Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nykyään vähän matkustellut ihminen on huonompi kuin paljon matkustellut?

Vierailija
19.02.2021 |

Mitä väliä sillä matkustelun määrällä on?

Kommentit (691)

Vierailija
561/691 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä myöskään. Kallista, tylsää ja ahdistavaa. Lisäksi oikeasti vihaan lentokenttiä. 

Mä taas rakastan lentokenttiä! Mikä onkaan parempi ääni kuin matkalaukun rullaaminen sitä koneeseen vievää ramppia kolistellen.

Matkustat ilmeisesti ykkösluokassa ja käytät loungeja? Minä en nauti että saan jonottaa ja tallustaa toisesta ääripäästä toiseen. Maksaa ylihintoja vesipulloista sun muista. Saati että nauttisin polvet suussa istumisesta vieraiden ihmisten pierujen hajussa. Niiltä et säästy itsekään vaikka kuinka business classissa olet. 

Vierailija
562/691 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja myös aivan helvetisti suurempi hiilijalanjälki, joka kertoo itsekeskeisyydestänne ja piittaamattomuudestanne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/691 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain ja ainoastaan perussuomalainen perusolmi pitää itseään sivistyneenä jos maailmankuva rajoittuu naapurikunnan kunnantalolla otettuun selfieen, koulutuksesta huolimatta.

Itsekin olin yllämainnitun kaltainen jumikuula, aivan liian pitkään, siihen saakka kunnes pääsin töiden johdosta ulkomaan komennuksille.

Viestisi kumoaa itsensä. Sivistynyt ei nimittele, arvota eikä leimaa toisia. Eli terve vaan, sinä kanssasivistymätön. 

Vierailija
564/691 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä myöskään. Kallista, tylsää ja ahdistavaa. Lisäksi oikeasti vihaan lentokenttiä. 

Mä taas rakastan lentokenttiä! Mikä onkaan parempi ääni kuin matkalaukun rullaaminen sitä koneeseen vievää ramppia kolistellen.

Matkustat ilmeisesti ykkösluokassa ja käytät loungeja? Minä en nauti että saan jonottaa ja tallustaa toisesta ääripäästä toiseen. Maksaa ylihintoja vesipulloista sun muista. Saati että nauttisin polvet suussa istumisesta vieraiden ihmisten pierujen hajussa. Niiltä et säästy itsekään vaikka kuinka business classissa olet. 

Oletpa negatiivinen ihminen. Onneksi ei tunneta / ole tarvetta keskustella livenä. Ja ei, en matkusta ykkösessä tai käytä loungeja. Viimeksi perus Finski Malagasta enkä kokenut mitään mainitsemisiasi ongelmia. Vaikuttavat enemmän korvienvälisiltäsi kuin todellisilta.

Vierailija
565/691 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkustelijoille matkat suotakoon, ei siinä mitään. Matkan jälkeen voi ottaa kuitenkin muut huomioon, sillä ei meitä muita kiinnosta kuunnella kuinka ihanaa siellä kohteessa on. Kahden viikon tilitys siitä kun oli lämmin, ruoka oli hyvää ja ihmiset oli ihanan erilaisia. Edellä mainitut manooverit ovat valitettavan tuttuja monelle työpaikan sijaiskärsijälle, kun sitä joutuu kuuntelemaan viidennentoista Pattayan loman jälkeen töihin palaavan suusta. Ensiksikin miksi mennä useita kertoja samaan paikkan? Sehän on sama kun menee vaikka Helsinkiin. Nähty yhdessä päivässä.

Minä vaihdan mielelläni kokemuksia matkakohteista, mutta vieraiden ihmisten lasten tai lastenlasten asiat ei kiinnosta pätkän vertaa. 

Itse en ymmärrä miksi joku viitsii raahautua mökille vuosi tolkulla. Se kurjuus ja tylsyys on nähty viimeistään viikossa.

