan itsekäs typerys. Ehkä olen sitten mutta tällä mennään.
Meneekö tunteisiin pikkusen. Suurin osa yksinkertaisesti ymmärtää että kyse on vakavasta taudista osalle ihmisistä, eivätkä halua sitä tietentahtoen olla levittämässä. Kuolleiden ja sairastuneiden määrä on jo aika hurja ja jatkaa nousuaan. Sitten on toinen poppoo joka ei yksinkertaisesti jaksa välittää vaan elää kuten ennenkin välittämättä aiheuttaako riskiä muille. Kuka tahansa empatiakyvyn omaava ymmärtää kumpi on oikea tapa toimia.
Edelleenkin koronahysteerikko - Kuolintilastot EIVÄT ole mitenkään kasvaneet edellisistä vuosista.
Suomalaisia kuolee edelleenkin se tuhat viikossa - aivan kuten ennenkin, korona EI ole nostanut minkäänlaista piikkiä tilastoissa.
Jep, 0 ylimääräistä kuolemaa koronan vuoksi 2020. Sitä sietää miettiä.
Älä valehtele.
Tokentube porukka ei ole omilla aivoillaan ajattelevaa, vaan voisi sanoa, että useilla näistä on ollut jaettavia someidoleita. Milloin mikin video.
Täsmälleen samoin on kuitenkin niillä, jotka kuuntelevat niitä esimerkiksi terveydenhuollon idoleita, sanotaan nyt sitten vaikka HUS-porukkaa mediassa, ja somessa.
Eipä siinä ole usein omia aivoja näistä kumpaisillakaan.
Kuulostaa joltain Demn sulkemisen jälkeen palstailun aloittaneelta tekstihumalaiselta tärkeilijältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole käyttänyt kertaakaan maskia, enkä meinaa. Minulle on ihan sama mitä muut tekee.
Voi että oot hieno ihminen. Kannattaa ylpeillä sillä, että sulle on ihan sama, sairastuuko tai kuoleeko joku siksi, että sä et käytä maskia. Ymmärtäkää nyt, ettei tässä ole kysymys maskin käytöstä, vaan maskittomuuden seurauksista.
Ei siihen kuole. Vain vanhukset jotka kuolisivat muutoinkin koska ovat monisairaita.
Syyksi merkitään kuitenkin vain tämä.
Sen mitä olen nähnyt, niin kuulema ei ole pahinta mitä tauti saa aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole käyttänyt kertaakaan maskia, enkä meinaa. Minulle on ihan sama mitä muut tekee.
Voi että oot hieno ihminen. Kannattaa ylpeillä sillä, että sulle on ihan sama, sairastuuko tai kuoleeko joku siksi, että sä et käytä maskia. Ymmärtäkää nyt, ettei tässä ole kysymys maskin käytöstä, vaan maskittomuuden seurauksista.
Ei siihen kuole. Vain vanhukset jotka kuolisivat muutoinkin koska ovat monisairaita.
Sun hattu on täynnä salaliittotavaraa, ei tyhjene ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"On tullut jo tutuksi, kuinka rokotteiden ja maskien ideologiset vastustajat, pandemiaa valheena pitävät sekä höyrypäisiä salaliittoteorioita levittävät kutsuvat toistuvasti tieteeseen luottavia lampaiksi. Sillä he ikään kuin nostavat itsensä ”vahvoiksi yksilöiksi”, jotka ”ajattelevat omilla aivoillaan”.
Huvittavaa, kuinka nämä ”omilla aivoillaan ajattelevat” sitten pitävät mitä tahansa internetistä löytämiään huhuja faktoina, vailla mitään lähdekritiikkiä. Tai joille kelpaa ”asiantuntijaksi” karismaattisesti puhuva henkilöpalvonnan kohde."
Minä en ainakaan hauku ketään lampaaksi vaan mielestäni jokainen saa käyttää maskia ja rokottautua ihan niin paljon kun lystää. Olenhan itsekin aiemmin ollut "tieteen" ihminen ja luottanut päättäjiin, kansaan ja mediaan, joten ymmärrän heitä paremmin kuin hyvin. Olen myös naureskellut typerille ihmisille jotka eivät ymmärrä tieteestä ja tutkimuksesta mitään. Oman kokemuksen mukaan eniten tässä lokaa saavat niskaansa juuri me ITSEKKÄÄT FOLIOHATUT jotka suhtautuvat varauksella tähän mitä on meneillään. Minulle sopii että kaikki saavat elää ihan niinkuin parhaaksi katsovat mutta tuo mielipidekirjoitus ei kyllä todellakaan siihen tähtää. Sen mielestä olen vaan itsekäs typerys. Ehkä olen sitten mutta tällä mennään.
Mitä muuta kuin itsekäs käytöstä on, jos ei halua maskia käyttää? En minäkään halua, mutta sen verran kunnioitan muita, etten halua tartuttaa mahdollista tartiuntaani muille. Paras tarttumisajankohta on aika ennen oireita, joten tartunnankantaja maski on siinä vaiheessa kullan arvoinen. En todellakaan kuvittele kirurgisen maskin suojaavan itseäni kovin hyvin, mutta kannan vastuun muista ja koko yhteiskunnasta.
Höpöhöpö taas. Myytti siitä että korona merkittävästi tarttuisi oireettomista/presymptomaattisessa vaiheessa on kumottu kauan sitten. Googlaa, ja etsi lähde joka on jokin muu kuin vanhentunut He et al. 4/2020.
Todella tuskaisaa keskustella kun ihmiset toistelevat mantran lailla vanhentunutta tietoa (4% kuolleisuus, 2% kuolleisuus, rokote ei estä tartuntoja..).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hesarin juttu käsitteli juuri tämän palstan ylimielisiä typeryksiä joiden tiedevastainen rinkirunkkaus on aiheuttanut Suomessa satoja ellei tuhansia turhia kuolemia. Tärkeintä on minä itte ja mun henkistyneisyys ja muille bää bää huutelu netissä ja joogafoorumeilla.
Täysi olkiukko sinulta. Turhia kuolemia on aiheuttanut hallituksen politiikka, jossa kaikkein oleellisinta olisi ollut rajojen sulkeminen tai tiukka rajavalvonta, jo viime keväänä 2020. Oikeasti, täällä ei olisi mitään epidemiaa, jos Suomi olisi saanut rajansa kiinni ajoissa. Nyt keväällä 2021 tapauksista merkittävä osa tartuntaketjuista on syntynyt ulkomaisen työvoiman tänne tuomana.
Tällä hetkellä suuri ongelma on se, ettei noita rokotteita ole saatavilla, koska hallitus ei ole tilannut niitä tarpeeksi. Kaikki ajat on varattu täyteen, missä niitä jaellaan.
Persu tuli ketjuun kertomaan taas epätotuuksia siinä toivossa että valehtelu sataisi persulaariin vaaleissa.
Rauman telakka, Vantaa, Itä-Helsinki, Mayerin telakka.
Olisi ollut kohtuullista vastuunkantamista joko vierastyöläisiltä tai heidän työnantajiltaan suostua koronatestiin rajalla. Vastuusta tuo HS:n toimittajakin puhui.
Persu persuilee. Miten sä kestät itseäsi ja elämääsi?
En matkusta ulkomailla, en käy baareissa tai yökerhoissa, enkä matkusta Lappiin. En käytä julkisia kulkuneuvoja, en käy kuntosaleilla. Käytän maskia ja pidän turvaväliä.
Ja en ole persujen äänestäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime syksynä alkoi somessa näkyä kirjoituksia, joissa ihmiset miettivät, kehtaisivatko käyttää maskia. Odottivat maskisuositusta, jotta kehtaisivat. Mitä useampi käytti, sitä vähemmän erottui muista maski naamallaan. "Mun maski suojaa sua ja sun maski mua" -ajattelu tuli vasta tämän jälkeen. Ensin piti ylipäätään kehdata laittaa maski omalle naamalleen. Kuulun riskiryhmään ja kehtasin käyttää kunnollista hengityssuojainta jo viime keväänä, kun asioin apteekissa. Siitäkin huolimatta, että Suomessa tehdyn tutkimuksen mukaan maskit olivat jopa vaarallisia. Itsetuntoni ei ole kiinni siitä, mitä muut ihmiset minusta ajattelevat. Jos ja kun haluan suojautua, suojaudun. Eikä mua haittaa tipan tippaa, vaikka kukaan muu ei käyttäisi sen paremmin hengityssuojainta kuin maskiakaan. Jos "lammasmaisuudesta" puhutaan, mun mielestä se on sitä, että uskaltaa tehdä jotain vasta sitten, kun siitä annetaan virallinen suositus ja kun muutkin tekevät, mutta sitä ennen ei kehdata.