Eli jokaiselle aiheelle löytyy kuuntelijoita.

Vierailija
566/691 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiahan on nykyään täysin päinvastoin. Lähimatkailu on pop ja lentely ympäri maailmaa nähdään yhä yleisemmin moukkamaisena elvistelynä, vrt. kuten eräs itseään tyrkyttävä entinen pääministeri tekee. Enkä nyt tarkoita Paavo Lipposta

Vierailija
567/691 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä jonkin aikaa porukka matkustaa, mutta nytkin ollut myrskytuulet Kanarialla, metsät palaa taas kesällä, vettä ei esim Espanjassa riitä. Sinne vaan kesällä, uima-altaat tyhjiä ja vessaa ei saa yöllä vedettyä. Lentokoneella päristellään ympäriinsä kuin viimeistä päivää.

Samat ihmiset tehneet lapsia ja sitten omilla toimillaan tuhoavat heidän mahdollisuutensa. Lapsettomat vielä oma keissinsä, mutta ihmiset joilla on vastuu toisesta..

Junalla matkustan jonkin verran lähimaissa, mahdollisimman ekologisesti, enkä missään missä infra tai luonto ei sitä enää kestä.

Tarkka kuvaus elämästä Aurinkorannikolla. Mutta huom, veden puute on aika lailla paikallinen ongelma. Pohjois-Espanjassa vettä on saatu liikaakin. Minä en myöskään pidä matkustelusta, joten ratkaisin asian muuttamalla pois Suomesta. Muu Eurooppa on lähempänä, voi matkustaa junalla maasta toiseen ja ilmasto on siedettävämpi.

Vierailija
568/691 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otetaanko avartumiskisa? Valitaan jokin maa, jossa matkustelija matkustaa kuukauden haluamallaan tavalla niissä maan kohteissa ja paikkakunnilla, joihin haluaa mennä tai joissa ehtii käydä. Matkailija saa käyttää nettiä vain karttaopastuksena paikasta toiseen siirtymiseen ja mahdollisesti matkojen maksamiseen liikennevälineissä, koska matkailullahan pitäisi olla ylivertaisen avartava vaikutus ainakin joidenkin mielestä.

Samaan aikaan matkustelusta vähemmän välittävä pysyy Suomessa ja ottaa kuukauden ajan selville ko. maasta niin paljon kuin ehtii millä keinoilla vain, vaikka netistä tietoa hakien.

Seuraavana tentataan molempia maan kulttuurista, väestöstä, infrastruktuurista, politiikasta, taloudesta, elinkeinoista, tavoista, perinteistä, uskonnoista ja kaikesta mitä yleissivistykseksi kutsutaan. Katsotaan sitten, onko matkustelu vai muulla tavalla hankittu tietämys tehokkaampi tapa avartua ja oppia maailmasta.

Vierailija
569/691 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otetaanko avartumiskisa? Valitaan jokin maa, jossa matkustelija matkustaa kuukauden haluamallaan tavalla niissä maan kohteissa ja paikkakunnilla, joihin haluaa mennä tai joissa ehtii käydä. Matkailija saa käyttää nettiä vain karttaopastuksena paikasta toiseen siirtymiseen ja mahdollisesti matkojen maksamiseen liikennevälineissä, koska matkailullahan pitäisi olla ylivertaisen avartava vaikutus ainakin joidenkin mielestä.

Samaan aikaan matkustelusta vähemmän välittävä pysyy Suomessa ja ottaa kuukauden ajan selville ko. maasta niin paljon kuin ehtii millä keinoilla vain, vaikka netistä tietoa hakien.

Seuraavana tentataan molempia maan kulttuurista, väestöstä, infrastruktuurista, politiikasta, taloudesta, elinkeinoista, tavoista, perinteistä, uskonnoista ja kaikesta mitä yleissivistykseksi kutsutaan. Katsotaan sitten, onko matkustelu vai muulla tavalla hankittu tietämys tehokkaampi tapa avartua ja oppia maailmasta.