Tuo maskisekoilu aiheutti osaltaan sen, että ihmiset eivät luota.
Ei heitä siksi pidä haukkua, kun päättäjät menettivät tuhannen taalan paikan luoda uskottavuutta. Ei tuota ole unohdettu. Pikavauhtua kyhätyn rokotteen suosittelu menee monilla tuon aikaansaadun epäluottamuksen varjon alle.T. Koulutettu rokotemyönteinen mutta koronarokotevarovainen varsinkin, kun se ei estä tartuntaa eikä tartuttamista
Totta. Kuitenkin jo vuosia on ollut tietoa maskien ja hengityssuojainten eroista. Jo keväällä löytyi VTT:n tekemiä tutkimuksia asiasta ihan iltapäivälehdistäkin, jos vain vaivautui lukemaan. Kuitenkin monet eivät kehdanneet vielä syksylläkään käyttää sen paremmin hengityssuojainta kuin maskiakaan, koska muutkaan eivät käyttäneet. Ei kehdattu erottua joukosta. Tämä on se lammasmaisuus, ei suinkaan se, että pyrkii halutessaan suojaamaan itsensä mahdollisimman hyvin. Tällä hetkellä edullisimmat ffp2-hengityssuojaimet taitavat maksaa suunnilleen saman verran kuin syksyllä kertakäyttöiset nk kansanmaskit, joten maskinsa vaihtaminen hengityssuojaimeen ei pitäisi suurimmalle osalle olla enää edes kustannuskysymys. Ja jonkin verran voi varmaan investoida omaan mielenterveyteensäkin, jos vastaan tuleva maskiton aiheuttaa pelkoa ja ahdistusta. Vai tuleeko tässä eteen taas se lammasmaisuus eli erottuukin joukosta, jos suojaa itsensä, eikä sen vuoksi taaskaan kehdata?
FFP3 js silmäsuoja, visiiri tai mieluummin sellainen olkapäille laskeutuva paperihattu jossa silmien edessä muovitettu läpinäkyvä kohta, kertakäyttöhansikkaat.
Miksi käytätte energiaanne toisten toiminnasta välittämiseen ettekä itse suojaudu tehokkaammin? Netistä saa helposti niitä sellaisia kuplapukujakin, joissa hartioista ylöspäin tai joskus koko vartalo vetoketjuilla ja tarralla suljettavan kuplan sisällä, sinne alle vielä tuplamaski ja pukeutuminen ja riisuminen käsidesin jälkeen niin on varmaan aika pieni riski että saa koronan sieltä lähikaupasta tai bussista. Miksi ette käytä näitä?
Tuota juuri yritinkin aiemmissa kirjoituksissani sanoa. Mutta olisiko nyt niin, että nämä ihmiset eivät taaskaan kehtaa käyttää hengityssuojaimia ja suojalaseja, jos muutkaan eivät käytä tai Suomessa anneta virallista suositusta? Eli sama ilmiö kuin syksyllä: en kehtaa, jos muutkaan ei. Joissain muissa maissa on jo siirrytty maskeista hengitysuojaimiin. Joko pakolla tai vapaaehtoisesti. Katselin just viikolla sivusilmällä jotain uutislähetystä Italian hallituksesta ja vain yhdellä näytti olevan enää tavallinen maski. Kaikilla muilla oli hengityssuojaimet. Oman maskinsa saa ja voi vaihtaa parempaan suojautumiskeinoon, jos haluaa. Ei tarvitse odottaa virallisia suosituksia tai sitä, että hengityssuojaimia alkaisi näkyä enemmän kuin tavallisia maskeja.
Ihan turhaa käyttää aikaansa ja energiaansa sen vatvomiseen, mitä joku muu tekee. Viime keväänä kunnollisista suojaimista oli huutava pula, mutta ei ole enää. Hinnatkin ovat tulleet reippaasti alaspäin. Mulla on omat syyni, miksi en halua saada tartuntaa, eikä mulle tuota mitään ongelmaa käyttää hengityssuojainta ja suojalaseja, vaikka muilla ei olekaan. Eikä mun tarvitse vaivata päätäni sillä, käyttääkö joku muu maskia vai ei. Suosittelen kaikille meille enemmän tai vähemmän koronahysteerisille keskittymistä ensisijaisesti omaan suojautumiseen. Voi hyvin käyttää venttiilitöntäkin hengityssuojainta, jolloin se suojaa muitakin.
Ei näin. Hyöty on silloin, kun suojataan muita ja huolehditaan itsestä. Aika moni luonnollisesti suojaa itseään ja tekee omalla kohdalla itselleen sopivat suojaukset. Mutta tartuntataudeissa on lainkin mukaan suojattava muita. Mutta sehän ei suomalaisille sovi. Aseen Sotši, että antaa kympin, ettei naapuri saa voitosta näkyy hyvin nykyisissä keskusteluissa. Esim. Punttisali, joka on minulle tuttu ympäristö. Jokaisen pitäisi desinfioida laite käyttönsä jälkeen. No sen tehdään hutaisten. Mutta moni pyyhkii laitteen erittäin huolellisesti ennen käyttöä. Ja samat saattavat jättää laitteen pyyhkimättä käyttönsä jälkeen. Ei vaan pysty ottamaan laajemmin vastuuta.
Mikä estää sinuakin puhdistamasta laitetta kunnolla ennenkuin alat käyttämään sitä? Eikö ole paljon järkevämpää, että jokainen päättää itse, millaisen hygieniatason haluaa ja sen vuoksi puhdistaa laitteen ennen käyttöä? Jos ravintolassa jokaisen asiakkaan pitäisi tiskata astiansa itse, uskaltaisitko luottaa siihen, että saamasi astia on hyvin tiskattu? Vai tiskaisitko vielä varmuuden vuoksi itse ennenkuin ottaisit astiat käyttöön?
Mitä tulee lakiin, niin meidän tartuntatautilaissamme ei ole pykälää, jolla voitaisiin määrätä maskipakko kaikille. Eikä taida olla sellaista tulossa lain muutokseenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meneekö tunteisiin pikkusen. Suurin osa yksinkertaisesti ymmärtää että kyse on vakavasta taudista osalle ihmisistä, eivätkä halua sitä tietentahtoen olla levittämässä. Kuolleiden ja sairastuneiden määrä on jo aika hurja ja jatkaa nousuaan. Sitten on toinen poppoo joka ei yksinkertaisesti jaksa välittää vaan elää kuten ennenkin välittämättä aiheuttaako riskiä muille. Kuka tahansa empatiakyvyn omaava ymmärtää kumpi on oikea tapa toimia.
Edelleenkin koronahysteerikko - Kuolintilastot EIVÄT ole mitenkään kasvaneet edellisistä vuosista.
Suomalaisia kuolee edelleenkin se tuhat viikossa - aivan kuten ennenkin, korona EI ole nostanut minkäänlaista piikkiä tilastoissa.
Data ei tue väitettäsi millään lailla.
https://www.reddit.com/r/dataisbeautiful/comments/lnwd43/us_cdc_weekly_…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä muuta kuin itsekäs käytöstä on, jos ei halua maskia käyttää? En minäkään halua, mutta sen verran kunnioitan muita, etten halua tartuttaa mahdollista tartiuntaani muille. Paras tarttumisajankohta on aika ennen oireita, joten tartunnankantaja maski on siinä vaiheessa kullan arvoinen. En todellakaan kuvittele kirurgisen maskin suojaavan itseäni kovin hyvin, mutta kannan vastuun muista ja koko yhteiskunnasta.
Höpöhöpö taas. Myytti siitä että korona merkittävästi tarttuisi oireettomista/presymptomaattisessa vaiheessa on kumottu kauan sitten. Googlaa, ja etsi lähde joka on jokin muu kuin vanhentunut He et al. 4/2020.
Todella tuskaisaa keskustella kun ihmiset toistelevat mantran lailla vanhentunutta tietoa (4% kuolleisuus, 2% kuolleisuus, rokote ei estä tartuntoja..).
Keittiöpshkologit ja keittiötartuntatautispesialistit niin kuin sinä ovat netin syöpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perseilijä se jaksaa perseillä. mieluimmin persu kuin perse.
On tutkittu että maskit eivät auta mitään.
Kyseessä on flunssa.
On tarkoitus että rokote saadaan hyvin kaupaksi, siksi Thl vouhkaa, samoin media.
Bisnes on tämän takana ja väestön vähentäminen, ei terveysasia.
Rokote ei tarkoita sitä etteikö saisi tartuntaa.
Moni hoitaja on sairaslomalla rokotteen jälkeen.
Eräälle tuli neurologiset häiriöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Data ei tue väitettäsi millään lailla.
https://www.reddit.com/r/dataisbeautiful/comments/lnwd43/us_cdc_weekly_…
Lähteenä reddit. Priceless.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Esimerkiksi kasvomaskista kieltäytyvät saattavat perustella toimintaansa sillä, että jos maski ei suojaa käyttäjäänsä kovin hyvin, miksi he sitä pitäisivät? Tai sillä, että perusterveillä ihmisillä koronakuolleisuus on vähäistä, joten eivät he siitä välitä."
Mutta eivätkö nämä ole aika hyviä pointteja... En kyllä usko, että maski paljon suojaa toisiakaan. Kyllä ne aerosolit sieltä maskin takaa lentelee. Lisäksi maskia näpelöi sormillaan lähes jokainen, sillä ei se vaan pysy paikallaan. Jatkuvasti näkee niitäkin, jotka välillä vetää maskin alas pois nenän edestä, sitten taas suun ja nenän eteen kun on enemmän väkijoukko näkemässä.
Nämä eivät ole uskonasioita siinä vaiheessa, kun laboratorio-olosuhteissa on mitattu, että maski suodattaa kyllä osan aerosoleista.
IRL data on se mikä ratkaisee ja toistaiseksi missään maailman maassa (tai jenkkien osavaltiossa) ei maskipakolla ole ollut minkäänlaista vaikutusta tartuntakäyriin, ei edes pientä hetkellistä nousun hidastumista/laskun nopeutumista.
Ne voivat luoda väärän turvallisuudentunteen, jos ihmiset maskit naamalla menevät liian lähelle toisia ihmisiä ja halaavat tms. Itse uskon turvavälien, n. 3-5 metriä muihin ihmisiin julkisilla paikoilla olevan tehokkaampi keino.
Suurin osa meistä on sisäistänyt maskin ja turvavälin eron. En jätä käsiänikään pesemättä, vaikka käytän maskia tai käsidesiä. Normaaliälyllä varustettu ymmärtää ettei ne sulje pois toisiaan.
Ei tuo ollut minun pointtini. Käytän maskia, mutta uskon muilla toimillani olevan paljon suurempi vaikutus, kuten turvaväleillä ja sosiaalisten tilanteiden välttelyllä ylipäätään.
sama
Pandemia on suurimmalle osalle ihmisistä aivan uusi ja pelottava asia. Siksi kun vaikea toimia järkevästi ja osa saa pelosta sulkureaktion , eli eivät halua kohdata sitä. Vähättelevät sitä ja tapoja toimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime syksynä alkoi somessa näkyä kirjoituksia, joissa ihmiset miettivät, kehtaisivatko käyttää maskia. Odottivat maskisuositusta, jotta kehtaisivat. Mitä useampi käytti, sitä vähemmän erottui muista maski naamallaan. "Mun maski suojaa sua ja sun maski mua" -ajattelu tuli vasta tämän jälkeen. Ensin piti ylipäätään kehdata laittaa maski omalle naamalleen. Kuulun riskiryhmään ja kehtasin käyttää kunnollista hengityssuojainta jo viime keväänä, kun asioin apteekissa. Siitäkin huolimatta, että Suomessa tehdyn tutkimuksen mukaan maskit olivat jopa vaarallisia. Itsetuntoni ei ole kiinni siitä, mitä muut ihmiset minusta ajattelevat. Jos ja kun haluan suojautua, suojaudun. Eikä mua haittaa tipan tippaa, vaikka kukaan muu ei käyttäisi sen paremmin hengityssuojainta kuin maskiakaan. Jos "lammasmaisuudesta" puhutaan, mun mielestä se on sitä, että uskaltaa tehdä jotain vasta sitten, kun siitä annetaan virallinen suositus ja kun muutkin tekevät, mutta sitä ennen ei kehdata.
Tuo maskisekoilu aiheutti osaltaan sen, että ihmiset eivät luota.
Ei heitä siksi pidä haukkua, kun päättäjät menettivät tuhannen taalan paikan luoda uskottavuutta. Ei tuota ole unohdettu. Pikavauhtua kyhätyn rokotteen suosittelu menee monilla tuon aikaansaadun epäluottamuksen varjon alle.T. Koulutettu rokotemyönteinen mutta koronarokotevarovainen varsinkin, kun se ei estä tartuntaa eikä tartuttamista
Totta. Kuitenkin jo vuosia on ollut tietoa maskien ja hengityssuojainten eroista. Jo keväällä löytyi VTT:n tekemiä tutkimuksia asiasta ihan iltapäivälehdistäkin, jos vain vaivautui lukemaan. Kuitenkin monet eivät kehdanneet vielä syksylläkään käyttää sen paremmin hengityssuojainta kuin maskiakaan, koska muutkaan eivät käyttäneet. Ei kehdattu erottua joukosta. Tämä on se lammasmaisuus, ei suinkaan se, että pyrkii halutessaan suojaamaan itsensä mahdollisimman hyvin. Tällä hetkellä edullisimmat ffp2-hengityssuojaimet taitavat maksaa suunnilleen saman verran kuin syksyllä kertakäyttöiset nk kansanmaskit, joten maskinsa vaihtaminen hengityssuojaimeen ei pitäisi suurimmalle osalle olla enää edes kustannuskysymys. Ja jonkin verran voi varmaan investoida omaan mielenterveyteensäkin, jos vastaan tuleva maskiton aiheuttaa pelkoa ja ahdistusta. Vai tuleeko tässä eteen taas se lammasmaisuus eli erottuukin joukosta, jos suojaa itsensä, eikä sen vuoksi taaskaan kehdata?
FFP3 js silmäsuoja, visiiri tai mieluummin sellainen olkapäille laskeutuva paperihattu jossa silmien edessä muovitettu läpinäkyvä kohta, kertakäyttöhansikkaat.
Miksi käytätte energiaanne toisten toiminnasta välittämiseen ettekä itse suojaudu tehokkaammin? Netistä saa helposti niitä sellaisia kuplapukujakin, joissa hartioista ylöspäin tai joskus koko vartalo vetoketjuilla ja tarralla suljettavan kuplan sisällä, sinne alle vielä tuplamaski ja pukeutuminen ja riisuminen käsidesin jälkeen niin on varmaan aika pieni riski että saa koronan sieltä lähikaupasta tai bussista. Miksi ette käytä näitä?
Koska mielestäni jokaisella on velvollisuus olla tartuttamatta tautia myös silloin kun oireet eivät ole päällä. Miksi vaadit, että saat kulkea levittämässä virusta ja muiden pitää suojautua? Jos kyse olisi hivistä, niin varmasti vaatisit, että hiviä kantava käyttää kondomia eli suojaa muita tartunnalta? Vai oletko sitä mieltä, että heidän ei tarvitse välittää, vaan jokainen suojaa itsensä?
Jos olen vapaaehtoisesti suojaamattomassa yhdynnässä henkilön kanssa, joka myöhemmin osoittautuu HIV-positiiviseksi eli ei ollut tietoinen tartunnastaan silloin kun harrastimme seksiä niin en kyllä katso mitenkään voivani häntä mistään syyttää.
Sama koronan suhteen. Oireettomat ja tietääkseen altistumattomat saavat puolestani elää normaalisti, oireiset ja karanteeniin määrätyt sitten pysykööt kodeissaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on flunssa.
On tarkoitus että rokote saadaan hyvin kaupaksi, siksi Thl vouhkaa, samoin media.
Eräälle tuli neurologiset häiriöt.
Foliohattu syvällä päässä. Naurattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syyksi merkitään kuitenkin vain tämä.Sun hattu on täynnä salaliittotavaraa, ei tyhjene ollenkaan.
Tämän moni tietää, sinä et.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on flunssa.
Eräälle tuli neurologiset häiriöt.Foliohattu syvällä päässä. Naurattaa.
Niin, koska ymmärrystä sulla ei ole.
Vierailija kirjoitti:
🐑Olette itsekkäitä lampaita! MBÄÄÄ! (Sainpas sanottua, oikein Hesarissa, mbäää..." 🐑
Joku väitti myös, että Guardianin lukijat olisivat väsyneitä lukemaan joka päivä siitä, miten huonoja ihmisiä he ovat. Onneksi Suomessa ollaan sitkeämpiä lampaita.