😂 Vaikka netistä lukijalla tieto karttuu, kokemus puuttuu. Mä tykkään lämmöstä, ruoasta, kahviloista, ihmisistä ja vaikkapa museoiden pölyisestä tuoksusta. Auringon laskusta, liikenteen metelistä,  meren kohinasta ja kauppahallin kuhinasta.

Vierailija
570/691 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ylihintainen vesipullo tai kalliit sapuska harmittavat, niin ota toki omat vedet ja limpparit mukaan sekä tuhdit voikkarit tai vaikkapa termariin lämmin keitto.

Vierailija
571/691 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen aika. Ja mistähän ne kysymykset sitten on poimittu? Netistä ja kirjoista...

Oma maailmani avartui kahvikurssilla Kolumbiassa, sademetsäretkellä Panamassa, egyptiläisellä torilla ja snorklaamassa Tongalla. Mitään näistä kokemuksista en ikinä vaihtaisi netin selailuun Keravalla. 

Vierailija
572/691 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän palmun alla on huomattavasti mukavampaa kuin pakkasessa tai räntäsateessa 

Vierailija
573/691 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seuraavana tentataan molempia maan kulttuurista, väestöstä, infrastruktuurista, politiikasta, taloudesta, elinkeinoista, tavoista, perinteistä, uskonnoista ja kaikesta mitä yleissivistykseksi kutsutaan. Katsotaan sitten, onko matkustelu vai muulla tavalla hankittu tietämys tehokkaampi tapa avar

Netissä voi tehdä muutakin kuin lukea. Videoissa näkemäänsä voi hyvinkin eläytyä. Voi "kulkea" kaupunkien kaduilla, rannoilla, metsäpoluila, pellon laidalla, vuorilla, kylissä, majoissa, asunnoissa, viidakoissa, matkakohteissa. Sillä tavalla voi nähdä ja elävöittää hankkimansa tietoa.

Vierailija
574/691 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletpa negatiivinen ihminen. Onneksi ei tunneta / ole tarvetta keskustella livenä. Ja ei, en matkusta ykkösessä tai kä

Ihan sama täällä. En minäkään nauttisi sinun naamasi katselemisesta ja vielä vähemmän juttujesi kuuntelemisesta. 

Vierailija
575/691 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ylihintainen vesipullo tai kalliit sapuska harmittavat, niin ota toki omat vedet ja limpparit mukaan sekä tuhdit voikkarit tai vaikkap

Häh? Missä sinä olet matkustellut muka? Ei lentokoneisiin saa ottaa omia vesiä ja keittoja kotoa mukaan! Jos Vantaalla on turvatarkastus muutettu, niin ei monessa muussa paikassa. Aika huonoon kuntoon menee voikkaritkin jos edessä on pari vaihtoa tai edes yksi 12 tunnin lento.

Vierailija
576/691 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiennyt tarkalleen, miltä riisipellot näyttävät. Katsoin YouTubesta POV-videon, jossa käveltiin maaseudulla mm. riisipeltojen laidalla, ja tiedän nyt, millaisia riisipellot ovat. Nopeasti "sivistyin", ei maksanut mitään ylimääräistä eikä mennyt aikaa matkan varaukseen, matkalaukkujen pakkaamiseen, lentelyyn, siirtymisiin eri pisteiden välillä eikä muihinkaan matkustelun vaivoihin. Ilmastokin siitä kiitti.

Mutta et pystynyt haistamaan mullan tuoksua, et lähistön kukkien ja puiden tuoksua, et kuullut lintujen ääniä kun ne lensivät riisipeltojen yli, et tuntenut lämmintä tuulta ihollasi. Etkä päässyt lähikylän ravintolaan syömään siitä riisistä tehtyä ruokaa. 

Ihan pieni ero. Mä olen tehnyt tuon monta kertaa livenä:)

Vierailija
577/691 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuitenkin - jos asut pks - kävelet lähes saman matkan kadulta metrotunneleihin, istut ahtaasti vieraiden ihmisten seassa, ehkä joudut jopa seisomaan! Tai bussissa. Kyllä niissäkin luonto tuoksuu:)

Toki matka-aika on lyhyempi mutta sama kokemus

Vierailija
578/691 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustelevat ihmiset ovat valistumattomia, itsekkäitä, hirviöitä.

Tämä viimeinen pointti tulee vähän myöhemmin selvemmin esille, kun ilmastomuutoksen vaiheet vääjäämättä koskettavat meistä monia.

Maailma on muuttunut, mutta ihminen ei ole muuttunut paremmaksi yhtään. Pienen ryhmän mielihyvän tavoittelu tuhoaa koko poppoon. Ja sitä ei voi estää. Jos voisi, se olisi jo estetty 50 vuotta sitten. 

Tietoa meiltä ei ole puuttunut, muutamilta puuttuu vain tahto. Kiitos heille, jotka eivät matkusta. 

Vierailija
579/691 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avartuminen ei tarkoita vain päähän päntättyä tietoa. Milläköhän mitattaisiin sitten sitä, kumpi on saanut hauskempaa ja kumpi on kokenut enemmän uusia elämyksiä tai ylittänyt itsensä enemmän, esimerkiksi kokeilemalla uusia asioita tai selviytymällä vieraalla kielellä asioiden hoidosta. Kumpi on käynyt useampia mielenkiintoisia keskusteluja tuona aikana tai saanut enemmän uusia ystäviä jne. Minulle ei mikään kirja ikinä tule korvaamaan sitä tunnetta, jonka koen esimerkiksi kiivetessäni vuoren huipulle auringonnousun aikaan tai ollessani lämpimässä, kristallinkirkkaassa merivedessä. Samaten voin lukea, että Lomo Saltado on suosittu ruoka Perussa, mutta pelkästään sen tietäminen ei tule ikinä vastaamaan sitä, että olet syönyt tuota ruokaa paikallisten suosimassa ravintolassa paikan päällä samalla kun ravintolan omistaja kertoo sinulle tarinoita elämästään Perun vuoristossa.

Vierailija
580/691 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Voi hyvänen aika. Ja mistähän ne kysymykset sitten on poimittu? Netistä ja kirjoista...

Oma maailmani avartui kahvikurssilla Kolumbiassa, sademetsäretkellä Panamassa, egyptiläisellä torilla ja snorklaamassa Tongalla. Mitään näistä kokemuksista en ikinä vaihtaisi netin selailuun Keravalla."

Voi hyvänen aika, kun sitä tietoa ei ole kirjoitettu suoraan katuihin, mereen tai sademetsiin. Eli jos nyt haetaan sitä tietämystä ja avartumista maailmasta, sen saa parhaiten ja nopeiten juuri tietolähteistä kuten netistä. Sitähän tässä juuri yritinkin esimerkin avulla sanoa, että tietämys ja yleissivistys maailmasta voi karttua paljon nopeammin tietoa hankkimalla kuin matkustamalla.Tieto on kognitiivisen ajattelun perusaines. Kokemus on hidas tapa kerätä tietoa, vaikkakin elämyksellinen tapa.

Ei ole mikään impivaaralainen, jos tietää ja tietonsa avulla ymmärtää maalmasta enemmän kuin lähinnä mukavia elämyksiä ja kokemuksia reppuunsa matkoiltaan hakeva matkailija. Aivan naurettavaa ylimielisyyttä kehua jostain avartumisesta, jos on kehonsa siirtänyt vähäksi aikaa lämpimään maahan ihmisvilinän keskelle, mutta ei tiedä maasta muuta kuin sen vähän, mitä matkallaan näkee tai kokee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi